JA voor kilometerheffing/ Oui pour la tarification kilométrique


Gast

/ #802 Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re:

2014-02-18 10:58

#799: - Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re:

"Het rekeningrijden zet mensen niet in de eerste plaats aan om kritisch over hun verplaatsingen na te denken: wie ver woont doet dit al - accijnzen op de brandstof obligent -, geloof me maar. Het rekeningrijden wil helaas in de eerste plaats nog meer geld naar de staatskas doen vloeien..."

Wacht nu maar de resultaten van het proefproject af. Londen en Stockholm bewijzen dat het op stedelijk niveau wel werkt (en Vlaanderen is eigenlijk een grote urbane regio).

"Ik heb helemaal niet selectief gelezen, maar jij blijft kilometerheffing verdedigen, omdat volgens jou de fiets het alternatief is. Het is pas nu dat je toegeeft dat het niet voor iedereen een alternatief is ("je kunt nooit voor iedereen goed doen")."

Ik zeg al pagina's dat niet iedereen een alternatief heeft, maar dat het een grote groep wel kan aanzetten om een alternatief te zoeken, of zich wat minder te verplaatsen, of zich buiten de spits te verplaatsen,...

"De argumenten die je aanhaalt om de kilometerheffing te verdedigen, zien de auto voornamelijk als een vervuiler (voor milieu en gezondheid) en niet als een mobiliteitsremmer. Maar als ik het goed voorheb, zie jij - nogal egoïstisch of idealistisch - het autosysteem in de eerste plaats hetzij als iets dat jou veel geld kost, hetzij dient te verdwijnen. En dat is een gevaarlijke discussie: ik heb geen kinderen, schaf dus maar af de kinderbijslag, ik ben bijna nooit ziek, schaf dus maar af de sociale zekerheid."

De auto is beide, en ik weet ook wel dat er altijd auto's zullen zijn, maar de vele links die ik zopas postte tonen toch aan dat er grondig bijgestuurd moet worden. En het is niet de eerste keer dat een kind in deze discussie met een auto vergeleken wordt (qua kosten en impact), maar zonder nieuwe kinderen is ons continent over 100 jaar leeg, tenzij je half Afrika naar hier laat migreren. Zo eenvoudig is het dus niet. En voor je vervoer kies je doorgaans vaker dan voor ziekte.

"Er bestaan ongetwijfeld betere, meer propere vervoersmiddelen en ik ben ervan overtuigd dat die door de olielobby serieus worden tegengehouden. Maar hoe pervert de gedachte ook is, zoals het er nu voor staat creëert de auto ongelooflijk veel tewerkstelling in de industrie, in de dienstensector en ja, ook in de gezondheidszorg. Een tewerkstelling die de alternatieve economie nooit zal kunnen bieden en er dus voor zorgt dat jij veel minder aan werkloosheidsuitkeringen dient te betalen."

Zoals ik ook eerder al zei:

"Als we volop de groene kaart trekken, kunnen we tot 30.000 banen creëren in de sector van de hernieuwbare energie." Dat stelt Agoria, de sectorfederatie van de technische industrie. "Voor een arbeider uit de auto-industrie vergt dat geen grote omscholing." Als gezinnen investeren in hun eigen energievoorziening in plaats van in een auto (of twee), dan lijkt me dat een veel betere inverstering waarmee je voorbereid bent op de toekomst, waarin fossiele brandstoffen steeds duurder zullen worden. Of je kan het geld dat je uitgeeft aan auto's (in een leven is dat meer dan de waarde van een huis) uitgeven aan andere zaken. Zonder auto heb je dus méér koopkracht. Die auto dient gewoon om van A naar B te gaan en heeft verder eigenlijk geen toegevoegde waarde (integendeel: co2, fijn stof, stikstofoxiden, files, zware ongevallen, welvaartsziekten,... kosten de maatschappij handenvol geld, dat je via belastingen betaalt).

"Bovendien krijg ik bij jou meer en meer het gevoel dat je leefwereld zich maar moet beperken tot een straal van - oh, ik zal er geen getal op kleven."

Lokaliseren is inderdaad geen slecht idee: http://www.dailyfinance.com/2009/06/23/if-oil-hits-200-globalization-becomes-localization-author-say/

Ook wat betreft voedsel ed. Maar nu gaan sommigen misschien denken dat ik hun banaan of biefstuk wil afpakken.

"Overigens, jij geniet ook van de belastingen die jij voor het autosysteem betaalt (gaande van alles wat onze consumptiemaatschappij te bieden heeft tot de aanleg van fietspaden en ander beton)."

Klopt, maar procentueel betaal ik meer dan dat ik er voor terug krijg.

"Mijn laatste argument is overigens niet de omgekeerde wereld: je kunt enkel van mensen met alternatieve mogelijkheden verlangen dat ze die ook benutten om het fileleed te verzachten. Het zijn dus voornamelijk zij die je tot een andere instelling moet bewegen. De kilometerheffing bij hen is dan ook een goede tool, niet bij mijn meerderheid, waar het als straf dient, aangezien ik niet tot een andere instelling kan worden bewogen. Als jij (en ik) investeren in OV (of kiezen voor de partij die dit wil doen), dan biedt je mij misschien ook een alternatief en zal ik inderdaad - oef! - genoodzaakt zijn koning auto thuis te laten."

Dan kan een mobiliteitsbudget misschien soelaas brengen: Degene met een verre job zonder alternatief kunnen het gebruiken voor hun kilometerheffing, degene met alternatief kunnen het gebruiken voor dat alternatief. En mensen met een bedrijfswagen moeten van hun werkgever geen kilometerheffing betalen op voorwaarde dat ze kiezen voor een lichtere/efficiëntere auto (nog milieuwinst ook).