Rekentoets VO desastreus voor kenniseconomie

Neem contact op met de schrijver van de petitie

Dit discussie-onderwerp is automatisch gecreëerd voor petitie Rekentoets VO desastreus voor kenniseconomie.


Gast

#126

2014-11-21 13:34

Heel goede actie. Ook wij hebben een dochter(geadopteerd uit Haiti). die met rekenproblemen zit. Zij wil graag kok worden en heeft al bewezen in de praktijk enorm goed te zijn.
Is erg bang dat ze dit niet zal kunnen doen omdat ze grote moeite heeft met het rekenen. 'HET BLIJFT NIET HANGEN' zoals ze het zelf omschrijft.
Ze heeft al veel narigheid meegemaakt in haar leven en gaat een fijne job nu ook aan haar voorbij?

Gast

#127

2014-11-21 14:44

Mijn dochter is creatief en is gek op musicals en toneel . Ze zou ook graag op het podium staan maar helaas is ze ook erg verlegen en onzeker.

Dat gaat niet samen zou je denken maar dankzij een creatief probleem oplossend persoon speelt mijn onzekere verlegen dochter nu voor het derde jaar zwarte piet .

Ze is geschminkt dus niemand herkent haar waardoor ze niet onzeker is en ze hoeft niks te zeggen dus is ze niet bang om te gaan stotteren.

In groep 8 hoopte ze ook op een grote rol in de musical maar een meisje wat te zacht praat en het publiek niet durft aan te kijken komt natuurlijk niet leuk over. Gelukkig zag de lerares wél de creativiteit in haar en zei ze niet : jij mag niet meedoen.

Ze kreeg een kleine rol en mocht de uitnodigingen ontwerpen van de musical want tekenen kan ze wel heel mooi.

Zo simpel is het : laat de kinderen doen waar ze wel goed in zijn en ze zullen zich stukken beter in hun vel gaan voelen. In plaats van alleen maar benadrukken wat ze niet kunnen en hoe belangrijk dat rekenen is voor de toekomst.

Vorig schooljaar sloeg mijn dochter helemaal dicht omdat ze moeite had met economie en wiskunde.

Aan het einde van het schooljaar stond ze bijna op alle vakken onvoldoende want ineens was Nederlands en biologie ook moeilijk en ze werd steeds onzekerder . Nu heeft ze wiskunde en economie laten vallen en zit stukken beter in haar vel en gaan al haar cijfers weer omhoog en krijgt ze weer zelfvertrouwen is dat niet het belangrijkste?

Onzin

#128 Re: Re: Re: rekentoets zonder onderwijs?? belachelijk!!

2014-11-21 19:00

#125: - Re: Re: rekentoets zonder onderwijs?? belachelijk!! 

Ik krijg het idee dat u het hierboven niet over de rekentoets in het vo heeft. U schrijft immers groep 8. In het basisonderwijs bestaan ook rekentoetsen, maar dat is iets heel anders. Daar gaat deze petitie niet over. De keuze waar kinderen heengaan na het basisonderwijs gaat op advies van hun leerkrachten en de resultaten op alle toetsen. Er is niets verplicht, het gaat om een advies.

In het vo (en daar heb ik het altijd over gehad) ligt het anders. Lln dienen daar goed voorbereid te zijn op de maatschappij, vervolgonderwijs en beroep. Daar hoort goed rekenonderwijs bij. En daar hoort, is mijn mening, een toets bij. Als deze tijdelijk uit de zak/slaagregeling zou worden gehaald, dan zou ik daar geen moeite meehebben. Maar ik schrijf wel: tijdelijk.

Dyscalculielln zouden, los hiervan, niet in een nog grotere uitzonderingspositie moeten worden geplaatst dan nu: ze horen er echt bij, u moet hen niet afschrijven. U kunt hen bijvoorbeeld ook zelf helpen door zo'n rekentoets te komen, ik denk dat dat de taak van elke ouder is: hun kinderen steunen, ook als het even moeilijk voor hun is.


