JA voor kilometerheffing/ Oui pour la tarification kilométrique


Gast

#626

2014-02-12 18:17

Ja, izo betalen de buitenlandse chauffeurs ook voor de slijtage aan onze wegen

Gast

#627 Re: Re: Re:

2014-02-12 18:25

#625: - Re: Re:

Omdat je geen ander landen daartoe kan verplichten tenzij met de steun van Europa wat nog eens jaren zal duren


Gast

#628 Re: Re: Re: Re:

2014-02-12 18:31

#627: - Re: Re: Re:

U dacht toch niet dat de effectieve invoering van het rekeningrijden voor volgend jaar zal zijn?  Dus er zijn sowieso nog heel wat jaren te gaan.

En er zijn ook andere systemen om buitenlanders te laten meebetalen.


Gast

#629 Re: Re: Re: Re:

2014-02-12 18:32

#627: - Re: Re: Re:

Je verplicht trouwens geen andere landen, je kan wel bestuurders verplichtingen opleggen als ze van een bepaalde weg/bepaalde wegen gebruik willen maken.


Gast

#630

2014-02-12 18:32

Ofwel wordt de autoverslaving verder gekoesterd en worden er nieuwe wegen edm meer aangelegd, zich geen bal aantrekkend van wat het klimaat overkomt en wat Europa ons al met de vinger wijst inzake vis-noch-vlees inzake mobiliteit..., ofwel wordt deze bescheiden maatregel eindelijk genomen. En dan dat half miljoen vlamingen die mee op de kosten van de voetgangers en fietsers met een bedrijfswagen de lucht kunnen blijven verpesten en alles mee vastzetten...

Gast

#631 Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re:

2014-02-12 18:48

#605: Raf Peeters - Re: Re: Re: Re: Re: Re:

De wegentaks voor onze beide auto's bedraagt nu 750,- euro.  De nieuwe wegentaks betekent voor ons beiden 1700,- euro per jaar enkel voor ons werk. (de gemeentewegen heb ik er inderdaad afgetrokken)

 

Als u +/- 1000,- euro per jaar niet veel vindt dan is uw opvatting over centen toch anders dan de mijne.  En ja ik heb de berekening echt wel correct gemaakt.  En dan hebben we het nog niet over een vakantie, weekendje of hobby's in eigen land.

 

Maar ja dan laten we die toch ook gewoon achterwege hé...


Gast

#632 Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re:

2014-02-12 18:51

#631: - Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re:

Welke nieuwe wegentaks? Er is nog geen enkele beslissing genomen over bedragen.


Gast

#633 Re: Re: Re: Re: Re: Re: luiaards

2014-02-12 18:52

#612: - Re: Re: Re: Re: Re: luiaards

Nee realistisch en dol op mijn job.  En u werkloos en een profiteur?


Gast

#634 Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re:

2014-02-12 18:57

#632: - Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re:

Tja, noem het hoe je wil maar kilometerrijden is een nieuwe taks.

En ja, de bedragen die nu genoemd zijn werden al goedgekeurd door de deelregeringen.  Veel verschil zal dat dus niet geven he.

 


Gast

#635 Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: luiaards

2014-02-12 18:58

#595: - Re: Re: Re: Re: Re: Re: luiaards

"Dit zegt mij alleen maar dat u een bekrompen mens met vooroordelen bent."

