JA voor kilometerheffing/ Oui pour la tarification kilométrique

Mavano

#801

2014-02-18 10:58

Je moet maar eens proberen om in de Haven van Antwerpen om 06:00 op de kade staan als havenarbeider om te gaan werken van 06:00 tot 14:00 uur. Er rijden geen trams of bussen (zo vroeg) in het havengebied. Die mensen zijn genoodzaakt dit met eigen vervoer te doen...

Gast

#802 Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re:

2014-02-18 10:58

#799: - Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re:

"Het rekeningrijden zet mensen niet in de eerste plaats aan om kritisch over hun verplaatsingen na te denken: wie ver woont doet dit al - accijnzen op de brandstof obligent -, geloof me maar. Het rekeningrijden wil helaas in de eerste plaats nog meer geld naar de staatskas doen vloeien..."

Wacht nu maar de resultaten van het proefproject af. Londen en Stockholm bewijzen dat het op stedelijk niveau wel werkt (en Vlaanderen is eigenlijk een grote urbane regio).

"Ik heb helemaal niet selectief gelezen, maar jij blijft kilometerheffing verdedigen, omdat volgens jou de fiets het alternatief is. Het is pas nu dat je toegeeft dat het niet voor iedereen een alternatief is ("je kunt nooit voor iedereen goed doen")."

Ik zeg al pagina's dat niet iedereen een alternatief heeft, maar dat het een grote groep wel kan aanzetten om een alternatief te zoeken, of zich wat minder te verplaatsen, of zich buiten de spits te verplaatsen,...

"De argumenten die je aanhaalt om de kilometerheffing te verdedigen, zien de auto voornamelijk als een vervuiler (voor milieu en gezondheid) en niet als een mobiliteitsremmer. Maar als ik het goed voorheb, zie jij - nogal egoïstisch of idealistisch - het autosysteem in de eerste plaats hetzij als iets dat jou veel geld kost, hetzij dient te verdwijnen. En dat is een gevaarlijke discussie: ik heb geen kinderen, schaf dus maar af de kinderbijslag, ik ben bijna nooit ziek, schaf dus maar af de sociale zekerheid."

De auto is beide, en ik weet ook wel dat er altijd auto's zullen zijn, maar de vele links die ik zopas postte tonen toch aan dat er grondig bijgestuurd moet worden. En het is niet de eerste keer dat een kind in deze discussie met een auto vergeleken wordt (qua kosten en impact), maar zonder nieuwe kinderen is ons continent over 100 jaar leeg, tenzij je half Afrika naar hier laat migreren. Zo eenvoudig is het dus niet. En voor je vervoer kies je doorgaans vaker dan voor ziekte.

"Er bestaan ongetwijfeld betere, meer propere vervoersmiddelen en ik ben ervan overtuigd dat die door de olielobby serieus worden tegengehouden. Maar hoe pervert de gedachte ook is, zoals het er nu voor staat creëert de auto ongelooflijk veel tewerkstelling in de industrie, in de dienstensector en ja, ook in de gezondheidszorg. Een tewerkstelling die de alternatieve economie nooit zal kunnen bieden en er dus voor zorgt dat jij veel minder aan werkloosheidsuitkeringen dient te betalen."

Zoals ik ook eerder al zei:

"Als we volop de groene kaart trekken, kunnen we tot 30.000 banen creëren in de sector van de hernieuwbare energie." Dat stelt Agoria, de sectorfederatie van de technische industrie. "Voor een arbeider uit de auto-industrie vergt dat geen grote omscholing." Als gezinnen investeren in hun eigen energievoorziening in plaats van in een auto (of twee), dan lijkt me dat een veel betere inverstering waarmee je voorbereid bent op de toekomst, waarin fossiele brandstoffen steeds duurder zullen worden. Of je kan het geld dat je uitgeeft aan auto's (in een leven is dat meer dan de waarde van een huis) uitgeven aan andere zaken. Zonder auto heb je dus méér koopkracht. Die auto dient gewoon om van A naar B te gaan en heeft verder eigenlijk geen toegevoegde waarde (integendeel: co2, fijn stof, stikstofoxiden, files, zware ongevallen, welvaartsziekten,... kosten de maatschappij handenvol geld, dat je via belastingen betaalt).

