JA voor kilometerheffing/ Oui pour la tarification kilométrique

Quoted post


Gast

#741 Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re:

2014-02-16 18:51

#740: - Re: Re: Re: Re: Re: Re:

De gegevens van 740 waren dan wel niet juist, maar jij laat nu doorschemeren dat eenieder van die 57,2% die op redelijke fietsafstand woont, dat ook maar moet doen. Wat is jouw definitie van een redelijke fietsafstand? Een gewoon cijfer (20 km, 30 km enkele rit - is maar een uurtje voor een getraind persoon)? In welke omstandigheden moet die fietsafstand worden overbrugd? Je zal maar in de buurt van de Kemmelberg wonen (op redelijke fietsafstand van je werk), zware dozen naar je werk moeten sleuren (die op redelijke fietsafstand ligt), volledig doorweekt op je werk aankomen en dan klanten ontvangen (ook al bevindt je werk zich op redelijke fietsafstand), fysiek niet volledig in orde zijn (eenmaal je je knieschijf hebt gebroken, zijn redelijke fietsafstanden niet meer zo redelijk) of eerst je kinderen op school moeten afzetten (ook al ligt ook die school op redelijke fietsafstand van je werk, maar wel niet op de baan naar je werk). Ook jouw cijfers zullen dus al wat genuanceerder moeten zijn.

En volgens jou, moeten (of moet ik zeggen 'willen') de 6,3% die meer dan 50km naar hun werk moeten afleggen en voor wie de auto als vervoersmiddel wel een noodzakelijk kwaad is, de rekening betalen voor alle vervuiling. En neen, ik 'wil' die afstand niet afleggen (ik betaal er al genoeg voor via de accijnzen), maar a) het openbaar vervoer kan mij 's morgens zelfs niet om 8 uur op mijn werk brengen (of ik moet volgens www.nmbs.be de dag ervoor om 22 uur de trein al nemen) en b) de job die ik doe, kan ik echt niet bij ons in de buurt uitoefenen (en komt bovendien overeen met mijn diploma en mijn interesse en ik zit met fantastische collega's).

En kom niet af met verhuizen, want dan mag mijn vrouw de afstand overbruggen (of een job uitoefenen die haar veel minder bevalt). Zou jij als groene jongen die levenskwaliteit van een medemens willen afnemen?

Ik heb er trouwens niets op tegen dat je 'groen' denkt, integendeel, ik wil (ga) zeker groen stemmen. Misschien dat dan de grootste vervuilers (die ook woekerwinsten halen uit hun vuile industrie) worden aangepakt en misschien dat er dan eindelijk werk wordt gemaakt van alternatieven. Met de groenen zal er waarschijnlijk eerst staatsgeld worden geïnvesteerd in een treffelijk OV (en niet eerst geld van de werkmens worden afgenomen om het OV te organiseren).

Nu een kilometerheffing invoeren, betekent werkmensen treffen (OK, slechts 6,3%, maar je treft ze wel, ook al hebben ze misschien nu al heel veel moeite om het hoofd boven water te houden en zijn de lange reistijden en files de enige smet op hun arbeidsvreugde). En kan jij mij garanderen dat de volgende beleidsvoerders (zoals het er nu naar uitziet, de NVA) de inkomsten uit een kilometerheffing effectief zullen gebruiken voor een beter OV (en niet voor bv. meer blauw op straat - dat inderdaad misschien wel eens noodzakelijk zou kunnen worden als er nog meer mensen een woonplaats zoeken in de grootstad om dichter bij hun werk te zitten)?

Reacties


Gast

#742 Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re:

2014-02-16 20:49:16

#741: - Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re:

Ik vind 15 km een redelijke fietsafstand, zeker met een elektrische fiets. Maar de praktijk leert dat de meesten zelfs voor minder dan 5 km de auto nemen (ook degene die fysiek in orde zijn), dus ik maak me geen illusies dat die mentaliteit snel zal veranderen. Nochtans, wat Kopenhagen kan zou elke Vlaamse stad moeten kunnen, daar gaat 36% van de inwoners met de fiets werken.

Tegen de regen bestaan regenpakken, en het regent trouwens bijna nooit: http://www.hetregentbijnanooit.nl/site/

Bijna alle pendelaars zitten alleen in de auto, en hebben hoogstens een laptop of een handtas mee, wat je ook makkelijk met de fiets kan meenemen (rugzak, fietstassen). Kinderen kan je ook met de fiets brengen en later zelf leren fietsen, dan moeten ze 's avonds niet met de auto naar de sporthal gebracht worden om daar toch wat lichaamsbeweging te hebben.

Ik vind het nogal gemakkelijke uitvluchten, waar 36% van de inwoners van het 'koude, natte en winderige' Kopenhagen blijkbaar geen last van heeft. Ik spreek me niet uit over jouw situatie, maar als je de gemiddelde pendelafstand bekijkt is het toch wel frappant dat ik alleen wat scholieren tegenkom op het fietspad (tot ze een rijbewijs hebben), terwijl ik soms een eindeloze rij aanschuivende auto's voorbijrijd.

Welke maatregel er ook komt (en geen enkele maatregel zal perfect zijn), in het kader van onze gezondheid, het milieu, de files en onleefbare steden vind ik het niet meer dan normaal dat de meeste overheden mensen uit de auto en op fiets willen (ik zie het toch nergens andersom).