Rekentoets VO desastreus voor kenniseconomie

Neem contact op met de schrijver van de petitie

Dit discussie-onderwerp is automatisch gecreëerd voor petitie Rekentoets VO desastreus voor kenniseconomie.


Gast

#76

2014-11-11 17:59

veel succes hoop dat het lukt , hij zal wel niet de enige zijn die dit heeft , er moet meer onderzoek naar gedaan worden ,om deze kinderen te kunnen helpen !!!!!!!!!!

Gast

#77

2014-11-11 18:13

Ook ik heb als 55-jarige vrouw dyscalculie en sta hier volledig achter. Ik heb sinds jaar en dag een Post-HBO opleiding en prima werk! Je komt er wel met dyscalculie, maar de weg kan langer zijn. Op zich niet erg, maar om dan anno 2014 van een VWO-niveau te moeten zakken naar VMBO is natuurlijk absurt!
Een 'kind met het badwater weggooien' reactie van het ministerie!
Linda

#78 Dyscalculie

2014-11-11 18:33

het is te gek voor woorden dat je met zoveel kwaliteiten verplicht een rekentoets moet kunnen halen...hoe zit het met gelijke behandeling....Teken de petitie tegen de verplichte rekentoets. Voor dyslexie zijn allerlei examenvoorzieningen zoals laptops met spreektoets en al.... voor dyscalculie wordt niets ondernomen! Een verplichte toets verminderd de kansen van kinderen die verder een zeer goed stel hersens hebben. En niet voor alle beroepen is rekenen belangrijk! Daar zal het kind en zijn ouders zelf ook wel bij nagedacht hebben!

Dyscalculie is niet alleen voor vwo een probleem maar ook in het vmbo, op alle scholen, dat begint al in het basisonderwijs....net als dyslexie!

 


Gast

#79

2014-11-11 19:05

Helemaal mee eens en ik sta hier helemaal achter. Ook mijn dochter heeft dyscalculie, zit in 4 havo en heeft hier nu mee te maken.
Rianry

#80 Re:

2014-11-11 23:23

#11: -  

Ik baal van de generaliserende opmerking:"scholen moeten minder volgens het boekje en de regels werken". De scholen zijn de oorzaak niet, maar onze regering die elke keer de regels verzint en scholen straft, als ze het kind belangrijker vinden dan de regeltjes. Ze worden publiekelijk in de media als zwakke scholen wegzet.


Gast

#81

2014-11-12 06:54

Mijn beide kinderen hebben discalculie en hebben daardoor en achterstand van 2 jaar in het rekenen. Door hun basisschool nooit eerder erkend. Pas toen de officiële uitslag kwam in groep 6. Ik zag het al in groep 3 en toch maar door blijven klooien met dit als gevolg. Bedankt

Gast

#82

2014-11-12 07:57

Wat zal er veel gespijbeld worden vanaf volgend schooljaar.Kinderen met dyscalculie weten toch al dat ze geen diploma krijgen. Zeeeeeeeer demotiverende toestand.Zie het nut er niet van in.

Gast

#83

2014-11-12 08:19

Zo goed dat er aandacht en daadkracht is om dyscalculie erkend te krijgen!!! Na jaren strijd heeft mijn dochter de verklaring gekregen, in mijn tijd was je dom, lui en achterlijk..Dyscalculie is een leerprobleem, geen gedragsprobleem. Misschien kunnen de heren en dames die hier over beslissen eens echt in gesprekgaan met deze talentvolle mensen en van ons leren....

Gast

#84

2014-11-12 10:13

Ik heb 24 jaar voor de klas gestaan. Het onderwijs is er alleen maar op achteruit gegaan. De werkdruk nam alleen maar toe.... Eindeloze papier winkel in een steeds meer digitale wereld. Wat een grap dat onderwijs in Nederland. Maar goed dit ging alleen om de docenten. De leerlingen moesten zich in de tweede fase ook in allerlei bochten wringen. Vlak voordat ik naar het buitenland vertrok, febr. 2013, heb ik de rekentoets en de aanloop daarvan, nog meegemaakt. All creatieve breinen worden op deze manier aan het 'kruis genageld !'

De nekslag voor de leerling! Ik ben blij dat ik voorlopig in het buitenland werk,. Succes met z'n allen in 'ons Nederland.

Teken de petitie! Vooruit met de creativiteit in de ontwikkeling van het kind!

Gr.
Bert Cocu

Gast

#85

2014-11-12 14:33

mijn dochter heeft het zelfde probleem, haalt goede cijfers voor andere vakken.maar zodra zij zakt voor het reken probleem krijgt zij niet eens haar diploma!!!! hoezo demotiverend????
bezorgde moeder
Gast

#86

2014-11-13 09:32

Zo herkenbaar... we hebben een zoon met ernstige dyscalculie en niemand lijkt te weten wat er voor mogelijkheden zijn. Niemand heeft antwoord op vragen bv. over de landelijke rekentoets.

Iemand met een beenprothese hoeft toch ook geen coopertest te doen?

Waarom is de eis voor iemand met dyscalculie dan wel gelijk voor de rekentoets?


