JA voor kilometerheffing/ Oui pour la tarification kilométrique


Gast

/ #679 Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: luiaards

2014-02-13 09:38

#671: - Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: luiaards

Ik ben niet de poster van 642, maar ik woon ook op 100 km van mijn werk en neen, er is geen werkgelegenheid in de buurt die ik als even interessant bestempel. Er zijn nu eenmaal zaken die je niet zomaar opgeeft of vervangt: bij mij is dat mijn partner en mijn werk. Ik geef namelijk les aan hogescholen en terwijl ik voor een van mijn vakken misschien op 40 km afstand zou kunnen lesgeven, is er voor het andere in heel het land maar een hogeschool die het inricht. Kortom, in het eerste geval is er dus een mogelijkheid om dichter bij huis te werken, maar vraag eens aan kandidaten hoe moeilijk het is om een van de schaarse vacatures van hogescholen in de wacht te slepen (zeker als je er niet hebt gestudeerd), voor mijn ander vak is het gewoon niet mogelijk om elders werk te vinden.

We zijn verhuisd toen de diesel nog betaalbaar was, toen mijn vrouw hier een project kon opstarten en Engelse immersiescholen in ons land ook al niet overal aanwezig waren. Kortom, we hebben toen een radicale beslissing genomen, met als enig nadeel de hoge dieselprijzen. Nu zou ik nog eens belast worden: dat zal onze financiële situatie precair maken of is het de bedoeling van die heffing dat mensen noodgedwongen moeten verhuizen. Net als velen hebben we te maken met de gevolgen van de crisis en is het overal beknibbelen om de stijging van allerlei prijzen op te vangen (electriciteit, voedingsmiddelen, telefonie, waar wij wonen ook kijk- en luistergeld). Een bijkomende belasting op jaarbasis van tussen de 2000 en 3000 euro zou ons gewoon nekken.

Van werk veranderen betekent voor mij: werkonzekerheid (heb genoeg in het onderwijs van de ene job in de andere gewerkt, met regelmatige werkloosheidsperiodes, onvolledige uurroosters, en net nu is mijn benoeming nakend), minder arbeidsvreugde (geen hogeschool meer, maar (waarschijnlijk) naar middelbaar onderwijs) en minder loon (dat misschien niet eens gecompenseerd wordt door minder kilometers, als ik in het begin - omwille van onvolledige uurroosters - tussen twee of drie scholen moet pendelen en ook aan 100 km per dag kom).

Een verhuis naar mijn werkplek is ook geen optie: dan mag mijn vrouw haar 'levenswerk' opgeven en worden onze kinderen uit hun leefomgeving (met vriendjes, sociale activiteiten, enz.) gerukt.

Een andere optie, scheiden, is niet aan de orde.

Ook het openbaar vervoer is geen optie. De bus komt om 7 uur 's morgens iedereen in het dorp ophalen en's avonds komt diezelfde bus rond 17.30 uur iedereen weer afzetten. Andere busverbindingen hebben we niet. De fiets is ook geen optie (u woont duidelijk op een heel vlak stukje land, maar België heeft ook gebieden waar je niet zomaar 11 km met de fiets overbrugt, zelfs niet op 45 minuten met een rugzak op je rug en kinderen in een kinderstoel).

Mag ik u daarom vragen om niet - zonder de minste voorkennis - te oordelen over de situatie van een andere persoon, want ja... er zijn mensen in dit land voor wie zo'n stomme heffing vergaande gevolgen kan hebben (zelf al kun je ze niet verwijten niet milieubewust te zijn) en het zijn die mensen die op dit forum hun bezorgdheid uitdrukken.  Of blijkbaar is het voor u vanzelfsprekend dat u uw leven waar u al meer dan twintig jaar aan werkt, radicaal opgeeft.