"Bovendien krijg ik bij jou meer en meer het gevoel dat je leefwereld zich maar moet beperken tot een straal van - oh, ik zal er geen getal op kleven."

Lokaliseren is inderdaad geen slecht idee: http://www.dailyfinance.com/2009/06/23/if-oil-hits-200-globalization-becomes-localization-author-say/

Ook wat betreft voedsel ed. Maar nu gaan sommigen misschien denken dat ik hun banaan of biefstuk wil afpakken.

"Overigens, jij geniet ook van de belastingen die jij voor het autosysteem betaalt (gaande van alles wat onze consumptiemaatschappij te bieden heeft tot de aanleg van fietspaden en ander beton)."

Klopt, maar procentueel betaal ik meer dan dat ik er voor terug krijg.

"Mijn laatste argument is overigens niet de omgekeerde wereld: je kunt enkel van mensen met alternatieve mogelijkheden verlangen dat ze die ook benutten om het fileleed te verzachten. Het zijn dus voornamelijk zij die je tot een andere instelling moet bewegen. De kilometerheffing bij hen is dan ook een goede tool, niet bij mijn meerderheid, waar het als straf dient, aangezien ik niet tot een andere instelling kan worden bewogen. Als jij (en ik) investeren in OV (of kiezen voor de partij die dit wil doen), dan biedt je mij misschien ook een alternatief en zal ik inderdaad - oef! - genoodzaakt zijn koning auto thuis te laten."

Dan kan een mobiliteitsbudget misschien soelaas brengen: Degene met een verre job zonder alternatief kunnen het gebruiken voor hun kilometerheffing, degene met alternatief kunnen het gebruiken voor dat alternatief. En mensen met een bedrijfswagen moeten van hun werkgever geen kilometerheffing betalen op voorwaarde dat ze kiezen voor een lichtere/efficiëntere auto (nog milieuwinst ook).


Gast

#803 Re:

2014-02-18 11:01

#801: Mavano -

's Nachts OV zou een goed idee zijn.

patrick

#804 killometer heffing

2014-02-18 18:10

het zijn gewoon schandalen als je elke week naar je caravan in de ardennen rijd of weet ik ook naar waar dat gaat weer wat kosten,de regering zal weer maar eens hun zakken vullen, klootzakken,zakken vullers !!!!!

Gast

#805 Re:

2014-02-18 22:22

#13: -

de wegen zijn al versleten, en daar zal rekeningrijden niets aan vananderen...

 


Gast

#808 Re: killometer heffing

2014-02-19 07:56

#804: patrick - killometer heffing

Onduurzaam leven zal steeds meer belast worden, denk maar aan de Europese co2-taks voor de luchtvaart (wat onder internationale druk voorlopig opgeschort is). Er wordt bvb. ook gedacht aan een vleestaks, omdat dat ook een grote negatieve impact heeft op milieu, klimaat, dierenwelzijn en volksgezondheid. Nu zal dus ook autorijden meer ontmoedigd worden. Het wordt tijd om anders te denken; als we met 5 miljoen Belgen of een paar miljard wereldburgers wekelijks een recreatieve verplaatsing van 200 km zouden doen zou het hier nog minder leefbaar worden (nog meer vervuiling, nog meer verkeer,...). Want er is nog altijd het algemeen belang.


