JA voor kilometerheffing/ Oui pour la tarification kilométrique
Quoted post
Gast |
#742 Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re:2014-02-16 20:49#741: - Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Ik vind 15 km een redelijke fietsafstand, zeker met een elektrische fiets. Maar de praktijk leert dat de meesten zelfs voor minder dan 5 km de auto nemen (ook degene die fysiek in orde zijn), dus ik maak me geen illusies dat die mentaliteit snel zal veranderen. Nochtans, wat Kopenhagen kan zou elke Vlaamse stad moeten kunnen, daar gaat 36% van de inwoners met de fiets werken. Tegen de regen bestaan regenpakken, en het regent trouwens bijna nooit: http://www.hetregentbijnanooit.nl/site/ Bijna alle pendelaars zitten alleen in de auto, en hebben hoogstens een laptop of een handtas mee, wat je ook makkelijk met de fiets kan meenemen (rugzak, fietstassen). Kinderen kan je ook met de fiets brengen en later zelf leren fietsen, dan moeten ze 's avonds niet met de auto naar de sporthal gebracht worden om daar toch wat lichaamsbeweging te hebben. Ik vind het nogal gemakkelijke uitvluchten, waar 36% van de inwoners van het 'koude, natte en winderige' Kopenhagen blijkbaar geen last van heeft. Ik spreek me niet uit over jouw situatie, maar als je de gemiddelde pendelafstand bekijkt is het toch wel frappant dat ik alleen wat scholieren tegenkom op het fietspad (tot ze een rijbewijs hebben), terwijl ik soms een eindeloze rij aanschuivende auto's voorbijrijd. Welke maatregel er ook komt (en geen enkele maatregel zal perfect zijn), in het kader van onze gezondheid, het milieu, de files en onleefbare steden vind ik het niet meer dan normaal dat de meeste overheden mensen uit de auto en op fiets willen (ik zie het toch nergens andersom). |
Reacties
Gast |
#744 Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re:2014-02-16 21:53:36#742: - Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Je spreekt je niet uit over mijn situatie. Ik kan er alleen maar een totaal gebrek aan respect uit afleiden. Want geen enkele van je argumenten zijn voor mij van tel en zolang dat niet het geval is, kun je onmogelijk een kilometerheffing voor iedereen verdedigen. Begrijp maar even dat een kilometerheffing voor bepaalde gezinnen een drama kan betekenen! Wat zou jij ervan vinden om een loonverlies van 15%, misschien zelfs 20% per maand te lijden (ja, zelfs rekening houdend met het verdwijnen van de verkeersbelasting)! Fietsafstand: 108 km (enkele rit via autosnelweg, als ik al niet op missie moet soms 220 km enkele rit), via fietswegen zal dat ettelijke kilometers meer zijn. Bijna nooit regenen! Dit zal wel thuishoren in het rijtje argumenten, ingegeven door inspiratieconstipatie... Trouwens, ik was de wind nog vergeten. Tegen een helling en een zachte wind van 20km/uur optornen is een gewone leek niet gegeven. En elektrische fietsen: alsof er al voldoende energie op een propere manier kan worden opgewekt. Ja, je hebt op een punt gelijk: ik zit alleen in de auto. Maar als er geen enkele van mijn collega's in de nabijheid woont (ze wonen allen in de stad) en geen enkele dorpsgenoot mijn kant opgaat (velen zijn werkloos), hoeft dat niet te verwonderen. Ik heb meestal wel wat meer dan een laptop bij (meestal een bak van 30 kg, soms nog vijf zakken van 10 kg). Als ik de kinderen eerst met de fiets naar het werk moet brengen, kom ik zelf te laat op mijn werk (en hoe laat moet ik de kinderen dan laten opstaan). Trouwens, het is hier zo heuvelachtig dat de kinderen de 11 km onmogelijk zouden kunnen afleggen, gezien hun leeftijd en gezien de zwaarte van hun schooltas. Neen, de kilometerheffing is niet perfect en mag er niet voor iedereen komen. Het leven (lees brandstof) is al duur genoeg en net wie daar al het meest door wordt getroffen (gezien de afstand werk-woonst), zal nog eens het meest getroffen worden door een kilometerheffing, terwijl net die groep mensen geen gebruik kan maken van alternatieven. Wie de kilometerheffing voor iedereen rechtvaardig noemt, lijdt aan een gebrek aan empathie of een gebrek aan logisch denkvermogen (mensen straffen, terwijl die duidelijk geen alternatief hebben). Slimme, empathische mensen zouden onmiddellijk een kleine correctie voorstellen op de kilometerheffing. Van u had ik verwacht dat u zou zeggen: "Kijk, in een eerste fase, enkel geldig voor wie op minder dan 15 km van zijn werk woont. Dan help je al een groot aantal mensen op de fiets zonder drama's te veroorzaken. Met het geld moet er dan worden geïnvesteerd in OV , zodat de actieradius van de alternatieven kan worden uitgebreid en de kilometerheffing stelselmatig kan worden uitgebreid". Nogmaals, een kilometerheffing is voor mijn gezin een drama (en ik ben niet de enige in dit geval). Neen, er zullen geen 50% van de werkmensen de kilometerheffing als een drama ervaren, maar misschien riskeert 6,3% heel zwaar te worden getroffen: door de afwezigheid van alternatieven om op het werk te geraken ofwel zelf zijn werk moeten opzeggen (en na een 'dopperiode' misschien een werk te vinden op lager, minder uitdagend en minder interessant niveau, minder goed betaald, met minder leuke collega's), ofwel zijn loon drastisch te zien slinken (in crisistijd!). Een beetje begrip, a.u.b, ook al zijn we een minderheid. |
Steun KEES van DAAIBOOI BEACH CURACAO
Gort over de grens moet blijven.
