De Zelfstandigenaftrek Moet Blijven

Quoted post

loonslaaf

#19 Knuppel in hoenderhok.

2013-08-08 20:11

Als gewoon loonslaaf vraag ik mij af waarom mijn inbreng aan de Nederlandse economie minder is dan die van de ZZPer, ik moet veel meer en breng met mijn loon voldoende toegevoegde waarde voor mijn werkgever zodat hij nog een leuke winst boekt. "Ik" ben zo slim geweest om mijn diensten aan te bieden tegen een gunstig arbeidsvoorwaardenpakket, te weten loon, bijdrage pensioen en ziektewet en WW (voor zover dat iets voor stelt) Is het niet zo dat de ondernemende ZZPer als volledig eigen baas zelf de prijs neer legt waarvoor hij kostendekkend kan werken? Is de AOV niet een onderdeel van de kostprijs waarop de ZZPer moet calculeren. Waarom moet de ZZPer dan extra beloond worden? De ondernemer heeft al de mogelijkheid tot afschrijven, BTWaftrek voor alles dat hij zakelijk(kan) opvoeren.Wanneer de ZZPer onvoldoende inkomsten genereert is zijn product dan wel voldoende in trek?
By the way, ik ben ook ondernemer met personeel geweest, ik snap heel goed dat ZZPers in verweer komen tegen dreigende inkomens achteruitgang. Maar wil hier een principieel statement maken.Je kiest als ZZPer vaak bewust voor de dynamiek van het ondernemerschap, dan moet je ook de downside accepteren.

Reacties

hans

#23 Re: Knuppel in hoenderhok.

2013-08-08 20:30:36

#19: loonslaaf - Knuppel in hoenderhok.

Je maakt een denkfout. De prijs die je neerlegt wordt bepaald door de markt. Zeker nu, waar opdrachtnen sporadisch zijn en het aanbod immens groot. Verder vergeet dat een onpersoonlijke onderneming, bv-nv, veel betere aftrekposten en mogelijkheden heeft om kosten te verwerken die een zzp niet heeft. Een zzp wordt wel gezien als ondernemer, maar bij de afrekening van belasting ben je dat niet. Dan is het een aparte vorm van inkomen.

Er is een gerede kans dat als de PVDA dit doorzet, het aantal kleine bv massaal zal toenemen. Daar kan je als zzp je een loon en sociale lasten dekking geven, maar dat gaat de overheid veel geld kosten, omdat de opbrengsten via de vennootschapbelasting vele malen lager zal zijn dan nu via een reguliere IB aanslag.

Ook werkt het demotiverend, vele zullen de markt verlaten, waardoor een aanzienlijke flexibiliteit en dynamiek uit nederland verdwijnt. Wouter bos maar ook diverse onderzoeksbureaus hebben al meer malen aangetoond dat nederland mede dankzij de zzp'ers een behoorlijk goede en flexibel arbeidsmarkt heeft.

Dat moet de PVDA niet het kind met het badwater weggooien door naijver

Duif

#36 Re: Knuppel in hoenderhok.

2013-08-09 07:40:39

#19: loonslaaf - Knuppel in hoenderhok.

Ik snap uw reactie en op zich is dat een logische redenatie. Maar, als ik naar mijzelf kijk. Ik werk als zzp-er in de jeugdzorg. Ik moet vaak concurreren met uitzendkrachten die in dezelfde vijver vissen. Als ik al mijn kosten moet meerekenen in mijn uurtarief prijs ik mijzelf uit de markt. Dan ben ik te duur. Ook omdat ik door deze zelfde overheid verplicht wordt om btw te rekenen over mijn werkzaamheden, terwijl de arbeid van medewerkers in loondienst in de zorg zijn vrijgesteld.
Kortom uw redenatie is juist, maar dit is een typisch voorbeeld van zo werkt het niet.


Gast

#64 Geachte knuppel.

2013-08-09 11:18:51

#19: loonslaaf - Knuppel in hoenderhok.

Geachte knuppel,

A. Uw argument rondom de AOV is werkelijk kortzichtig. U beseft zich duidelijk niet dat de kosten voor een AOV dermate hoog zijn, dat het doorcalculeren van deze kosten gelijk staat aan jezelf uit de markt prijzen.

B. In tegenstelling tot uzelf, die zekerheid van werk heeft, dient een ZZPer rekening te houden met periodes van aquisitie. Kortom: geen enkel direct inkomen in deze periode. Waar een werknemer kan terugvallen op zaken als ziektewet, vakantiedagen, WW bij ontslag, dient een ZZPer deze kosten zelf te dragen. Kortom: Een ZZP-er houdt in de huidige regeling welliswaar netto meer over per jaar, maar heeft dan ook netto een aantal hoge kosten die niet aftrekbaar zijn. Uiteraard niks om over te klagen, want met de keuze om als ZZPer te werken accepteer je deze risico's tov de vrijheden van het ZZP bestaan. Maar waar ZZPers stevig meebetalen aan allerhande vangnetten waar zij zelf geen recht op hebben, wordt in de huidige plannen het enige vangnet van de ZZPer onder ons vandaan getrokken.

C. De aftrekposten waar u zo vol van bent gelden voor ZAKELIJKE kosten. Aangezien werknemers deze kosten niet hebben, lijkt me dit een zeer slecht argument en eerder ronduit lachwekkend om aan te dragen als "extra beloning".

D. Er bestaat absoluut geen afgunst tegen uw keuze om in loondienst te voordelen te genieten van een aantrekkelijk arbeidersvoorwaardenpakket. U vergeet echter dat voor de gemiddelde ZZPer een vergelijkend pakket onbetaalbaar is. Zeg gerust praktisch onmogelijk te veroorloven. Wanneer de overheid zou ingrijpen en zorgen dat er gelijkwaardig gunstige tarieven gelden voor ZZPers voor dergelijke dekkingen, zou de korting van de aftrek een stuk minder groot issue zijn voor de ZZPers.

monad

#76 Re: Knuppel in hoenderhok.

2013-08-09 12:46:29

#19: loonslaaf - Knuppel in hoenderhok.

de zzp-er accepteerde die downside al, rekeninghoudend met een terecht belastingvoordeel; als je in zoveel opzichten je eigen verantwoordelijkheid neemt - eigen baas bent, zoals u het noemt- lijkt het me niet fair dat je ineens aan dezelfde belastingregels wordt onderworpen als mensen in loondienst.

wat de gehanteerde prijzen betreft, die bepalen wij niet alleen maar dat gebeurt in de markt - en misschien weet u dat die niet zo vrij is als de ideologie zegt


Gast

#111 Re: Knuppel in hoenderhok.