Anonymous

#129

2014-11-21 20:32

#128: Onzin - Re: Re: Re: rekentoets zonder onderwijs?? belachelijk!! 

Geachte heer Onzin, dat het rekenonderwijs in het algemeen beter moet, staat buiten kijf. Dat de overheid op dit moment het paard achter de wagen spant door te gaan toetsen, terwijl het onderwijs er nog niet klaar voor is, is ook duidelijk. 

Waar u echter de plank volledig mis slaat, is het volgende: U neemt aan, dat kinderen met ernstige dyscalculie gewoon vaak moeten oefenen. Neemt u maar van mij aan: Wij hebben alles alle vormen van begeleiding al geprobeerd en nog doen we dat. Het is echter een feit, dat onze zoon nooit zal leren rekenen op een niveau, wat ook maar in de buurt komt van zijn intellectuele niveau. 

Geeft u mij eens antwoord op de volgende vraag: U heeft een kind, wat zeer intelligent is. Hij haalt op VWO-niveau overal achten en negens op, behalve op rekenen. Daar haalt hij voortdurend enen, hoe hard hij ook oefent. Zijn niveau van rekenen ligt lager dan VMBO-kader. Op welk niveau zou u uw kind laten werken? Wat zegt u tegen uw kind? Hoe steunt u uw kind, een taak waarvan u erkent dat elke ouder die heeft?

Dit is helaas een situatie, die voor meerdere kinderen en hun ouders de werkelijkheid is. 

Wij zijn zeer benieuwd naar uw antwoord.

PS: Het is wat al te makkelijk dit forum af te doen als een klaagmuur. Wij zijn juist inhoudelijk op zoek naar een oplossing.


Gast

#130 Re: Re: Re: Re: rekentoets zonder onderwijs?? belachelijk!!

2014-11-21 22:20

#128: Onzin - Re: Re: Re: rekentoets zonder onderwijs?? belachelijk!! 

Ik noemde groep 8 omdat daar de keuze wordt gemaakt voor een middelbare school.

En zoals het er nu voorstaat heeft een kind wat VWO niveau scoort maar op rekenen onvoldoende scoort niet vanzelfsprekend de keuze om VWO niveau te gaan volgen .

Daar gaat deze petitie over, en als u denkt dat dyscalculie is op te lossen door maar meer te oefenen dan weet u echt niet waar u over praat. Is dyslexie dan ook op te lossen door maar meer te gaan lezen?

Ik weet dat er weinig bekend is over dyscalculie en dat mensen zich misschien niet kunnen voorstellen wat het inhoud maar dit soort opmerkingen zijn echt : onzin!

Je zegt tegen een slechtziend iemand toch ook niet dat hij maar beter moet kijken en dat het dan allemaal wel goed komt? 

Onzin (slot)

#131 Re:

2014-11-21 22:28

#129: -  

Ik herhaal nog maar een keer: zonder te kunnen rekenen is uw zoon straks overgeleverd aan al wie het kwaad met hem voorheeft. Aan u de keuze.

Ik gelóóf in mijn eigen leerlingen, ga er nooit vanuit dat ze iets nooit kunnen leren. Uw zoon zal zich enorm moeten inspannen, dat geloof ik best. Maar zo zijn er ook leerlingen die zich voor Engels, Nederlands, Wiskunde, Frans, Gym, ... extra moeten inspannen. Er zijn mensen zonder benen, zelfs deze kunnen leren rennen. Petje af voor hen!

Iets wat onmogelijk lijkt toch halen, natuurlijk met hulp van deskundigen en ouders, zal uw zoon de kracht geven om nog verder te komen in het leven. Uw permanente geloof in hem, dat heeft hij nodig, niet uw defaitisme.

En wat die klaagmuur betreft: uw bijdrage was een relatief gunstige uitzondering op de regel.

Slotwoord van Onzin

#132

2014-11-21 22:37

Ik groet iedereen hier en wens u toe dat u dyscalculie op termijn toch zult gaan zien als een (flink) obstakel dat door uw kind overwonnen kan worden. Geloof alstublieft in de kracht van uw eigen kind! Iedereen komt immers obstakels in zijn leven tegen en het geeft kracht als je deze, zoals ik, met veel moeite toch overwonnen hebt.

