JA voor kilometerheffing/ Oui pour la tarification kilométrique


Gast

#726 Re:

2014-02-14 10:26

#723: ahja -

Wat betreft privacy: Als je met een gsm rondloopt kan je ook getraceerd worden, als je een gemeente binnenrijdt word je ook steeds meer gefilmd, en dan zijn er nog de vele flits- en veiligheidscamera's. De grootste schending van de privacy doen de meesten zichzelf aan: hun hele leven op facebook gooien, en de gps van hun gsm/tablet laten rapporteren aan facebook waar ze zich op een bepaald ogenblik bevinden.


Gast

#727

2014-02-14 11:03

Eindelijk minder auto's op straat!

Gast

#728

2014-02-14 11:13

Nu nog wat minder mensen op de wereld!
Zullen we al 'ns beginnen met na het 2e kind geen kinderbijslag meer uit te betalen?

Gast

#729 Re:

2014-02-14 11:42

#728: -

Denk er ook aan dat 1 Europeaan een grotere impact heeft dan pakweg 5 Afrikanen. Anderzijds blijft de bevolking in Europa redelijk stabiel, als die zou dalen zijn we meer afhankelijk van migratie. Om ontopic te blijven: best wel frappant dat groeilanden als China net als het westen volop inzetten op de auto. Het resultaat zien we aan de stilstand en vervuiling in Chinese steden. Men leert het blijkbaar nooit.


Gast

#730

2014-02-14 14:12

Mensen gebruiken maar al te veel hun auto voor allerlei nutteloze verplaatsingen. Wie veel rijdt vooral in de spitsuren moet er dab ook voor betalen. Wie minder rijdt moet beloond worden

Gast

#731

2014-02-14 15:20

Want wegcapaciteit tijdens de spits is te waardevol om mee te smossen.
chegoun

#732 Re: Re: Wie gaat er door op vooruit

2014-02-14 20:53

#719: - Re: Wie gaat er door op vooruit

Om het u duidelijk te maken ik ben zelf invalide en in vele gemeenten is er wel plaats voorzien maar die zijn niet vrij dus zoek maar een pleets komt en bij dat in vele gemeenten ook door invaliden betaald moet worden. Ik betaal nu net als iedere andere belg rijtax vermindering niet onder de 12 punten , kom dus niet af met een uitzondering voor mindevaliden ik rij dus niiet met enn totaal gewicht van 50ton rond en mijn wagen vervuilt 75% minder dan een vrachtwagen. Voorbeeld doe uw bril af en kijn eens goed naar de rechter rijstrook dat is echt niet van auto,s van 1500KG maar van vrachtverkeer dat meestal overladen is. De binnenlandse wagens worden jaarlijks nagezien en een wagen van een transporteur die stil staat kost geld dus zullen de meeste zelfstandigen wel zorgen dat hun wagens in orde zijn maar een wagen uit een oostblok land daar zitten 2 chaufeurs op en moet bollen een mankement wordt op een parking op zijn afrikaans opgelost  enfin wat is er mis om ook de buitenlander mee te doen betalen, Wat CO2 betreft wij hebben roetfilters, katalisatoren en dit wordt jaarlijks gekeurd  maar een wagen die vaak maandenvan huis is moet u eens kijken wat er uit die jongenshun uitlaat komt. niet die chaufeurs zijn de schuld hiervan wel hun bazen die moeten opkomen voor die extra kost en in plaats van bomen en struiken te rooien zet er wat bij overal waar een boom kan staan en daar is veel plaats voor langs de snel-wegen.


Gast

#733 Re: Re: luiaards

2014-02-15 00:16

#44: S. Wens - Re: luiaards 

Niet iedereen kan dicht bij zijn werk gaan wone hé. En als iedereen in brussel en omgeving gaat wonen zulle de huizenprijzen al gauw niet betaalbaar meer zijn.


