JA voor kilometerheffing/ Oui pour la tarification kilométrique

Quoted post


Gast

#178

2014-02-10 17:33

Wat blijkbaar de meeste onvoldoende beseffen is dat er een ontzettend grote prijs betaald wordt voor zowel de fileproblematiek, maar ook voor de te grote hoeveelheid gemotoriseerd verkeer. Een tol in milieukosten, gezondheidskosten, lawaaihinder, versnippering van het landschap, ... De meeste van die problemen kunnen nauwelijks of niet worden opgelost door meer wegen aan te leggen (waar zoveel mensen voorstander van zijn). Er dienen dus andere oplossingen gezocht te worden. De tegenstanders gillen wel heel hard dat het schandalig is, maar brengen zelden realistische oplossingen aan. Natuurlijk is rekeningrijden geen wondermiddel en zijn er ook nog andere maatregelen nodig, maar de argumenten tegen rekeningrijden (als een deel van de oplossing) getuigen in bijna alle gevallen enkel van een vorm van egoïsme waarbij men verwacht dat anderen maar moeten opdraaien voor de kosten die men mee veroorzaakt. Want die kosten zijn er nu dus ook al en nu wordt er ook al voor opgedraaid. Maar nu moet iedereen er voor opdraaien, ook mensen die niet mee aan de basis liggen van het probleem of er zelf helemaal niets met te maken hebben (kinderen). Van mij mogen mensen tegen rekeningrijden zijn, maar dan hoor ik graag goede alternatieven. En wat 'wat beter openbaar vervoer' gaat men er echt niet komen.

Reacties


Gast

#183 Re:

2014-02-10 17:46:46

#178: -

Er zijn zeker andere alternatieven:

- verregaande decentralisatie van overheden verspreid over de provincies: Dat gaat over tienduizenden, zo niet honderdduizenden mensen die nu dagelijks allemaal op hetzelfde moment naar en van Brussel moeten. Dat zou al een aanzienlijke ontlasting van het spitsverkeer met zich mee kunnen brengen. De meeste ambtenaren doen een kantoorjob met computer. In de 21ste eeuw zou je daar echt niet voor naar Brussel moeten rijden. Meer jobs dichter bij huis, minder kilometers, minder spitsverkeer, minder vervuiling.

- thuiswerk, flexibele uren: Al die ambtenaren en bedienden moeten om 8u30 op hunne bureau zitten en om 16u30 vertrekken. Waarom? En dan weet ik uit eigen ervaring dat bepaalde overheidsdiensten weigerachtig zijn tegenover thuiswerk terwijl hunne baas de minister op TV zit te verkondigen dat thuiswerk moet worden aangemoedigd!

- Waarom moet al het doorgaand oost-west of noord-zuidverkeer in dit land per sé over ofwel de Brusselse of de Antwerpse ring? Alle wegen leiden hier naar...jawel...Brussel! Als ik naar zee wil moet ik over Brussel of Antwerpen. Er is geen enkel alternatief om de grote agglomeraties te omzeilen via een andere mogelijke doorgangsweg

- Waarom zovele verkeersvertragende inrichtingen, niet doordachte snelheidsbeperkingen, wegversmallingen, drempels,... op bepaalde gewestwegen die de vlotte doorgang van het spitsverkeer volledig belemmeren? Is het dan gunstiger dat al die auto's schaan aan te schuiven en CO2 staan uit te braken in files? Hier in de buurt hebben ze een aantal jaren geleden een drukke veirbaansweg versmald tot een tweebaansweg. Vroeger kon je er heel vlot rijden, nu staan er in de spits kilometers auto in de file te tuffen. Het verkeersbeleid in dit land trekt op geen kl***.

Yowie

#311 Re:

2014-02-10 22:09:35

#178: -

De politiek moet op langere termijn nadenken: waarom pendelen mensen?
Hoe kunnen ze op lange termijn (!!):

1) werken aan een betere mobiliteit naar hun werk - betere infrastructuur en ontplooiing openbaar vervoer

2) hoe kunnen ze de 'arbeidsmobiliteit' van de werknemers bevorderen, opdat ze vlakbij hun werk kunnen wonen?

3) hoe moet het huidige, volledig achterhaalde belastingsmodel voor vastgoed (waaronder de vele, enorme zware kosten telkens men moet verhuizen omwille van werk) danig aanpassen, dat mensen kan motiveren om een kosten-baten analyse te maken en ze aanzetten om te verhuizen?  Door ze nog meer op kosten te zetten met rekeningrijden, is nu net de verkeerde redenering door ze het hun leven nog moeilijker en duurder te maken.

Dit is de druppel die bij velen nu de emmer doet overlopen en de emoties hoog doen oplaaien, wat heel logisch is, we zijn al 1 van de duurste belastingslanden ter wereld.  De loonkost, de pensioenbom, .. het ziet er niet rooskleurig uit, dus het laatste wat de regering niet moet doen, de burger nog meer geld uitpersen als het "vat al af" is.

Waarom niet eens de 'omgekeerde' logica volgen?  Moest de werkmens er na uitrekenen, nu net eens méér aan kunnen overhouden dan wat ze nu krijgt?  Er moet waaronder hoogstdringend een fiscale hervorming komen ook voor vastgoed, huur en huizen-bezit.

Zorg bijvb. voor een betere, vooruitstrevende (goedkopere) fiscaliteit dat mensen makkelijker toe aanzet en stimuleert (zonder te subsidiëren !!) om te verhuizen, zodat ze bijvb dichter hun werk kunnen wonen en leven, zonder telkens op zotte kosten te moeten worden gejaagd ten voordele van vadertje staat!

Zoiets vraagt een langetermijn-visie en dit is wat elke partij binnen dit land, al decennia lang mankeert...

Het huidige systeem is zo achterbaks en taxeert de belg/vlaming zo geniepig zonder dat iemand het doorheeft.   Daardoor ziet de Belg géén alternatief dan, ofte wel ander werk dichter bij huis te zoeken, ofte wel ... te pendelen.

 

Ik ben voorstander van rekeningrijden, als aan al deze bovenstaande voorwaarden kan worden voldaan.  Goed voor mens (minder stress, minder tijdverlies in pendelen, meer vrije tijd, goed voor het milieu én de verkeersdoorstroming).

Maar daar zitten we écht mijlenver van.  Rekeningrijden taxeert de mens gewoon extra en krijg als return maar heel weinig terug.  Daarom dat een méér alomvattend plan nodig is, een totale visie op de volledige problematiek.  Zolang dit er niet is, ben ik noodgedwongen, tégen rekeningrijden...