Dit is mijn hartekreet en tevens mijn laatste bijdrage hier. 

Dit bericht is verwijderd door de schrijver ervan (Toon details)

2014-11-22 08:31


gast

#134 zwart/wit.

2014-11-22 11:20

"Clinge, 13 jaar oud en excellerend in klas 2 van het VWO, dreigt te moeten afstromen naar VMBO-Basis of zelfs Praktijkonderwijs (...)"

Dat is onmogelijk. Je moet aan eisen voldoen voor praktijkonderwijs en vmbo-basis, daar kom je echt niet in als je IQ de lucht in vliegt. Havo, I'm not so sure. 

Wat ik verder mis in dit verhaal is wat die jongen zélf eigenlijk wil. 

Natuurlijk moet iedereen onderwijs krijgen wat hij/zij aankan, absoluut. Waar een wil is, is een weg. Het is écht niet zo dat deze jongen opeens alleen nog maar in de parkjes mag harken. Een behoorlijk zwart/wit stuk dit, eigenlijk. 


Gast

#135

2014-11-22 17:56

Ook al zou hij wel Havo mogen gaan doen hij zal nooit een diploma krijgen. Ga maar eens een baan zoeken zonder diploma in deze tijd.

Het enige diploma wat hij kan halen waarbij zijn rekentoets dus op zijn niveau is is dus praktijkonderwijs of vmbo basis.

 

 

Tegen de rekentoets

#136

2014-11-22 20:23

Ik zal nog eens toelichten waar we dit voor doen. Clinge heeft door zijn dyscalculie een enorme tegenstelling tussen zijn intelligentie en algemeen functioneren, en zijn rekenen. Dit ondanks jarenlange RT-begeleiding, extra lessen en hulp van de ouders met rekenen.

Ter illustratie: op de Cito-eindtoets in groep 8 haalde hij 97% op taal en hoorde daarbij dus tot de beste 3% van alle kinderen dat jaar. Op rekenen scoorde hij 3%, waardoor hij dus bij de laatste 3% van alle kinderen hoorde. Anders gezegd: Taal en andere leervakken op VWO + niveau en rekenen op BBL niveau. 

Met die score kwam hij in een VMBO-HAVO combinatie brugklas terecht. Dit was veel te hoog voor zijn rekenen, maar te laag (met respect) voor de rest van zijn kunnen en vooral zijn leergierigheid. Hij gaf aan meer te willen leren en uiteindelijk is besloten hem het tweede jaar in de VWO-HAVO combinatieklas te zetten. Daarmee kreeg hij de kans zich te ontplooien, maar het rekenen blijft als een molensteen om zijn nek hangen. Als er niets verandert, dan kan hij nooit een diploma halen. Niet op VWO-niveau, niet op HAVO-niveau, maar ook niet op MAVO-niveau. Hij kan immers de rekentoets niet halen. En dat ondanks de versoepeling en heel, heel, heel veel oefenen. Hoe weten we dat zo zeker? Zijn moeder heeft ook zware dyscalculie en heeft hetzelfde beleefd.

Wij vinden, dat de verplichte rekentoets voor kinderen als onze zoon onterecht de toegang tot passend onderwijs blokkeert. Daarmee wordt enorm veel talent weggegooid en dat kan nooit de bedoeling zijn van het Nederlandse onderwijs. Op deze manier wordt de kenniseconomie, waar wij in Nederland zo trots op zijn en die niet alleen op cijfers is gebouwd, volledig om zeep geholpen. 

Daarom strijden we tegen de rekentoets, maar vooral tegen de zwaarte van het effect op de slaag-/zakregeling.

Helpen jullie ons, net zoals inmiddels bijna 1000 anderen, waaronder prof. dr. Hans van Luit en vele professionals uit het onderwijs?

Alvast hartelijk dank voor uw steun.


