JA voor kilometerheffing/ Oui pour la tarification kilométrique


Gast

#301

2014-02-10 21:38

Spits , File ...

Allemaal zever het enige doelstelling dat dit project heeft is geld in de laadje brengen.
En dit niet voor betere wegen en OV maar op de kloof tussen rijk/arm nog groter te maken
dan het al is maar dit met een meer zichtbaar kantje

Gast

#302 Re: Re:

2014-02-10 21:41

#292: - Re:

Allemaal goed en wel als je in de mogelijkheid bent om de spits te vermijden hè. Als ik de spits zou willen vermijden moet ik om 4u30 's ochtends vertrekken om vervolgens om 19u00 's avond thuis te komen. Geweldig leven hè. En evenzeer nog veeeeeeel geld moeten betalen buiten de spits. Een voorstel van m'n voeten. Van tafel ermee. En met iets fatsoenlijks op de proppen komen waar de werkende middenklasse in dit land niet wéér voor moet opdraaien. We worden al genoeg uitgemolken. Heb echt geen zon om nog eens een extra maand voor de staat te gaan werken. Schandalig is het. En mensen die dit proefproject in zijn  huidige vorm als een goed systeem zien zijn ontzettend wereldvreemd en moeten dringend eens uit hun groene coconnetje komen.


Gast

#303 Re: Re: Re:

2014-02-10 21:44

#298: - Re: Re:

Ik heb nergens beweerd dat ik voor péage ben. Maar péage betaal je dan ook alleen op enkele zeer specifieke stukken weg die je redelijk gemakkelijk en vlot kan vermijden als je dat wil. Péage betaal je niet op gewestwegen of in stadscentrea of op elke vierkante centimeter weg in dit apeland. Een heel groot verschil als je mij vraagt! Allebei kutsystemen hoor, daar niet van.


Gast

#304 Re: Re: Ecologisch rekeningrijden

2014-02-10 21:48

#299: - Re: Ecologisch rekeningrijden

Ja natuurlijk maar dan wel graag 5 jaar op voorhand aankondigen dat benzine goedkoper zal worden als diesel aub! Want met het huidige beleid stimuleert de overheid dieselgebruik ontzettend hard zodat bijna iedereen een dieselwagen koopt. En als iedereen met diesel rijdt gaan ze diesel plots duurder maken als benzine of wat?

Zonnepalen juist hetzelfde! Stimuleren en subsidiëren zodat heel veel mensen er leggen en wat doet de overheid even later? netvergoedingen,... M.a.w. belasten die handel!

Dienstencheques idem! Stimuleren stimuleren stimuleren en vervolgens fiks duurder maken de hele tijd.

Onze heren en dames politici denken nog niet eens verder dan hun voorhoofd! Onbekwame bandieten zijn het stuk voor stuk!


Gast

#305

2014-02-10 21:50

Ze hebben nog maar voor paar jaar geld om de pensioenen te betalen
en proberen ze te foefelen door zo'n zielig project

Gast

#306

2014-02-10 21:52

Ik ben niet bepaald iemand die veel openbaar vervoer gebruikt maar mijn persoonlijk belang vind ik ondergeschikt aan de voordelen die rekeningrijden heeft. Het is een eerlijk systeem dat hopelijk ook mijzelf zal doen nadenken over waar en wanneer ik gebruik maak van persoonlijk transport.

Gast

#307 Re:

2014-02-10 21:56

#306: -

Eerlijk als je geen alternatief hebt om te gaan werken zonder auto?

Kun je je voorstellen mensen die bijvoorbeeld diep in de Ardennen wonen, ver van stedelijke centra, hun job, winkels,... die per kilometer moeten gaan betalen om de auto te gebruiken?

Mensen van de perifeer gelegen provincies (Limburg, West-Vlaanderen, Luxemburg,...) die zich zowiezo al vaker langer moeten verplaatsen.

We kunnen niet met z'n 11 miljoen in Brussel gaan wonen hè!


Gast

#309

2014-02-10 22:03

Niet het hebben van een auto moet belast worden, wel het gebruik ervan. Een fairder systeem, maar vooral : een broodnodig alternatief voor al die files en fijn stof

Gast

#310 Re: Re: Re: Re:

2014-02-10 22:03

Yowie

#311 Re:

2014-02-10 22:09

#178: -

De politiek moet op langere termijn nadenken: waarom pendelen mensen?
Hoe kunnen ze op lange termijn (!!):

1) werken aan een betere mobiliteit naar hun werk - betere infrastructuur en ontplooiing openbaar vervoer

2) hoe kunnen ze de 'arbeidsmobiliteit' van de werknemers bevorderen, opdat ze vlakbij hun werk kunnen wonen?