Gast

#734 Re:

2014-02-15 08:08

#6: S -

Er zijn ook veel treinen van Gent naar Brussel...

vanzeel

#735 Rekeningrijden

2014-02-15 09:55

Rekeningrijden mag zeker geen bijkomende tax zijn, daar wij nu reeds koploper zijn in de wereld, in het betalen van belastingen, dus allerhande taxen op jaarbasis moeten verdwijnen.
Systeem van meer, minder of niets betalen, afhankelijk van spits- of daluren, moet een voorwaarde zijn, niet enkel op kort termijn maar op langer tyermijn vast te leggen.
Enkel van toepassing op de snelwegen en in grote centra's.
Aanzetten tot groepsvervoer, zeker in spitsuuren.
Openbaar vervoer is geen opsie (teveel stakingen en te duur door het systeem).

Gast

#736 Re: Rekeningrijden

2014-02-15 11:59

#735: vanzeel - Rekeningrijden

Wat betreft totale belastingen behoren we inderdaad tot de top, maar er is ook geen enkel land waar bedrijfswagens en tankkaarten zo gretig uitgedeeld worden en waar diesel zo onderbelast is. Nederlanders komen zelfs in Belgie tanken. Mirakeloplosingen tegen files zijn er echter niet. Er is bijna geen enkel dichtbevolkt geindustrialiseerd land dat geen last heeft van files. Landen met een goed openbaar vervoer zoals Singapore of waar veel gefietst wordt zoals Denemarken vind ik op vlak van mobiliteit verder gevorderd dan andere landen. Dat is dan ook de toekomst. Bijna alle regeringen willen meer mensen uit de auto en meer mensen op de fiets of in het OV. Het geld dat een gezin uitspaart door geen auto te hebben kan geinvesteerd worden in bvb. eigen energievoorziening. Ook de industrie zou die verschuiving kunnen maken.


Gast

#737 Re: Re: Re: Wie gaat er door op vooruit

2014-02-15 15:06

#732: chegoun - Re: Re: Wie gaat er door op vooruit

Dat ook vrachtwagens gaan moeten meebetalen is niet meer dan logisch. Vandaar ook het eurovignet en rekeningrijden voor vrachtwagens.

Overigens hebben roetfilters en katalisatoren niets te maken met CO2-uitstoot. Dat u dat schrijft wijst er op dat u weinig kennis heeft van de vervuilingsproblematiek van het verkeer.

Dat er weinig/geen bomen staan langs snelwegen heeft te maken met verkeersveiligheid. Of vind u afgevallen takken leuk op een autosnelweg?


Gast

#738 Re: Re: Re: Re: Re:

2014-02-15 20:23

#725: Kies een pseudoniem - Re: Re: Re: Re:

Nee weet ge wat we doen we blijven met zen alle gewoon thuis want ik rijd echt die 100 km per dag voor mijn plezier. Als iedereen hier eens verder kan zien dan zijne neus lang is over dit in onderwerp dan weet je dat de files misschien wat minder zullen zijn maar dat de ganse economie op zijn gat ligt meer dan 50 % van wernemers pendelen meer dan 60 km per dag, dit word onbetaalbaar dus auto's buiten en allen aan den dop.

De garagisten zullen dit graag zien de banden centrales en de pompen ook laat staan de autofabricante dan nog te zwijgen over de werkgevers die dit zullen moeten vergoeden en aanrekenen aan de klant die al minder koopkracht heeft door deze maatregel dus minder zal vragen achter deze diensten en of producten .............. ga zo maar voort en dan zien waar het eindigd. Er is maar één oplossing de infrastructuur verbeteren. Maar mensen hun vrijheid afnemen en hun werkgelegenheid nee niet de weg om in te slaan.

De enigste oplossing de politiekers hebben op het moment is meer en meer en meer betalen lost alle problemen op en zelf hun eigen maar opslag geven omdat het moeilijk word hun eigen levensteil te kunnen behouden door de regeltjes die ze zelf uitvinden.  Een schande is het.


Gast

#739 Re: Re: Re: Re: Re: Re:

2014-02-16 16:24

#738: - Re: Re: Re: Re: Re:

Leuk hé, cijfers uit je duim zuigen ...


