Red de Berendrechtse polder

Neem contact op met de schrijver van de petitie

Dit discussie-onderwerp is automatisch gecreëerd voor petitie Red de Berendrechtse polder.

Staf De Lie

#51 Aan Willy Ibens

2014-04-09 09:03

Willy,

Ik schrijf dit niet als journalist, maar als inwoner van Berendrecht. Er is een tijd geweest dat we (samen) streden tegen het wachtdok voor lichters ten zuiden van Berendrecht. Voordien had ik als stichter en voorzitter van het Polders Aktie Komitee (PAK 1957)alle soorten van acties gevoerd en handtekeningen verzameld tegen o.m. de aanhechting van Berendrecht bij Antwerpen, sommige nutteloze onteigeningen en uitdrijvingen in Wilmarsdonk, Oorderen en vooral Lillo, de aanleg van twee dokken in de polder van 'het Groot Boske Wijd' waar nu het Delwaidedok ligt (samen met graaf Le Grelle) het opdoeken van Lillo Fort, de autowegring rond Berendrecht en Zandvliet(samen met Fons Mees), de zandopspuiting in de Berendrechtse polder (die er ooit geweest is, maar weer werd afgegraven na mijn tussenkomst in de Antwerpse gemeenteraad), de niet vergunde sloop van de Nicasius De Keyserhoeve, het verval van de kerk van Oosterweel en de toren van Wilmarsdonk, het verdwijnen van de laatste boerderij in Oorderen, en ga zo maar door. Bij leven en welzijn zal ik er een boek over schrijven (Het ontnomen Land).
Wat de polder van Berendrecht aangaat, hebben we inderdaad samen gestreden tegen het wachtdok en de strijd gewonnen. Ik dacht dat daarmee de polder gered was. Dat dit uitzonderlijk landschap zou blijven zoals het was. Met het uitzicht op de twaalfde eeuwse dorpsdijk, met het boerenland dat o.m. met drie of vier paarden geploegd en bewerkt werd door boer René Van Dijk (van wie de hoeve nu moet verdwijnen!).
Je zult mij ongetwijfeld sentimenteel noemen. Ik heb bewondering voor uw lobbywerk maar kan je onmogelijk bijtreden in de plannen om de laatste polder van Berendrecht om te scheppen in een 'natuurgebied'. En dan gaat het helemaal niet om enkele landbouwers die hier hun kost op kunnen verdienen. Het gaat in de eerste plaats om het behoud van een historisch landschap dat deze keer niet moet wijken voor haven en industrie (die helemaal zijn gebouwd op boerenland en op de puinen van vier dorpen) maar dat m.i. verdwijnt omdat er ergens nog eens bovenop moet "gecompenseerd" worden. Jij hebt de macht om het getij nog te doen keren. Ik doe dan ook een beroep op U om te voorkomen dat het te laat wordt. Het is geen schande om op een genomen bsluit terug te keren. Velen zullen er je dankbaar om zijn.

Staf De Lie

NB: we kunnen eindeloos schrijven over allerlei details en verdiensten maar een ding stoort mij in uw betoog: de BBZ (Berendrecht-Zandvliet leefbaar houden) werd in oorsprong opgericht door mijn jongste dochter (toen studente) in samenwerking met Myriam Vermaelen als verweer tegen het (fijn)stof van ABT Stocatra.
En nog dit: Jij noemt dit de "Opstalvallei" hoewel er in de polders (waar een molshoop een berg heet) nooit valleien hebben bestaan, maar goed...



Gast

#52

2014-04-09 09:53

Stop eindelijk eens de groene waanzin die stilletjesaan de allures aanneemt van een dictatuur ! Men mag bijvoorbeeld geen boompje omhakken op z'n eigen grond zonder aanvraag in drievoud in te dienen en voorzien van alle onnodige administratieve onzin maar de 'groenen' mogen zonder uitleg aan de bevolking halve bossen inclusief beplantingen langs autostradebermen omkappen om er pellets van te produceren !

Gast

#53

2014-04-09 12:25

Leve Berendrecht !!

Gast

#54 Polderkwestie

2014-04-09 18:11

Laat de polder zoals hij is. Het is hier nu nog fijn om te wonen en na een lange werkdag ben ik blij dat ik terug in mijn polderdorpje ben. Neem ons dit niet af!

