JA voor kilometerheffing/ Oui pour la tarification kilométrique


Gast

#401

2014-02-11 09:08

Dit is onvermijdelijk én een noodzaak.

Gast

#402 Re:

2014-02-11 09:10

#399: FF -

Die rekening wordt nu ook al betaald, ook door mensen die er niets met te maken hebben.


Gast

#403 Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: woon-werk

2014-02-11 09:11

#398: - Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: woon-werk 

Ja maar beperk het systeem dan enkel tot de grote stedelijke agglomeraties en laat mensen die daar niet moeten zijn erbuiten. Ik ben geen deel van het probleem, ik vind dat ik dan ook geen deel van de oplossing moet zijn.


Gast

#404 Re: Re:

2014-02-11 09:11

#402: - Re:  

 Ja maar er is wel een enorm verschil tussen 200 euro wegentaks en 2800 euro kilometerheffing

P

#405 Re: Re: Re:

2014-02-11 09:13

#7: Veerle - Re: Re:

Op de weinige plaatsen waar het bestond bouwt men het gratis openbaar vervoer net af...

 


Gast

#406 Re: Re: Re:

2014-02-11 09:13

#404: - Re: Re:

Ik heb het niet enkel over de financiële rekening, maar over alle maatschappelijke kosten die het huidige systeem veroorzaakt.


Gast

#407 Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: woon-werk

2014-02-11 09:15

#403: - Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: woon-werk

Het lijkt me logisch dat de uiteindelijk te betalen bedragen afhankelijk worden gemaakt voor de mate waarin men bijdraagt aan bepaalde problemen. Die nuance ontbreekt nog in het proefsysteem. Men kan dus vragen stellen over het proefsysteem, maar dat verandert volgens mij niets aan de juistheid van het principe.


Gast

#408 Re:

2014-02-11 09:15

#356: -

Die 155300 stemmen weten niet waarover rekeningrijden gaat. Rekeningrijden gaat over het afschaffen van de jaarlijkse wegenbelasting, het verlagen van de accijnzen en vooral over het aanrekening van de congestie die je veroorzaakt. Autobezit wordt goedkoper met rekeningrijden. Autogebruik wordt goedkoper als je je wagen slimmer gebruikt. Rekeningrijden heeft slechts onrechtstreeks iets te maken met het milieu.

 

Het huidige gratisbeleid werkt overconsumptie in de hand, wat vooral een probleem is tijdens drukke momenten. Vind jij het leuk dat er voor je in de file asociale chauffeurs rijden die er niet zouden zijn als zij zouden moeten betalen voor het tijdverlies dat ze bij jou en anderen veroorzaken? Zou het niet fantastisch zijn dat wanneer al die 155300 stemmers van die andere petitie, zouden carpoolen, op een ander moment zich verplaatsen, een ander vervoermiddel gebruiken,... zodat jij sneller op je bestemming bent?


Gast

#409 Re: Re: Re: Re:

2014-02-11 09:16

#405: P - Re: Re: Re:

Goedkoop OV is goed, gratis OV is niet wenselijk.


Gast

#410 Re:

2014-02-11 09:17

#358: -

Om luchtvervuiling aan te pakken zijn accijnzen op brandstof beter geschikt als maatregel.


Gast

#411 Re: Re: Re: Re:

2014-02-11 09:26

#406: - Re: Re: Re:  

 Allemaal goed en wel maar 2600 euro extra heffing is toch een rekening waar ik bijzodner stil van word. En dat allemaal opdat ik naar mijn werk kan gaan? Nee mensen dit is niet correct. Goed dat ze nadenken over milieu en mobiliteit maar zomaar zoveel geld uit werkende mensen hun zakken kloppen is EN niet de oplossing volgens mij EN niet correct


Gast

#412

2014-02-11 09:29

Dat de overheden zelf eens beginnen met het goede voorbeeld te geven. Overheidsdiensten drastisch decentraliseren zodat tien- tot honderdduizenden ambtenaren al niet meer dagelijks tijdens de kantooruren in Brussel moeten zijn. En van thuiswerkmogelijkheden en flexibele werkuren is op zeer veel overheidsdiensten ook al helemaal geen sprake. Eerst zo'n dingen doen, dan mensen in hun zakken zitten. Maar ja, mensen laten betalen is toch zoveel gemakkelijker hè.


