JA voor kilometerheffing/ Oui pour la tarification kilométrique

Quoted post


Gast

#742 Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re:

2014-02-16 20:49

#741: - Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re:

Ik vind 15 km een redelijke fietsafstand, zeker met een elektrische fiets. Maar de praktijk leert dat de meesten zelfs voor minder dan 5 km de auto nemen (ook degene die fysiek in orde zijn), dus ik maak me geen illusies dat die mentaliteit snel zal veranderen. Nochtans, wat Kopenhagen kan zou elke Vlaamse stad moeten kunnen, daar gaat 36% van de inwoners met de fiets werken.

Tegen de regen bestaan regenpakken, en het regent trouwens bijna nooit: http://www.hetregentbijnanooit.nl/site/

Bijna alle pendelaars zitten alleen in de auto, en hebben hoogstens een laptop of een handtas mee, wat je ook makkelijk met de fiets kan meenemen (rugzak, fietstassen). Kinderen kan je ook met de fiets brengen en later zelf leren fietsen, dan moeten ze 's avonds niet met de auto naar de sporthal gebracht worden om daar toch wat lichaamsbeweging te hebben.

Ik vind het nogal gemakkelijke uitvluchten, waar 36% van de inwoners van het 'koude, natte en winderige' Kopenhagen blijkbaar geen last van heeft. Ik spreek me niet uit over jouw situatie, maar als je de gemiddelde pendelafstand bekijkt is het toch wel frappant dat ik alleen wat scholieren tegenkom op het fietspad (tot ze een rijbewijs hebben), terwijl ik soms een eindeloze rij aanschuivende auto's voorbijrijd.

Welke maatregel er ook komt (en geen enkele maatregel zal perfect zijn), in het kader van onze gezondheid, het milieu, de files en onleefbare steden vind ik het niet meer dan normaal dat de meeste overheden mensen uit de auto en op fiets willen (ik zie het toch nergens andersom).

Reacties


Gast

#744 Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re:

2014-02-16 21:53:36

#742: - Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re:

Je spreekt je niet uit over mijn situatie. Ik kan er alleen maar een totaal gebrek aan respect uit afleiden. Want geen enkele van je argumenten zijn voor mij van tel en zolang dat niet het geval is, kun je onmogelijk een kilometerheffing voor iedereen verdedigen. Begrijp maar even dat een kilometerheffing voor bepaalde gezinnen een drama kan betekenen! Wat zou jij ervan vinden om een loonverlies van 15%, misschien zelfs 20% per maand te lijden (ja, zelfs rekening houdend met het verdwijnen van de verkeersbelasting)!

Fietsafstand: 108 km (enkele rit via autosnelweg, als ik al niet op missie moet soms 220 km enkele rit), via fietswegen zal dat ettelijke kilometers meer zijn.

Bijna nooit regenen! Dit zal wel thuishoren in het rijtje argumenten, ingegeven door inspiratieconstipatie... Trouwens, ik was de wind nog vergeten. Tegen een helling en een zachte wind van 20km/uur optornen is een gewone leek niet gegeven. En elektrische fietsen: alsof er al voldoende energie op een propere manier kan worden opgewekt.

Ja, je hebt op een punt gelijk: ik zit alleen in de auto. Maar als er geen enkele van mijn collega's in de nabijheid woont (ze wonen allen in de stad) en geen enkele dorpsgenoot mijn kant opgaat (velen zijn werkloos), hoeft dat niet te verwonderen.

Ik heb meestal wel wat meer dan een laptop bij (meestal een bak van 30 kg, soms nog vijf zakken van 10 kg).

Als ik de kinderen eerst met de fiets naar het werk moet brengen, kom ik zelf te laat op mijn werk (en hoe laat moet ik de kinderen dan laten opstaan). Trouwens, het is hier zo heuvelachtig dat de kinderen de 11 km onmogelijk zouden kunnen afleggen, gezien hun leeftijd en gezien de zwaarte van hun schooltas.

Neen, de kilometerheffing is niet perfect en mag er niet voor iedereen komen. Het leven (lees brandstof) is al duur genoeg en net wie daar al het meest door wordt getroffen (gezien de afstand werk-woonst), zal nog eens het meest getroffen worden door een kilometerheffing, terwijl net die groep mensen geen gebruik kan maken van alternatieven. Wie de kilometerheffing voor iedereen rechtvaardig noemt, lijdt aan een gebrek aan empathie of een gebrek aan logisch denkvermogen (mensen straffen, terwijl die duidelijk geen alternatief hebben).

Slimme, empathische mensen zouden onmiddellijk een kleine correctie voorstellen op de kilometerheffing. Van u had ik verwacht dat u zou zeggen: "Kijk, in een eerste fase, enkel geldig voor wie op minder dan 15 km van zijn werk woont. Dan help je al een groot aantal mensen op de fiets zonder drama's te veroorzaken. Met het geld moet er dan worden geïnvesteerd in OV , zodat de actieradius van de alternatieven kan worden uitgebreid en de kilometerheffing stelselmatig kan worden uitgebreid".

Nogmaals, een kilometerheffing is voor mijn gezin een drama (en ik ben niet de enige in dit geval). Neen, er zullen geen 50% van de werkmensen de kilometerheffing als een drama ervaren, maar misschien riskeert 6,3% heel zwaar te worden getroffen: door de afwezigheid van alternatieven om op het werk te geraken ofwel zelf zijn werk moeten opzeggen (en na een 'dopperiode' misschien een werk te vinden op lager, minder uitdagend en minder interessant niveau, minder goed betaald, met minder leuke collega's), ofwel zijn loon drastisch te zien slinken (in crisistijd!). Een beetje begrip, a.u.b, ook al zijn we een minderheid.