Gast

#55

2014-04-09 21:11

50 jaar geleden hadden ze berendrecht en zandvliet ook moeten slopen,dan had er gene zever geweest.Nu .... wat gaat het opbrengen om dit klein stukje "ongerept natuur met historische waarden" op te eisen voor de haven ? Op linker oever zijn ze goed bezig ! daar staat al hun machienerie .... dat ze dar maar gaan graven!
Gaat berendrecht en zandvliet het 2e eilandje worden van Aantwaarpe weurre?
Kies een pseudoniem

#56 Windmolens

2014-04-10 11:13

Er zijn nu grote aannemers die de strijd tegen een natuurgebied uit alle macht steunen, maar op de achtergrond blijven. Op landbouwgrond is het immers veel gemakkelijker om windmolens te plaatsen.

Wat blijft er dan nog van de ongerepte polders over, als in eender welke richting windmolens het uitzicht bepalen?

Een natuurgebied is nu eenmaal de beste garantie op een groene en open ruimte: geen slibstort, geen nieuwe woonwijken, geen windmolens, geen industrie, ...

Poldergast

#57 Compensatie op losse schroeven

2014-04-10 12:40

Heel de compensatie komt op losse schroeven te staan nu er niks verdwijnt. De Main Hub zelf is niet meer rendabel zonder subsidies. Nu de subsidies wegvallen, valt de uitbreiding of de noodzaak van uitbreiding ook weg.
http://www.madeinmetropool.be/nieuws/nmbs-bouwt-main-hub-in-antwerpen-geleidelijk-af/
Als er niks verdwijnt waarom moet er dan gecompenseerd worden ????????

Gast

#58

2014-04-10 13:10

Weet je nog dat we in de zomer gingen zwemmen int reigersbos,slingeren aan die dikke koord aan de treurwilg.Weet je nog dat we daar visten. weet je nog dat we op den dijk kampen bouwden. Weet je nog dat we bij Jan Bol ne zakcent gingen verdienen opt veld. weet je nog dat we stopten onderweg en ne suikerbiet uittrokken en opaten in de opstalvallei.Weet je nog dat we speelden in de bunkers daar toen er nog geen vleermuizen waren.Weet je dat ge daar overal mocht spelen ravotten en uw hand opsteken naar de boeren.Ik weet wel dat dat in het huidige natuurgebied,waar je nog niet eens rond kan wandelen strikt verboden is allemaal.En ik weet ook dat op de bordjes staat dat de wandelwegen in aanleg zijn.Ik weet ook dat meneer kiekens willy nu al ne grote privetuin met vijver heeft.Ik denk dat Pietje de leugenaar met zijn trommel zal klaarstaan als de buldozers de polder indraaien om de laatste polder te vernielen.Maar ja wat weet ik nu,daar hebben we andere mensen voor,mensen die alles weten.En nog iets meneer Ibens,de ruige heide was 40 jaar geleden al de ruige heide hoor da weet ik nu eens heel goed se!

Gast

#59 Re:

2014-04-10 19:39

#58: -

Zonder Natuurpunt zou de Ruige Heide niet meer bestaan, want volgebouwd met weekendhuisjes en dichtgegroeid met een, hier veel gebruikte term, 'wildernis' van Amerikaanse vogelkers. Nu is dit een voor iedereen toegankelijk speel- en wandelgebied.

Ondanks een aantal oprechte en gemeende opmerkingen, lees ik op dit forum ook enorm veel halve waarheden en absolute onzin: knokkelkoorts , onder water zetten van de polder, ...


Gast

#60

2014-04-11 06:24

De goede voorziening voor het 'Lage Land aan de Zee' is met een periodiciteit van ongeveer een eeuw 1/3 van de Polders terug aan de zee te geven. Hersedimentatie zou dan kunnen gebeuren. Saeftinge is nu natuurlijk opgehoogd, dus tijd om opnieuw in cultuur te worden gebracht. Daarna dient een 'lagere Polder' voor 100 jaar terug aan de zee te worden gegeven. Camillus Breugelmans

