JA voor kilometerheffing/ Oui pour la tarification kilométrique

Yowie

/ #311 Re:

2014-02-10 22:09

#178: -

De politiek moet op langere termijn nadenken: waarom pendelen mensen?
Hoe kunnen ze op lange termijn (!!):

1) werken aan een betere mobiliteit naar hun werk - betere infrastructuur en ontplooiing openbaar vervoer

2) hoe kunnen ze de 'arbeidsmobiliteit' van de werknemers bevorderen, opdat ze vlakbij hun werk kunnen wonen?

3) hoe moet het huidige, volledig achterhaalde belastingsmodel voor vastgoed (waaronder de vele, enorme zware kosten telkens men moet verhuizen omwille van werk) danig aanpassen, dat mensen kan motiveren om een kosten-baten analyse te maken en ze aanzetten om te verhuizen?  Door ze nog meer op kosten te zetten met rekeningrijden, is nu net de verkeerde redenering door ze het hun leven nog moeilijker en duurder te maken.

Dit is de druppel die bij velen nu de emmer doet overlopen en de emoties hoog doen oplaaien, wat heel logisch is, we zijn al 1 van de duurste belastingslanden ter wereld.  De loonkost, de pensioenbom, .. het ziet er niet rooskleurig uit, dus het laatste wat de regering niet moet doen, de burger nog meer geld uitpersen als het "vat al af" is.

Waarom niet eens de 'omgekeerde' logica volgen?  Moest de werkmens er na uitrekenen, nu net eens méér aan kunnen overhouden dan wat ze nu krijgt?  Er moet waaronder hoogstdringend een fiscale hervorming komen ook voor vastgoed, huur en huizen-bezit.

Zorg bijvb. voor een betere, vooruitstrevende (goedkopere) fiscaliteit dat mensen makkelijker toe aanzet en stimuleert (zonder te subsidiëren !!) om te verhuizen, zodat ze bijvb dichter hun werk kunnen wonen en leven, zonder telkens op zotte kosten te moeten worden gejaagd ten voordele van vadertje staat!

Zoiets vraagt een langetermijn-visie en dit is wat elke partij binnen dit land, al decennia lang mankeert...

Het huidige systeem is zo achterbaks en taxeert de belg/vlaming zo geniepig zonder dat iemand het doorheeft.   Daardoor ziet de Belg géén alternatief dan, ofte wel ander werk dichter bij huis te zoeken, ofte wel ... te pendelen.

 

Ik ben voorstander van rekeningrijden, als aan al deze bovenstaande voorwaarden kan worden voldaan.  Goed voor mens (minder stress, minder tijdverlies in pendelen, meer vrije tijd, goed voor het milieu én de verkeersdoorstroming).

Maar daar zitten we écht mijlenver van.  Rekeningrijden taxeert de mens gewoon extra en krijg als return maar heel weinig terug.  Daarom dat een méér alomvattend plan nodig is, een totale visie op de volledige problematiek.  Zolang dit er niet is, ben ik noodgedwongen, tégen rekeningrijden...