Zwembad het Baafje Heiloo moet open blijven!
De St. Victorkerk behouden voor ontmoetingen.
Wij willen een eerlijke boer.inn.enlandbouw!
Behoud Losloopgebieden voor Honden op de Utrechtse Heuvelrug, in Austerlitz, en Zeist
Voor een realistische snelheid van 90km/u op de Houtlaan in Wijnegem!
Respecteer de euthanasiewet
Geen Noodopvang / AZC op het Hocrasterrein te Bussum
Gelijkwaardigherstel mag niet stoppen!
Wij eisen het intrekken van de huidige vergunningen van de Fourwinds Policedog center in Geffen!
Castratie-/sterilisatieplicht huiskatten Nederland
Red Nederland: Heropen de Gaswinning!
Open brief aan de Belgische regering - Leg de lat hoger: stop de blokkade, stop de genocide
EINDE CORONA CRISIS: Overheid sta behandeling van COVID-19 met HCQ en zink en / of Ivermectine toe!
Is er iets dat u wilt veranderen?
Verandering vindt niet plaats door te zwijgen. De auteur van deze petitie stond op en ondernam actie. Zult u hetzelfde doen? Start een sociale beweging door een petitie aan te maken.
Start uw eigen petitieAndere petities waarin u mogelijk geïnteresseerd bent
Gouda Waterstad? Red katten van de verdrinkingsdood – plaats kattentrappetjes
704 Gemaakt: 2025-09-08
Meningen over het voorgestelde Asielzoekerscentrum in Venlo.
5204 Gemaakt: 2024-07-07
Chauffeurs restaurant Kanters moet blijven!
270 Gemaakt: 2025-09-11
WAP-PETITIE WOLF - VOOR VEILIGHEID VAN MENS & DIER
8536 Gemaakt: 2025-08-25
Tijd voor een migratiestop
319 Gemaakt: 2025-08-25
NEE tegen een AZC Hoorn
3654 Gemaakt: 2024-09-21
Geen uitbreiding fietszone Brugge
753 Gemaakt: 2025-08-23
Red Onze Motocross Oefenterreinen in België
3248 Gemaakt: 2025-07-23
Middelbare School in Zwijndrecht toont totaal GEEN empathie!!
100 Gemaakt: 2025-09-12
STOP de waanzin voor een TIJDELIJKE snelweg ivm werken aan de A8 te Halle!!
1225 Gemaakt: 2025-08-03
Voor de definitieve afsluiting van de Sint-Veroonsstraat voor het transitverkeer
270 Gemaakt: 2025-09-06
Nieuwerkerk zeg Nee tegen een GROOT AZC!
1693 Gemaakt: 2024-01-16
NEEN aan de afbraak van de NEKKERHAL in MECHELEN
6285 Gemaakt: 2025-06-15
Ik steun de werkgroep Compagniesterpark
57 Gemaakt: 2025-09-12
Stop het zonneveld in Heelsum — Red natuur, vogels én vruchtbare grond
1233 Gemaakt: 2025-05-19
Pak ons buitenzwembad niet af!
2240 Gemaakt: 2025-06-02
Geen AZC barendrecht op grens van Lombardijen
1392 Gemaakt: 2025-07-08
STOP DE HARDE KNIP
28 Gemaakt: 2025-09-09
NEE TEGEN AZC VLAARDINGEN
1552 Gemaakt: 2025-06-04
NEEN, geen zonnepanelen op "de Pit" in Nieuwkapelle!
1017 Gemaakt: 2022-05-17