JA voor kilometerheffing/ Oui pour la tarification kilométrique


Gast

/ #742 Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re:

2014-02-16 20:49

#741: - Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re:

Ik vind 15 km een redelijke fietsafstand, zeker met een elektrische fiets. Maar de praktijk leert dat de meesten zelfs voor minder dan 5 km de auto nemen (ook degene die fysiek in orde zijn), dus ik maak me geen illusies dat die mentaliteit snel zal veranderen. Nochtans, wat Kopenhagen kan zou elke Vlaamse stad moeten kunnen, daar gaat 36% van de inwoners met de fiets werken.

Tegen de regen bestaan regenpakken, en het regent trouwens bijna nooit: http://www.hetregentbijnanooit.nl/site/

Bijna alle pendelaars zitten alleen in de auto, en hebben hoogstens een laptop of een handtas mee, wat je ook makkelijk met de fiets kan meenemen (rugzak, fietstassen). Kinderen kan je ook met de fiets brengen en later zelf leren fietsen, dan moeten ze 's avonds niet met de auto naar de sporthal gebracht worden om daar toch wat lichaamsbeweging te hebben.

Ik vind het nogal gemakkelijke uitvluchten, waar 36% van de inwoners van het 'koude, natte en winderige' Kopenhagen blijkbaar geen last van heeft. Ik spreek me niet uit over jouw situatie, maar als je de gemiddelde pendelafstand bekijkt is het toch wel frappant dat ik alleen wat scholieren tegenkom op het fietspad (tot ze een rijbewijs hebben), terwijl ik soms een eindeloze rij aanschuivende auto's voorbijrijd.

Welke maatregel er ook komt (en geen enkele maatregel zal perfect zijn), in het kader van onze gezondheid, het milieu, de files en onleefbare steden vind ik het niet meer dan normaal dat de meeste overheden mensen uit de auto en op fiets willen (ik zie het toch nergens andersom).