3) hoe moet het huidige, volledig achterhaalde belastingsmodel voor vastgoed (waaronder de vele, enorme zware kosten telkens men moet verhuizen omwille van werk) danig aanpassen, dat mensen kan motiveren om een kosten-baten analyse te maken en ze aanzetten om te verhuizen?  Door ze nog meer op kosten te zetten met rekeningrijden, is nu net de verkeerde redenering door ze het hun leven nog moeilijker en duurder te maken.

Dit is de druppel die bij velen nu de emmer doet overlopen en de emoties hoog doen oplaaien, wat heel logisch is, we zijn al 1 van de duurste belastingslanden ter wereld.  De loonkost, de pensioenbom, .. het ziet er niet rooskleurig uit, dus het laatste wat de regering niet moet doen, de burger nog meer geld uitpersen als het "vat al af" is.

Waarom niet eens de 'omgekeerde' logica volgen?  Moest de werkmens er na uitrekenen, nu net eens méér aan kunnen overhouden dan wat ze nu krijgt?  Er moet waaronder hoogstdringend een fiscale hervorming komen ook voor vastgoed, huur en huizen-bezit.

Zorg bijvb. voor een betere, vooruitstrevende (goedkopere) fiscaliteit dat mensen makkelijker toe aanzet en stimuleert (zonder te subsidiëren !!) om te verhuizen, zodat ze bijvb dichter hun werk kunnen wonen en leven, zonder telkens op zotte kosten te moeten worden gejaagd ten voordele van vadertje staat!

Zoiets vraagt een langetermijn-visie en dit is wat elke partij binnen dit land, al decennia lang mankeert...

Het huidige systeem is zo achterbaks en taxeert de belg/vlaming zo geniepig zonder dat iemand het doorheeft.   Daardoor ziet de Belg géén alternatief dan, ofte wel ander werk dichter bij huis te zoeken, ofte wel ... te pendelen.

 

Ik ben voorstander van rekeningrijden, als aan al deze bovenstaande voorwaarden kan worden voldaan.  Goed voor mens (minder stress, minder tijdverlies in pendelen, meer vrije tijd, goed voor het milieu én de verkeersdoorstroming).

Maar daar zitten we écht mijlenver van.  Rekeningrijden taxeert de mens gewoon extra en krijg als return maar heel weinig terug.  Daarom dat een méér alomvattend plan nodig is, een totale visie op de volledige problematiek.  Zolang dit er niet is, ben ik noodgedwongen, tégen rekeningrijden...


Gast

#312 Re: NEE TEGEN REKENINGRIJDEN

2014-02-10 22:12

#22: - NEE TEGEN REKENINGRIJDEN

1) In het weekend en na 22 uur is rekeningrijden veel goedkoper. Na je werk rij je rechtstreeks naar je moeder, eet je gezellig mee en spendeer je een hele avond met haar. Om 22 uur rij je naar huis. Als je moeder dichter bij je werk woont, dan betaal je mogelijk op die manier zelfs minder kilometerheffing... Waarschijnlijk heeft je moeder het liever dat je op die manier 1 avond per week (of 2 weken) spendeert en haar af en toe een keertje opbelt, dan dat je 3 keer per week een kwartiertje binnenspringt. Oh ja, en als je op een maandag vrij neemt, dan rij je niet naar je moeder, maar werk je in de tuin zodat je het volgende weekend langer naar je moeder kan. De mensen die dan moeten werken zullen dankbaar zijn dat mensen zoals jij dankzij het prijsverschil tot het besluit komt dat het beter is om op die maandag thuis klusjes op te knappen en in de plaats in het weekend naar hun moeder te gaan.

2) Voor wagens met een buitenlandse nummerplaat, zou men tijdelijk een duur vignet kunnen invoeren. Tijdelijk, want als Galileo operationeel is, dan wordt rekeningrijden op Europees niveau ingevoerd.

3) Ik stem voor politici die zich baseren op de wetenschap en die zich niet laten leiden door populisme. Als iets jarenlang gratis beschikbaar is en dus overgeconsumeerd wordt, dan is het nooit populair bij de bevolking om dat te veranderen. Een recent vergelijkbaar voorbeeld is de gratis gas die Turkmenen à volenté mochten consumeren en waar men een einde aan wil maken. Ik kan mij goed inbeelden dat de isolatie van de Turkmeense huizen momenteel te wensen overlaat...maar drastisch en relatief snel zal verbeteren als men gas betalend maakt.


Gast

#313 Re:

2014-02-10 22:15

#24: -

Er zijn waarschijnlijk vandaag al mensen die daarom de wagen aan de kant laten staan...maar daardoor gaat het verkeer de volgende dag weer sneller zodat er terug mensen het wagen om die vrijgekomen plaats in te nemen...

Superman

#314 Re: luiaards

2014-02-10 22:22

#42: pieter - luiaards

Weer iemand die denkt dat iedereen die werkt met de auto rijdt en gezonde lucht enkel voor "groenen" is... vermoeiend... Ijver mee voor degelijk openbaar vervoer en een carpoolsysteem in plaats van te zeuren. Danku.