Oei, meneer voelt zich aangevallen, je zou er nochtans baat bij kunnen hebben om ook met de fiets te gaan werken, evenals de rest van de samenleving (klimaat, vervuiling, ongevallen, files, asfaltzeeën, lawaai...). Zie het als een goeie tip. In ons bedrijf met 50 werknemers woont 1/3 dichter dan 5 km en 2/3 dichter dan 10 km, terwijl slechts 2 personen (waaronder ik) het hele jaar met de fiets komen. En dan maar klagen dat zelfs de lokale wegen dichtslibben. In veel gevallen is dat inderdaad luiheid, want de meeste andere redenen zijn gemakkelijke uitvluchten (te nat, te koud, laptop meenemen,...). Er zijn er zelfs een stuk of 3 die op 1 km afstand wonen en toch met de wagen komen (en bvb. geen kinderen moeten afzetten aan school). Hoe ver woon jij van je werk? En welke verplaatsingen doe jij met de fiets? Geen probleem als je met de auto gaat hoor, maar dan vind ik dat de vervuiler moet betalen, ook voor alle andere kosten die ik eerder aanhaalde:

De bestaande belastingen en taksen dekken slechts een derde van de totale kosten van het autosysteem. Hoewel de overheid dus bruto verdient aan de auto, lopen de externe kosten veel hoger op: de auto wordt, net zoals het openbaar vervoer, gesubsidieerd. Dat gaat om zo'n 3000 euro per auto per jaar. Meer auto's resulteren in meer kosten voor wegen en parkings, extra kosten voor de gezondheidszorg (obesitas, vervuiling en zware ongevallen), de kost van extra stress (files, verkeersagressie, lawaai), de kost van de klimaatverandering, de kost van de olie-oorlogen, de kost van de grondstoffen en energie die nodig zijn voor de productie van een auto, de kost van files, de kost van de ruimte waar beton ligt, de kost van de afvalverwerking die bij auto's grootschalig en complex is, en vaak niet te recycleren of schadelijk zoals batterijzuur ed.


Gast

#636 Re: Re: Re: Re: Re:

2014-02-12 19:01

#628: - Re: Re: Re: Re:

Zowiezo , dit project is enkel uitstellen van problemen.

is zelfs niet gezegd dat dit enige effect zal hebben...

Het zal mijn huidig en toekomstige gedrag niet veranderen , en personelijk denk ik dat bij velen dit geval zullen zijn


Gast

#637 Re: Re: Re: Re: Re: Re:

2014-02-12 19:06

#636: - Re: Re: Re: Re: Re:

U hebt volkomen gelijk. Mijn werkgever gaf al aan dat hij in het geval van de nieuwe heffing de extra kosten voor de auto zeker voor een groot stuk wil compenseren/terugbetalen.  In dat geval verandert er niets.


Gast

#638 Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: luiaards

2014-02-12 19:08

#635: - Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: luiaards

EN hoe komt het dat ik niks van die lasten heb zoals

vervuiling , file

en al die zever dat men uitkraamt deze dagen , ook is het voor mij meer dan normaal dat ik mijn voertuig neem al is het voor 5km OMDAT ik ervoor betaal.

En die rekeningrijden zoals ik al zei is onevenwichtig en zal altijd zo blijven omdat ment zo'n mensen zoals ik niet kan aanpakken.

En eerlijk gezegd hoor je van "denk eens aan je medemens" die kunnen me eerlijk gezegd niet veel schelen aangezien ik daar ook voor betaal.


Gast

#639 Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: luiaards

2014-02-12 19:12

#633: - Re: Re: Re: Re: Re: Re: luiaards

Nee hoor, gewoon voltijds aan het werk.


Gast

#640 Re:

2014-02-12 19:13

#630: -

Ik reed 70000 km per jaar (ja, voor mijn broodwinning en neen, ik heb geen bedrijfswagen, ik betaal alles zelf). Door economisch te leren rijden en elke dag te bekijken hoe ik alles optimaal kan berijden, kwam ik vorig jaar op 60000 km. Als ik uitga van een bescheiden 5 cent per km (OK, de bedragen staan nog niet vast, maar zal het minder dan 5 cent zijn, denkt u?), dan kom ik uit op een bescheiden 3000 euro/jaar - 266 euro verkeersbelasting vandaag, dus moet ik maar een bescheiden 2734 euro meer per jaar opleggen. En neen, ik zal niet verhuizen en neen, ik kan de kilometers niet vermijden (OV is onmogelijk).