Gast

#810

2014-02-19 17:37

Het goede voorbeeld geven door zelf zoveel mogelijk de fiets te nemen en het openbaar vervoer kan bijdragen tot een mentaliteitswijziging. Mensen in hun portemonnee zitten is nog effectiever.
Mol man

#811 Welkom op mijn Benefiet

2014-02-19 18:25

Beste petitie ondertekenaar,

Met onze twee bescheiden wagens, die we nodig hebben om hier in landelijk verstedelijkt gebied op ons werk te geraken, gaat dit ons 2400 euro per jaar kosten. Wij gebruiken buiten woon-werkverkeer zoveel mogelijk de fiets. Dat is helaas niet altijd mogelijk om naar ons werk te rijden, af en toe lukt het mij wel maar dan ben ik twee uur onderweg... .
Wij hebben in Antwerpen gewoond. Daar was het openbaar gevoer en het fietsdeelsysteem geweldig. Éen probleem: die honderdduizenden stedelingen moeten óók op hun werk geraken en dat ligt meestal niet in de stad en niet naast het station of bushokje.

Ik sta achter rekeningrijden indien dit betaalbaar is. Men weet exact hoeveel km elke wagen aflegd per jaar. Weten jullie hoeveel deze tarieven de regering zouden opbrengen?

Om die 2400 euro pesttaks te kunnen betalen, ik moet wel, verwacht ik jullie allemaal op mijn benefiet volgend jaar en de jaren die daarop volgen. U kan met de trein komen en dan 12 km wandelen of misschien toch maar met de auto? Begin al maar te sparen!

Gast

#812 Re: Welkom op mijn Benefiet

2014-02-19 19:03

#811: Mol man - Welkom op mijn Benefiet

Ga jij me de belastingen terugbetalen die ik al heel mijn leven betaal voor het gesubsidieerde autoverkeer? (zie eerder geposte argumenten over het feit dat het autosysteem de maatschappij meer kost dan opbrengt). Als iedereen zo ver zou moeten pendelen (wat ik opmaak uit het bedrag dat je vermeldt), dan zou ons dichtgeslibde diesellandje zeker onleefbaar zijn.


Gast

#813

2014-02-20 09:32

zeer veel mensen zullen hiervan kunnen profiteren,zowel de mensen die max.10000km doen als degenen die beroephalve meer kilometers rijden want die zullen minder in de fille staan en de kost kan door de werkgever gedragen worden, die op zijn beurt werkkrachten in dienst heeft die minder vermoeid en vlugger beschikbaar zijn.

Gast

#814 Re: Re: Welkom op mijn Benefiet

2014-02-20 10:15

#812: - Re: Welkom op mijn Benefiet

Wel als je kan rekenen vallen die kilometers nog heel goed mee voor twee wagens, reken aan het spits tarief 0.09 = 26666,666666667 / 2 = 13333,333333333 per wagen is per maand 1111,111111111 = ongeveer per dag 37,037037037. ik moet er 70 per dag doen voor mijn werk  mijn vrouw 35 en dan hebben mijn kinderen nog niets gedaan. "Ga jij me de belastingen terugbetalen die ik al heel mijn leven betaal" wel betaal jij dan maar het te veel aan accijnzen dat ik al die jaren al betaald heb terug we zullen zien wie het hoogst zit.

 

Laagste tarief: 0.05 = 48000 /2 = 24000 /12 = 2000 /30 = 66 km per wagen dat valt ook heel goed mee als je op de buiten woont.

2400 euro per jaar is uit den boze dit kan geen enkel gewoon loon en  gezin dragen zeker niet omdat al de rest al zo duur is.

Mol man ik heb een gelijkaardige situatie en kan U kompleet volgen. Spijtig dat andere hier de intelligentie niet voor hebben.

Greetz,

 


Gast

#815 Re: Welkom op mijn Benefiet

2014-02-20 10:49

#811: Mol man - Welkom op mijn Benefiet

Niemand kan weten hoeveel dit exact gaat kosten want dit is nog maar een proefproject.


Gast

#816

2014-02-20 11:02

Een beperkt aantal auto's uit de spits halen is het verschil tussen rijden en stilstaan. Verplaats die auto's naar de niet (zo) drukke momenten waar je als automobilist vaak goed moet opletten om niet te snel te rijden wegens de vaak grote onderbenutting van onze wegen.