Gast

#87

2014-11-13 09:49

Aangekeken worden op je talent ipv afgerekend worden op je zwakke punten, dat is wat er moet gebeuren om het beste uit mensen te halen... Elk vak mogen halen op je eigen niveau en kijken wat er écht nodig is voor je vervolgopleiding ipv starre regels handhaven.

Gast

#88

2014-11-13 10:18

Onze dochter scoort ook erg goed over de hele linie, behalve voor wiskunde. Het lijkt me vreselijk als zij haar dromen niet kan verwezenlijken door een of andere achterlijke toets.
KN

#89 Re: Wel wiskunde, geen rekentoets? Onzin

2014-11-13 14:41

#25: Onzin - Wel wiskunde, geen rekentoets? Onzin 

 

 Mijn dochter heeft dyscalculie (en is trouwens ook dyslectisch) en heeft daardoor grote problemen met hoofdrekenen en digitaal klokkijken. Het wordt hierdoor voor haar erg moeilijk om voor de rekentoets te slagen, ondanks veel extra hulp binnen en buiten school. Zij haalt echter wel altijd (ruime) voldoendes voor wiskunde en natuurkunde op mavo/havo niveau. Er is dus geen probleem met haar inzicht in de exacte vakken maar wel met het automatiseren van rekenen. Als zij een rekenmachiene mag gebruiken komt zij er prima uit.

Dit bericht is verwijderd door de schrijver ervan (Toon details)

2014-11-13 14:55



Gast

#91

2014-11-13 15:20

Mijn zoon met pddnos en dyscalculie ondervindt ook problemen op het mbo.
Goede cijfers voor de opleiding nivo 3 maar rekenen lukt maar niet.
Zonder 2F zou ie niet kunnen slagen!
Dit moet anders!

Gast

#92

2014-11-13 18:56

Ik loop hier dagelijks tegenaan in mijn praktijk waarin ik kinderen behandel met dyslexie en dyscalculie. In groep 7 wordt al tegen ouders gezegd, dat hun kind niet naar bv Vmbo-t kan wegens de lage rekenscore op Cito-toetsen, ook als de andere resultaten hoger zijn. Ze worden dan al erop afgerekend. Ik ben erg boos over het omzetten van een kind in getallen ipv het kind als mens te beoordelen. Bij kinderen met dyslexie gaat het overigens ook die kant op.
wim

#93

2014-11-13 21:06

Net als bij kinderen / leerlingen die dyslectie hebben ontheffing verleent kan worden voor de verschillende taalvakken moet voor kinderen / leerlingen die dyscalculie hebben ook ontheffing verleent moeten kunnen worden voor rekenvakken


Gast

#94

2014-11-13 21:56

Ook leerlingen met dyscalculie hebbencrecht op Passend Onderwijs!!

Gast

#95

2014-11-14 14:06

Mijn dochter is inmiddels al afgestroomd van VWO naar HAVO. Ze is nu klaar met de HAVO en zit op de PABO. Ze is aangenomen maar of zij daar de adaptieve rekentoets (WISCAT) gaat halen? Het is al 3x niet gelukt. Deze vorm van toetsen betekend verdere afstroom.

Gast

#96

2014-11-15 23:23

Mijn dochter doet het prima op haar MBO 4 opleiding, ook het rekenen dat bij de opleiding hoort. Maar de 3F rekentoets kan zij nooit halen vanwege haar dyscalculie.
Ik heb zelf -ondanks mijn dyscalculie- een mooie opleiding aan de universiteit kunnen volgen, maar vandaag de dag mag je met dyscalculie niet verder dan MBO 3 (want daar moet je de 2F toets halen).

De rekentoets IS niet om te halen, het is een toets die het NIVEAU vast stelt, verder niets.


Gast

#97

2014-11-16 17:28

meer les geven i.p.v meer toetsen !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
al dat getest is nutteloos en veroorzaakt onnodig stress bij de kinderen en hun ouders.

Gast

#98 Re:

2014-11-16 19:23

#96: -  

 De 3 F toets staat gelijk aan Havo 5 niveau . De toets is veel te moeilijk ook voor kinderen zonder rekenproblemen.


Gast

#99

2014-11-16 19:46

Ik (16 jaar) heb zelf ook Dyscalculie, als ik ook maar een jaar jonger was geweest was is al per direct verdoemt om mijn eindexamen niet te halen. Nu al haal ik de toetsen (die gelukkig nog niet bepalend zijn) niet. Verder heb ik meer dan goede cijfers en ga er van uit dat ik mijn eindexamen wel haal. Als de toets al bepalen was geweest dan had ik het nu al op kunnen geven. Daarom voer ik nu actie tegen deze rekentoets! Niet alleen voor mezelf maar ook voor de mede-dyscalculieken! -J

Gast

#100

2014-11-16 19:58

Ook ik had het nooit gered met zo'n rekentoets...terwijl ik mijn talenten ruimschoots inzet op HBO niveau. Het kan toch niet zo zijn dat kinderen met talent op andere vlakken onder hun niveau moeten gaan studeren omdat ze een rekentoets niet halen? Belachelijk!