JA voor kilometerheffing/ Oui pour la tarification kilométrique


Gast

/ #819 Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re:

2014-02-20 11:36

#788: - Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re:

"Ik betaal namelijk al via mijn accijnzen een eerlijker manier van vervuilingstaks"

 

We bepalen nu *niets* voor de congestie die we veroorzaken. Een verplaatsing maken tijdens een minder druk moment kost evenveel dan een verplaatsing tijdens de spits. Mensen worden niet beloond als ze zich verplaatsen op een minder druk moment.

 

Samenvatting waarom een slimme kilometerheffing nodig is:

1) De grootste troef van België is logistiek. Niet onze lage lonen, niet onze stabiele belastingwetgeving,...

2) Onze wegen zijn voor het grootste deel van de dag/week/jaar onderbenut. Je leest geregeld in de populaire media over Youtube-filmpjes van chauffeurs die tegen 300km/u over onze wegen *kunnen* racen, over wilde achtervolgingen van minderjarige bestuurders door de politie, over ongevallen tegen hoge snelheid,...

3) Tijdens een beperkt deel van de dag/week/jaar zijn onze wegen overbenut.

4) Een beperkte verlaging van het aantal weggebruikers maken het verschil tussen stilstaan en rijden.

5) Met een kleine financiële stimulans zullen onze wegen beter gebruikt worden buiten de spits (meer verkeer) en tijdens de spits (minder verkeer en vlottere doorstroming).

5) Zonder onteigeningen, zonder investeringen in nieuwe wegen en zonder extra onderhoudskosten voor nieuwe wegen is er maar 1 manier om de capaciteit van onze wegen te verhogen zodat België logistiek minstens even belangrijk kan blijven in de toekomst: geef *iedereen* (géén uitzonderingen) een financiële stimulans in functie van de congestie die hij/zij al dan niet veroorzaakt.