Een slimme kilometerheffing in functie van de congestie is wat de Belgische economie nodig heeft om haar logistieke troef te kunnen blijven uitspelen! Een financiële stimulans voor een betere spreiding van het verkeer. Zonder extra investeringen in nieuwe verkeersinfrastructuur, een beter gebruik van diezelfde infrastructuur.

http://trends.knack.be/economie/nieuws/transport-en-logistiek/logistiek/wim-bosman-trekt-cross-docking-activiteiten-weg-uit-antwerpen-wegens-congestie/article-4000431459062.htm

Gast

#817 Re: Re: Re: Welkom op mijn Benefiet

2014-02-20 11:16

#814: - Re: Re: Welkom op mijn Benefiet

Klopt, zij die om de een of andere reden al jaren alles met OV en fiets kunnen doen - die vent kan zich gelukkig prijzen dat hij, zijn vrouw en zijn kinderen allemaal naast hun werk, school en supermarkt wonen - gaan ons hier eventjes zeggen dat de kilometerheffing eerlijk is: "njènjènjènjènjè, wij helpen het autoverkeer al jaren mee subsidiëren en mijn belastingen dienen ook om de 3000 euro blablabla". Dat ze een fractie mee helpen subsidiëren lijkt me maar normaal: dan hebben ze tenminste nog iets in hun supermarkt en hoeft hij minder aan werkloosheidsuitkeringen mee te betalen.

Maar als die vent dan nog durft beweren dat hij geen auto heeft, dus nooit BIV heeft moeten betalen, dus al jaren geen verkeersbelasting betaalt  en bovendien ook geen accijnzen betaalt, kortom, al jaren het geluk heeft zich te kunnen verrijken omdat zijn aandeel aan de belastingen minimaal is, die moet ons hier niet komen zeggen: "De kilometerheffing is eerlijk, want njènjènjènjènjè..."

Ik wens hem een snelle werkloosheid toe. Als hij een beetje hoog geschoold is, wil ik nog zien of hij (snel) in de buurt werk vindt, waar hij met z'n fietske naar toe kan gaan. Hij zal wel anders klappen en niet meer over "mentaliteitswijziging, njènjènjè" spreken. Tenzij hij beslist om een werkloosheidsuitkering te trekken en te leven op het geld dat hij intussen al aan de kant heeft kunnen zetten natuurlijk...


Gast

#818 Re: Re: Re: Welkom op mijn Benefiet

2014-02-20 11:18

#814: - Re: Re: Welkom op mijn Benefiet

"wel betaal jij dan maar het te veel aan accijnzen dat ik al die jaren al betaald heb terug we zullen zien wie het hoogst zit."

Te veel aan accijnzen? Nederlanders komen massaal in België tanken omdat brandstof in vergelijking met daar zo goedkoop is (misschien ook de reden dat het fileprobleem daar verbeterd is). Ook in Duitsland liggen de prijzen hoger. In Frankrijk ongeveer hetzelfde, en daar is er al decennia snelwegentol. Die accijnzen dienen als ontmoediging, net zoals voor tabak en alcohol. Met piekolie in zicht (of momenteel bezig) is het geen slecht idee om bij te sturen richting alternatieven (CNG, waterstof, OV, fiets,...). Rijke oliestaten voelen de bui ook al hangen en beginnen te diversifiëren mbt hun inkomsten. Los van taksen zal energie in de toekomst sowieso duurder worden, dus mogen sommigen wel eens beginnen nadenken over hoe ze hun leven ingericht hebben. Een taks kan helpen om de transitie te bespoedigen en om de kosten mbt gezondheidszorg, infrastructuur, files,... te compenseren.

"Spijtig dat andere hier de intelligentie niet voor hebben."

Die anderen kijken verder dan hun eigenbelang en zien het grotere plaatje mbt mobiliteit, milieu, gezondheid, klimaat en andere overlast.