Gast

#61

2014-04-11 09:14

ja,ja de ruige heide is al veertig jaar onveranderd en vrij toegankelijk voor iedereen ,alleen staan er nu bordjes van natuurpunt.Maar de wandelwegen? Geef de mensen iets terug,neem nu eens niet alles af en maak er verboden terrein van,dan heb ik het over de polder aan stockatra, en ja de haven komt dichter en ja vecht dan voor behoud van iets,maar dan ook behoud he.Laat nu wat voor mens en dier al altijd was gewoon zoals het is.Iedereen blij en money in de pocket,ik hoor u al denken das nog eens een goed idee eigenlijk waar waarom weg doen wat goed is en uniek.Ja we dromen allemaal wel van ne vijver in den hof,mar zolang we de lotto ni winnen of natuurstund ni zijn blijft het bij dromen he.Ik weet wel dat ik nu gratis in de polder kan wandelen,over de velden zien met de kop in de wind,vooruit bobby,loop maar even los nu het nog kan,doe maar een plasje in de vrije natuur.Geniet daar eens van,de simpele dingen,we willen niet allemaal een aangelegd onnatuurlijk ¨natuurgebied¨,de polder das onze natuur,en vraag aan basf de resterende grond ter compensatie, daar ligt nog veel grond vrij om distels te zaaien,kikkerpoelen aanleggen en vlindertuinen met kastanjehekwerkjes rond te maken en dan als laatste het bekende ontsierende bordje erbij,om groen van te worden. Amen en uit.(misschien toch als ze nu wer geen tegenargumenten hebben,durft ni he)

Gast

#62 Re: Aan Willy Ibens

2014-04-11 09:36

#51: Staf De Lie - Aan Willy Ibens

Staf

Ik ga Geert Noels citeren, een gekende en gewaardeerde Vlaamse econoom,  uit 'de Natuurkrant' die recent werd uitgegeven door de Vlaamse overheid :

'Natuur is een bron van frisse geesten, bestrijdt de verzuring en geeft zuurstof aan de produktiviteit van mensen, daardoor is het een belangrijke en onderschatte motor van duurzame economische groei.'

Een overdachte bron zou ik denken.   Ik geloof niet dat wij hetzelfde kunnen zeggen over het huidige landbouwareaal waar zelfs honingbijen nauwelijks kunnen overleven.

Ik ben en blijf ervan overtuigd dat de inrichting van deze stukjes polder als natuurgebied - en dat met respect voor de historische relicten - een meerwaarde heeft voor de huidige en toekomstige polderbewoners.

Willy Ibens

 

 

 

 

 


Gast

#63

2014-04-11 09:46

BLIJF VAN ONZE POLDERS AF !!!
t z

#64 Re: Re: Re: Re:

2014-04-11 10:10

#48: Bert De Wreve - Re: Re: Re:

Bert

Ik ben opgegroeid in de polder.  Ik heb ze één voor één zien verdwijnen in functie van de haven, voor nieuwe woningen, voor  nieuwe wegen, voor nieuwe bedrijven.

Op 65 jaar is heel dat historisch landschap verdwenen.   Stukjes van de Ettenhovense polder, Polder van Muisbroek, Polder van Stabroek,  Kabeljauwpolder en Noordlandpolder is het enige wat ons rest.

Tegen 2030 komen er naar schatting 100.000 Antwerpenaars bij.   Tegen 2050 zullen er 1.000.000 meer Belgen zijn.  Nieuwe woningen, nieuwe scholen, nieuwe winkels, nieuwe bedrijven, nieuwe wegen... Waar komen ze ?  Vooral in de open ruimte.    De evolutie van de voorbije 65 jaar zal niet zomaar stoppen.   Belgie is het meest dicht bebouwde land in Vlaanderen en dat kan je niet omkeren.  Integendeel.

Het weinige dat we aan open ruimte kunnen behouden in onze regio zijn natuurgebieden,  soms gehavend, soms intact :  Oude Landen, Ekers Moeras, Bospolder, Grote Kreek, Muisbroek, Kuifeend, Opstalvallei, Ruige Heide, vandaag nog als natuurgebied,  binnen enkele decennia misschien als stadsparkjes.

Gelukkig maar dat er een sterke Europese natuurwetgeving is om - nu het nog kan - deze open ruimte als natuur veilig te stellen voor de toekomst.  Natuur is en blijft voor de beste garantie dat de open ruimte echt wordt behouden.

Willy Ibens

 

Feiten en cijfers

#65 0,82% van de bevolking

2014-04-11 10:48

Intussen hebben al 228 van de 27726 inwoners van Berendrecht, Zandvliet, Stabroek en Hoevenen deze petitie getekend. Dat is 0,82% van de bevolking...

Er is momenteel geen petitie waar voorstanders van de Opstalvallei hun stem kunnen geven. Politici en beleidsmakers laat uw oren niet hangen naar de hardste roepers, maar bekijk het totaalplaatje...