Gast

#740 Re: Re: Re: Re: Re: Re:

2014-02-16 17:15

#738: - Re: Re: Re: Re: Re:

6,3% van de pendelaars moet (of moet ik zeggen 'wil') verder dan 50 km en 57,2% woont op een redelijke fietsafstand van zijn werk. Dus "meer dan 50% moet verder dan 60 km" slaat nergens op.

Bron: http://www4.vlaanderen.be/dar/svr/cijfers/Exceltabellen/mobiliteit/bereikbaarheid/MOBIALGE028.xls

En als je het dan toch over de economie hebt: "Als we volop de groene kaart trekken, kunnen we tot 30.000 banen creëren in de sector van de hernieuwbare energie." Dat stelt Agoria, de sectorfederatie van de technische industrie. "Voor een arbeider uit de auto-industrie vergt dat geen grote omscholing."

Als gezinnen investeren in hun eigen energievoorziening in plaats van in een auto (of twee), dan lijkt me dat een veel betere inverstering waarmee je voorbereid bent op de toekomst, waarin fossiele brandstoffen steeds duurder zullen worden. Of je kan het geld dat je uitgeeft aan auto's (in een leven is dat meer dan de waarde van een huis) uitgeven aan andere zaken. Zonder auto heb je dus méér koopkracht. Die auto dient gewoon om van A naar B te gaan en heeft verder eigenlijk geen toegevoegde waarde (integendeel: co2, fijn stof, stikstofoxiden, files, zware ongevallen, welvaartsziekten,... kosten de maatschappij handenvol geld, dat je via belastingen betaalt).

En investeren in wegen? België heeft na de mini-staatjes Malta en Macao het dichtste wegennet ter wereld. Er wordt al een halve eeuw geprobeerd om fileproblemen op te lossen met extra wegen. Dus laat maar, die extra wegen.

Top 10 dichtste wegennet: http://rankingamerica.files.wordpress.com/2009/08/road-density-xlsx1.jpg


Gast

#741 Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re:

2014-02-16 18:51

#740: - Re: Re: Re: Re: Re: Re:

De gegevens van 740 waren dan wel niet juist, maar jij laat nu doorschemeren dat eenieder van die 57,2% die op redelijke fietsafstand woont, dat ook maar moet doen. Wat is jouw definitie van een redelijke fietsafstand? Een gewoon cijfer (20 km, 30 km enkele rit - is maar een uurtje voor een getraind persoon)? In welke omstandigheden moet die fietsafstand worden overbrugd? Je zal maar in de buurt van de Kemmelberg wonen (op redelijke fietsafstand van je werk), zware dozen naar je werk moeten sleuren (die op redelijke fietsafstand ligt), volledig doorweekt op je werk aankomen en dan klanten ontvangen (ook al bevindt je werk zich op redelijke fietsafstand), fysiek niet volledig in orde zijn (eenmaal je je knieschijf hebt gebroken, zijn redelijke fietsafstanden niet meer zo redelijk) of eerst je kinderen op school moeten afzetten (ook al ligt ook die school op redelijke fietsafstand van je werk, maar wel niet op de baan naar je werk). Ook jouw cijfers zullen dus al wat genuanceerder moeten zijn.

En volgens jou, moeten (of moet ik zeggen 'willen') de 6,3% die meer dan 50km naar hun werk moeten afleggen en voor wie de auto als vervoersmiddel wel een noodzakelijk kwaad is, de rekening betalen voor alle vervuiling. En neen, ik 'wil' die afstand niet afleggen (ik betaal er al genoeg voor via de accijnzen), maar a) het openbaar vervoer kan mij 's morgens zelfs niet om 8 uur op mijn werk brengen (of ik moet volgens www.nmbs.be de dag ervoor om 22 uur de trein al nemen) en b) de job die ik doe, kan ik echt niet bij ons in de buurt uitoefenen (en komt bovendien overeen met mijn diploma en mijn interesse en ik zit met fantastische collega's).

En kom niet af met verhuizen, want dan mag mijn vrouw de afstand overbruggen (of een job uitoefenen die haar veel minder bevalt). Zou jij als groene jongen die levenskwaliteit van een medemens willen afnemen?