Gast

#137

2014-11-23 20:48

Initiatiefnemers: superactie! Dit kan niet doorgaan zo. Er zullen alternatieven moeten komen! Succes voor allen!

Gast

#138

2014-11-23 20:52

In het kader van passend onderwijs, vind ik het belangrijk dat alle kinderen op hun niveau les kunnen krijgen. Een kind met gediagnosticeerde dyscalculie zou m.i. Gebruik moeten kunnen maken van dispensatie voor het vak rekenen.

Gast

#139

2014-11-24 10:07

Prima,uit ervaring als ouder met een zoon met dyscalculie en jarenlang strijd voor extra zorg en aandacht,ben ik er helemaal klaar mee. Deze kinderen hebben recht op goed onderwijs.
ml

#140 Re: Wel wiskunde, geen rekentoets? Onzin

2014-11-26 09:30

#25: Onzin - Wel wiskunde, geen rekentoets? Onzin 

 beste lezers. dyscalculie is iets vreemds, moeilijk te begrijpen voor iemand die er nooit mee te maken heeft gehad. het uitrekenen van 2 plus 4 kost mijn zoon enorm veel moeite. ondanks eindeloos oefenen lukt het automatiseren niet. maar voor wiskunde in 3 atheneum staat mijn zoon nu een 9. Hoe meer echte wiskunde hoe beter! kinderen met dyscalculie kunnen met een rekenmachine alles uitrekenen. Terwijl een " verhaaltjessom" voor kinderen met een lage intelligentie te moeilijk kan zijn. met of zonder rekenmachine! `het is dus niet zo dat een laag intelligent kind met een dyscalculieverklaring opeens vwo kan halen...


Gast

#141

2014-11-26 16:29

Mijn dochter volgt op het MBO een opleiding pedagogisch medewerker niv. 4. Zij zal echter als de rekentoets gaat meetellen nooit haar diploma kunnen halen. Zij heeft ernstige dyscalculie. Zij kan nooit haar droombaan krijgen, omdat zij door haar dyscalculie nooit een voldoende zal halen. Dit kan toch niet de bedoeling zijn!!

Gast

#142

2014-11-27 09:14

Het gaat de laatste jaren steeds minder om de kwaliteiten van jongeren. Jongeren worden steeds meer afgerekend op hun zwakte. En die zwakte bepaald het niveau waarop ze geplaatst worden. Dit wordt ingegeven door de toets en afreken cultuur. Scholen spelen op save om het predicaat "groen" te behouden. Ben je zwak in rekenen maar scoor je verder hoog, dan wordt je dus afgerekend op je zwakste niveau i.p.v in te steken op de kwaliteiten van de leerling. Onbegrijpelijk!!
Iedereen die een beetje nadenkt ziet toch dat dit anders moet. Dat we uit moeten gaan van het steeds verder ontwikkelen van kwaliteiten van jongeren. En stoppen met deze doorgeschoten toetscultuur!
Naar leerkrachten wordt niet geluisterd. Maar heel goed dat ouders dit initiatief nemen! Succes met de petitie!


Gast

#143

2014-11-27 15:38

laat de minister zelf eens een onverwachts deze toets maken

Gast

#144

2014-11-28 07:13

Succes! Jasper van Dijk, SP Kamerlid
Constructief

#145 Re:

2014-11-28 16:58


Gast

#146

2014-11-28 21:05

Ook onze dochter moet vanwege grote moeite met rekenen naar een lager onderwijsnivo. Ze doet nu vmbo-bk, haalt prima voldoendes voor andere vakken (voor de wiskunde toets haalde zij een 7,7), maar niet voor rekenen. Vanwege haar licht verstandelijke handicap is er nooit een onderzoek naar dyscalculie gestart, ook al liggen haar verbale en performale IQ mijlenver uiteen, dus zij kan zich daar niet op beroepen. Ws. moet zij na de kerstvakantie naar het praktijkonderwijs.
Dit is toch geen passend onderwijs meer? Wanneer wordt het eindelijk eens mogelijk om je talenten te kunnen ontwikkelen in het onderwijs? Wanneer wordt het mogelijk om per vak een diploma te halen, zodat duidelijk wordt wat je op welk nivo hebt geleerd? Waarom niet rekenen op praktijkonderwijsnivo en de rest op vmbo-bk nivo??


