Rekentoets VO desastreus voor kenniseconomie

Quoted post


Gast

#148

2014-12-02 10:08

Hallo,

Deze mail stuur ik niet als fractievoorzitter van de SP Geldrop Mierlo, namens mijn klas die nu in het derde leerjaar opleiding verpleegkundige zit.

Graag vragen wij aandacht voor de rekentoets, wij zijn allemaal instromers vanuit het werkveld en zijn op verzoek van onze werkgevers gestart met de opleiding tot verpleegkundige 4.
Wij zijn een klas in de leeftijdscategorie van 21 tot 48 jaar
Per dit jaar wordt echter de rekentoets ingevoerd, een toets waar wij niet op voorbereid zijn voor we aan deze opleiding begonnen.
Wij krijgen lessen rekenen,maar het is voor ons niet voldoende om op enige manier dit niveau te halen.

Gisteren 1-12-2014 hebben wij een proeftoets gemaakt, ruim 90 procent van deze klas heeft deze toets niet gehaald.
Mede door de vreemde berekening van het cijfer (22 tot 30 goed van de 52 vragen geeft het cijfer 5 dus onvoldoende)
Wat houdt dit in?
Dit betekend dat wij in opleiding als verpleegkundigen prima onze taken kunnen uitvoeren, overal voldoende voor scoren, gedreven zijn ,al werkzaam zijn (vaak vele jaren) in de zorg en dat ondanks onze inspanningen er zoals het er nu uitziet geen diploma kan worden uitgereikt omdat er een rekentoets door dit kabinet is opgedrongen.
Het niet halen van de opleiding houdt in dat we fincanciele consequenties hebben naar onze werkgever, het niet halen van de opleiding betekend in sommige gevallen terugbetalen van het collegegeld. Maar nog belangrijker voor ons allemaal is dat we geen diploma krijgen terwijl we aan alle competenties voldoen die vereist zijn om verpleegkundige te mogen zijn omdat er een rekentoets is ingevoerd.


Wij verzoeken u hier aandacht aan te besteden, zijn altijd bereid antwoorden te geven op uw vragen.

Deze brief is geschreven vanuit ROC de Leijgraaf waar wij onze opleiding volgen en namens deze klas die uit 16 personen bestaat , wij weten echter met enige zekerheid dat andere klassen deze brief zondermeer mee willen tekenen en ook met deze problematiek te maken hebben.

--
Met vriendelijke groet,

Marc den Heijer

SP Geldrop-Mierlo

Reacties


Gast

#149 Re:

2014-12-04 17:29:02

#148: -  

Ik heb toch echt liever een verpleegkundige aan mijn bed die wél prima het verschil weet tussen 5 miligram en 5 microgram geneesmiddel in mijn bloed. Die kennis valt onder rekenen.

Uw klas heeft dus helaas nog niet alle competenties. U en uw opleiding zullen hier dus iets aan moeten doen. Ik wens u daarbij veel succes!