Ik heb er trouwens niets op tegen dat je 'groen' denkt, integendeel, ik wil (ga) zeker groen stemmen. Misschien dat dan de grootste vervuilers (die ook woekerwinsten halen uit hun vuile industrie) worden aangepakt en misschien dat er dan eindelijk werk wordt gemaakt van alternatieven. Met de groenen zal er waarschijnlijk eerst staatsgeld worden geïnvesteerd in een treffelijk OV (en niet eerst geld van de werkmens worden afgenomen om het OV te organiseren).

Nu een kilometerheffing invoeren, betekent werkmensen treffen (OK, slechts 6,3%, maar je treft ze wel, ook al hebben ze misschien nu al heel veel moeite om het hoofd boven water te houden en zijn de lange reistijden en files de enige smet op hun arbeidsvreugde). En kan jij mij garanderen dat de volgende beleidsvoerders (zoals het er nu naar uitziet, de NVA) de inkomsten uit een kilometerheffing effectief zullen gebruiken voor een beter OV (en niet voor bv. meer blauw op straat - dat inderdaad misschien wel eens noodzakelijk zou kunnen worden als er nog meer mensen een woonplaats zoeken in de grootstad om dichter bij hun werk te zitten)?


Gast

#742 Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re:

2014-02-16 20:49

#741: - Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re:

Ik vind 15 km een redelijke fietsafstand, zeker met een elektrische fiets. Maar de praktijk leert dat de meesten zelfs voor minder dan 5 km de auto nemen (ook degene die fysiek in orde zijn), dus ik maak me geen illusies dat die mentaliteit snel zal veranderen. Nochtans, wat Kopenhagen kan zou elke Vlaamse stad moeten kunnen, daar gaat 36% van de inwoners met de fiets werken.

Tegen de regen bestaan regenpakken, en het regent trouwens bijna nooit: http://www.hetregentbijnanooit.nl/site/

Bijna alle pendelaars zitten alleen in de auto, en hebben hoogstens een laptop of een handtas mee, wat je ook makkelijk met de fiets kan meenemen (rugzak, fietstassen). Kinderen kan je ook met de fiets brengen en later zelf leren fietsen, dan moeten ze 's avonds niet met de auto naar de sporthal gebracht worden om daar toch wat lichaamsbeweging te hebben.

Ik vind het nogal gemakkelijke uitvluchten, waar 36% van de inwoners van het 'koude, natte en winderige' Kopenhagen blijkbaar geen last van heeft. Ik spreek me niet uit over jouw situatie, maar als je de gemiddelde pendelafstand bekijkt is het toch wel frappant dat ik alleen wat scholieren tegenkom op het fietspad (tot ze een rijbewijs hebben), terwijl ik soms een eindeloze rij aanschuivende auto's voorbijrijd.

Welke maatregel er ook komt (en geen enkele maatregel zal perfect zijn), in het kader van onze gezondheid, het milieu, de files en onleefbare steden vind ik het niet meer dan normaal dat de meeste overheden mensen uit de auto en op fiets willen (ik zie het toch nergens andersom).


Gast

#743 Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re:

2014-02-16 20:53

#740: - Re: Re: Re: Re: Re: Re:

Man in welke wereld leefde gij als je tegenwoordig al een job vind mag je blij zijn, er wordt van U verwacht dat je mobiel bent op alle uren van de dag vraag dat maar aan Crembo die zijn personeel over heel Belgie heeft gestuurd van de ene kant naar de ander. Zoals vele mensen heb ik een huisje op de buiten kunnen kopen omdat deze in de stad te duur waren. Om naar de winkel te gaan moet ik al minstens 15 km rijden openbaar vervoer hier vergeet het maar. Ik kan zo nog tientallen voorbeelden geven van in mijn directe omgeving bv: hulpagent alleen in de grootstede op zijn minstens 50 km, leerkrachten niet benoemde moeten van de één school naar de andere krossen voor interims te doen ook in een straal van +50 km enz, En wat u cijfers betreft kom eens uit u stadje en praat eens met de mensen het is veel te gemakkelijk om met cijfers de mensen te imponeren. De realiteit is echter anders. Ik zelf vind dat ik niet te ver moet gaan werken in verhouding met mijn collegas en doe ongeveer 35 km enkel 35 min rijden valt goed mee zou je zeggen. Voeg dit in jullie km rijden en het kost mij al gauw 1800 euro per jaar in plaats van 220 dat ik nu betaal voor mijn dacia logan (kleine wagen) en dan zwijg ik nog over mijn vrouw haar werk +- 20 km enkel. Dus weet je, iedereen heeft recht op zijn meening ook u en de mensen die dit een goed idee vinden voor mijn gezin betekend het de financiele ondergang dus ik zal strijden tot het bittere einde en ik denk dat er meer zijn in mijn situatie dan in de uwe. Greetz and have a very nice day.