2013-08-09 21:07:31

#19: loonslaaf - Knuppel in hoenderhok.

ik koos voor dat ondernemerschap onder de toen geldende voorwaarden (bijvoorbeeld geen recht op WW als ik mijn bedrijf ooit (moet) beeindig(en) maar ook dat zulke risico's en de kosten om je daar tegen te verzekeren gecompenseerd worden in de zelfstandigenaftrek)  Nu zou die aftrek afgeschaft worden, maar mijn recht op WW komt daar niet mee terug... anderzijds kost me die grap zo veel dat ik daardoor dusdanig veel inkomen verlies dat ik niet meer rond zou komen van mijn huidige winst.

en bepalen van je kostprijs is mooi....maar in mijn branche mag je werken voor wat de opdrachtgever je bied, anders neemt ie een van de vele anderen die ie kan inhuren....

11

#234 Re: Knuppel in hoenderhok.

2013-08-13 11:58:48

#19: loonslaaf - Knuppel in hoenderhok.

ik ben het hier zeker niet mee eens! Zoals al gemeld, zijn veel ZZP'ers begonnen na een ontslag/reorganisatie. Zij hebben hun hand niet op willen houden en kostten op deze manier de maatschappij minder geld.  Van wat ze binnen fietsen op eigen kracht, gaat een groot deel naar de belasting en eventueel een arbeidsongschiktheidsverzekering. Waar de "loonslaaf" om 17:00 uur de deur dichttrekt achter zijn/haar kont, is de ZZP'er na 40 uur (wat volgens mij tegenwoordig al erg veel is voor een doorsnee volle werkweek, om mij heen zie ik niet anders dan 32 en 36 uur?!) nog lang niet klaar.

Ja, het is ook een keuze. Maar wel een keuze gemaakt op bepaalde voorwaarden en als er aan die voorwaarden nu ineens weer!!! verandering wordt aangebracht, dan hebben de ZZP'ers het volste recht om daar tegen in gaan en op te komen voor hun rechten!

Ruudje

#239 Re: Knuppel in hoenderhok.

2013-08-13 14:50:25

#19: loonslaaf - Knuppel in hoenderhok.

 

een beetje moeilijk als je hetzelfde netto wil hebben als een timmerman in de bouw moet je ongeveer 45-50 euro per uur vragen dan ben je volledig verzekerd, bouw je pensioen op en heb je ook vakantiegeld en betaalde vakantiedagen.

dit was 2 jaar geleden al moeilijk, de meeste konden niet meer dan 30-35 euro per uur vragen, dit jaar is het 25-30 euro en dan nog ben je te vaak te duur, omdat een oost europeaan voor 20 euro per uur kan komen.

30 euro per uur staat op dit moment gelijk aan net iets onder een bijstands uitkering, dus betalen we geen van alle de pensioenkosten meer, en ook geen uitkeringen voor blijvende invaliditeit. Op die manier houden we zolang we gezond zijn EN werk hebben nog net wat over, zodat we de bijtelling voor de bus (die we zelf al betaald hebben), eens in de 4 jaar aan de belastingdienst nogmaals kunnen betalen (25% bijtelling).

verdwijnt die zelfstandigeaftrek dan weet ik wel wat ik doe, meteen een uitkering aanvragen, das dan toch mooi 100 euro per maand netto erbij.

RS

#292 Re: Knuppel in hoenderhok.

2013-08-15 09:49:09

#19: loonslaaf - Knuppel in hoenderhok.

De downside accepteren, dat doet elke zelftstandige dagelijks, en naar de structurele verzuimcijfers te oordelen met meer plezier en goede wil dan de gemiddele "loonslaaf", zoals u uzelf noemt. Maar plotseling een lastenverzwaring van vele procenten zonder fatsoenlijke reden? Ik wil de eerste "loonslaaf" nog wel eens zien die dat accepteert. Die mekkert, kreunt en steunt al over een tijdje niks *erbij*!

Voor zelfstandigen was er geen nullijn of niks. Zij hebben grote delen van hun werk in de jaren 2007 tot nu zien wegbezuinigen om de "loonslaven" uit de wind te houden. Pas het laatste jaar beginnen, getuige de oplopende werkloosheidscijfers, ook de loonslaven wat bij te dragen aan het betalen van de crisis. Maar wie heeft er salarisverlaging gekregen? Of zelfs maar minder mooie secundaire arbeidsvoorwaarden? Wie heeft, in plaats van bezuinigingen op freelance leveranciers af te wentelen, zelfs maar zijn smartphone van de zaak ingeleverd?

 


Gast

#294 Re: Knuppel in hoenderhok.

2013-08-15 10:55:18

#19: loonslaaf - Knuppel in hoenderhok.

Het zal verschillen per sector, maar het lijkt me aannemelijk dat vaak geldt dat de zzp-er zich uit de markt prijst en klanten kwijtraakt als hij al zijn kosten één op één zou doorberekenen aan de klant.  In tegenstelling tot een groot bedrijf heeft een zzp-er bv. geen "grote volume-voordeel"

ZZP-er

#319 Re: Knuppel in hoenderhok.

2013-08-15 16:05:09

#19: loonslaaf - Knuppel in hoenderhok.

"Is het niet zo dat de ondernemende ZZPer als volledig eigen baas zelf de prijs neer legt waarvoor hij kostendekkend kan werken?" Nee dit is niet zo. Veel ZZP-ers werken rond, op en veel te vaak ónder de grens waar hij kostendekkend kan werken. Dit wordt in de hand gewerkt door overheden die steeds maar gaan voor de goedkoopste offerte.

Vof er

#390 Re: Knuppel in hoenderhok.

2013-08-20 19:33:24

#19: loonslaaf - Knuppel in hoenderhok. 

 

. Bah, je zit zelf hoog en droog en gunt ondernemers hun brood niet. Jij gaat om 17.00 uur naar huis wij niet, wij zijn ook in onze vrije tijd nog vaak met plezier met ons werk bezig en voor het risico dat we lopen mogen wij een kleine aftrek genereren. Je noemt jezelf loonslaaf, dit geeft al aan hoeveel plezier je hebt in je werk. Bij ons is voor zulk soort mensen geen plaats.....

Gast

#507 Re: Knuppel in hoenderhok.

2013-08-27 10:01:28

#19: loonslaaf - Knuppel in hoenderhok. 

 

Er zijn ook grote groepen ondernemers die niet anders kunnen,,,, acteurs, kunstenaars de gehele creatieve sector. Door de bezuinigingen zijn er been banen meer te vinden. Ik heb letterlijk 1500 sollicitanten gehad bij een sollicitatie ronde. Uiteindelijk. Besloten zelfstandig te worden, en dat gaat goed... Bloedhard werken, maar erg genieten.
Renata

#562 Re: Knuppel in hoenderhok.

2013-08-27 17:46:30

#19: loonslaaf - Knuppel in hoenderhok.

Ik lees je betoog hier en wil er toch graag op reageren. Alles zomaar afschrijven en BTW aftrek is ook al aardig aan banden gelegd...je kunt dat niet meer zomaar doen, maar het dient verantwoord te worden en voldoen aan regels. Verder als jij ziek bent, dan wordt je salaris nagenoeg doorbetaald. Wordt jij ontslagen, dan krijg je de eerste tijd WW en pas later kom je in de bijstand. Dit alles hebben wij als zelfstandige ondernemer niet. Het is gemakkelijk praten indien je een fijne en goede baan hebt en dat gun ik je van harte. Maar met deze maatregel wordt ons dat kleine beetje voordeel wat we nog hadden afgenomen. Het voordeel wat we konden investeren in onze zekerheid, wat jij vanzelf al hebt.


