JA voor kilometerheffing/ Oui pour la tarification kilométrique


Gast

#426

2014-02-11 09:59

Ik vraag me af hoeveel van deze mensen die hier ondertekent hebben de auto nodig hebben om op hun werk te raken. Heeft er nog nooit iemand bij stilgestaan dat na brussel weldra het ganse land rekeningrijden wordt.

Gast

#427 Re:

2014-02-11 09:59

#424: KoningAutoStinkt -  

Wel ja ik zal de 60 kilometer enkel naar mijn werk wandelen... En begin niet te zagen dat ik dan ander werk moet zoeken hè! Doordat de overheid werken zo zwaar belast is mijn vorig bedrijf vertrokken naar lageloonlanden en is er in mijn directe omgeving nog bitter weinig werk te vinden. ik zal wel met de fiets naar de bakker gaan en zo hoor (doe ik nu al) maar voor mijn werk heb ik de auto nodig. Of die nu stinkt of niet.


Gast

#428 Re:

2014-02-11 10:02

#426: -  

 Inderdaad allemaal mensen die in de luxepositie zitten om hun auto te kunnen laten staan om voor een inkomen te zorgen. Moesten ze in mijn schoenen staan ze zouden heel anders piepen! 

KoningAutoStinkt

#429 Re: Re:

2014-02-11 10:09

#427: - Re:

Als het enkel is om van/naar het werk te gaan en je voor de rest veel fietst en wandelt, zal dat wel meevallen denk ik. Want het komt in de plaats van andere autobelastingen nu... Het feit dat niemand hier een andere keuze heeft dan de auto heeft te maken met jarenlange onderwaardering van openbaar vervoer natuurlijk, en is te begrijpen. Maar dat neemt niet weg dat rekeningrijden echt wel een logische keuze is... We worden nu al continu in het oog gehouden op de wegen, zo heeft dat tenminste nog wat nut behalve enkel bangmakerij en boetes uitdelen. Er zijn er echter ook velen die wél met  de auto naar de bakker gaan, ook al is die amper een kilometer verder... Zulke mensen zullen hopelijk beter nadenken bij een systeem van rekeningrijden dan bij de huidige autobelastingen.

KoningAutoStinkt

#430 Re: Re: Re:

2014-02-11 10:11

#429: KoningAutoStinkt - Re: Re:

Misschien is een systeem van rekeningrijden met een uitzondering voor pendelaars hun woon-werk verkeer de oplossing?


Gast

#431 Re: Re: Re:

2014-02-11 10:14

#429: KoningAutoStinkt - Re: Re:  

 Even geteld: enkel mijn woon-werkverkeer (zonder enige andere verplaatsing) zou me ongeveer 2000 euro aan kilometerheffing kosten gebaseerd op de huidige tarieven van het proefproject (calculator op de Standaard). Min de 200 euro verkeersbelasting die wegvalt is 1800 euro extra die ik moet betalen per jaar. Ik ga dus één volledige maand werken om te KUNNEN gaan werken! als u denkt dat dat meevalt voor een gewone werkmens moet u zich dringend laten nakijken. Dat is gewoon niet normaal!


Gast

#432

2014-02-11 10:24

Het invoeren van rekeningrijden kadert uiteraard in een ruimer geheel van maatregelen en zal ook deels gecompenseerd worden door afschaffing van andere belastingen en invoering van mobiliteitsbudget.

Gast

#433 Re:

2014-02-11 10:29

#368: -

Om 3u00 's nachts moet je natuurlijk niets betalen:

 

"Tijdens de ochtend- en avondspits - 7 tot 9 uur en 16 tot 18 uur - wordt het tweemaal zo duur als tijdens de daluren. Tussen 22 en 5 uur betaal je niets." (bron: http://www.standaard.be/cnt/dmf20140207_00968266 )

 

...dus als je om die reden op die andere petitie gestemd hebt, moet je misschien je mening herzien?

 

Zo wordt het bijvoorbeeld financieel aangemoedigd om 's nachts op reis te vertrekken... Ik durf er geld op verwedden dat vakantiegerelateerde files 100% zullen verdwijnen.


Gast

#434 Re: Re:

2014-02-11 10:31

#433: - Re:  

 Troost u ik heb op de andere petitie gestemd en zal dat ZEKER niet herzien.


Gast

#435 Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: NEE TEGEN REKENINGRIJDEN

2014-02-11 10:34

#371: - Re: Re: Re: Re: Re: Re: NEE TEGEN REKENINGRIJDEN

Dankzij rekeningrijden kunnen sluiproutes net afgeraden worden:

 

"Daarbuiten betaal je een tarief van 5 eurocent per kilometer op autosnelwegen en 6,5 cent op andere wegen. Dat hogere tarief moet sluipverkeer in de woonkernen vermijden."

(bron: http://www.standaard.be/cnt/dmf20140207_00968266 )

 

Misschien woon je in een wijk die nu slachtoffer is van zulke sluiproutes en dacht je ongeïnformeerd dat rekeningrijden het probleem alleen maar erger zou maken? Misschien moet je nu je mening herzien?