2734 euro, voor mij is dat niet bescheiden.


Gast

#641 Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: luiaards

2014-02-12 19:14

#638: - Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: luiaards

Wat ben jij een prachtmens. (Maar hopelijk zonder kinderen.)


Gast

#642 Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: luiaards

2014-02-12 19:15

#635: - Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: luiaards

Ik denk dat ik me aangevallen mocht voelen aangezien je commentaar naar het einde toe ook zeer aanvallend was! Zeker omdat je mijn situatie niet kent. Omdat je collega's blijkbaar wel onder de categorie vallen van mensen die iets kunnen doen aan de situatie, geldt dat niet voor iedereen op dit forum. Als je mijn vorig antwoord goed hebt doorgenomen, heb je vast gelezen dat ik heel wat doe voor het milieu. Dat bestaat niet alleen uit "naar je werk fietsen". Ik werk 100 km van mijn thuis en heb twee kleine kindjes die op school en in de crèche moeten geraken. Geen al te beste combinatie voor even met de fiets naar het werk. Ik neem de fiets als ik thuis ben en het haalbare afstanden zijn. Ik wil me best aansluiten bij de stelling "de vervuiler betaalt", voor mijn part alle vervuiling, aangezien ik daar op veel vlakken geen last van zou hebben. Misschien compenseert dat voor mijn auto-rijden? Maar ons milieu lijdt evenzeer onder alle andere vormen van vervuiling, waar ik waarschijnlijk weer enorm op voor sta tegenover veel mensen die hier kost wat kost het autorijden willen bestraffen. De auto is vervuilend, maar zoals zoveel dingen een (luxe) voorwerp waar we in de westerse wereld vaak gebruik van moeten maken. Maar dat geldt eigenlijk voor bijna alles dat we denken te moeten hebben. Misschien kan ik dan inderdaad beter met de fiets naar het werk en alle andere dingen thuis waarmee ik de natuur bescherm laten vallen. Is dat beter? Ik weet het niet...


Gast

#643

2014-02-12 19:17

Quote: "Er zijn er zelfs een stuk of 3 die op 1 km afstand wonen en toch met de wagen komen (en bvb. geen kinderen moeten afzetten aan school)"

En wat gaat het rekeningrijden hier aan veranderen? Voor hun woon-werkverkeer zullen ze in dit geval heen en terug 0,13/dag betalen oftewel 31,2 euro per JAAR! Als dan de verkeersbelasting is afgeschaft doen die mensen dus gouden zaken en worden ze eigenlijk nog gestimuleerd om voor belachelijk korte afstanden de wagen te nemen. Weet u wat contraproductief betekent? Mensen die korte tot zeer korte afstanden moeten rijden worden beloond door rekeningrijden. Het zijn net die mensen die beter hun auto zouden laten staan. Niet die mensen die ver van huis gaan werken! Deze mensen hebben vaak weinig keuze en amper alternatieven wat betreft OV of de fiets. De mensen met een zee aan alternatieven worden beloond, de mensen met weinig tot geen alternatieven zwaar bestraft. Wat een prachtig systeem toch...