Gast

#413

2014-02-11 09:32

Er zijn nog vele andere ingrepen mogelijk om het congestieprobleem rond Brussel aan te pakken. Stimulansen voor thuiswerk en flexibele werktijden, decentralisatie van overheidsdiensten, infrastructuuraanpassingen, investeringen in beter en efficiënter openbaar vervoer,...


Gast

#414

2014-02-11 09:36

Eigenlijk is het heel simpel: als iemand kan aantonen dat zij per dag minstens een uur extra reistijd woon-werkverkeer hebben als ze het openbaar vervoer zouden nemen, dan zijn zij vrijgesteld van de kilometerheffing. Mensen die een alternatief hebben moeten betalen, mensen die geen alternatief hebben moeten niet betalen. Dan is het aan de overheid om die tweede categorie van mensen van een aanvaardbaar alternatief openbaar vervoer te voorzien alvorens ze in die mensen hunnen portemonnee gaan zitten; dat zou pas fair zijn!

Gast

#415 Re: Re: Re: Re: Re:

2014-02-11 09:37

#411: - Re: Re: Re: Re:

Fixeer u nu eens niet op de ongenanceerde bedragen van een proefproject.


Gast

#416 Re: Re: Re: Re: Re:

2014-02-11 09:37

#411: - Re: Re: Re: Re:

Bovendien gaat het helemaal niet over extra heffing.


Gast

#417 Re: Re:

2014-02-11 09:42

#2: ik - Re:

Dit is geen schande. Al zoveel jaren zijn zoveel voordelen toegespitst op de werkende mens, want dat is het grootste stempubliek. De werkende mens is degene die over de jaren de meeste voordelen heeft gekregen in België. Daardoor is het ook het meest logisch om die voordelen wat af te bouwen.

En ter referentie: ik ben ook een werkende mens. Dus dit komt allemaal uit het besef dat ik blij mag zijn dat ik werk en zoveel voordelen heb.


Gast

#418

2014-02-11 09:44

Ik heb zojuist de routeplanner van de Lijn er eens bij genomen. Mijn thuisadres ingegeven en mijn werkadres ingegeven met als aankomstuur 8 uur 's ochtends. Resultaat: 'Er werd geen reisweg gevonden die voldoet aan uw opzoekcriteria'. Zo lang de overheid er niet voor kan zorgen dat hier een aanvaardbare mogelijke route verschijnt wil en zal ik niet betalen om de auto te nemen. Is dat nu echt onredelijk? Een beter bewijs dat ik geen alternatief heb is er niet. Ofwel moet ik van werk veranderen (maar ik doe mijn job graag en ben blij dat ik er één heb) ofwel moet ik verhuizen (maar mijn partner werkt vlakbij huis dus dan moet hij gaan betalen). Is dat nu onredelijk of wat?

Gast

#419 Re: Re: Re: Re: Re: Re:

2014-02-11 09:46

#416: - Re: Re: Re: Re: Re:  

 Noem het wat je wil: heffing, donatie, diefstal,... Als ik na afschaffing vand e verkeersbelasting 2600 euro extra moet betalen voor mijn autoverplaatsing dan noem ik dat een extra heffing. Of mag je dat integraal van je personenbelasting gaan aftrekken dan? Dat zal wel niet, want dan verliest de maatregel elke zin.


Gast

#420 Re: Re: Re: Re: Re: NEE TEGEN REKENINGRIJDEN

2014-02-11 09:47

#363: - Re: Re: Re: Re: NEE TEGEN REKENINGRIJDEN

Als die kilometer goed werkt ingevoerd, dus 100% volgens de academische principes, zonder uitzonderingen (ook de bussen moeten deze congestieheffing betalen; lege bussen tijdens de spits mag absoluut niet), dan heb je gelijk. Dan betaal je niets want je draagt ook niet bij aan de files. Je huis zal mogelijk ook op langere termijn in waarde stijgen want als je waar jij woont bijna nooit files hebt en dan worden mensen die zoeken naar een nieuwe woonst aangetrokken naar je streek omdat ze daar minder congestieheffing moeten betalen. Waarscijnlijk kun je op termijn ook dichter bij huis gaan werken. Bedrijven zullen immers berekenen of het niet interessanter is om hun kantoor in Brussel af te bouwen ten gunste van een nieuw kantoor in jou regio. Het gebruik van het wegennet zal daardoor na verloop van tijd beter gespreid worden.