Gast

#66

2014-04-11 13:32

Die groenen denken altijd zonder kop ! Waarom geen alternatief? Een derde van het gebied in noodsituaties. Maar toch geen volle vlakte blank zetten. Hoe moet de bevolking van Berendrecht zich wapenen tegen die zwerm muggen die rond hun hoofd vliegen? En die stank !Ga maar eens kijken aan de kanten van het Rijgersbos , in de zomer stikt het van de muggen. Berendrecht is een mooi en lieflijk dorp met zeer sociale bewoners , verpest het niet! En .....de boer? Wordt die weer vergeten?
Cijfers en Letters

#67 Re: 0,82% van de bevolking

2014-04-11 16:15

#65: Feiten en cijfers - 0,82% van de bevolking

Hier wat Cijfers en Letters:

Inderdaad er is geen petitie die voor is, wie uit de buurt wil nu een

(1) voor mensen verboden gebied in de laatste open ruimte wetende dat Berendrecht geklemd zit tussen Kanaaldok en A12

(2) vochtproblemen door aanpassingswerken die natuurlijke afvloeiing tegen moeten gaan

(3) geluidsmuur voor de beestjes maar voor de mensen kan er niets van af (snelweg geeft verhoging van stressniveau met alle gezondheidsgevolgen van dien)

(4) verdwijning van goeie poldergrond ter compensatie van nog meer verloren poldergrond want DAT is wat er was; er is immers niets natuur verloren. Een verlies fantaseren en dan compensatie vragen pfff allemaal voor een club vogelspotters die teert op een ledenaantal dat zeker niet allemaal achter het verdwijnen van polders en voor de mens beschikbare open ruimte staat (maar op idealisten die groene ruimte wensen). Ik vraag me af hoeveel % van NatuurPunt achter het verdwijnen vd polders staat. Want ook in de grachten van de polders zit er natuur die gaat verdwijnen!! (en deze is toegankelijk).

Een referendumpapiertje bij de nakende verkiezing:

A) ik wil dat het blijft zoals het is

B) ik wil een recreatiedomein met groene doorgang naar Stabroek

C) ik wil een artificiële poel waar ik niets aan heb

 


Gast

#68

2014-04-11 18:10

Red de polder, stop het eco-fascisme !
Poldermens

#69 Re: Re: 0,82% van de bevolking

2014-04-11 18:55

Bert De Wreve

#70 Re: Re: Re: Re: Re:

2014-04-11 22:52

#64: t z - Re: Re: Re: Re:

Willy,

 

Die 1.000.000 meer Belgen waarover u spreekt moeten ook gevoed worden.

Ik ben zeker niet tegen de natuur (ik heb zelfs meermaals natuurpunt met een gift gesteund) en ook niet tegen het idee van de compensatie voor de uitbreiding van de haven maar... erken landbouwgebied als natuurgebied en geef het dezelfde bescherming.

 

1. Het groene karakter blijft behouden.

2. Als de landbouwer stopt en hij vindt niemand die zijn plaats inneemt, dan kan je er nog altijd een bos of dergelijke van maken.

3. Er blijft nog voldoende plaats over om gewassen te telen en mensen te voeden.

4. U hebt het over de honingbijtjes die, en ik vul het in uw plaats aan, verdwijnen tgv de pesticiden die onze landbouwers gebruiken maar hoe zit het met de controle op pesticiden en andere giffen die men in het buitenland gebruikt? Onze landbouwers hebben, voor het milieu, zware investeringen moeten doen en zij zullen die in de toekomst, als die er voor hen nog is, nog moeten doen. Alles in de Belgische landbouw wordt streng gecontroleerd maar ik twijfel er sterk over of men dit overal zo toepast.

Willy, u hoefde me niet te overtuigen van de noodzaak aan beschermd natuurgebied maar vul dit op een goede en praktische manier in.

Robin Hood stal van de rijken om het aan de armen te geven. Jullie nemen natuur (landbouwgebied) om het aan de natuur te schenken.

Waar is de compensatie?

 

Grtz,

Bert De Wreve

ar st

#71 Re: Re: Re: Re: Re: Re:

2014-04-12 00:39

#70: Bert De Wreve - Re: Re: Re: Re: Re:

Bert

Ik denk niet dat wij zo ver uit elkaar staan.   Landbouw en natuur zouden inderdaad meer hand in hand moeten gaan.   Zouden...maar de lobby voor een nog intensievere en een nog grootschaliger landbouw is sterk, heel sterk.

Van de door de Europese commissie voorgestelde vergroening van de landbouw vanaf 2015 is na heel veel getouwtrek (ook vanuit Vlaanderen) nauwelijks nog iets overgebleven.

