JA voor kilometerheffing/ Oui pour la tarification kilométrique

Quoted post


Gast

#671 Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: luiaards

2014-02-13 08:28

#642: - Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: luiaards

Je woont op 100 km van je werk? Dat moet wel een héél speciale job zijn, dat er binnen die straal niets geschikt is voor jou (tenzij je in Siberië woont of zo). Waarom altijd die fatalistische slachtofferrol? De locatie waar je woont en werkt zijn nog altijd vrije keuzes, ook al zijn die keuzes gemaakt ten tijde van minder files en goedkopere olie. Kinderen naar school of de opvang brengen: er bestaan fietsstoeltjes (zoals ik gebruik) en -karretjes. Of je kan je kinderen zelf leren fietsen, zo worden het geen achterbankkinderen die op hun 18e ineens zelf achter het stuur moeten kruipen zonder verkeersinzicht (en dan zullen ze ws. ook niet meer beginnen fietsen omdat ze het niet gewoon zijn). En milieu-impact is inderdaad meer dan autorijden, al is het verkeer in België momenteel een grotere vervuiler dan de industrie.

Uit De Morgen:

Terwijl de industrie schoner wordt, groeit de milieu-impact van verkeer en vervoer. Dat is vooral het gevolg van het almaar toenemende verkeer. In 2010, het jaar waarvoor de recentste cijfers beschikbaar zijn, werden op Belgische wegen maar liefst 98 miljard autokilometers afgelegd (dat is 300 keer naar de zon en terug, en dat in ons klein landje van 300 km breed).

De gezondheid van de Vlaming komt daardoor steeds meer in het gedrang. "De helft van de kankerverwekkende uitstoot van PAK's (polycyclische aromatische koolwaterstoffen, nvdr) is veroorzaakt door transport. Sinds 2000 steeg de PAK-emissie van transport met ongeveer de helft, vooral door meer transport en het toenemende gebruik van diesel", zegt expert Erik Grietens (Bond Beter Leefmilieu - BBL).

Door de grotere omvang van het verkeer blijft het ook problematisch om de doelstelling voor de daggemiddelde fijnstofconcentratie te halen. Het aantal dagen met een te hoog gemiddelde was tweemaal zo hoog in 2011 als in 2010 en klom zo boven de grenswaarde. Op verkeersintensieve plaatsen ligt ook de verkeersuitstoot van verzurende stikstofoxiden te hoog. De concentraties hangen rechtstreeks samen met de die aan kankerverwekkend roet, de meest problematische vorm van fijn stof. De stikstofkaart van Europa (boven) toont hoe hoog de concentraties hier liggen.

De hoeveelheid luchtvervuilende stoffen die de industrie uitbraakt is de laatste tien jaar sterk gedaald. De uitstoot van fijn stof daalde tussen 2000 en 2011 met 11 procent. Die van verzurende stoffen uit de industrie halveerde en die van ozonvormende stoffen daalde met 39 procent. Ook de lozingen in waterlopen halveerden. Dat is het resultaat van de gedetailleerde Vlaamse milieuwetgeving Vlarem, met onder andere verplichte milieuvergunningen, zegt de BBL.


Maar de jaarlijkse ziektekosten als gevolg van alle gezondheidsbeschadigende fijn stof, waarvan het verkeer de grootste bron is, worden nu geschat op 5,22 miljard euro. Het gaat dan zowel om acute luchtwegeninfecties, astma, de chronische longaandoening COPD en kankers. Grietens: "Voor ultrafijn stof, waarvan we weten dat het voor 80 procent van verkeer komt, zijn geen wettelijke normen en dus ook geen metingen. Maar het kan niet anders dan dat die uitstoot parallel met de rest ook toeneemt."

Oplossingen zijn volgens experts niet ver te zoeken. "De positieve evolutie in de industrie kwam er door beleid. Dat kan ook voor verkeer", zegt Grietens. "Diesel, nu goed voor 97,5 procent van ons bedrijfswagenpark, is de grootste bron van fijn stof. In Nederland rijden 15 procent diesels rond. Aan de overheid om dat aan te pakken. Men zou enorme besparingen aan gezondheidskosten kunnen realiseren", zegt de sportarts Christophe Depamelaere.

Het volume van het autoverkeer terugdringen kan met het inperken van dieselbedrijfswagens en tankkaarten, hogere belastingen om autoverkeer te ontmoedigen, door een stadstol of een kilometerheffing, inzetten op park-and-ride-systemen om autoverkeer uit de centra te houden en meer investeringen in openbaar vervoer.

Grietens: "Met het huidige beleid bereiken we het omgekeerde. Door de Brusselse ring te verbreden, de Oosterweelverbinding aan te leggen en nieuwe missing links te voorzien in de Kempen en Limburg, werken de overheden de groei van het autoverkeer net in de hand. Daardoor zal de milieudruk van het autoverkeer en de impact op de gezondheid de volgende jaren verder toenemen."