 


Gast

#744 Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re:

2014-02-16 21:53

#742: - Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re:

Je spreekt je niet uit over mijn situatie. Ik kan er alleen maar een totaal gebrek aan respect uit afleiden. Want geen enkele van je argumenten zijn voor mij van tel en zolang dat niet het geval is, kun je onmogelijk een kilometerheffing voor iedereen verdedigen. Begrijp maar even dat een kilometerheffing voor bepaalde gezinnen een drama kan betekenen! Wat zou jij ervan vinden om een loonverlies van 15%, misschien zelfs 20% per maand te lijden (ja, zelfs rekening houdend met het verdwijnen van de verkeersbelasting)!

Fietsafstand: 108 km (enkele rit via autosnelweg, als ik al niet op missie moet soms 220 km enkele rit), via fietswegen zal dat ettelijke kilometers meer zijn.

Bijna nooit regenen! Dit zal wel thuishoren in het rijtje argumenten, ingegeven door inspiratieconstipatie... Trouwens, ik was de wind nog vergeten. Tegen een helling en een zachte wind van 20km/uur optornen is een gewone leek niet gegeven. En elektrische fietsen: alsof er al voldoende energie op een propere manier kan worden opgewekt.

Ja, je hebt op een punt gelijk: ik zit alleen in de auto. Maar als er geen enkele van mijn collega's in de nabijheid woont (ze wonen allen in de stad) en geen enkele dorpsgenoot mijn kant opgaat (velen zijn werkloos), hoeft dat niet te verwonderen.

Ik heb meestal wel wat meer dan een laptop bij (meestal een bak van 30 kg, soms nog vijf zakken van 10 kg).

Als ik de kinderen eerst met de fiets naar het werk moet brengen, kom ik zelf te laat op mijn werk (en hoe laat moet ik de kinderen dan laten opstaan). Trouwens, het is hier zo heuvelachtig dat de kinderen de 11 km onmogelijk zouden kunnen afleggen, gezien hun leeftijd en gezien de zwaarte van hun schooltas.

Neen, de kilometerheffing is niet perfect en mag er niet voor iedereen komen. Het leven (lees brandstof) is al duur genoeg en net wie daar al het meest door wordt getroffen (gezien de afstand werk-woonst), zal nog eens het meest getroffen worden door een kilometerheffing, terwijl net die groep mensen geen gebruik kan maken van alternatieven. Wie de kilometerheffing voor iedereen rechtvaardig noemt, lijdt aan een gebrek aan empathie of een gebrek aan logisch denkvermogen (mensen straffen, terwijl die duidelijk geen alternatief hebben).

Slimme, empathische mensen zouden onmiddellijk een kleine correctie voorstellen op de kilometerheffing. Van u had ik verwacht dat u zou zeggen: "Kijk, in een eerste fase, enkel geldig voor wie op minder dan 15 km van zijn werk woont. Dan help je al een groot aantal mensen op de fiets zonder drama's te veroorzaken. Met het geld moet er dan worden geïnvesteerd in OV , zodat de actieradius van de alternatieven kan worden uitgebreid en de kilometerheffing stelselmatig kan worden uitgebreid".

