JA voor kilometerheffing/ Oui pour la tarification kilométrique


Gast

/ #740 Re: Re: Re: Re: Re: Re:

2014-02-16 17:15

#738: - Re: Re: Re: Re: Re:

6,3% van de pendelaars moet (of moet ik zeggen 'wil') verder dan 50 km en 57,2% woont op een redelijke fietsafstand van zijn werk. Dus "meer dan 50% moet verder dan 60 km" slaat nergens op.

Bron: http://www4.vlaanderen.be/dar/svr/cijfers/Exceltabellen/mobiliteit/bereikbaarheid/MOBIALGE028.xls

En als je het dan toch over de economie hebt: "Als we volop de groene kaart trekken, kunnen we tot 30.000 banen creëren in de sector van de hernieuwbare energie." Dat stelt Agoria, de sectorfederatie van de technische industrie. "Voor een arbeider uit de auto-industrie vergt dat geen grote omscholing."

Als gezinnen investeren in hun eigen energievoorziening in plaats van in een auto (of twee), dan lijkt me dat een veel betere inverstering waarmee je voorbereid bent op de toekomst, waarin fossiele brandstoffen steeds duurder zullen worden. Of je kan het geld dat je uitgeeft aan auto's (in een leven is dat meer dan de waarde van een huis) uitgeven aan andere zaken. Zonder auto heb je dus méér koopkracht. Die auto dient gewoon om van A naar B te gaan en heeft verder eigenlijk geen toegevoegde waarde (integendeel: co2, fijn stof, stikstofoxiden, files, zware ongevallen, welvaartsziekten,... kosten de maatschappij handenvol geld, dat je via belastingen betaalt).

En investeren in wegen? België heeft na de mini-staatjes Malta en Macao het dichtste wegennet ter wereld. Er wordt al een halve eeuw geprobeerd om fileproblemen op te lossen met extra wegen. Dus laat maar, die extra wegen.

Top 10 dichtste wegennet: http://rankingamerica.files.wordpress.com/2009/08/road-density-xlsx1.jpg