JA voor kilometerheffing/ Oui pour la tarification kilométrique


Gast

/ #660 Re: Re: Re: Re: Re: Re:

2014-02-12 22:02

#521: - Re: Re: Re: Re: Re:

70 en nog steeds anderen aanspreken met "kiekens" e.d. uitspraken?

 

Mag ik u er op wijzen dat rekeningrijden geen uitvinding is van onze politici. "Congestion pricing" is het onderzoeksobject van taloze transporteconomen wereldwijd. Met ons uitgebreide transportinfrastructuur en congestieproblemen, hebben wij in België verschillende wetenschappers die hier op dit vlak belangrijk onderzoek doen. Gelukkig is onderzoek nog 1 van de dingen die in ons land wel nog makkelijk kan gedaan worden. Laten we dit koesteren en géén onderzoeken verbieden! Uw klieinkinderen en achterkleinkinderen kunnen daar alleen maar beter van worden.

Dit is overigens een interessante relevante studie van enkele van onze wetenschappers:

https://www.econ.kuleuven.be/eng/ew/discussionpapers/Dps10/DPS1020.pdf

 

Een van de landen waar veel grote bedrijven naartoe gaan, is Singapore. Dit democratisch land heeft al sinds 1975 een vorm van rekeningrijden. Een interessante introductie kun je lezen in dit document: http://www.imprint-eu.org/public/Papers/IMPRINT3_chin.pdf

 

"The ERP system, although understandably unpopular among most road users, has helped to tweak road usage patterns since its implementation. The LTA reported that road traffic decreased by nearly 25,000 vehicles during peak hours, with average road speeds increasing by about 20%. Within the restricted zone itself, traffic has gone down by about 13% during ERP operational hours, with vehicle numbers dropping from 270,000 to 235,000. It has been observed that car-pooling has increased, while the hours of peak vehicular traffic has also gradually eased and spread into off-peak hours, suggesting a more productive use of road space. In addition, it has been noted that average road speeds for expressways and major roads remained the same, despite rising traffic volumes over the years." (bron: Wikipedia-artikel over Electronic_Road_Pricing )

 

"Average road speed increasing by 20%"...als je vandaag elke dag 2uur op de baan bent, dan komt die 20% neer op 24 minuten. Doe je dit 220 dagen per jaar, dan komt dit op 88 uur. Dat is 88 uur verspilde tijd die je beter kan benutten.

 

Laten we in dit apenland eindelijk eens iets goeds kopiëren van een van die topeconomiën in Azië die de belangrijkste transporthub is in zijn regio. Onze weginfrastructuur wordt zo door een maatregel die géén onteigeningen vergt een stuk performanter. Laten we België net als Singapore uitbouwen tot de absolutie transporthub van zijn regio.

 

Politici! Laat je deze keer eens leiden door de wetenschap en neem een voorbeeld aan die belangrijke logistieke democratie in Azië, Singapore, i.p.v. je te laten beïnvloeden door plat populisme door mensen zonder verstand van zaken. Durf beslissen, anders gebeurt er nooit iets aan de fundamentele zwaktes in dit land!