Dat het met sommige zzpers niet goed gaat is niet altijd aan hen te verwijten. Een voorbeeldje:

In de bouw is het gebruikelijk dat je voor-financiert. Je kan pas een rekening sturen NA aflevering. Met andere woorden: alle materialen moet je eerst zelf kopen en dus voorfinancieren. Nu ben je klaar met die klus, je stuurt een rekening....betaalt de afnemer niet of in het ergste geval ...hij is failliet. Ik ken bedrijven die hierdoor kapot zijn gegaan. De banken durven ook niets meer helaas en laten vele zzpers barsten. Bedrijven die vele orders hebben uitstaan, maar het geld niet hebben meer om materialen te kunnen kopen omdat andere afnemers niet betaald hebben. Is dit de schuld van die ondernemer? nee!

Dan nog dit: mijn inziens lijkt het me logischer gezien de economische crisis waarin we verkeren, hard werken te stimuleren, te motiveren. Nu lijkt dat meer op afstraffen.

Met vriendelijke groet

Renata

Jet

#590 Re: Knuppel in hoenderhok.

2013-08-28 08:18:22

#19: loonslaaf - Knuppel in hoenderhok.

Mijn werkgever ging over de kop, en omdat ik niet mijn hand op wilde houden ging ik als zzp'er aan de slag. Dit lukt mij al 4 jaar aardig. Maar veel meer dan een uitkering verdien ik niet. Als ik nu moet inleveren dan word ik gedwongen te stoppen met werken en zal ik een uitkering moeten aanvragen. En reken maar dat dan ook de rest van Nederland zal mee moeten betalen aan al die andere zzp'ers die met eenzelfde verhaal in de bijstand komen. Daar zitten jullie 'loonslaven'toch ook niet op te wachten?

Ex-Ondernemer

#599 Re: Knuppel in hoenderhok.

2013-08-28 09:52:48

#19: loonslaaf - Knuppel in hoenderhok.

Op zich heb je gelijk maar;

1) veel zzp-ers weten niet hoe ze hun werkelijke kosten moeten berekenen en offreren dus 25,- per uur. Hiermee kun je dus niet 'lekker leven' maar zij denken van wel. Zo lang veel ZZP-ers te laag offreren, zullen opdrachtgevers hier altijd voor kiezen, en het gevolg is dat je maar mee moet met de rest in de race naar de bodemprijs.

2) In loondienst ben je verzekerd van inkomsten. Als ZZP-er kun je op slag geen inkomsten hebben. Er moet dus een reserve gebouwd kunnen worden. Iets dat ook lang niet alle ZZP-ers doen.

Dus, ja, de ZZP-er wordt extra beloond, maar deze beloning hebben zij hard nodig om hun verlies (aan marge en ondeclarabele uren) te compenseren.

 

 


Gast

#611 Re: Knuppel in hoenderhok.

2013-08-28 20:42:57

#19: loonslaaf - Knuppel in hoenderhok.

Leuk dat je zegt dat je zelf ook ondernemer geweest bent, dat geloof ik dus niet, anders had je beter geweten,


Gast

#617 Re: Knuppel in hoenderhok.

2013-08-29 05:31:40

#19: loonslaaf - Knuppel in hoenderhok.

Maar als jij een huis koopt dan vindt je het toch ook uiterst onprettig als de hypotheekrenteaftrek wordt afgeschaft. . Dan komt er ook een huurder langs en die zegt: "Je had toch ook gewoon kunnen huren bij een woningbouwvereniging, maar nee jij wilde jouw hyptheekkosten afschrijven. Zelfstandigen werken vaak op of onder bijstandsnivo omdat ze hun hand niet op willen houden. Jaar in jaar uit. scheelt jou en ik uiteindelijk ook geld.

En nog wat, de grote jongens waar jij voor werkte, hebben waarschijnlijk ook allemaal tonnen, miljoenen subsidie ontvangen om mensen aan het werk te houden.


Gast

#637 Re: Knuppel in hoenderhok.

2013-08-29 15:12:58

#19: loonslaaf - Knuppel in hoenderhok.

Zeker een BVtje opgericht en laten ploffen...????

Leon JJ Buijs

#639 Re: Knuppel in hoenderhok.

2013-08-29 15:28:32

#19: loonslaaf - Knuppel in hoenderhok.

OK, stel dat het zo simpel is: De prijs van ZZP-ers gaat omhoog, ter compensatie van de gestegen belastingen. Wat schieten we er dan mee op als Nederlanders? Allerlei diensten en producten worden duurder dus de koopkracht daalt. Moet de overheid bij de volgende ronde NOG meer belastingen gaan heffen of voorzieningen schrappen.

Intussen houden bedrijven met veel werknemers gewoon wél hun aftrekposten en dus hun financiele voorsprong. Meer macht voor het 'grote' bedrijfsleven. Nog meer monopolie-gedrag, grote winsten naar grote investeerders en banken, etc en uiteindelijk een nog groter verschil tussen heel veel steeds armere mensen en een klein groepje bonus-vangers die zijn geld niet op kan.

JustMe

#674 Re: Knuppel in hoenderhok.

2013-08-29 18:51:22

#19: loonslaaf - Knuppel in hoenderhok. 

 

Ik Ben het niet met je eens. Uiteraard verdisconteer je de kosten van verzekeringen en dergelijke in je tarief. Zelf verdien ik ruim voldoende waardoor het wegvallen van deze aftrek me niet echt hard raakt. Maar daar gaat het niet om. Als werknemer in loondienst ben je verzekerd tegen oa werkloosheid en arbeidsongeschiktheid, met uitkering via UWV. Zelfstandigen betalen mee aan dit vangnet, maar mogen er zelf geen gebruik van maken, dus verzekeren zichzelf. Indien je zelfstandigenaftrek weghaalt, zorg dan ook dat zelfstandigen niet hoeven te betalen voor collectieve voorzieningen die niet voor hen beschikbaar zijn. Waarom ik echter vooral tegen het voorstel ben is dat eeuwige Haagse gezeik over schijnzelfstandigheid. Ik heb heel bewust en met succes gekozen voor zelfstandigheid. Maar met name voor de PvdA zijn we een stel uitvreters die collectiviteiten aantasten. We moeten ofwel zo snel mogelijk in loondienst of we 'moeten' personeel aannemen. Voor de industriele revolutie bestond de samenleving ook uit vakmensen, ambachtslieden. Die tijd komt terug, met daarbij de professionals als nieuwe ambachtslieden, in een netwerkeconomie. Waarom die hang naar grote anonieme en verstikkende werkfabrieken (kantoren) en waarom zo weinig waardering voor ZZP's de "bijen van de netwerkeconomie" die hun kennis als bijen verspreiden en grote ondernemingen bij de tijd/les houden?Er was binnen de PvdA geloof ik 1 iemand die de ZZP wel zag zitten. Ben even haar naam kwijt, maarze staat wel direct op een onverkiesbare plek. Troostende gedachte: de maakbare samenleving bestaat niet en de trend zet door, welke zzp bestrijding de politici ook kiezen. Deze beweging naar een flexibele netwerkeconomie is niet te stoppen. Het vasthouden aan ontslagrecht versterkt het juist, want de behoefte aan flexibiliteit en schaalbaarheid gaat niet weg.
Ron

#678 Re: Knuppel in hoenderhok.

