JA voor kilometerheffing/ Oui pour la tarification kilométrique
Quoted post
Gast |
#642 Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: luiaards2014-02-12 19:15#635: - Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: luiaards Ik denk dat ik me aangevallen mocht voelen aangezien je commentaar naar het einde toe ook zeer aanvallend was! Zeker omdat je mijn situatie niet kent. Omdat je collega's blijkbaar wel onder de categorie vallen van mensen die iets kunnen doen aan de situatie, geldt dat niet voor iedereen op dit forum. Als je mijn vorig antwoord goed hebt doorgenomen, heb je vast gelezen dat ik heel wat doe voor het milieu. Dat bestaat niet alleen uit "naar je werk fietsen". Ik werk 100 km van mijn thuis en heb twee kleine kindjes die op school en in de crèche moeten geraken. Geen al te beste combinatie voor even met de fiets naar het werk. Ik neem de fiets als ik thuis ben en het haalbare afstanden zijn. Ik wil me best aansluiten bij de stelling "de vervuiler betaalt", voor mijn part alle vervuiling, aangezien ik daar op veel vlakken geen last van zou hebben. Misschien compenseert dat voor mijn auto-rijden? Maar ons milieu lijdt evenzeer onder alle andere vormen van vervuiling, waar ik waarschijnlijk weer enorm op voor sta tegenover veel mensen die hier kost wat kost het autorijden willen bestraffen. De auto is vervuilend, maar zoals zoveel dingen een (luxe) voorwerp waar we in de westerse wereld vaak gebruik van moeten maken. Maar dat geldt eigenlijk voor bijna alles dat we denken te moeten hebben. Misschien kan ik dan inderdaad beter met de fiets naar het werk en alle andere dingen thuis waarmee ik de natuur bescherm laten vallen. Is dat beter? Ik weet het niet... |
Reacties
Gast |
#645 Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: luiaards2014-02-12 19:27:40#642: - Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: luiaards Dat is ook mijn frustratie. Zovelen hieren menen, omdat ZIJ goede alternatieven hebben voor de wagen, dat iedereen dat dan wel heeft en dat de mensen die de wagen nemen per definitie luieriken, asocialen of onwilligen zijn die hun kinderen opzettelijk vergiftigen. Dat ultranegatieve etiket wat zij op de autogebruiker plakken is in zeer veel gevallen gewoon niet correct. Ik MOET met de wagen naar het werk. heb mij een zeer zuinig ecomodel aangeschaft met eco-start-stop en de hele zwik omdat ik ECHT wel begaan ben met het milieu. Het dak ligt vol zonnepanelen, de tuin is diervriendelijk aangelegd met inheemse planten en bloemen, ik gebruik ECOVER voor heel mijn was en plas, recycleer,... Maar de auto heb ik echt nodig om te gaan werken. Sorry ik wou dat het niet zo was maar dat is nu eenmaal zo! Ik zat veel liever met een krantje op de trein of bus maar die rijdt hier gewoon niet en daar geraak ik onmogelijk mee op mijn werk tenzij ik meer dan 6 uur per dag aan woon-werkverkeer zou willen besteden en pas 3 uur later starten 's ochtends. Sommigen zouden echt een wat genuanceerder beeld van de autogebruiker mogen hanteren vind ik. |
Gast |
#671 Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: luiaards2014-02-13 08:28:25#642: - Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: luiaards Je woont op 100 km van je werk? Dat moet wel een héél speciale job zijn, dat er binnen die straal niets geschikt is voor jou (tenzij je in Siberië woont of zo). Waarom altijd die fatalistische slachtofferrol? De locatie waar je woont en werkt zijn nog altijd vrije keuzes, ook al zijn die keuzes gemaakt ten tijde van minder files en goedkopere olie. Kinderen naar school of de opvang brengen: er bestaan fietsstoeltjes (zoals ik gebruik) en -karretjes. Of je kan je kinderen zelf leren fietsen, zo worden het geen achterbankkinderen die op hun 18e ineens zelf achter het stuur moeten kruipen zonder verkeersinzicht (en dan zullen ze ws. ook niet meer beginnen fietsen omdat ze het niet gewoon zijn). En milieu-impact is inderdaad meer dan autorijden, al is het verkeer in België momenteel een grotere vervuiler dan de industrie. Terwijl de industrie schoner wordt, groeit de milieu-impact van verkeer en vervoer. Dat is vooral het gevolg van het almaar toenemende verkeer. In 2010, het jaar waarvoor de recentste cijfers beschikbaar zijn, werden op Belgische wegen maar liefst 98 miljard autokilometers afgelegd (dat is 300 keer naar de zon en terug, en dat in ons klein landje van 300 km breed). De hoeveelheid luchtvervuilende stoffen die de industrie uitbraakt is de laatste tien jaar sterk gedaald. De uitstoot van fijn stof daalde tussen 2000 en 2011 met 11 procent. Die van verzurende stoffen uit de industrie halveerde en die van ozonvormende stoffen daalde met 39 procent. Ook de lozingen in waterlopen halveerden. Dat is het resultaat van de gedetailleerde Vlaamse milieuwetgeving Vlarem, met onder andere verplichte milieuvergunningen, zegt de BBL.
