JA voor kilometerheffing/ Oui pour la tarification kilométrique
Quoted post
Gast |
#671 Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: luiaards2014-02-13 08:28#642: - Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: luiaards Je woont op 100 km van je werk? Dat moet wel een héél speciale job zijn, dat er binnen die straal niets geschikt is voor jou (tenzij je in Siberië woont of zo). Waarom altijd die fatalistische slachtofferrol? De locatie waar je woont en werkt zijn nog altijd vrije keuzes, ook al zijn die keuzes gemaakt ten tijde van minder files en goedkopere olie. Kinderen naar school of de opvang brengen: er bestaan fietsstoeltjes (zoals ik gebruik) en -karretjes. Of je kan je kinderen zelf leren fietsen, zo worden het geen achterbankkinderen die op hun 18e ineens zelf achter het stuur moeten kruipen zonder verkeersinzicht (en dan zullen ze ws. ook niet meer beginnen fietsen omdat ze het niet gewoon zijn). En milieu-impact is inderdaad meer dan autorijden, al is het verkeer in België momenteel een grotere vervuiler dan de industrie. Terwijl de industrie schoner wordt, groeit de milieu-impact van verkeer en vervoer. Dat is vooral het gevolg van het almaar toenemende verkeer. In 2010, het jaar waarvoor de recentste cijfers beschikbaar zijn, werden op Belgische wegen maar liefst 98 miljard autokilometers afgelegd (dat is 300 keer naar de zon en terug, en dat in ons klein landje van 300 km breed). De hoeveelheid luchtvervuilende stoffen die de industrie uitbraakt is de laatste tien jaar sterk gedaald. De uitstoot van fijn stof daalde tussen 2000 en 2011 met 11 procent. Die van verzurende stoffen uit de industrie halveerde en die van ozonvormende stoffen daalde met 39 procent. Ook de lozingen in waterlopen halveerden. Dat is het resultaat van de gedetailleerde Vlaamse milieuwetgeving Vlarem, met onder andere verplichte milieuvergunningen, zegt de BBL.
Oplossingen zijn volgens experts niet ver te zoeken. "De positieve evolutie in de industrie kwam er door beleid. Dat kan ook voor verkeer", zegt Grietens. "Diesel, nu goed voor 97,5 procent van ons bedrijfswagenpark, is de grootste bron van fijn stof. In Nederland rijden 15 procent diesels rond. Aan de overheid om dat aan te pakken. Men zou enorme besparingen aan gezondheidskosten kunnen realiseren", zegt de sportarts Christophe Depamelaere. |
Reacties
Gast |
#677 Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: luiaards2014-02-13 09:13:11#671: - Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: luiaards Kijk, als u zo overtuigd bent van uw groot gelijk zonder dat u verder iets van mij weet, en dus ook de moeite niet doet om eventueel te nuanceren, dan is dat maar zo. Ik woon niet in Siberië, lijkt me, en mijn werk vind ik echt niet dichterbij, maar u zal dat ongetwijfeld beter weten. Vind u echt dat ik een slachtofferrol wil spelen, omdat u er van overtuigd bent dat u alleen gelijk kan hebben, u doet maar. Waarom zou ik mij aangevallen voelen, denkt u. Maar dat is waarschijnlijk ook mijn probleem.Mijn kinderen doe ik niet weg met de fiets omdat ik daarna geen 100 km kan doen en op tijd komen op mijn werk, maar dat weet u waarschijnlijk ook beter. Als u zo op mensen wil neerkijken en dat niet eens doorhebt of wil doorhebben, dat kan ik alleen maar betreuren. Misschien het woordje verdraagzaamheid eens opzoeken, maar waarschijnlijk bent u ook overtuigd dat u alleen dat wel bent en de rest van de wereld niet. En astublief, antwoord hier ook maar eens snerend op, anders voelt u zich waarschijnlijk niet meer beter genoeg. Zoals ik al eens zei: blij dat u zo perfect kan zijn, als enige mens op deze wereldbol. |
Gast |
#679 Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: luiaards2014-02-13 09:38:15#671: - Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: luiaards Ik ben niet de poster van 642, maar ik woon ook op 100 km van mijn werk en neen, er is geen werkgelegenheid in de buurt die ik als even interessant bestempel. Er zijn nu eenmaal zaken die je niet zomaar opgeeft of vervangt: bij mij is dat mijn partner en mijn werk. Ik geef namelijk les aan hogescholen en terwijl ik voor een van mijn vakken misschien op 40 km afstand zou kunnen lesgeven, is er voor het andere in heel het land maar een hogeschool die het inricht. Kortom, in het eerste geval is er dus een mogelijkheid om dichter bij huis te werken, maar vraag eens aan kandidaten hoe moeilijk het is om een van de schaarse vacatures van hogescholen in de wacht te slepen (zeker als je er niet hebt gestudeerd), voor mijn ander vak is het gewoon niet mogelijk om elders werk te vinden. We zijn verhuisd toen de diesel nog betaalbaar was, toen mijn vrouw hier een project kon opstarten en Engelse immersiescholen in ons land ook al niet overal aanwezig waren. Kortom, we hebben toen een radicale beslissing