JA voor kilometerheffing/ Oui pour la tarification kilométrique


Gast

#326 Re: Typisch Belgisch!

2014-02-10 23:11

#48: - Typisch Belgisch!

De oorzaak is dat de congestie die je veroorzaakt momenteel niet wordt aangerekend. Een gratisbeleid leidt steeds tot overconsumptie en dat is vooral lastig op momenten dat je geen overconsumptie wil. Alle mensen achter je, staan langer in de file omdat jij voor hen staat. Wie zijn tijd is het kostbaarst? Misschien zijn sommige chauffeurs die normaal achter jou staan wél bereid om het hoge "spitstarief" te betalen voor hun verplaatsing. Jij zal waarschijnlijk diezelfde rit vroeger of later inplannen. Door zo'n slimme kilometerheffing, wordt de weg door de maatschappij beter benut. Nog een voorbeeld: voor een orgaantransport zal men het dure spitstarief met plezier betalen, maar de bevoorrading van een winkel kan gerust anders ingepland worden.


Gast

#327 Re: Re: Re:

2014-02-10 23:13

#298: - Re: Re:

Het verschil met de péage is dat je zowel in Frankrijk als Italië de mogelijkheid hebt om de nationale -of gewestwegen GRATIS te nemen.  Daar heb je een keuze die ze ons hier niet geven. Dus péage is een soort rekeningrijden want je betaalt daar ook voor het aantal kms dat je op de autostrade rijdt maar waarvoor je zelf kan kiezen.

 


Gast

#328 Re: Neen aan het kilometerrijden

2014-02-10 23:16

#322: - Neen aan het kilometerrijden

Ja, het is natuurlijk veel beter om iemand die 1000 km/jaar van de wegen gebruik maakt evenveel te laten betalen dan iemand die diezelfde wegen 100.000 km per jaar gebruikt.

En voor je dagje naar de zee: neem de auto, rijd tot een station en neem verder de trein.

Toon

#329 Re:

2014-02-10 23:21

#6: S -

Als je elke dag van Gent naar Brussel pendelt, zou ik toch eens uitrekenen wat je dat nu al aan verloren tijd en brandstof kost, het bedrag aftrekken van je huidige loon en zien of je daarvoor dichter bij huis kan gaan werken. De honderden euro's die je elke maand letterlijk verbrandt, kan je wellicht beter besteden.


Gast

#330 Re: Re: NEE TEGEN REKENINGRIJDEN

2014-02-10 23:23

#312: - Re: NEE TEGEN REKENINGRIJDEN

Voor de Belgen is het rijden nog NOOIT gratis geweest of betaalt u geen wegentaks en hoge accijnzen op uw brandstof?

Een wegenvignet voor alle buitenlanders die in enorme aantallen onze wegen stukrijden was de eerste en beste oplossing maar werd afgeschoten omdat de Nederlanders niet wilden betalen om door ons land te rijden. Nu de Nederlanders het rekeningrijden invoeren wordt weeral verwacht dat de Belgen slaafs hun systeem volgen.

Het kilometerrijden houdt ook helemaal geen rekening meer met de graad van vervuiling van de wagen. Een vervuilende wagen zal evenveel betalen als een electrische wagen. Vermits de duurdere wagens en 4x4's meestal de meest vervuilende zijn en deze ook toebehoren aan de meer welgestelde burgers van ons land zal de CO2 ook niet dalen want deze mensen kunnen deze nieuwe "taks" met gemak betalen en zullen dus meer rond rijden dan de gemiddelde burger met een kleine zuinige auto, die vanaf nu moet wikken en wegen welke uitstap hij nog met zijn gezin kan maken nadat zijn gezin al +/- 1500,- euro heeft moeten betalen enkel om naar en van hun werk te rijden.

Het bezoeken van je moeder is zeker interessant voor mensen die zelf geen gezin hebben maar ik moet mijn oude moeder wel 2x per week ophalen voor doktersbezoeken en boodschappen en zij woont hier 45 km vandaan.


Gast

#331 Re: Neen aan het kilometerrijden

2014-02-10 23:29

#322: - Neen aan het kilometerrijden

Als die werkgever zijn shiften afstelt zodat ze buiten de spitsuren vallen, dan zal het nog wel meevallen. Als uw man collega's heeft die op dezelfde route wonen, dan kunnen ze carpoolen zodat die kost nog eens drastisch kan reduceren. (idem voor jezelf) En verhuizen is natuurlijk ook niet verboden.

 

PS: 22km kan ook doenbaar zijn met de (elektrische) fiets. Met een elektrische fiets kan je 26km/u rijden dus dan ben je er meer dan 1,5u sneller dan met de bus. Waarschijnlijk is dit trager dan met je wagen, maar je wordt dan wel nooit geconfronteerd met onverwachte files/wegenwerken en je hoeft op andere momenten niet meer tijd uit te trekken om te werken aan je conditie.


Gast

#332 Re: Re: Neen aan het kilometerrijden

2014-02-10 23:32

#328: - Re: Neen aan het kilometerrijden

Iemand die slechts 1000 km per jaar rijdt heeft dan volgens uw redenering helemaal geen auto nodig. Fiets, bus en trein zijn dan zeker aangewezen en zo hoeft deze persoon helemaal niks te betalen.  Waarom dan toch een auto hebben voor slechts 1000 km per jaar? Misschien voor uitstapjes?