2013-08-29 19:36:08

#19: loonslaaf - Knuppel in hoenderhok.

Ik ben zelf meer dan 30 jaar 'loonslaaf' geweest en ben blij dat ik de stap heb durven nemen voor mezelf te beginnen. Zonder het gezeur van teveel verdienende managers, die ieder hun eigen "gouden ei" leggen als ze in een bedrijf binnen komen. Ik was het kleuterklas-gebeuren zat, draag nu mijn eigen verantwoordelijkheden. Geweldig, maar het heeft wat nadelen:

Ziek?  Geen inkomsten.

Vakantie? Geen inkomsten.

Feestdagen? Geen inkomsten.

Pensioenopbouw?  Forget it.

Toch heb ik er nog geen dag spijt van, ondanks het feit dat ik het als 'loonslaaf' financieel beter had.

Het is ondanks veel vaste klanten een redelijk mager bestaan, dus een beetje steun is welkom. (zelfstandigenaftrek bv)

Ik houd mijn hand niet op, wil ik ook niet. Ik geniet van (bijna) elke dag!

By the way, ik kan me niet voorstellen dat je als voormalig ondernemer tevreden bent met je lot als

"gewoon loonslaaf". Wegen al die arbeidsvoorwaarden op tegen zelfbeschikking (beetje deftig woord voor in

dit geval 'vrijheid') ??

 

geldslaaf

#680 Re: Knuppel in hoenderhok.

2013-08-29 19:46:29

#19: loonslaaf - Knuppel in hoenderhok.

Tja, ik ben al 30 jaar ZZP-er omdat er geen andere mogelijkheden zijn. Nu als 50 + al helemaal niet. Je kunt onmogelijk in je diensten alle noodzakelijke kosten declareren (pensioen, verzekeringen ed) omdat de concurrentie moordend is. Zolang alles goed gaat zit ik boven een bijstandsniveau, maar ojee als ik ziek zou worden of zo. En ik heb geen pensioen. Ben al blij als ik een klein stukje huis kan afbetalen. En zoals ik zijn er velen, vooral als therapeut. Dus ik weet niet welk beeld u heeft van zzp-ers. Maar erg passend lijkt het niet vcor velen.

 

zzper in de zorg

#706 Re: Knuppel in hoenderhok.

2013-08-30 00:00:47

#19: loonslaaf - Knuppel in hoenderhok.

Je opmerking slaat helemaal nergens op. Nou waarom ben je mee opgehouden dan? het kiezen van bewuste dynamiek van het ondernemerschap, dan moet je ook de downside accepteren? Wat bedoel je daarmee? het is hetzelfde als je tegen een vrouw zegt die heel graag zwanger wil worden, en eindelijk is en kindje krijgt , kindje is ongezond geboren..En dan zeg je tegen de moeder, tja je kan verwachten dat een ongezonde baby geboren kan worden.Is een grove vergelijking, maar denk eens na voordat je wat zegt..niemand weet wat de toekomst ons brengt, en zolang jij en ik kan beinvloeden, moeten we zeker doen.. Nederland is een land geworden wat 80% bestaat uit alleen maar BTW.. Geen enkel land in EU betaald zoveel BTW als wij nederlanders..En ja ik heb gekozen voor zelfstandigheid omdat ik idd eigen baas wil zijn en op mijn eigen manier wil werken, en de zorg levern zoals ik denk te willen geven, zoals ik geleerd heb.. iedereen word afhankelijk van de zorg, later jij ook.. en dan ben je wel allang blij dat je iemand kan krijgen die jou wil verzorgen. Dat recht heb je en  ik gun je dat ook. Met eigen vermogen of zonder eigen vermogen.. Word de zelfstandig aftrek afgeschaft, zijn we dan genoodzaak om dat gene door te belasten in de tarief van de zorg die je uiteindelijk gaat betalen. Met of zonder vermogen.. Met vermogen zal je gaan klagen omdat je het te duur vindt, want dat is echt zo, nederlanders willen profiteren, maar portomonee opentrekken ho maar, kan wel maar moet zo goedkoop mogelijk.. ZOnder vermogen zal je dan niet kunnen betalen, en val je uit de mand voor je zorg die je graag wil/ wenst  en of recht op heb. En ik zal je vertellen, Ik heb genoeg mensen mogen verplegen die echt geld hebben, en toch eisen dat het goedkoper wordt.. Toppunt van Gierigheid.. En ik werk ruim 100 uren soms meer dan 100 uren in de week.. EN net zo vrolijk en met passie, mijn werk het verzorgen van de medemens.. cultuur, ras, arm of rijk.. ik verzorg ze allemaal.. even bij de les blijven.. dank u!

antuàn

#727 Je leeft in een fantasiewereld...

2013-08-30 08:50:07

antuàn

#728 Je leeft in een fantasiewereld...

2013-08-30 08:52:02

#19: loonslaaf - Knuppel in hoenderhok.

Je leeft in een fantasiewereld...


Gast

#739 Re: Knuppel in hoenderhok.

2013-08-30 10:39:18

#19: loonslaaf - Knuppel in hoenderhok.

Een slaaf, die wanneer die zijn enkel verstuikt 3 weekjes betaald op de bank kan gaan zitten, die betaalde vakantiedagen krijgt, voor die vakanties een vakantietoeslag overgemaakt krijgt, die ,wanneer er geen werk is gewoon doorbetaald krijgt, die wanneer men hem echt niet meer kan gebruiken een ontslagvergoeding meekrijgt, die drie jaar WW ontvangt, die koffie van de baas drinkt, een auto van de zaak rijdt, zich kan beroepen op allerlei ARBO regels, ach en wat al niet meer aan fijns en moois. Kun je zo'n slaaf nou werkelijk een slaaf noemen. Jongen, gebruik je lompe harsens eens op een andere manier dan op de lamlendig mogelijkste.

zzper

#745 Re: Knuppel in hoenderhok.

2013-08-30 11:12:31

#19: loonslaaf - Knuppel in hoenderhok. "Ik" ben zo slim geweest om mijn diensten aan te bieden tegen een gunstig arbeidsvoorwaardenpakket, te weten loon, bijdrage pensioen en ziektewet en WW (voor zover dat iets voor stelt) Is het niet zo dat de ondernemende ZZPer als volledig eigen baas zelf de prijs neer legt waarvoor hij kostendekkend kan werken?