Oplossingen zijn volgens experts niet ver te zoeken. "De positieve evolutie in de industrie kwam er door beleid. Dat kan ook voor verkeer", zegt Grietens. "Diesel, nu goed voor 97,5 procent van ons bedrijfswagenpark, is de grootste bron van fijn stof. In Nederland rijden 15 procent diesels rond. Aan de overheid om dat aan te pakken. Men zou enorme besparingen aan gezondheidskosten kunnen realiseren", zegt de sportarts Christophe Depamelaere. |
Red Nederland: Heropen de Gaswinning!
Open brief aan de Belgische regering - Leg de lat hoger: stop de blokkade, stop de genocide
EINDE CORONA CRISIS: Overheid sta behandeling van COVID-19 met HCQ en zink en / of Ivermectine toe!
Voor een realistische snelheid van 90km/u op de Houtlaan in Wijnegem!
Gort over de grens moet blijven.
Steun KEES van DAAIBOOI BEACH CURACAO
Respecteer de euthanasiewet
Wij willen een eerlijke boer.inn.enlandbouw!
Behoud Losloopgebieden voor Honden op de Utrechtse Heuvelrug, in Austerlitz, en Zeist
Zwembad het Baafje Heiloo moet open blijven!
De St. Victorkerk behouden voor ontmoetingen.
Geen Noodopvang / AZC op het Hocrasterrein te Bussum
Gelijkwaardigherstel mag niet stoppen!
Wij eisen het intrekken van de huidige vergunningen van de Fourwinds Policedog center in Geffen!
Bescherm minderjarige vluchtelingen tegen het nieuwe asielbeleid!
Castratie-/sterilisatieplicht huiskatten Nederland
Is er iets dat u wilt veranderen?
Verandering vindt niet plaats door te zwijgen. De auteur van deze petitie stond op en ondernam actie. Zult u hetzelfde doen? Start een sociale beweging door een petitie aan te maken.
Start uw eigen petitieAndere petities waarin u mogelijk geïnteresseerd bent
Geen AZC barendrecht op grens van Lombardijen
809 Gemaakt: 2025-07-08
Geen hoge milieucategorie (HMC) bedrijvigheid Warmoeziersweg Bergschenhoek
312 Gemaakt: 2025-07-15
Gort over de grens moet blijven.
5863 Gemaakt: 2025-06-16
Hou IJsbaan DE PISTE Kortrijk open !
2302 Gemaakt: 2025-07-05
Open brief aan de Belgische regering - Leg de lat hoger: stop de blokkade, stop de genocide
9388 Gemaakt: 2025-06-04
NEEN, geen zonnepanelen op "de Pit" in Nieuwkapelle!
698 Gemaakt: 2022-05-17
Behoud het auditorium Maisin in zijn volledige staat
92 Gemaakt: 2025-07-10
Bezwaar Windturbines Stad Kortrijk
384 Gemaakt: 2025-07-03
Geen windmolens op de Grashoek
263 Gemaakt: 2025-07-03
Red onze tuin! Samentuin Fonteinstraat
81 Gemaakt: 2025-07-08
NEEN aan de afbraak van de NEKKERHAL in MECHELEN
6139 Gemaakt: 2025-06-15
Pak ons buitenzwembad niet af!
1897 Gemaakt: 2025-06-02
Ik ben tegen de komst van een arbeidsmigrantenhotel in het mooie buitengebied van Heinkenszand voor 48 arbeidsmigranten die niet in de buurt gaan werken maar in Yerseke of Noord Brabant.
109 Gemaakt: 2022-02-14
Kortsnuiten Blijven Bestaan
3011 Gemaakt: 2024-10-23
Behoud de NS JongerenDagkaart
2650 Gemaakt: 2025-06-24
Meningen over het voorgestelde Asielzoekerscentrum in Venlo.
3525 Gemaakt: 2024-07-07
Aankleden etalages voormalige winkelpand Visser
44 Gemaakt: 2025-07-10
Veiligheid en overlast N237 (Amersfoortsestraat / Utrechtseweg)
124 Gemaakt: 2025-07-08
Teken deze petitie! We willen geen McDonalds op de Veluwezoom, aan de bosrand Velp-Rheden
15677 Gemaakt: 2024-01-31
Stop de container MSNU9636101!
109 Gemaakt: 2025-07-04