Gast

#436 Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: NEE TEGEN REKENINGRIJDEN

2014-02-11 10:37

#435: - Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: NEE TEGEN REKENINGRIJDEN 

 Troost u ik woon zeer ver van alle mogelijk sluipverkeer. En nee, ik ga mijn mening zeker niet herzien. :-)


Gast

#437

2014-02-11 10:46

Rekeningrijden is maar een eerste stap in het werkelijk laten betalen van de externe kosten van het privaat personen- en vrachtvervoer. Een veel beter systeem is gestuurde heffing in functie van het tijdstip, de bestemming en de vraag of er wel of geen alternatieven beschikbaar zijn. In het model dat sTraten-generaal en forum 2020 uitwerkten voor de alternatieve financiering van het Meccano-tracé + wordt met zo'n systeem gewerkt. Vrachtverkeer dat doorgaand is (en dus niet in de stad of op de kleine ring door de stad moet zijn) betaalt veel heffing, vrachtverkeer dat in de stad moet leveren betaalt weinig heffing. Een stap verder is hetzelfde doorvoeren voor personenverkeer: wie niet in de stad woont maar er wel moet zijn en niet parkeert aan de rand om over te stappen op openbaar vervoer betaalt veel tijdens de tijden dat er openbaar vervoer is, wie niet in de stad woont maar er wel moet zijn als er geen openbaar vervoer is (bv. 's nachts) betaalt weinig, wie in de stad woont (en thuis moet geraken) betaalt niets. Wie buiten de stad woont en door de stad (of de kleine ring) rijdt om ergens anders heen te gaan betaalt veel, wie buiten de stad woont en via de grote ring (Meccano +) rijdt betaalt weinig.

Gast

#438

2014-02-11 10:46

Het rekeningrijden is democratischer en socialer omdat het mensen in verhouding laat betalen die het meest van een "dienst" gebruik maken. Iedereen is vrij om minder te rijden en minder te betalen.
chill

#439 Re: Re: Re:

2014-02-11 10:51

#7: Veerle - Re: Re:

Inderdaad want al ik op tijd op mijn werk wil raken mag ik om 21hr thuis vertrekken om smorgens 07h30 op mijn werk te zijn.

Thuiskomst zal rond 18hr zijn. Juist tijd genoeg voor te wassen eten en even mij te laten verwennen?

Heb er geen problemen mee om openbaar vervoer te nemen indien dit een betere reistijden kan verschaffen.  Alleen maar hopen dat ze dan niet teveel staken ook nog want dat zijn dan nog eens verlofdagen dat ik moet afgeven als ik niet op werk raak.


Gast

#440 Re:

2014-02-11 10:52

#375: -

"- privacyschending tot en mét!"

...maar iedereen gebruikt wel vrolijk een gsm en uit de onthullingen van Snowden blijkt nu dat mensen werden afgedaan paranoïde, gelijk hadden. Als de CIA wil weten bij welke gsmmasten jou gsm was de afgelopen jaren, dan kunnen ze dit simpelweg opzoeken in hun database.

 

" - enorme administratieve kosten"

 

Hangt af van het systeem. Daar kan ik nog niets over zeggen, weet jij wel meer? Ik wil het graag weten.

 

"Dat GPS ding moet dan ook nog eens ten alle tijde perfect functioneren en dat zal nooit het geval zijn."

 

Geen vertrouwen in de vooruitgang? De tijd is blijkbaar al wel rijp voor een proefproject.

 

"Als ik zie hoe vaak mijn eigen GPS wel eens hapert of verkeerde locaties aangeeft..."

 

De satellieten van Gallileo zouden veel preciezer worden en GPS wordt ook steeds nauwkeuriger. Is dat geen vooruitgang?

 

"En het maatschappelijk draagvlak hiervoor is in België, buiten een enkele groene jihadist, ongelooflijk klein."

 

Ik ben liberaal. Rekeningrijden heeft alles te maken met het afschaffen van een tot overconumptie leidend rood gratisbeleid. Congestie kost de maatschappij veel geld en mag niet gratis zijn, voor niemand. Als je congestie veroorzaakt, moet je daarvoor aangerekend worden. Als je dat niet wil betalen, kun je de heffing perfect ontwijken door op een ander moment of op een andere wijze je te verplaatsen. Dit hoeft niet per se het openbaar vervoer te zijn. Wij Belgen zijn meester in het ontwijken (en ontduiken) van belastingen...misschien carpool je dan wel samen met die knappe dame/heer (of meerderen) die vandaag net als jij vandaag alleen in de wagen aanschuift in de file.


Gast

#441 Re:

2014-02-11 10:58

#438: -  

Nee niet iedereen is vrij om minder te rijden en dus minder te betalen. De mensen die die vrijheid niet hebben zouden niet gestraft mogen worden.

Dit bericht is verwijderd door de schrijver ervan (Toon details)

2014-02-11 11:00


Robbert

#443 Re:

2014-02-11 11:06

#6: S -

Mensen kunnen keuzes maken. Zoals wonen waar ze werken, of werken waar ze wonen.