Ik kan me niet aan de indruk ontrekken dat je expres dit soort onzin typt om een discussie uit te lokken, maar dat daargelaten. Probleem is dat de regering tijdens de wedstrijd de spelregels veranderd. Komt ongeveer op hetzelfde neer als dat jouw werknemer nu zou zeggen: "weet je wat, we gaan jouw mooie arbeidsvoorwaardenpakket afschaffen", want waarom zou je extra beloond moeten worden? Je hebt toch een vaste baan? Hoe "slim" ben je dan geweest?

Kortom, alle vragen die je stelt gelden ook voor mensen in loondienst. Gelijke monikken dan ook gelijke kappen en weg met bijdrage pensioen, ziektewet en WW. Waarom zouden we loondienst extra belonen?


 

 

 

 

 

 

Moe van Onwetendheid

#757 Re: Knuppel in hoenderhok. - veel werknemers weten NIET waar ze het over hebben....

2013-08-30 12:35:24

#19: loonslaaf - Knuppel in hoenderhok.

HEEL VEEL REDENEN OM DE ZELFSTANDIGENAFTREK TE BEHOUDEN .....

Zelfstandigen worden met de huidige maatregelen net zo hard getroffen als werknemers ...

Zelfstandigen hebben GEEN vakantiegeld en worden NIET doorbetaald tijdens vrije dagen ...

Zelfstandigen hebben GEEN recht op WW als er even geen werk meer is ...

Zelfstandigen krijgen NIET zomaar doorbetaald als ze ziek zijn, en

- de premies voor deze verzekeringen zijn inmiddels huizenhoog geworden ...

- je kunt haast geen arbeidsongeschiktheidsverzekering meer afsluiten zonder op z'n minst een wachttijd van plm 65 werkdagen in te bouwen, dit betekent bij ziekte dat je gedurende de eerste DRIE maanden geen geld krijgt ...

Pensioenpremies zijn bij zelfstandigen, in tegenstelling tot werknemers, niet of beperkt aftrekbaar en heel duur! Ook hier geldt hetzelfde als bij werknemers, ophoging pensioenleeftijd, lagere uitkeringen in de toekomst, EN je hebt GEEN werkgever die (een deel van) de premie betaald ...

De tarieven voor zelfstandigen staan ENORM onder druk, iedereen wil zo goedkoop mogelijk iemand inhuren, bovendien er is veel last van GOEDKOPERE arbeidskrachten uit het oosten ...

Als een zelfstandige met tegenvallers, o.a. zoals hierboven vermeld te maken krijgt, kun je op NIEMAND terugvallen, ook de banken verstrekken inmiddels al jaren bijna geen kredieten meer aan ondernemers ... (toch wel makkelijk, even een werkgeversverklaring als je iets wilt financieren!)

Het enige dat daar tegenover staat, t.o.v. een werknemer bij wie al deze zaken automatisch zijn verzekerd, is de zelfstandigenaftrek. En met al deze GROTE verschillen t.o.v. een dienstverband vragen wij (ondernemers zonder personeel sinds 1998) ons af of zelfs dat wel voldoende is om deze risico's te (blijven) lopen.

Misschien toch maar stoppen met ondernemen en ons weer gaan richten op de (toch al overspannen) arbeidsmarkt, zodat de werkloosheid nog sneller zal gaan stijgen ...

Idee?

collega loonslaaf

#824 Re: Knuppel in hoenderhok.

2013-09-01 15:44:12

#19: loonslaaf - Knuppel in hoenderhok.

Beste Loonslaaf, als college loonslaaf en noodgedwongen ex-zzep-er wil ik je er toch even op wijzen dat principiele discussie zoals jij voorstelt heel leuk en nuttig kunnenen zijn, echter, deze maatregel is alleen bedoeld als besparing en komt in deze tijd dat zzp-ers al massaal moeten inleveren daarom op een debiel moment. Ik hhor zzpers nooit klagen over lagere uurtarieven en minder werk, maar als onze geweldige overheid dan ook nog eens deze voordeeltjes als krenten uit de pap haalt dan kan ik me heel goed voorstellen dat mijn  ex-collega-zzpers zich genaaid voelen....


Gast

#831 Re: Knuppel in hoenderhok.

2013-09-01 23:10:11

Werkert

#833 Re: Knuppel in hoenderhok.

2013-09-02 00:08:58

#19: loonslaaf - Knuppel in hoenderhok.

Omdat Knuppel, ZZp-ers niet worden doorbetaald als ze geen werk hebben, de concurrentie van de Oostblokkers moordend is en daardoor de tarieven onder druk. Zelf heb je toch weer gekozen voor een loonslavenbestaan. Best,  je kon t het misschien niet volhouden, je was niet geschikt als ondernemer of je koos voor de veilige kant. geeft niet, maar gun een ander ook wat.

Als je zelf mislukt, dan hoeft een ander toch niet ook te falen. Neem aan dat je in je ondernemerstijd wel van alle faciliteiten gebruik maakte?  Behoorlijk hypocriet dus.

Peter Nafta

#845 Knuppel in het hoenderhok

2013-09-02 09:31:24

#19: loonslaaf - Knuppel in hoenderhok.

Beste 'loonslaaf', logische reactie van iemand in loondienst. Wat er in je stuk mist is dat de meeste ondernemers helemaal niet meer de kostendekkende uurprijs kunnen vragen voor hun werk wegens de sterke concurrentie. verder zijn de vaste lasten de laatste jaren ontzettend gestegen, brandstof, gemeentebelastingen en bedrijfshuur rijzen de pan uit.

Zzpérs worden klem gezet door alle bezuinigingsmaatregelen door regering en door de 'kostendekkende'  maatregelen van gemeentelijke diensten. Ondertussen is de gemeentelijke begeleiding voor zelfstandigen zeer beneden de maat.

Naar mijn mening is er geen praktijkkennis bij gemeenten en bij het rijk over kleinschalig zelfstandig ondernemersschap.

Ik zou ook graag werken vasn 9 tot 5, maar helaas is het 4 uur per dag meer, voor een inkomen rond het bestaansminimum. Ik ben niet verzekerd voor arbeidsongeschiktheid en heb later geen pensioen, maar moet doorwerken tot ik niet meer kan. Dat is de downside van het ondernemersschap  En dat lijkt mij meer dan genoeg.

 

 

 

ZMP'er

#848 Re: Knuppel in hoenderhok.

2013-09-02 11:13:07

#19: loonslaaf - Knuppel in hoenderhok.