Gast

#644 Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: luiaards

2014-02-12 19:24

#641: - Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: luiaards

EN als ik er heb zullen ze het leren van mij

We hebben hopen bloedzuigers in dit land


Gast

#645 Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: luiaards

2014-02-12 19:27

#642: - Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: luiaards

Dat is ook mijn frustratie. Zovelen hieren menen, omdat ZIJ goede alternatieven hebben voor de wagen, dat iedereen dat dan wel heeft en dat de mensen die de wagen nemen per definitie luieriken, asocialen of onwilligen zijn die hun kinderen opzettelijk vergiftigen. Dat ultranegatieve etiket wat zij op de autogebruiker plakken is in zeer veel gevallen gewoon niet correct. Ik MOET met de wagen naar het werk. heb mij een zeer zuinig ecomodel aangeschaft met eco-start-stop en de hele zwik omdat ik ECHT wel begaan ben met het milieu. Het dak ligt vol zonnepanelen, de tuin is diervriendelijk aangelegd met inheemse planten en bloemen, ik gebruik ECOVER voor heel mijn was en plas, recycleer,... Maar de auto heb ik echt nodig om te gaan werken. Sorry ik wou dat het niet zo was maar dat is nu eenmaal zo! Ik zat veel liever met een krantje op de trein of bus maar die rijdt hier gewoon niet en daar geraak ik onmogelijk mee op mijn werk tenzij ik meer dan 6 uur per dag aan woon-werkverkeer zou willen besteden en pas 3 uur later starten 's ochtends. Sommigen zouden echt een wat genuanceerder beeld van de autogebruiker mogen hanteren vind ik.

J.V.W.

#646 Meest belachelijke idee ooit!!

2014-02-12 19:39

Belachelijk idee!! Mensen die 's morgens en 's avonds in de file staan naar en van hun werk/school beboeten. Hahaha Komt van dezelfde Hilde C. die ribbelstroken op fietspaden liet aanbrengen zeker? :D
Is de tax op brandstof (benzine/diesel) nog niet genoeg misschien? En wat is 't volgende, mensen een chip inplanten en de dikke tax laten betalen wanneer ze boven de trap komen in hun eigen huis en staan te blazen en meer O₂ verbranden?


Gast

#647 Re: Re: Re: Ik vind dit prachtig de mensen die er voor zijn kijk wat verder .

2014-02-12 19:57

#508: - Re: Re: Ik vind dit prachtig de mensen die er voor zijn kijk wat verder .

Tja, dat is dan pech voor u zeker? Mijn huisarts heeft overigens ook vaste uren voor consultaties. Maar je kan steeds bellen om een afspraak te maken buiten die vaste uren in de mate van het mogelijke/redelijke. Als ik maanden op voorhand naar het ziekenhuis bel voor een afspraak voor een bepaald onderzoek, heb ik ook nog alle keuze.


Gast

#648 Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: luiaards

2014-02-12 19:59

#645: - Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: luiaards

Ik voel me net zo! Ook bij ons is de auto voor het werk een noodzakelijk kwaad en ook wij kunnen er moeilijk van worden beschuldigd geen ecologische instelling te hebben. Maar ja, rekeningrijden is volgens velen het enige middel om de vervuilende houding van de vervuiler te veranderen en de planeet te redden. Sorry, mijn rijgedrag zal ik niet kunnen veranderen en om het milieu te ontzien doe ik al heel veel inspanningen (geothermische verwarming, zonne-energie, afvalsortering - allemaal niet goedkoop), meer dan de meeste van de JA-stemmers (die aan een kilometerheffing misschien geen kwalijke gevolgen zullen overhouden).


Gast

#649 Re: Re: Re: Re: Ik vind dit prachtig de mensen die er voor zijn kijk wat verder .

2014-02-12 20:00


Gast

#650 Re: Re: Re: Re: Ik vind dit prachtig de mensen die er voor zijn kijk wat verder .

2014-02-12 20:03

#647: - Re: Re: Re: Ik vind dit prachtig de mensen die er voor zijn kijk wat verder .

Welk ziekenhuis is dat dan?  Eentje waar ze niet veel te doen hebben dan of in niets gespecialiseerd is?

 

De meeste onderzoeken die ik moet laten doen in een UZ zijn vaak enkel in de voormiddag mogelijk en dan soms nog op specifieke dagen.

Mijn zoontje kon in geen enkel Antwerps ziekenhuis geholpen worden en moest naar Leuven.  Elke dag op en af (want er was geen plaats voor de ouders meer) Dat was bijna 75 km enkel. Buiten de medische kosten daar bovenop nog eens de kilometervergoeding dan....?