genomen, met als enig nadeel de hoge dieselprijzen. Nu zou ik nog eens belast worden: dat zal onze financiële situatie precair maken of is het de bedoeling van die heffing dat mensen noodgedwongen moeten verhuizen. Net als velen hebben we te maken met de gevolgen van de crisis en is het overal beknibbelen om de stijging van allerlei prijzen op te vangen (electriciteit, voedingsmiddelen, telefonie, waar wij wonen ook kijk- en luistergeld). Een bijkomende belasting op jaarbasis van tussen de 2000 en 3000 euro zou ons gewoon nekken. Van werk veranderen betekent voor mij: werkonzekerheid (heb genoeg in het onderwijs van de ene job in de andere gewerkt, met regelmatige werkloosheidsperiodes, onvolledige uurroosters, en net nu is mijn benoeming nakend), minder arbeidsvreugde (geen hogeschool meer, maar (waarschijnlijk) naar middelbaar onderwijs) en minder loon (dat misschien niet eens gecompenseerd wordt door minder kilometers, als ik in het begin - omwille van onvolledige uurroosters - tussen twee of drie scholen moet pendelen en ook aan 100 km per dag kom). Een verhuis naar mijn werkplek is ook geen optie: dan mag mijn vrouw haar 'levenswerk' opgeven en worden onze kinderen uit hun leefomgeving (met vriendjes, sociale activiteiten, enz.) gerukt. Een andere optie, scheiden, is niet aan de orde. Ook het openbaar vervoer is geen optie. De bus komt om 7 uur 's morgens iedereen in het dorp ophalen en's avonds komt diezelfde bus rond 17.30 uur iedereen weer afzetten. Andere busverbindingen hebben we niet. De fiets is ook geen optie (u woont duidelijk op een heel vlak stukje land, maar België heeft ook gebieden waar je niet zomaar 11 km met de fiets overbrugt, zelfs niet op 45 minuten met een rugzak op je rug en kinderen in een kinderstoel). Mag ik u daarom vragen om niet - zonder de minste voorkennis - te oordelen over de situatie van een andere persoon, want ja... er zijn mensen in dit land voor wie zo'n stomme heffing vergaande gevolgen kan hebben (zelf al kun je ze niet verwijten niet milieubewust te zijn) en het zijn die mensen die op dit forum hun bezorgdheid uitdrukken. Of blijkbaar is het voor u vanzelfsprekend dat u uw leven waar u al meer dan twintig jaar aan werkt, radicaal opgeeft. |
Steun KEES van DAAIBOOI BEACH CURACAO
Gort over de grens moet blijven.
Respecteer de euthanasiewet
Open brief aan de Belgische regering - Leg de lat hoger: stop de blokkade, stop de genocide
EINDE CORONA CRISIS: Overheid sta behandeling van COVID-19 met HCQ en zink en / of Ivermectine toe!
Voor een realistische snelheid van 90km/u op de Houtlaan in Wijnegem!
Zwembad het Baafje Heiloo moet open blijven!
De St. Victorkerk behouden voor ontmoetingen.
Wij willen een eerlijke boer.inn.enlandbouw!
Behoud Losloopgebieden voor Honden op de Utrechtse Heuvelrug, in Austerlitz, en Zeist
Geen Noodopvang / AZC op het Hocrasterrein te Bussum
Gelijkwaardigherstel mag niet stoppen!
Wij eisen het intrekken van de huidige vergunningen van de Fourwinds Policedog center in Geffen!
Castratie-/sterilisatieplicht huiskatten Nederland
Red Nederland: Heropen de Gaswinning!
Is er iets dat u wilt veranderen?
Verandering vindt niet plaats door te zwijgen. De auteur van deze petitie stond op en ondernam actie. Zult u hetzelfde doen? Start een sociale beweging door een petitie aan te maken.
Start uw eigen petitieAndere petities waarin u mogelijk geïnteresseerd bent
Gouda Waterstad? Red katten van de verdrinkingsdood – plaats kattentrappetjes
702 Gemaakt: 2025-09-08
Meningen over het voorgestelde Asielzoekerscentrum in Venlo.
5203 Gemaakt: 2024-07-07
WAP-PETITIE WOLF - VOOR VEILIGHEID VAN MENS & DIER
8534 Gemaakt: 2025-08-25
Chauffeurs restaurant Kanters moet blijven!
236 Gemaakt: 2025-09-11
Tijd voor een migratiestop
319 Gemaakt: 2025-08-25
NEE tegen een AZC Hoorn
3652 Gemaakt: 2024-09-21
Geen uitbreiding fietszone Brugge
750 Gemaakt: 2025-08-23
Red Onze Motocross Oefenterreinen in België
3246 Gemaakt: 2025-07-23
Voor de definitieve afsluiting van de Sint-Veroonsstraat voor het transitverkeer
269 Gemaakt: 2025-09-06
Middelbare School in Zwijndrecht toont totaal GEEN empathie!!
100 Gemaakt: 2025-09-12
STOP de waanzin voor een TIJDELIJKE snelweg ivm werken aan de A8 te Halle!!
1222 Gemaakt: 2025-08-03
Nieuwerkerk zeg Nee tegen een GROOT AZC!
1693 Gemaakt: 2024-01-16
NEEN aan de afbraak van de NEKKERHAL in MECHELEN
6285 Gemaakt: 2025-06-15
Ik steun de werkgroep Compagniesterpark
57 Gemaakt: 2025-09-12
Stop het zonneveld in Heelsum — Red natuur, vogels én vruchtbare grond
1233 Gemaakt: 2025-05-19
Pak ons buitenzwembad niet af!
2240 Gemaakt: 2025-06-02
Geen AZC barendrecht op grens van Lombardijen
1392 Gemaakt: 2025-07-08
STOP DE HARDE KNIP
28 Gemaakt: 2025-09-09
NEE TEGEN AZC VLAARDINGEN
1552 Gemaakt: 2025-06-04
NEEN, geen zonnepanelen op "de Pit" in Nieuwkapelle!
1017 Gemaakt: 2022-05-17