JA voor kilometerheffing/ Oui pour la tarification kilométrique

Quoted post


Gast

#660 Re: Re: Re: Re: Re: Re:

2014-02-12 22:02

#521: - Re: Re: Re: Re: Re:

70 en nog steeds anderen aanspreken met "kiekens" e.d. uitspraken?

 

Mag ik u er op wijzen dat rekeningrijden geen uitvinding is van onze politici. "Congestion pricing" is het onderzoeksobject van taloze transporteconomen wereldwijd. Met ons uitgebreide transportinfrastructuur en congestieproblemen, hebben wij in België verschillende wetenschappers die hier op dit vlak belangrijk onderzoek doen. Gelukkig is onderzoek nog 1 van de dingen die in ons land wel nog makkelijk kan gedaan worden. Laten we dit koesteren en géén onderzoeken verbieden! Uw klieinkinderen en achterkleinkinderen kunnen daar alleen maar beter van worden.

Dit is overigens een interessante relevante studie van enkele van onze wetenschappers:

https://www.econ.kuleuven.be/eng/ew/discussionpapers/Dps10/DPS1020.pdf

 

Een van de landen waar veel grote bedrijven naartoe gaan, is Singapore. Dit democratisch land heeft al sinds 1975 een vorm van rekeningrijden. Een interessante introductie kun je lezen in dit document: http://www.imprint-eu.org/public/Papers/IMPRINT3_chin.pdf

 

"The ERP system, although understandably unpopular among most road users, has helped to tweak road usage patterns since its implementation. The LTA reported that road traffic decreased by nearly 25,000 vehicles during peak hours, with average road speeds increasing by about 20%. Within the restricted zone itself, traffic has gone down by about 13% during ERP operational hours, with vehicle numbers dropping from 270,000 to 235,000. It has been observed that car-pooling has increased, while the hours of peak vehicular traffic has also gradually eased and spread into off-peak hours, suggesting a more productive use of road space. In addition, it has been noted that average road speeds for expressways and major roads remained the same, despite rising traffic volumes over the years." (bron: Wikipedia-artikel over Electronic_Road_Pricing )

 

"Average road speed increasing by 20%"...als je vandaag elke dag 2uur op de baan bent, dan komt die 20% neer op 24 minuten. Doe je dit 220 dagen per jaar, dan komt dit op 88 uur. Dat is 88 uur verspilde tijd die je beter kan benutten.

 

Laten we in dit apenland eindelijk eens iets goeds kopiëren van een van die topeconomiën in Azië die de belangrijkste transporthub is in zijn regio. Onze weginfrastructuur wordt zo door een maatregel die géén onteigeningen vergt een stuk performanter. Laten we België net als Singapore uitbouwen tot de absolutie transporthub van zijn regio.

 

Politici! Laat je deze keer eens leiden door de wetenschap en neem een voorbeeld aan die belangrijke logistieke democratie in Azië, Singapore, i.p.v. je te laten beïnvloeden door plat populisme door mensen zonder verstand van zaken. Durf beslissen, anders gebeurt er nooit iets aan de fundamentele zwaktes in dit land!

Reacties


Gast

#662 Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re:

2014-02-12 22:21:53

#660: - Re: Re: Re: Re: Re: Re:

Singapore, Hong Kong, Stockholm. Het gaat hier telkens om steden, niet om landen met ook rurale gebieden. Is het de bedoeling rekeningrijden in België enkel te beperken tot Brussel/Antwerpen of ga ik ook moeten betalen als ik hier in Limburg van strontdorp A naar strontdorp B rij? Aangezien het volgens de overheid een middel is om verkeersstromen te regelen en congestie tegen te gaan mag ik toch veronderstellen dat hier in Limburg (waar zo goed als nooit files zijn eigenlijk) we niet moeten gaan betalen om te rijden?


Gast

#663 Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re:

2014-02-12 22:26:48

#660: - Re: Re: Re: Re: Re: Re:

Quote: "Dat is 88 uur verspilde tijd die je beter kan benutten"

Dat is wel 88 uur die mij bijna 32 euro per uur zullen kosten. Als ik 32 euro per uur op mijn werk kreeg zou ik dat misschien nog wel kunnen/willen betalen, maar helaas is dat bij lange niet het geval!


Gast

#665 Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re:

2014-02-13 00:09:49

#660: - Re: Re: Re: Re: Re: Re:

Tsja, echt wetenschappelijk kun je die argumentatie niet noemen. In populistische taal heet dat appels met peren vergelijken. Singapore is een grootstad met een goed uitgebouwd openbaar vervoersnet.

De Republiek Singapore heeft een oppervlakte van 714 km², met iets meer dan 160 km autosnelweg. België is 30.528 km² groot en blijkt iets meer dan 1700 km autosnelweg te hebben (bronnen: Wikipedia). Kortom, in oppervlakte is Singapore zo'n 40 keer kleiner, maar het heeft slechts zo'n 10 keer minder autosnelwegen.

Door zijn kleine oppervlakte wordt in Singapore het vervoersnet overigens niet aan het toeval overgelaten. De LTA (Land Transport Authority) werkt dan ook nauw samen met de URA (Urban Redevelopment Authority). Daarnaast kon ook de uitbouw van het openbaar vervoer niet uitblijven en op die kleine oppervlakte brengen 3.900 bussen hun passagiers naar hun bestemming (voor heel Wallonië zijn het er maar 2.500, de cijfers van De Lijn en de MIVB heb ik niet gevonden). Daarnaast is er in Singapore ook het MRT-net (Mass Rapid Transit), 153 km rails en 104 stations, en een LRT-net, ook hier meerdere km lang en meerdere stations rijk. Zelfs de meest afgelegen gebieden op die kleine oppervlakte zijn dus vlot bereikbaar.

Wat ik ook niet gevonden heb, is gegevens over de stiptheid en de kostprijs van het openbaar vervoer. Of het aantal stakingsdagen.

Hoe dan ook, het is echt niet te verwonderen dat er na de invoering van een autotaks in Singapore sneller werd overgegaan op het (aanwezige) openbaar vervoer. Momenteel gebruikt meer dan 50% het OV om naar zijn werk te gaan. En wat denk je dat de mensen in België voor wie de kilometerheffing te zwaar zal worden (een loonverlies van 10%) zullen doen?

Bovendien - en dat zeg ik als iemand die vroeger ook nog in een wetenschappelijk centrum heeft gewerkt - is het naïef om te denken dat politici zich zullen laten leiden door wetenschap. De term 'onafhankelijk onderzoek' is in heel veel landen vaak een leugen, want het is vaak de wetenschap die de politici volgt. België vormt daarop geen uitzondering. De onderzoeker wordt immers betaald door zijn opdrachtgever... in casu de regering. Het Centrum waarvoor ik werkte, had de grootste moeite om onafhankelijk te blijven. Het heeft mij m'n job gekost: de subsidiekraan werd het jaar na mijn aanstelling dichtgedraaid, toen onze resultaten niet bleken te stroken met wat het ministerie (van onderwijs) graag wilde horen. Waarop ik elders werk mocht zoeken... en pas na lange tijd, veel verder van huis kon vinden.

Ik kan maar met een 'argument' van u akkoord gaan: België is een apenland. De manier waarop het rekeningrijden wordt geïntroduceerd (via een testperiode en zonder aangepast OV) is er het mooiste bewijs van.