JA voor kilometerheffing/ Oui pour la tarification kilométrique

Quoted post


Gast

#740 Re: Re: Re: Re: Re: Re:

2014-02-16 17:15

#738: - Re: Re: Re: Re: Re:

6,3% van de pendelaars moet (of moet ik zeggen 'wil') verder dan 50 km en 57,2% woont op een redelijke fietsafstand van zijn werk. Dus "meer dan 50% moet verder dan 60 km" slaat nergens op.

Bron: http://www4.vlaanderen.be/dar/svr/cijfers/Exceltabellen/mobiliteit/bereikbaarheid/MOBIALGE028.xls

En als je het dan toch over de economie hebt: "Als we volop de groene kaart trekken, kunnen we tot 30.000 banen creëren in de sector van de hernieuwbare energie." Dat stelt Agoria, de sectorfederatie van de technische industrie. "Voor een arbeider uit de auto-industrie vergt dat geen grote omscholing."

Als gezinnen investeren in hun eigen energievoorziening in plaats van in een auto (of twee), dan lijkt me dat een veel betere inverstering waarmee je voorbereid bent op de toekomst, waarin fossiele brandstoffen steeds duurder zullen worden. Of je kan het geld dat je uitgeeft aan auto's (in een leven is dat meer dan de waarde van een huis) uitgeven aan andere zaken. Zonder auto heb je dus méér koopkracht. Die auto dient gewoon om van A naar B te gaan en heeft verder eigenlijk geen toegevoegde waarde (integendeel: co2, fijn stof, stikstofoxiden, files, zware ongevallen, welvaartsziekten,... kosten de maatschappij handenvol geld, dat je via belastingen betaalt).

En investeren in wegen? België heeft na de mini-staatjes Malta en Macao het dichtste wegennet ter wereld. Er wordt al een halve eeuw geprobeerd om fileproblemen op te lossen met extra wegen. Dus laat maar, die extra wegen.

Top 10 dichtste wegennet: http://rankingamerica.files.wordpress.com/2009/08/road-density-xlsx1.jpg

Reacties


Gast

#741 Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re:

2014-02-16 18:51:40

#740: - Re: Re: Re: Re: Re: Re:

De gegevens van 740 waren dan wel niet juist, maar jij laat nu doorschemeren dat eenieder van die 57,2% die op redelijke fietsafstand woont, dat ook maar moet doen. Wat is jouw definitie van een redelijke fietsafstand? Een gewoon cijfer (20 km, 30 km enkele rit - is maar een uurtje voor een getraind persoon)? In welke omstandigheden moet die fietsafstand worden overbrugd? Je zal maar in de buurt van de Kemmelberg wonen (op redelijke fietsafstand van je werk), zware dozen naar je werk moeten sleuren (die op redelijke fietsafstand ligt), volledig doorweekt op je werk aankomen en dan klanten ontvangen (ook al bevindt je werk zich op redelijke fietsafstand), fysiek niet volledig in orde zijn (eenmaal je je knieschijf hebt gebroken, zijn redelijke fietsafstanden niet meer zo redelijk) of eerst je kinderen op school moeten afzetten (ook al ligt ook die school op redelijke fietsafstand van je werk, maar wel niet op de baan naar je werk). Ook jouw cijfers zullen dus al wat genuanceerder moeten zijn.

En volgens jou, moeten (of moet ik zeggen 'willen') de 6,3% die meer dan 50km naar hun werk moeten afleggen en voor wie de auto als vervoersmiddel wel een noodzakelijk kwaad is, de rekening betalen voor alle vervuiling. En neen, ik 'wil' die afstand niet afleggen (ik betaal er al genoeg voor via de accijnzen), maar a) het openbaar vervoer kan mij 's morgens zelfs niet om 8 uur op mijn werk brengen (of ik moet volgens www.nmbs.be de dag ervoor om 22 uur de trein al nemen) en b) de job die ik doe, kan ik echt niet bij ons in de buurt uitoefenen (en komt bovendien overeen met mijn diploma en mijn interesse en ik zit met fantastische collega's).

En kom niet af met verhuizen, want dan mag mijn vrouw de afstand overbruggen (of een job uitoefenen die haar veel minder bevalt). Zou jij als groene jongen die levenskwaliteit van een medemens willen afnemen?

Ik heb er trouwens niets op tegen dat je 'groen' denkt, integendeel, ik wil (ga) zeker groen stemmen. Misschien dat dan de grootste vervuilers (die ook woekerwinsten halen uit hun vuile industrie) worden aangepakt en misschien dat er dan eindelijk werk wordt gemaakt van alternatieven. Met de groenen zal er waarschijnlijk eerst staatsgeld worden geïnvesteerd in een treffelijk OV (en niet eerst geld van de werkmens worden afgenomen om het OV te organiseren).

Nu een kilometerheffing invoeren, betekent werkmensen treffen (OK, slechts 6,3%, maar je treft ze wel, ook al hebben ze misschien nu al heel veel moeite om het hoofd boven water te houden en zijn de lange reistijden en files de enige smet op hun arbeidsvreugde). En kan jij mij garanderen dat de volgende beleidsvoerders (zoals het er nu naar uitziet, de NVA) de inkomsten uit een kilometerheffing effectief zullen gebruiken voor een beter OV (en niet voor bv. meer blauw op straat - dat inderdaad misschien wel eens noodzakelijk zou kunnen worden als er nog meer mensen een woonplaats zoeken in de grootstad om dichter bij hun werk te zitten)?


Gast

#743 Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re:

2014-02-16 20:53:22

#740: - Re: Re: Re: Re: Re: Re:

Man in welke wereld leefde gij als je tegenwoordig al een job vind mag je blij zijn, er wordt van U verwacht dat je mobiel bent op alle uren van de dag vraag dat maar aan Crembo die zijn personeel over heel Belgie heeft gestuurd van de ene kant naar de ander. Zoals vele mensen heb ik een huisje op de buiten kunnen kopen omdat deze in de stad te duur waren. Om naar de winkel te gaan moet ik al minstens 15 km rijden openbaar vervoer hier vergeet het maar. Ik kan zo nog tientallen voorbeelden geven van in mijn directe omgeving bv: hulpagent alleen in de grootstede op zijn minstens 50 km, leerkrachten niet benoemde moeten van de één school naar de andere krossen voor interims te doen ook in een straal van +50 km enz, En wat u cijfers betreft kom eens uit u stadje en praat eens met de mensen het is veel te gemakkelijk om met cijfers de mensen te imponeren. De realiteit is echter anders. Ik zelf vind dat ik niet te ver moet gaan werken in verhouding met mijn collegas en doe ongeveer 35 km enkel 35 min rijden valt goed mee zou je zeggen. Voeg dit in jullie km rijden en het kost mij al gauw 1800 euro per jaar in plaats van 220 dat ik nu betaal voor mijn dacia logan (kleine wagen) en dan zwijg ik nog over mijn vrouw haar werk +- 20 km enkel. Dus weet je, iedereen heeft recht op zijn meening ook u en de mensen die dit een goed idee vinden voor mijn gezin betekend het de financiele ondergang dus ik zal strijden tot het bittere einde en ik denk dat er meer zijn in mijn situatie dan in de uwe. Greetz and have a very nice day.