We hebben natuurlijk beide nodig : én landbouwgrond voor voedsel, waar ook natuur meer ruimte krijgt;  én natuur die ook diensten moet leveren aan de samenleving (voor zachte recreatie,  voor waterberging,  voor behoud van biodiversiteit ...).

De slotsom voor Vlaanderen is dat er meer grond door landbouw in gebruik is dan er ruimtelijk is afgesproken en dat dit voor natuur net het omgekeerde is.   Er moeten in Vlaanderen nog enkele 10.000 hectare bos- en natuurgebied bijkomen.   Gezien wij Vlaanderen niet groter kunnen maken zal landbouw die hectares moeten inleveren.  De landbouwsector weet dat, gaat er zelfs mee akkoord, maar als puntje bij paaltje komt gaat dat niet zonder slag of stoot.   Hoe meer verzet trouwens,  hoe groter de financiële compensaties.  We moeten er toch geen tekening bij maken vanuit welke kringen deze petitieactie is opgezet.

En natuurlijk moeten al de bijkomende monden gevoed worden.  Maar landbouwgrond wordt in Vlaanderen voor veel meer gebruikt dan voor melk en vlees en graan en fruit en groenten.  Duizenden hectare gaan naar hobbypaardjes,  idem voor bloemen en sierplanten en intussen komen er steeds meer hectares in gebuik voor biomassa voor groene energie.

Met de 150 hectare Berendrechtse polder die nu naar natuur gaan worden maar een heel klein deel van de gemaakte ruimtelijke afspraken tussen natuur en landbouw ingevuld.

Willy

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Feiten en cijfers

#72 Re: Re: 0,82% van de bevolking

2014-04-12 08:44

#67: Cijfers en Letters - Re: 0,82% van de bevolking

(1) wandel- en fietspaden voorzien

(2) grondwaterpeil stijgt niet buiten het Opstalvalleigebeid - peilputten zijn voorzien om dit in het oog te houden

(3) helemaal met u eens

(4) goeie poldergrond inderdaad. maar ook erg waardevolle natuur die in de haven verwoest gaat worden.

Bert De Wreve

#73 Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re:

2014-04-12 09:24

#71: ar st - Re: Re: Re: Re: Re: Re:

Willy,

Ik denk niet dat we ver uit elkaar staan, ik ben er zeker van dat we kort bij elkaar staan. Het enige verschil tussen u (en de natuurgroeperingen) en 'ons' is de invulling van de term "natuurgebied”.

Wat beschouw ik als natuur:

- Een onbebouwde oppervlakte grond waar verschillende gewassen groeien.

- Een plaats waar verschillende dieren, gaande van insecten, amfibieën, kleine/grote roofdieren en een variatie aan vogels, enz… kunnen huizen.

- Een plek waar men even weg uit het grijze bestaan kan en waar men kan genieten van alles wat er groeit en woont.

- Een levend schilderij. Een palet van natuurlijke kleuren dat, samen met de seizoenen, veranderd.

- Alles al- dan niet publiekelijk toegankelijk (bij voorkeur wel)

Over de afspraken over de verdeling tussen landbouwgebied en natuurgebied kom ik terug op mijn vorig punt: “landbouwgebied is ook natuurgebied”.

Het is ook een feit dat het steeds weer landbouwgebied is dat plaats moet ruimen voor de bouw van nieuwe wegen, woningen, KMO’s en fabrieken. Als we nu ook nog eens landbouwgebied gaan ruilen voor natuurgebied dan dreigt er een te kort aan landbouwgebied. (zie reactie 49)

En laat ons realistisch zijn. Als morgen, omwille van financiële belangen, een natuurgebied of een broedplaats van en zeldzame diersoort geofferd moet worden, dan valt heel de bescherming weg. Van kortbij weet ik dat de aanwezigheid van een zeldzame paddensoort, de bouw van een miljoenenproject niet heeft gestopt of gaat stoppen. De padden werden/worden, op aanraden van natuurbeheer, naar een ander locatie verplaatst.

Dus hoeveel waarde heeft die ‘bescherming’ ?

Groeten,

Bert De Wreve


Gast

#74

2014-04-12 09:33

Stop de grillen van de Groene Fundi's en de zogenaamde "natuurbeschermers".

Gast

#75

2014-04-12 11:13

gaan deze zogenaamde liefhebbers van de natuur hun eten halen uit die landen waar er niet zo nou gelet wordt op de veiligheid van voedselproductie