Niemand zegt dat de 'loonslaaf' minder inbreng geeft aan de Nederlanse economie dan de ZZP'er. Echter, de stelling dat je 'veel meer moet' berust nergens op. Als het te moeilijk wordt, zal de gemiddelde loonwerker teruggrijpen naar zijn/haar TBV (Taken, Bevoegdheden en Verantwoordelijkheden) Ergo, niet meer doen dan strikt noodzakelijk. Dat door jouw inzet de werkgever een 'leuke winst' boekt is erg leuk zolang het duurt, maar er zijn ook tijden dat de werkgever ondanks jouw inzet toch verlies lijdt. Ik kan volgens jouw verhaal een beetje proeven dat je er geen enkel probleem mee zou hebben om in deze situatie op staande voet ontslagen te worden of misschien wel een deel van je loon terug te betalen. Immers: als 'loonslaaf' heb je bewust gekozen voor de passieviteit van een loondienstverband, zolang je toegevoegde waarde levert voor je werkgever. Als het allemaal wat minder wordt en jouw werkgever kan met bijvoorbeeld een Pool of een Bulgaar nog wel winst draaien, maar met jou niet meer, dan zeg je natuurlijk tegen je werkgever dat je liever ontslagen wordt of dat je zelf ontslag neemt. Want je wilt niet dat je werkgever verlies gaat draaien, zelfs niet als door oneerlijke concurrentie de prijzen omlaag zijn geduikeld?

mertbart

#857 Re: Knuppel in hoenderhok.

2013-09-02 19:57:51


Gast

#897 Re: Knuppel in hoenderhok.

2013-09-04 14:43:04

#19: loonslaaf - Knuppel in hoenderhok. 

In die laatste zin zit de pijn. Een regeling die al sinds jaar en dag bestaat (een een van de pijlers van het beginnend ondernemerschap) wordt met een pennestreek weggehaald.

Zullen we dat met iets vergelijkbaars doen voor alle werkenemers, zoals volgendjaar gewoon geen vakantiegeld meer..... Dat lijkt me een vergelijkbaar offer.....Maar dan is het land te klein en wordt er in koor gejammerd over verworven rechten. Die verworven rechten van anderen kunnen wat u betreft blijkbaar gewoon de vuinisbak in, want dat is dus de toon van uw betoog. Niet erg sociaal hoor.

Armageddon

#959 Re: Knuppel in hoenderhok.

2013-09-04 15:57:36

#19: loonslaaf - Knuppel in hoenderhok.

Dat je het zelf niet gered hebt als zzp-er hoeft natuurlijk geen vrijbrief te zijn om al die anderen die het tot nu toe wel uitstekend hebben gedaan met hard werken af te serveren door te stellen dat we de 'downside' moeten accepteren. Wel eens nagedacht over de bevoordeling van werknemers als er geen werk meer is (ww) en dan niet te vergeten de pensioenopbouw waaraan een werkgever in ruime mate meebetaalt? Veel zzp-ers komen overigens niet toe aan een adequate pensioenopbouw nog daargelaten dat de overheid de AOW-gerechtigde leeftijd voor menigeen al fors heeft opgeschoven. Waar het hier om gaat is, dat er enerzijds klaarblijkelijk wordt gefraudeerd dan wel op een oneigenlijke manier gebruik wordt gemaakt van de zelfstandigenaftrek (waarbij de overheid onvoldoende controle op uitoefent) en anderzijds dat we te maken hebben met een overheid die de spelregels steeds wenst te veranderen. Juist in dat laatste zit de verontwaardiging en dan met name van die ondernemers die al jaren hun eigen broek ophouden. Dat de overheid juist deze groep op de korrel neemt is een logisch gevolg van het feit dat ze niet of nauwelijks is georganiseerd en voor deze overheid simpelweg loslopend wild is. Voor velen zal het doorvoeren van de bedachte maatregel de definitieve nekslag beteken. Rutte c.s. bedankt voor het slopen van Nederland, het slechtste kabinet sinds WO II. Het eerste kabinet dat economisch niet in de pas loopt met Duitsland sedert 1945. Het geeft te denken............

Henkes

#971 Re: Knuppel in hoenderhok.

2013-09-04 16:26:53

#19: loonslaaf - Knuppel in hoenderhok.

Dit is dus geen gewone inkomensachteruitgang.

Verslechterende marktomstandigheden moet je al rekening mee houden, de nieuwe plannen van deze regering kun je toch niet incalculeren.

Hoe dynamisch moeten wij nog meer zijn.

Dat wij moeten bloeden voor het Haagse en Brusselse prutswerk heb ik eigenlijk geen zin meer in.

Dat je "ondernemer" bent geweest begrijp ik nu ook. Naar mijn idee heb je toch nooit de juiste insteling gehad.

Jan Lul

#976 Re: Knuppel in hoenderhok.

2013-09-04 16:41:42

#19: loonslaaf - Knuppel in hoenderhok.

"Je kiest als ZZPer vaak bewust voor de dynamiek van het ondernemerschap, dan moet je ook de downside accepteren."

Nou Loonslaaf, dan accepteren we het toch gewoon? 300.000 bijstanduitkeringen extra op te hoesten door onze 'zieners'. 700.000 gezinnen die 300 euro per maand minder te besteden hebben. Lijkt me een uitstekend plan van deze regering om de economie er bovenop te helpen.......proest.

O ja......had ik je al verteld dat er een nieuw zwart gat ontdekt is? Niet in het heelal ..... maar in Brussel! Daar gaan al onze miljarden heen. Had ik je ook al verteld dat ik niet meer als ZZP-er ga werken als de ZZA er aan gaat. Mij niet gezien.....ik ga wel achter in de rij staan bij die 300.000 andere handophouders. Werken loont niet....zo dynamisch kan ik nog wel nadenken. Succes morgen bij je baas loonslaaf....effe een bruin armpje halen en een collega erbij naaien voor 2 tientjes opslag in de maand.

RB1962

#983 Re: Knuppel in hoenderhok.

2013-09-04 17:05:22

#19: loonslaaf - Knuppel in hoenderhok.

AOV , pensioen , Wa bedrijven, niet werkbare dagen,vakantie, en nog weet ik niet wat verzekeringen meerekenen in de "kostprijs". Weet je uberhaupt waarover je praat, of was je in de 19e eeuw ondernemer? Als ik als zzper AL deze kosten zou berekenen in mijn uurtarief, dan weet ik dat ik ZEKER GEEN opdrachten krijg. En wat ik ook ZEKER weet, is dat de mede europeaanse werkmigranten dat dan WEL krijgen.

nevermind

#1070 Re: Knuppel in hoenderhok.

2013-09-04 21:51:28

#19: loonslaaf - Knuppel in hoenderhok.

De markt staat onder druk, er zijn vaak te weinig opdrachten EN we hebben hele hordes Polen die ver onder de prijs kunnen werken omdat ze weing  belasting betalen.
Je kunt claculeren wat je wilt, maar de opdrachtgevers zijn momenteel oppermachtig en bepalen het uurtarief.

Weing frisse lucht op je kantoor zeker???

Poelier

#1127 Re: Knuppel in hoenderhok.

2013-09-05 07:13:11

#19: loonslaaf - Knuppel in hoenderhok.