Nogmaals, een kilometerheffing is voor mijn gezin een drama (en ik ben niet de enige in dit geval). Neen, er zullen geen 50% van de werkmensen de kilometerheffing als een drama ervaren, maar misschien riskeert 6,3% heel zwaar te worden getroffen: door de afwezigheid van alternatieven om op het werk te geraken ofwel zelf zijn werk moeten opzeggen (en na een 'dopperiode' misschien een werk te vinden op lager, minder uitdagend en minder interessant niveau, minder goed betaald, met minder leuke collega's), ofwel zijn loon drastisch te zien slinken (in crisistijd!). Een beetje begrip, a.u.b, ook al zijn we een minderheid.

Chegoun

#745 Re: Re: Re: Re: Wie gaat er door op vooruit

2014-02-16 22:41

#737: - Re: Re: Re: Wie gaat er door op vooruit

Ik begrijp heel goed dat bomen langs een snelweg een gevaar kunnen zijn maar anderzijds weer minder volk aan den dop kijk eens goed rond in Walonie daar rijd je soms lange stukken door bebost gebied. wat ik nie kan en wil begrijpen wij zouden moeten betalen om iedere km diewe rijden tewijl die zielepoten in zaventem door de regering korting krijgen op hun belasting er voor gezorgt hebbrn de DHL naar Duitsland is getrokkenen een groot deel meer mensen werkloos gemaakt hebbendat maakt mij RAZEND voor ze er gingen bouwen en wonen wisten ze toch dat er een luchthaven in hun achtertuin was. Dan gaan ze klagen over overlast de luchthaven is daar van kort na de 2é w.o. toen die klagers niet eens geboren waren waar zit dan de logika? gaan wij die dicht bij een snelweg wonen ook fiscale voordelen krijgen? voor elke KM die ik en anderen rijden hebben we tax betaald en moeten dure benzine of diesel kopen wat gaan ze nog uitfineren om gewone arbijders of bedienden te plukkn tax heffen om naar de wc te gaan of km heffing voor elke stap die je op sraat loopt, of op je hond of kat een meter hangen zodat die ook voor hun ontlasting moeten betalen enfin hun baas dan toch. Km hefing is geen oplosing ieder weet vlug enoeg hoe het systeem te omzeillen zekering er uit en dan choiw bekijk het maar of gewoon in NL of Duitsland een wagen kopen en die daar op een postadres inschrijven, oplosingen genoeg dus


Gast

#746

2014-02-17 03:14

De vervuiler betaald!!!
Na de eerste aanpassing van de b.i.v. en de jaarlijkse wege taks waarmee men de zwaarste vervuiler het meeste belast, is dit de volgende stap naar een nog meer eerlijke en correcte heffing van taksen.
vb. Ik rijd zelf met een 3000cc. maar ik ben een hobbyrijder en doe jaarlijks minder dan 5000km. inclusief woon-werkverkeer. Ik ken mensen die 40.000km per jaar doen en zelfs nog meer. Maar omdat deze met een zuinigere wagen rijden moeten ze minder taksen betalen op jaarbasis dan ik, terwijl ze eigenlijk meer slijtage aan het wegennet veroorzaken en meer co2 uitstoten dan ik op jaarbasis.
Is toch niet logisch en zeker niet eerlijk.
Ik vind wel dat als men gaat belast worden op afgelegde km er ook rekening moet gehouden worden met welke wagen dit gebeurd.
Ik bedoel dat het niet meer dan logisch is dat ik meer moet betalen met mijn 3.0 dan bvb. mijn buurman met een 1.0 of een hybride... zolang het maar per km is.

Is volgens mij de eerlijkste en meest correcte manier om wegentaksen te berekenen.


Gast

#747

2014-02-17 07:53

@ 743 en 744: Het is een proefproject, de uiteindelijke tarieven zijn nog niet bepaald, als het er door komt zullen er vast wel sociale correcties zijn voor wie het nodig heeft en zullen werkgevers waarschijnlijk compenseren met lichtere/efficiëntere bedrijfswagens. Ik vind het sowieso een goed principe, want wie meer kilometers aflegt, vervuilt meer, zorgt voor meer files, en heeft een grotere impact op de infrastructuur. Het stukje over regen, wind en hellingen illustreert het mentaliteitsprobleem waarover ik het eerder had. Veel autorijdende collega's uit de buurt denken ook zo, met als resultaat dat ze in vergelijking met mij kouwelijker zijn, een minder goeie conditie hebben en vaker ziek zijn (en tot op zekere hoogte is het een self-fulfilling prophecy - vicieuze cirkel). Ik zie het als de zoveelste welvaartsziekte.

