JA voor kilometerheffing/ Oui pour la tarification kilométrique

Quoted post


Gast

#744 Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re:

2014-02-16 21:53

#742: - Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re:

Je spreekt je niet uit over mijn situatie. Ik kan er alleen maar een totaal gebrek aan respect uit afleiden. Want geen enkele van je argumenten zijn voor mij van tel en zolang dat niet het geval is, kun je onmogelijk een kilometerheffing voor iedereen verdedigen. Begrijp maar even dat een kilometerheffing voor bepaalde gezinnen een drama kan betekenen! Wat zou jij ervan vinden om een loonverlies van 15%, misschien zelfs 20% per maand te lijden (ja, zelfs rekening houdend met het verdwijnen van de verkeersbelasting)!

Fietsafstand: 108 km (enkele rit via autosnelweg, als ik al niet op missie moet soms 220 km enkele rit), via fietswegen zal dat ettelijke kilometers meer zijn.

Bijna nooit regenen! Dit zal wel thuishoren in het rijtje argumenten, ingegeven door inspiratieconstipatie... Trouwens, ik was de wind nog vergeten. Tegen een helling en een zachte wind van 20km/uur optornen is een gewone leek niet gegeven. En elektrische fietsen: alsof er al voldoende energie op een propere manier kan worden opgewekt.

Ja, je hebt op een punt gelijk: ik zit alleen in de auto. Maar als er geen enkele van mijn collega's in de nabijheid woont (ze wonen allen in de stad) en geen enkele dorpsgenoot mijn kant opgaat (velen zijn werkloos), hoeft dat niet te verwonderen.

Ik heb meestal wel wat meer dan een laptop bij (meestal een bak van 30 kg, soms nog vijf zakken van 10 kg).

Als ik de kinderen eerst met de fiets naar het werk moet brengen, kom ik zelf te laat op mijn werk (en hoe laat moet ik de kinderen dan laten opstaan). Trouwens, het is hier zo heuvelachtig dat de kinderen de 11 km onmogelijk zouden kunnen afleggen, gezien hun leeftijd en gezien de zwaarte van hun schooltas.

Neen, de kilometerheffing is niet perfect en mag er niet voor iedereen komen. Het leven (lees brandstof) is al duur genoeg en net wie daar al het meest door wordt getroffen (gezien de afstand werk-woonst), zal nog eens het meest getroffen worden door een kilometerheffing, terwijl net die groep mensen geen gebruik kan maken van alternatieven. Wie de kilometerheffing voor iedereen rechtvaardig noemt, lijdt aan een gebrek aan empathie of een gebrek aan logisch denkvermogen (mensen straffen, terwijl die duidelijk geen alternatief hebben).

Slimme, empathische mensen zouden onmiddellijk een kleine correctie voorstellen op de kilometerheffing. Van u had ik verwacht dat u zou zeggen: "Kijk, in een eerste fase, enkel geldig voor wie op minder dan 15 km van zijn werk woont. Dan help je al een groot aantal mensen op de fiets zonder drama's te veroorzaken. Met het geld moet er dan worden geïnvesteerd in OV , zodat de actieradius van de alternatieven kan worden uitgebreid en de kilometerheffing stelselmatig kan worden uitgebreid".

Nogmaals, een kilometerheffing is voor mijn gezin een drama (en ik ben niet de enige in dit geval). Neen, er zullen geen 50% van de werkmensen de kilometerheffing als een drama ervaren, maar misschien riskeert 6,3% heel zwaar te worden getroffen: door de afwezigheid van alternatieven om op het werk te geraken ofwel zelf zijn werk moeten opzeggen (en na een 'dopperiode' misschien een werk te vinden op lager, minder uitdagend en minder interessant niveau, minder goed betaald, met minder leuke collega's), ofwel zijn loon drastisch te zien slinken (in crisistijd!). Een beetje begrip, a.u.b, ook al zijn we een minderheid.

Reacties


Gast

#748 Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re:

2014-02-17 09:55:29

#744: - Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re:

"Bijna nooit regenen! Dit zal wel thuishoren in het rijtje argumenten, ingegeven door inspiratieconstipatie..."

Nee, gebaseerd op feiten: http://www.hetregentbijnanooit.nl/site/

Als je dagelijks 80 minuten met de fiets rijdt (wat al redelijk lang is), heb je slechts 10% van de ritten regen, inclusief buitjes van enkele minuten meegeteld. Staat hier allemaal mooi uitgelegd:

http://www.hetregentbijnanooit.nl/site/veel-gestelde-vragen-faq/

Mijn jas en schoenen zijn waterdicht, en als het regent doe ik een regenbroek aan, geen last van de regen dus. Mijn autorijdende collega's klagen meer over het weer dan ik, ook al zitten ze altijd droog. Het meeste zit dus tussen de oren.


Gast

#749 Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re:

2014-02-17 09:59:24

#744: - Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re:

Ik sluit me hier bij aan. Als de redenering wordt gevolgd dat de vervuiler betaalt, mogen ze ook iedereen die minder dan 15 km ver moeten laten opdraaien voor de kosten. Want die auto's versterken het mobiliteitsprobleem. Als ik door mijn plattelandsgemeente eens met mijn fiets rijd rond 8 à 9 uur (een dag dat ik eens thuis ben en de tijd dat de meeste werkende mensen al op hun werk moeten zitten) dan rijden er nog steeds enorm veel auto's rond. Allemaal mensen die niet (meer) werken. Die mogen zich ook wel verplaatsen, maar stellen dat het mobiliteitsprobleem in steden alleen door de werkende mens wordt veroorzaakt... Dan zouden de steden en wegen vanaf 9 uur zo goed als leeg moeten zijn. En dat is absoluut niet. Integendeel. Het is in mijn gemeente rond 8 à 9 uur veel zwaarder aanschuiven op sommige wegen dan 's morgens om 6 uur als de meeste mensen vertrekken die naar Brussel moeten. En in Brussel (ook op de ring) is het haast een hele dag miserie... Dus als er moet betaald worden voor het mobiliteitsprobleem mischien iedereen en niet per kilometer. Nog steeds voordelig voor fietsers en OV. Dat laatste mag trouwens dringend wat verbeteren voor ze de mensen willen laten betalen. Als er iets moet gebeuren wel eerlijk en realistisch voor iedereen. Egocentrisme is gemakkelijk als men ergens geen last van heeft.