Gast

#147 Diploma als verpleegkundige niet halen door de rekentoets!

2014-12-02 09:18

Ik als derde jaars BBL leerling Verpleegkundige haal alle vakken om een goede verpleegkundige te zijn. Op alle werkplekken zijn ze tevreden over mij als leerling.
Ik heb moeite met rekenen en zal dus in mijn vierde jaar van school af moeten, mijn diploma als verpleegkundige niet halen omdat ik de rekentoets onvoldoende heb gemaakt!! 

Ik snap dat de leerlingen op een bepaald niveau moeten kunnen rekenen maar het niveau is te hoog, de toets digitaal is onhandig doordat je niet terug kan en de tijdsdruk is te hoog!!

Kan toch niet!!! :(


Gast

#148

2014-12-02 10:08

Hallo,

Deze mail stuur ik niet als fractievoorzitter van de SP Geldrop Mierlo, namens mijn klas die nu in het derde leerjaar opleiding verpleegkundige zit.

Graag vragen wij aandacht voor de rekentoets, wij zijn allemaal instromers vanuit het werkveld en zijn op verzoek van onze werkgevers gestart met de opleiding tot verpleegkundige 4.
Wij zijn een klas in de leeftijdscategorie van 21 tot 48 jaar
Per dit jaar wordt echter de rekentoets ingevoerd, een toets waar wij niet op voorbereid zijn voor we aan deze opleiding begonnen.
Wij krijgen lessen rekenen,maar het is voor ons niet voldoende om op enige manier dit niveau te halen.

Gisteren 1-12-2014 hebben wij een proeftoets gemaakt, ruim 90 procent van deze klas heeft deze toets niet gehaald.
Mede door de vreemde berekening van het cijfer (22 tot 30 goed van de 52 vragen geeft het cijfer 5 dus onvoldoende)
Wat houdt dit in?
Dit betekend dat wij in opleiding als verpleegkundigen prima onze taken kunnen uitvoeren, overal voldoende voor scoren, gedreven zijn ,al werkzaam zijn (vaak vele jaren) in de zorg en dat ondanks onze inspanningen er zoals het er nu uitziet geen diploma kan worden uitgereikt omdat er een rekentoets door dit kabinet is opgedrongen.
Het niet halen van de opleiding houdt in dat we fincanciele consequenties hebben naar onze werkgever, het niet halen van de opleiding betekend in sommige gevallen terugbetalen van het collegegeld. Maar nog belangrijker voor ons allemaal is dat we geen diploma krijgen terwijl we aan alle competenties voldoen die vereist zijn om verpleegkundige te mogen zijn omdat er een rekentoets is ingevoerd.


Wij verzoeken u hier aandacht aan te besteden, zijn altijd bereid antwoorden te geven op uw vragen.

Deze brief is geschreven vanuit ROC de Leijgraaf waar wij onze opleiding volgen en namens deze klas die uit 16 personen bestaat , wij weten echter met enige zekerheid dat andere klassen deze brief zondermeer mee willen tekenen en ook met deze problematiek te maken hebben.

--
Met vriendelijke groet,

Marc den Heijer

SP Geldrop-Mierlo

Gast

#149 Re:

2014-12-04 17:29

#148: -  

Ik heb toch echt liever een verpleegkundige aan mijn bed die wél prima het verschil weet tussen 5 miligram en 5 microgram geneesmiddel in mijn bloed. Die kennis valt onder rekenen.

Uw klas heeft dus helaas nog niet alle competenties. U en uw opleiding zullen hier dus iets aan moeten doen. Ik wens u daarbij veel succes!


Gast

#150 Re: Re:

2014-12-07 19:23

#149: - Re:  

 Ook lastig als je het verschil niet weet tussen 147 en 148 ;)