Gast

#748 Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re:

2014-02-17 09:55

#744: - Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re:

"Bijna nooit regenen! Dit zal wel thuishoren in het rijtje argumenten, ingegeven door inspiratieconstipatie..."

Nee, gebaseerd op feiten: http://www.hetregentbijnanooit.nl/site/

Als je dagelijks 80 minuten met de fiets rijdt (wat al redelijk lang is), heb je slechts 10% van de ritten regen, inclusief buitjes van enkele minuten meegeteld. Staat hier allemaal mooi uitgelegd:

http://www.hetregentbijnanooit.nl/site/veel-gestelde-vragen-faq/

Mijn jas en schoenen zijn waterdicht, en als het regent doe ik een regenbroek aan, geen last van de regen dus. Mijn autorijdende collega's klagen meer over het weer dan ik, ook al zitten ze altijd droog. Het meeste zit dus tussen de oren.


Gast

#749 Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re:

2014-02-17 09:59

#744: - Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re:

Ik sluit me hier bij aan. Als de redenering wordt gevolgd dat de vervuiler betaalt, mogen ze ook iedereen die minder dan 15 km ver moeten laten opdraaien voor de kosten. Want die auto's versterken het mobiliteitsprobleem. Als ik door mijn plattelandsgemeente eens met mijn fiets rijd rond 8 à 9 uur (een dag dat ik eens thuis ben en de tijd dat de meeste werkende mensen al op hun werk moeten zitten) dan rijden er nog steeds enorm veel auto's rond. Allemaal mensen die niet (meer) werken. Die mogen zich ook wel verplaatsen, maar stellen dat het mobiliteitsprobleem in steden alleen door de werkende mens wordt veroorzaakt... Dan zouden de steden en wegen vanaf 9 uur zo goed als leeg moeten zijn. En dat is absoluut niet. Integendeel. Het is in mijn gemeente rond 8 à 9 uur veel zwaarder aanschuiven op sommige wegen dan 's morgens om 6 uur als de meeste mensen vertrekken die naar Brussel moeten. En in Brussel (ook op de ring) is het haast een hele dag miserie... Dus als er moet betaald worden voor het mobiliteitsprobleem mischien iedereen en niet per kilometer. Nog steeds voordelig voor fietsers en OV. Dat laatste mag trouwens dringend wat verbeteren voor ze de mensen willen laten betalen. Als er iets moet gebeuren wel eerlijk en realistisch voor iedereen. Egocentrisme is gemakkelijk als men ergens geen last van heeft.


Gast

#750 Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re:

2014-02-17 10:32

#749: - Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re:

Degene die minder dan 15 km pendelen zullen ook kilometerheffing betalen. Ze zullen alleen minder betalen dan degene die 50 km pendelen, omdat laatstgenoemde dus meer vervuilen etc. Iedereen spreekt vooral voor zijn eigen winkel, wat begrijpelijk is, zo was er hierboven iemand die weinig met de auto rijdt en een systeem met kilometerheffing dus eerlijker vindt. Eigen winkel of niet, hier speelt het algemeen belang, files kosten onze economie miljarden, vervuiling kost onze sociale zekerheid ook geld. Extra wegen en zuiniger auto's helpen blijkbaar niet veel, dus moet men sensibiliseren en financieel ontraden. Als je ver pendelt is het een zure appel, maar op lange termijn zal het gedrag van mensen (die bvb. werk zoeken) veranderen, en zullen ze niet meer zo happig zijn om bvb. een job aan te nemen die 50 km ver is, ook al krijgen ze er een bedrijfswagen bij. Nu diesel voor personenwagens nog financieel ontraden.