Als loonslaaf krijg je veel berscherming omdat je afhankelijk bent van je werkgever. Daarbovenop: een betaalbaar pensioen en arbeidsongeschiktheidsverzekering door een collectiviteit waar zzp'ers (nog) geen gebruik van kunnen maken (maar daar werken wij zzp'ers wel aan).
ZZp'ers kunnen niet gewoon 'een prijs neerleggen' die ze bevalt: ook zij zijn afhankelijk, namelijk van de markt.
Het is in ieders voordeel als we vangnetten bieden voor alle Nederlanders zodat we met zijn allen de welvaart in stand houden en dadelijk niet zitten met kennisarmoede  en een leger werklozen.

Skeptic

#1234 Re: Knuppel in hoenderhok.

2013-09-05 11:41:37

#19: loonslaaf - Knuppel in hoenderhok.

Beste Loonslaaf,

 

Die downside is er al in de vorm van geen recht op enige sociale zekerheid. De door de aftrek gecreerde ruimte zou de kans moeten bieden daar in de private sfeer een oplossing voor te zoeken. Die BTWaftrek is voor de zakelije uitgaven inderdaad. In ruil daarvoor moet er wel BTW worden afgedragen voor alle gefactureerde werkzaamheden.

 

Ik ben zelf overigens in loondienst en ik voel me verre van tekort gedaan t.o.v. ZZPers. Ik voel me wel tekortgedaan door de overheid die me steeds meer premies laat betalen voor zaken waar ik uiteindelijk voor buiten de boot val. Zo is de premie voor arbeidsongeschiktheid wel gekoppeld aan het inkomen maar de uitkering gemaximeerd, zelfde voor ww. Ik zou het liefste al die sociale verzekeringen in de privesfeer regelen als ik in ruil daarvoor geen premie hoef te betalen. Kinderbijslag ed mag men dan ook houden.

Ambachtsman

#1644 Re: Knuppel in hoenderhok.

2013-09-13 17:36:06

#19: loonslaaf - Knuppel in hoenderhok.

Wat sta jij vreselijk uit je nek te lullen!

wie zegt dat jou inbreng minder is voor de nederlandse economie en waarom denk je dat je meer zou moeten doen dan een ZZPer.

Ik denk niet dat jij veel niet-gecalculeerde uren zal maken.
Als je denkt dat je al je kosten zomaar aan je klanten kan door calculeren zal je weinig werk krijgen.
er bestaat geen eerlijke concurentie als we mensen hier binnen laten die voor minder als de helft van een normaal uurloon werken.
Je kan in nederland echt geen bestaan opbouwen voor 20 euro per uur ( sommigen zelfs voor minder)
Als je zoals ik je geld moet verdienen met fisieke arbeid en daarbij ook nog kosten hebt als gereedschap en vervoer,
arbeids ongeschiktheids verzekering en pensioen dan blijft er niet zo veel meer over.

Jij kan gewoon op maandag bellen dat je misschien iets verkeerds hebt gegeten en je niet zo lekker voeld.
Maar je hebt gewoon in het weekend te veel gezopen.

Ik kan in zo'n geval gewoon naar mijn klant want die verwacht mij daar gewoon zoals afgesproken.


Gast

#1660 Re: Knuppel in hoenderhok.

2013-09-15 08:19:05

#19: loonslaaf - Knuppel in hoenderhok. 

 Nou sorrie hoor maar als ik ergens solicieteer word ik vaak afgewezen, Dus ben ik als ZZP begonnen anders had ik geen voldoende inkomen. Toen ik begon was dat niet simpel toen had ik ook zwarte sneeuw gezien door onderneemers die niet willen betalen en dat is mij overkomen van zo 30.000 euro die ik nog steets niet gekregen heb hoe kun je dan nog belasting betalen?? waar van?? ik had niets meer ik kon geen eeten meer kopen maar nu naar 4jaar kom ik er weer langzaam er weer boven op, dus moest ik het maar accepteren MR Loonslaaf-Knuppel. die onzin die jij schrijft is de ZZP naar beneden halen dat is mijn standpunt.


Gast

#1667 Re: Knuppel in hoenderhok.

2013-09-15 22:40:53

#19: loonslaaf - Knuppel in hoenderhok.

Krijg jij doorbetaald als je ziek bent?


Gast

#1668 Re: Knuppel in hoenderhok.

2013-09-15 22:54:16

#19: loonslaaf - Knuppel in hoenderhok.

Als ik als gitaardocent mijn prijzen ga verhogen om zo het verlies van de zelfstandigen aftrek te compenseren houd ik geen klant meer over. Ik moet nl. nu al een forse prijs rekenen om modaal te verdienen. Ook moet ik concureren met subsidie trekkende muziekscholen (........alweer zo'n fijne linkse hobby) en zwartwerkers (........maar misschien ben ik over een paar jaar gedwongen om middels  zwartwerken zelf het hoofd boven water te houden).

Je kunt overigens ook de ene branch niet met de andere vergelijken. Voor mijn branche geldt, zonder zelfstandigen aftrek geen "WITTE" muzieklessen!

 


Gast

#1805 Re: Knuppel in hoenderhok.

2013-09-18 06:02:28


Gast

#2091 Re: Knuppel in hoenderhok.

2013-09-24 06:55:13

tijd is kunst

#2250 Re: Knuppel in hoenderhok.

2014-04-10 22:21:04

#19: loonslaaf - Knuppel in hoenderhok.

Ja, leuk gezegd, maar het klopt niet voor mij.

ik werk als kunstenaar/theatermaker/componist/illustrator. ZZP-er dus. In mijn sector werk ik 60 uur per weerk voor een jaarinkomen rond uitkeringsniveau, maar ik hoef mijn hand niet op te houden, ik kan zo nu en dan een muziekinstrument kopen, nog zonnepanelen op mijn dak leggen en wat sparen. Dit doe ik door mijn maandlasten zo laag mogelijk te houden, geen auto te rijden, geen TV abonnement, enkel een bellen-sms-en telefoon, meubels en kleding tweedehands kopen, tuinplanten als stekjes via vrienden te krijgen, etc. Maar ik kom rond met wat ik wil doen  en daar ben ik trots op.

Als dit je als kunstenaar lukt, dan doe je het erg goed en zijn je meeste collega's vol bewondering. De meeste kunstenaars zijn afhankelijk van het inkomen van een partner of uit een baantje van 2 of 3 dagen in loondienst, waarmee de kunstpraktijk op papier meer een hobby is.

Mijn voorstellingen zijn altijd uitverkocht, ik doe mijn PR erg goed en speel voor grote festivals. Bezoekers zijn tot tranen geroerd, komen uitvoerig bedanken, gooien soms zelfs hun leven om nav een voorstelling en vertellen dat bij een latere ontmoeting. Wel vinden mensen 10 euro voor een kaartje wel veel, niet beseffend dat 6 spelers de hele dag bezig zijn en een producer met een vormgever twee weken heeft zitten voorbereiden samen met het spelersteam. Een eerlijke prijs voor het kaartje waarbij alle uitvoerders en schrijvers normaal betaald zouden krijgen als zzp-er zou vaak tussen de 25 en 125 euro zijn.