Gast

#819 Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re:

2014-02-20 11:36

#788: - Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re:

"Ik betaal namelijk al via mijn accijnzen een eerlijker manier van vervuilingstaks"

 

We bepalen nu *niets* voor de congestie die we veroorzaken. Een verplaatsing maken tijdens een minder druk moment kost evenveel dan een verplaatsing tijdens de spits. Mensen worden niet beloond als ze zich verplaatsen op een minder druk moment.

 

Samenvatting waarom een slimme kilometerheffing nodig is:

1) De grootste troef van België is logistiek. Niet onze lage lonen, niet onze stabiele belastingwetgeving,...

2) Onze wegen zijn voor het grootste deel van de dag/week/jaar onderbenut. Je leest geregeld in de populaire media over Youtube-filmpjes van chauffeurs die tegen 300km/u over onze wegen *kunnen* racen, over wilde achtervolgingen van minderjarige bestuurders door de politie, over ongevallen tegen hoge snelheid,...

3) Tijdens een beperkt deel van de dag/week/jaar zijn onze wegen overbenut.

4) Een beperkte verlaging van het aantal weggebruikers maken het verschil tussen stilstaan en rijden.

5) Met een kleine financiële stimulans zullen onze wegen beter gebruikt worden buiten de spits (meer verkeer) en tijdens de spits (minder verkeer en vlottere doorstroming).

5) Zonder onteigeningen, zonder investeringen in nieuwe wegen en zonder extra onderhoudskosten voor nieuwe wegen is er maar 1 manier om de capaciteit van onze wegen te verhogen zodat België logistiek minstens even belangrijk kan blijven in de toekomst: geef *iedereen* (géén uitzonderingen) een financiële stimulans in functie van de congestie die hij/zij al dan niet veroorzaakt.


Gast

#820

2014-02-20 14:05

Ik heb geen probleem om te betalen voor mijn eigen gebruik en vervuiling, als ik beslis rond te rijden , dan neem ik mijn verantwoordelijkheid. En ik zou het appreciëren dat een ander dat ook doet. Iemand die veel de auto neemt, moet ook maar veel zelf betalen. Ik heb geen goesting om op dat vlak te betalen voor een ander.

Gast

#821 Re: Welkom op mijn Benefiet

2014-02-20 14:25

#811: Mol man - Welkom op mijn Benefiet

12 km, dan neem ik mijn vouwfiets wel (multimodaliteit, u weet wel).


Gast

#822 Re: Re: Welkom op mijn Benefiet

2014-02-20 16:01

#821: - Re: Welkom op mijn Benefiet

Voor sommigen klinkt dat te alternatief :p En dan moeten ze een inspanning doen, en wat als het regent of koud is. Om nog maar te zwijgen over hun kostbare tijd. Veel mensen willen koste wat kost van hun eigen voordeur naar de andere voordeur kunnen rijden. Ik had het eerder al over een welvaartsziekte.


Gast

#824 Re:

2014-02-20 17:30

#820: -

Ik heb wel een probleem om te betalen voor mijn eigen gebruik en vervuiling, als mijn werk mij dwingt rond te rijden. Als ik werk vind, dan neem ik mijn verantwoordelijkheid voor mijn gezin en voor de gemeenschap, die mij geen dop hoeft te betalen. En ik zou het appreciëren als mensen mij daar dankbaar voor zijn. Iemand die veel de auto moet nemen, mag niet worden verplicht te betalen. Ik heb geen goesting om op dat vlak nog meer te betalen voor een ander.


Gast

#825 Re: Re:

2014-02-20 17:47

#824: - Re:

Ben je dan ook gedwongen om die job te kiezen? Als je met je eigen auto veel werkgerelateerde kilometers moet afleggen (naast het pendelen) zou je ook eens stevig kunnen onderhandelen. Als dat niets uithaalt zou ik het wel weten. En als het een bedrijfswagen is maak je sowieso winst tegenover een eigen wagen, met of zonder kilometerheffing.