Gast

#315

2014-02-10 22:27

Kijk ook op facebook.com/VoorRekeningrijden !!!
Dominique

#316 Re: NEE TEGEN REKENINGRIJDEN

2014-02-10 22:29

#22: - NEE TEGEN REKENINGRIJDEN

trein, tram, bus , fiets, de beentjes, proberen waard en combinaties zijn ook mogelijk! Vriendelijke groeten van één van de velen zonder wagen mét een leven, werk én een gezin


Gast

#317

2014-02-10 22:38

Ik ben 100% voor het rekeningrijden !! Iemand moet zijn gezond verstand eens laten werken en weten dat zo massaal nutteloos én kosteloos autorijden niet langer kan. We vegen met zijn allen de aarde onder onze voeten weg als we op deze manier verder gaan. Rekeningrijden is een stap in de goede richting !!! Dus doen !

Gast

#318 Re:

2014-02-10 22:46

#32: -

Enkel al dan niet overbeladen vrachtwagens verslijten onze wegen. Gewone wagens wegen te weinig. Wat nu vooral niet betaald wordt is congestie. Als je op de rijweg bijvoorbeeld 10 seconden nodig hebt om de afstand van je eigen wagen af te leggen, dan betekent dit dat alle auto's achter jou in de file 10 seconden later aankomen op hun bestemming. Als dat 100 auto's zijn, dan gaat dit over 1000 seconden die de maatschappij verliest omdat jij op dat ogenblik daar bent. Als je daar absoluut op dat ogenblik moet zijn, dan is dat ok en dan zul je ook bereid zijn om de op dat ogenblik actieve congestieheffing te betalen. Als je diezelfde rit vroeger/later ook kan doen, dan kost je de maatschappij geld terwijl je hier momenteel niets voor moet betalen. Als die kilometerheffing er zou zijn, dan zal je voor jezelf moeten uitmaken of die rit op dat moment wel noodzakelijk is.

 

Een slimme kilometerheffing is in staat om alle asociale chauffeurs met veel tijd die ergens moeten zijn waar ze ook op een ander moment kunnen zijn, uit de files te filteren. In de files heb je dan enkel mensen waarvoor die verplaatsing op dat drukke moment minstens evenveel waard is dan de op dat ogenblik geldende congestieheffing. Je hoeft je m.a.w. niet meer druk te maken met de vraag hoeveel asociale chauffeurs er voor je in de file staan...zij rijden later of vroeger.


Gast

#319

2014-02-10 22:50

Het is nogal logisch dat we meer gaan nadenken over ons autogebruik als er onmiddellijk een prijs aan verbonden is. Files en het gevaarlijk fijn stof verminderen zal nooit lukken zonder een zekere druk. De meest efficiënte druk is die op onze portemonnee.

Gast

#320 Re:

2014-02-10 22:51

#34: -

Slecht idee om elektrische wagens vrij te stellen. Binnen een aantal jaren rijdt iedereen misschien elektrisch en dan zitten we opnieuw met het probleem dat velen niet betalen voor de congestie die zij veroorzaken bij de andere weggebruikers. Daarnaast speelt bij zulke bevoordeling duidelijk het Matheuseffect: mindergestelde mensen betalen de heffing met hun tweedehandse benzinewagen, maar meer welgestelde mensen met hun nieuwe elektrische wagen betalen niets.


Gast

#321 Re: Re:

2014-02-10 22:54

#37: - Re:

Omdat de jaarlijkse verkeersbelasting zou worden afgeschaft, kan die arme flink besparen door zijn verplaatsingen met de auto af te stemmen op de ogenblikken dat de congestieheffing het laagst is.

Dit bericht is verwijderd door de schrijver ervan (Toon details)

2014-02-10 22:59


Dit bericht is verwijderd door de schrijver ervan (Toon details)

2014-02-10 23:00



Gast

#324

2014-02-10 23:04

het vraagvolgend beleid voor auto- en vrachtwagenverkeer over de weg heeft al te lang geduurd en zorgt voor ongebreidelde aangroei met als gevolg files en luchtvervuiling. Er is dringend nood aan een sturend beleid. De technologie is er. Politici hebben de dure (voorbeeld)plicht in te grijpen en een inhaalbeweging rond andere verplaatsingsmogelijkheden te realiseren.
pseudoniem

#325 Re:

2014-02-10 23:05

#3: -

ik neem een kilometerverzekering van 10.000 km omdat ik al niet echt verscrhikkelijk veel rij, dat spaart me 50% op de verzekering, maar met rekeningrijden kost me dat dan als leuk extraatje 700-800 € per jaar.

En de transportsector zal zeker MET PLEZIER hun bedrijf laten slopen om 50 Km over de grens het volledig te herbouwen om van daar uit te opereren, maar dan wel zonder ons als werknemer of hij kan kilometervergoeding betalen.

denk toch is eerst na voor het kampvuur en de kumbaya mentaliteit overneemt.