Gast

#421 Re: Re: Re: Re: Re: Re:

2014-02-11 09:49

#415: - Re: Re: Re: Re: Re:  

Als het proefproject geen realistische bedragen hanteert en niet genuanceerd is dan is het een verspilling van belastinggeld. het proefproject kan pas een goed beeld scheppen van het gedrag van mensen als het ook echt overeenkomt met de geplande realiteit. Zo niet, zul je er nooit één zinnige conclusie aan kunnen vastknopen en is het dus bij voorbaat weggesmeten geld en moeite. Trouwens, aangezien de proefpersonen weten dat ze niets echt zullen moeten betalen is het al een belachelijk opzet want het gedrag van die proefpersonen zal totaal geen real-life gevolgen hebben.


Gast

#422 Re: Re: Re: Re: Re: Neen aan het kilometerrijden

2014-02-11 09:50

#365: - Re: Re: Re: Re: Neen aan het kilometerrijden

Men moet het systeem inderdaad accademisch correct implementeren. Maar het mag geen reden zijn om het hele systeem al van bij het begin te vergeten omdat onze Belgische politici geen al te beste trackrecord hebben.


Gast

#423 Re: Re: Re:

2014-02-11 09:54

#417: - Re: Re:  

 Het is ook de werkende mens (eigenlijk de privé werkgever) die de hele nest hier betaalt: de hordes ambtenaren, 6 regeringen, tig ministers en kabinetten, alle zieken en werkzoekenden,... bijna nergens ter wereld wordt een werkende mens (en eigenlijk de werkgever) zo uitgeperst als in België. Welke zijn al die prachtige voordelen dan die u als werkende mens hebt? Ik mis die precies...

KoningAutoStinkt

#424

2014-02-11 09:55

Misschien kunnen al die 'werkende mensen' die vinden dat autovervoer gesubsidieerd moet blijven eens wat 'werken' aan hun conditie en wat meer wandelen en fietsen. Rekeningrijden komt ons allen ten goede: de luchtwegen, de portefeuille, de openbare ruimte. Tijd om heel het systeem van door de overheid gesponsorde dieselwagens af te voeren. Dit is een eerste stap. Rekeningrijden doet mensen nadenken over de efficiëntie van hun verplaatsing, de fiets is in vele gevallen een betere keuze dan de auto, rekeningrijden zal de ogen van luie mensen doen opengaan. Het bespaart je ook nog eens een fitnessabonnement. Minder zagen, meer trappen en wandelen!

Gast

#425 Re: Re:

2014-02-11 09:57

#408: - Re:

"Zou het niet fantastisch zijn dat wanneer al die 155300 stemmers van die andere petitie, zouden carpoolen, op een ander moment zich verplaatsen, een ander vervoermiddel gebruiken,... zodat jij sneller op je bestemming bent?"

Moeten die niet gaan werken dan of draait het enkel om "jij..."?

Kunnen die allemaal hun eigen werkuren invullen ?

Allemaal meegemaakt met openbaar vervoer:

Studenten houden feestje in stadskern omdat België al xxx dagen zonder regering zit...bus gewoon afgeschaft...geen alternatieven...(Heb dan maar dure taxi genomen...)

-Tram komt achter vuilniswagen terecht...trein gemist...te laat op werk.  (Eigen schuld...moest maar tram eerder nemen.)

-6°C, wissel bevroren.  Trein Gent-Brussel-Gent = vijf uren verplaatsing??? (om 7.36 te presteren...)  Gelukkig mogen ze hier nog niet boven op de wagons zitten.  Maar om naar toilet te gaan moest je wel over 25 boekentassen, 25 mensen heen klauteren...(Eigen schuld moest maar om 03.00 uur vertrokken zijn...of rijden er dan geen treinen misschien...)

WiFi is veel belangrijker dan op tijd komen voor de NMBS.  Zo hebben de mensen een bezigheid als hun trein midden de velden stil valt en ze er niet af mogen/kunnen.

- Enig idee hoeveel maal de reizigers gegijzeld werden door mistevreden spoowegmensen...?  Tsja zullen er nog maar een dag verlof in steken dan...

Het zou zeker fantastisch zijn mocht ik de snelweg voor mij alleen hebben...Zeker weten.

Heb nog een beter alternatief.  Prof E Vermeersch indachtig...Een paar generaties een wereldwijde geboortebeperking...zou onze planeet zeker ten goede komen.  Maar ik vrees dat grote concerns/banken/regeringen het verlies aan melkkoeien niet zouden appreciëren.  Wie gaat dan sommige delen van Europ financieel ondersteunen ?