Zo ook met het beeldende werk: Ik krijg verzoeken om opdrachten uit te voeren waarmee ik 6 levens zou kunnen vullen, maar als ik dan een prijs noem, blijkt het beoogde budget soms minder dan 10% van wat ik vraag.

En dan komt het op mij cru en te kort door de bocht over als je zegt "is je product wel voldoende in trek?"

Mensen zijn gek op kunst, maar lijken iets te vaak te denken dat een kunstenaar van de wind of de liefde voor zijn vak kan leven.

kortom: Je kan er niet vanuit gaan dat de waarde van het werk van een zzp-er ook altijd evenredig uitbetaalt in geld en dat speelt in veel meer sectoren. Is mijn product in trek? ja, ik kan niet tot een andere conclusie komen. Levert het de samenleving iets op naast de romantische en niet meetbare waarde die ik noem als mensen zo onder de indruk van een voorstelling zijn?  nou en of: De horeca draait er goed van, de hotels zitten vol, de winkeltjes van Terschelling worden goed bezocht bij het Oerol festival. De kunstenaars zorgen dat er iets van waarde is waar veel mensen op afkomen, echter de "afdeling facilitair" neemt het geld in ontvangst: 80 euro voor een avond met zijn tweeen eten en een paar biertjes kijkt niemand van op, 30 euro voor een theaterkaartje is teveel. Geeft niks. Alles van waarde is weerloos.

Ik ben een tevreden kunstenaar, ik doe mijn werk liever dan dat ik maaltijden kook en serveer. Ik blijf trots op mezelf, weet wat ik waard ben en laat altijd weten als er te weinig budget is. Toch werk ik uiteindelijk voor de minst slecht betalende instanties, wat vaak onder minimumloon uitkomt als je het per uur uitdrukt. Ik weet dat zelfs klusjesmannen en stucadoors dit soort overwegingen (in mindere mate) maken. Volgens mij leven veel zzp-ers van 15.000-25.000 euro per jaar, zonder iets opzij te kunnen leggen voor pensioen of AOV. Zijn dan al die electrische installaties, theatervoorstellingen, tuinontwerpen, yogalessen, bhv-cursussen, kinderopvang "onvoldoende in trek?"

Het klopt niet om zo te redeneren: het verkoopt niet dus heeft het geen bestaansrecht. De Action verkoopt heel veel spul dat als enige bestemming de grijze kliko kent. Die winkel loopt financieel heel goed. Toch zie ik daar weinig moois in. Het loopt enkel door de belofte van een rijke uitstraling, glimmende dingen, de verleiding van goedkoop. Vooral mensen met een laag inkomen trappen daar in en kopen veel Action spullen die ze uiteindelijk teleurgesteld in de afvalbak gooien. To buy is to regret. Toch is de action voldoende in trek. Ik wil er bewust voor kiezen om niet dat soort shit te leveren en ik vind het prima dat ik daarmee niet heel veel inkomen genereer. Ik kan er alsnog goed van leven omdat ik die action rommel en andere luxe producten niet koop. Maar als de zelfstandigen-aftrek afgeschaft wordt, wordt het wel weer nóg een trapje lastiger. Dus ik vind je argumentatie leuk klinken, maar ik vind het volkomen terecht dat heel zzp nederland hier tegen ageert. Het moet haalbaar blijven. En dan denk ik dat je in een land met een economie die in crisis verkeert deze groep van ondernemers met laag inkomen eerder moet steunen met financiele maatregelen, dan daar proberen nog wat weg te schrapen.  Neem de statistieken eens door, bijvoorbeeld:

http://www.zzp-nederland.nl/nieuws/69727-12-zzpers-leeft-onder-armoedegrens

en:

http://nos.nl/artikel/68574-geld-voor-stille-armoede.html

Groeten, Remco

50+

#2348 Re: Knuppel in hoenderhok.

2014-08-13 09:48:54

#19: loonslaaf - Knuppel in hoenderhok. 

 Sorry, maar hier ben ik het niet helemaal mee eens.

Wij hebben geen pensioenopbouw, als we ziek zijn krijgen we niks, als we twee weken op een heel jaar vakantie willen moeten we sluiten dus geen inkomsten daarbij moeten we ook zelf sparen ( als dit kan) voor vakantiegeld , dus dubbelop. Daarbij zijn er genoeg concurrenten en zwart werkers waar we rekening mee moeten houden dus kunnen niet altijd de prijs zelf bepalen. Daar kunnen we ons dan wel voor verzekeren maar dat is onbetaalbaar voor een kleine zelfstandige. En het mooiste is dat zij daar in Den Haag in 2005 de WAZ hebben afgeschaft,waar we jaren voor betaald hebben, weg ons geld dat krijgen we nooit meer terug. De meeste ZZPers zijn noodgewdwongen zelfstandig geworden omdat ze vaak niet aan de bak komen.

De regering zal inderdaad het geld ergens vandaan moeten halen maar niet steeds bij de lage en kleine zelfstandige. Neem het koningshuis, zij betalen geen belasting en krijgen miljoenen loon er wordt zelfs nog voor hun betaald van ons belastinggeld. Daar kan een hele hoop vanaf. Dan de grootmachten in ons land die met hun geld naar het buitenland gaan die weten de weg wel te vinden.

Over onze ministers niet te spreken zoals Femke Halsema die eerder stopt met werken en daar dan wac htgeld voor krijgt. of de baantjes die ze hebben naast het ministerschap.

Maar ja op een gegeven moment houdt het op want van een kale kip kunnen ze niet meer plukken.

Zo komen steeds meer mens aan de onderkant van de samenleving. De rijken rijker en de armen armer.

Ivar

#2349 Re: Knuppel in hoenderhok.

2014-08-14 11:41:19

#19: loonslaaf - Knuppel in hoenderhok. 

Als de stelling is dat ondernemers boven loonslaven staan, dan klopt je verhaal tot achter de komma.

Er moet denk ik alleen gekeken worden waarom ondernemersschap gestimuleerd wordt. Wat waren toen de beweegredenen en is daarin iets veranderd.

Dankzij (goed) ondernemersschap van velen, hebben er ook vele anderen werk.

Heel mooi als je een afschaffing van de ondernemersaftrek zou kunnen opvangen, maar veel ondernemers kunnen dat niet. Zij zijn ooit begonnen in de wetenschap dat de aftrek er is.

Ik was aangenaam verrast toen ik erachter kwam dat de aftrek bestaat. Daardoor kon ik eerder voor mezelf beginnen en me 100% focussen op mijn eigen bedrijf. Een gezond en groeiend bedrijf, maar de aftrek heb ik nog wel nodig.

Wellicht eerlijker om deze aftrek te nivelleren. Met € 100.000 omzet zou je best wat voordeeltjes moeten kunnen missen. De kleine zzp'er nu gelijk de nek omdraaien, lijkt mij wat kort door de bocht. De bijstand zal ook weer uit algemene middelen betaald moeten worden en mensen kunnen beter werken voor hun geld.