Dat is goed voor het milieu, maar belangrijker, goed voor de levenskwaliteit. Als je denkt dat je die keuzes niet kan maken, dan wordt je geleefd.

Wat mij betreft is het niet normaal dat iemand die 5000km per jaar rijdt evenveel bijdraagt aan onderhoud van wegen als iemand die 50 000km per jaar rijdt. Al zeker niet wanneer die 50 000km gereden worden tegen een forfaitaire vergoeding, en zonder nadenken over impact.

 

 


Gast

#444

2014-02-11 11:09

Vive le vélo ;-)

Gast

#445 Re: Re:

2014-02-11 11:10

#440: - Re:  

 - Betreft privacyschending: het is niet omdat er op illegale wijze onze privacy wel eens geschonden wordt dat onze overheid nu plots dit ongebreideld zou mogen gaan doen. je vergoelijkt een misdaad met het bestaan van een gelijkaardige misdaad. een beetje een kromme redenering toch.

- Betreft technologie: jij hebt blijkbaar iets meer vertrouwen als mij dat die technologie op elk momen 100% gaat werken, dat deze niet gehackt kan worden, misbruikt kan worden, foutieve dingen registreert,... Alle vooruitgang ten spijt zie ik rondom mij nog steeds veel te frequent falen van technologie om je daarin bij te treden;

- Betreft alternatieven: als ik je vertel dat ik GEEN alternatief heb als de auto (niet het openbaar vervoer want die mogelijkheid is er hélemaal niet en carpooling lijkt me ook niet direct een optie (ik woon in een godvergeten gat in oost-Limburg en bijna alle werknemers hier zijn van West-limburg of de Antwerpse Kempen) dan moet je mij daarin maar op mijn woord geloven.


Gast

#446 Re: Ik vind dit prachtig de mensen die er voor zijn kijk wat verder .

2014-02-11 11:12

#442: Dierk Swinnen - Ik vind dit prachtig de mensen die er voor zijn kijk wat verder . 

 Inderdaad heel gemakkelijk praten voor mensen die nu met de bakfiets naar het werk kunnen of op elke straathoek een bus of metro kunnen pakken. Maar als je geen alternatieven hebt dan de wagen dan ben je gejost! En blijkbaar houdt de zelfverklaarde openheid en solidariteit van onze groene medemens (kwaliteiten  waar ze nochtans zo prat op gaan) dan op.


Gast

#447 Re: Re:

2014-02-11 11:15

#443: Robbert - Re:  

 OK dan mag er van mijn belastinggeld geen eurocent worden uitgegeven aan jouw trein/tram/bus/metro of aan jouw eventuele kinderen of het onderwijs van je eventuele kinderen. Ik gebruik namelijk bijna nooit openbaar vervoer en ben bewust kinderloos. Ook goed voor het milieu trouwens, géén kinderen krijgen! ;-) Minder kinderen = minder vervuiling = minder verkeer op termijn = minder files = ...


Gast

#448 Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: woon-werk

2014-02-11 11:19

#397: - Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: woon-werk

Ik ben niet de persoon op wie je reageert en ook niet groen en ik ben ook niet voorstander om iedereen in Brussel te laten wonen, maar toch had ik graag volgende kanttekening gemaakt:

In Hong Kong wonen momenteel meer dan 7 miljoen mensen op 1104km.

In België wonen momenteel meer dan 11 miljoen mensen op 30528km.

Theoretisch is het dus mogelijk om alle Duitsers, alle Nederlanders, alle Luxemburgers en alle Fransen ook op ons grondgebied te huisvesten. En dan hebben we naar Hong Kong-normen nog plaats voor meer mensen. We zouden ook in de plaats alle inwoners van Rusland assiel kunnen geven in België en van Rusland 1 groot natuurgebied maken. En Hong Kong valt dan nog mee want met Macauwse normen kunnen we met gemak alle Europezen huisvesten in België :-) (Laat me duidelijk zijn: dit is gewoon een leuke denkoefening en ik ben er totaal geen voorstander van om hiervoor te ijveren)


Gast

#449 Re: Re: Re:

2014-02-11 11:19

#425: - Re: Re:

Het zwart-wit denken viert weer hoogtij. Het is niet omdat men vaak het OV vervoer neemt dat men het altijd moet nemen (de meeste stakingen worden aangekondigd en weersvoorspellingen zijn redelijk betrouwbaar). En als het autobezit goedkoper wordt, dan houdt me de auto toch achter de hand voor die momenten dat het OV een probleem vormt. Bovendien, je doet alsof enkel het OV problemen oplevert. Nooit van monsterfiles gehoord als het eens een beetje sneeuwt of er een ernstig ongeval gebeurt? Alsof de verplaatsing met de wagen zo betrouwbaar is.

Overigens vraagt het maar een gedragswijziging bij een klein deel van de huidige autogebruikers om een gigantische impact te hebben op het aantal files. Dat kunnen mensen die wel iets weten van filevorming je overigens bevestigen.


Gast

#450 Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: woon-werk

2014-02-11 11:21

#448: - Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: woon-werk 

 Heel leuke denkoefening ja. Maar laten we het maar bij de realiteit houden.