Reacties


Gast

#677 Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: luiaards

2014-02-13 09:13:11

#671: - Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: luiaards

Kijk, als u zo overtuigd bent van uw groot gelijk zonder dat u verder iets van mij weet, en dus ook de moeite niet doet om eventueel  te nuanceren, dan is dat maar zo. Ik woon niet in Siberië, lijkt me, en mijn werk vind ik echt niet dichterbij, maar u zal dat ongetwijfeld beter weten. Vind u echt dat ik een slachtofferrol wil spelen, omdat u er van overtuigd bent dat u alleen gelijk kan hebben, u doet maar. Waarom zou ik mij aangevallen voelen, denkt u. Maar dat is waarschijnlijk ook mijn probleem.Mijn kinderen doe ik niet weg met de fiets omdat ik daarna geen 100 km kan doen en op tijd komen op mijn werk, maar dat weet u waarschijnlijk ook beter. Als u zo op mensen wil neerkijken en dat niet eens doorhebt of wil doorhebben, dat kan ik alleen maar betreuren. Misschien het woordje verdraagzaamheid eens opzoeken, maar waarschijnlijk bent u ook overtuigd dat u alleen dat wel bent en de rest van de wereld niet. En astublief, antwoord hier ook maar eens snerend op, anders voelt u zich waarschijnlijk niet meer beter genoeg. Zoals ik al eens zei: blij dat u zo perfect kan zijn, als enige mens op deze wereldbol.


Gast

#679 Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: luiaards

2014-02-13 09:38:15

#671: - Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: luiaards

Ik ben niet de poster van 642, maar ik woon ook op 100 km van mijn werk en neen, er is geen werkgelegenheid in de buurt die ik als even interessant bestempel. Er zijn nu eenmaal zaken die je niet zomaar opgeeft of vervangt: bij mij is dat mijn partner en mijn werk. Ik geef namelijk les aan hogescholen en terwijl ik voor een van mijn vakken misschien op 40 km afstand zou kunnen lesgeven, is er voor het andere in heel het land maar een hogeschool die het inricht. Kortom, in het eerste geval is er dus een mogelijkheid om dichter bij huis te werken, maar vraag eens aan kandidaten hoe moeilijk het is om een van de schaarse vacatures van hogescholen in de wacht te slepen (zeker als je er niet hebt gestudeerd), voor mijn ander vak is het gewoon niet mogelijk om elders werk te vinden.

We zijn verhuisd toen de diesel nog betaalbaar was, toen mijn vrouw hier een project kon opstarten en Engelse immersiescholen in ons land ook al niet overal aanwezig waren. Kortom, we hebben toen een radicale beslissing genomen, met als enig nadeel de hoge dieselprijzen. Nu zou ik nog eens belast worden: dat zal onze financiële situatie precair maken of is het de bedoeling van die heffing dat mensen noodgedwongen moeten verhuizen. Net als velen hebben we te maken met de gevolgen van de crisis en is het overal beknibbelen om de stijging van allerlei prijzen op te vangen (electriciteit, voedingsmiddelen, telefonie, waar wij wonen ook kijk- en luistergeld). Een bijkomende belasting op jaarbasis van tussen de 2000 en 3000 euro zou ons gewoon nekken.

Van werk veranderen betekent voor mij: werkonzekerheid (heb genoeg in het onderwijs van de ene job in de andere gewerkt, met regelmatige werkloosheidsperiodes, onvolledige uurroosters, en net nu is mijn benoeming nakend), minder arbeidsvreugde (geen hogeschool meer, maar (waarschijnlijk) naar middelbaar onderwijs) en minder loon (dat misschien niet eens gecompenseerd wordt door minder kilometers, als ik in het begin - omwille van onvolledige uurroosters - tussen twee of drie scholen moet pendelen en ook aan 100 km per dag kom).

Een verhuis naar mijn werkplek is ook geen optie: dan mag mijn vrouw haar 'levenswerk' opgeven en worden onze kinderen uit hun leefomgeving (met vriendjes, sociale activiteiten, enz.) gerukt.

Een andere optie, scheiden, is niet aan de orde.

Ook het openbaar vervoer is geen optie. De bus komt om 7 uur 's morgens iedereen in het dorp ophalen en's avonds komt diezelfde bus rond 17.30 uur iedereen weer afzetten. Andere busverbindingen hebben we niet. De fiets is ook geen optie (u woont duidelijk op een heel vlak stukje land, maar België heeft ook gebieden waar je niet zomaar 11 km met de fiets overbrugt, zelfs niet op 45 minuten met een rugzak op je rug en kinderen in een kinderstoel).

Mag ik u daarom vragen om niet - zonder de minste voorkennis - te oordelen over de situatie van een andere persoon, want ja... er zijn mensen in dit land voor wie zo'n stomme heffing vergaande gevolgen kan hebben (zelf al kun je ze niet verwijten niet milieubewust te zijn) en het zijn die mensen die op dit forum hun bezorgdheid uitdrukken.  Of blijkbaar is het voor u vanzelfsprekend dat u uw leven waar u al meer dan twintig jaar aan werkt, radicaal opgeeft.