 

Verder woont niet iedereen nabij een treinstation. Voor mij is het een kwartier rijden tot aan het eerste treinstation (er is ook geen plaats voor meer) en voor een dagje zee moet ik om 7u vertrekken en dan ben ik aan zee om 11u45.  Dan kan ik 2u15 blijven om dan terug te rijden om rond 19u30 terug aan te komen en opnieuw een kwartier te rijden. Hopelijk hebt u dan voorbeeldige kinderen die nooit moe worden.


Gast

#333 Re: Re: Neen aan het kilometerrijden

2014-02-10 23:38

#331: - Re: Neen aan het kilometerrijden

Dus het bedrijf moet alle shiften van 50 personen omgooien? Juist dat zal niets kosten. Beetje simplistisch hoor.

Carpoolen is geen optie want er woont niemand dichtbij of staat niet in dezelfde shift.  Neen de werkgever wil dit ook niet aanpassen.

Waarom zou ik moeten verhuizen en mijn huis, mijn vrienden, mijn familie en de uitstekende school waar mijn kind zit en al zijn vriendjes waarmee hij opgroeide opgeven voor een nieuwe taks? Zijn roots dan niets meer waard?

Naar waar zouden we dan moeten verhuizen? We werken beiden in een andere hoek. We wonen zowat centraal tussen beide werkplaatsen. Wat doen we dan,ik gaan doppen en mee met mijn man of hij gaan doppen en mee met mij?

Misschien kunnen we beiden gaan doppen en dan vermijden we gelijk files en CO2 en houden we centen over voor leuke weekendjes weg?

De elektrische fiets is leuk en die heb ik ook maar de reden daarvoor is dat ik een kunstknie heb en fietsen wel al eens mag maar niet om elke dag 44 km te rijden.  En nee er is geen werk dichterbij! Trouwens ik heb nooit files en mijn man met zijn shiften ook niet. Vermits we dan geen files veroorzaken misschien een korting?  Of alle werkende mensen in shiften laten werken? Net de film 1984. Goe bezig!

Wat is er mis met het blijven promoten van energiezuinige auto's en het belasten van vervuilende? Een wegenvignet voor alle buitenlanders en vooral een mobiliteitsplan dat eens komaf maakt met alle onafgewerkte wegen en verbindingen die ook het fileleed kunnen verzachten. Nee zodra het mobiliteitsplan van onze regering faalt moet weer de burger betalen.

 

 

 

 

 


Gast

#334

2014-02-10 23:40

eindelijk, ik had het al aan de anderen gevraagd of ik ook pro kon stemmen, maar geen antwoord natuurlijk :-)

Gast

#335

2014-02-11 00:02

Stop de gesubsidieerde files!

Gast

#336 Re: Re: Re: NEE TEGEN REKENINGRIJDEN

2014-02-11 00:06

#330: - Re: Re: NEE TEGEN REKENINGRIJDEN

Klopt, maar ik betaal die wegentaks ook als ik mijn auto niet gebruik. Die wegentaks belast het bezit van een wagen en niet het gebruik van het wegennet op drukke momenten. Die wegentaks moet dringend afgeschaft worden zodat mensen die dat willen een 2e auto kunnen kopen zonder daarvoor gestraft te worden (nee, je kunt niet met 2 auto's tegelijk rijden).

Accijnzen betaal ik ook als ik om 10 uur 's nachts op een verlaten landweggetje rijd. En met een elektrische wagen betaal ik geen accijnzen. Brandstofaccijnzen zijn enkel bruikbaar als heffing voor de kosten van vervuilde lucht. Ook de accijnzen moeten bij invoeren van rekeningrijden drastisch verlaagd worden (voornamelijk die op benzine) zodat ze enkel de vervuiling belasten.

Rekeningrijden dient niet om vervuiling te belasten. De kost van die vervuiling is overigens maar een fractie van de externe kosten waarvoor je nu niet betaald. Met voorsprong de grootste onbelaste kost is die van congestie. Voor een personenwagen is meer dan 90% van de externe kosten congestie...we staan in België jaarlijks allemaal gemiddeld zo'n 60 uur in de file.... neem je uurloon erbij en reken uit.

Ik ken de situatie natuurlijk niet, maar zouden er geen andere oplossingen zijn? Bijvoorbeeld verschillende doktersbezoeken op elkaar af te stemmen, andere momenten uit te kiezen, iemand dichter bij haar dit te laten doen en er die eventueel voor te betalen, je moeder te vragen om een boodschappenlijstje te geven zodat jij de boodschappen kan combineren met je eigen boodschappen en die ineens bij haar kan afzetten als je haar komt ophalen voor een doktersbezoek,...? Bpost experimenteert overigens met de levering van boodschappen aan huis. (kan misschien iets zijn voor je moeder)

 

DUS:

1) 100% afschaffen wegentaks

2) Drastische vermindering van brandstofaccijnzen

3) Geen gratisbeleid meer voor congestie. Slimme kilometerheffing zodat ik mij in de file niet druk hoef te maken voor asociale chauffeurs met veel tijd die zorgen dat ik kostbare tijd verlies. Die doen diezelfde verplaatsing dan nl. op een andere moment.


Gast

#337 Re: Re: Re: Neen aan het kilometerrijden

2014-02-11 00:16

#333: - Re: Re: Neen aan het kilometerrijden

"Neen de werkgever wil dit ook niet aanpassen."

Dat zal hij wel degelijk doen, geloof me, het is voor hem nl. de goedkoopste manier om je een opslag te geven...

 

"Waarom zou ik moeten verhuizen"

...Dat moet je niet maar het is wel zo dat men in andere landen sneller verhuist dan wij Belgen. Je kan ook uitkijken naar een job dichter bij huis. Het is niet verboden om te solliciteren als je nog werk hebt.


Gast

#338 Re:

2014-02-11 00:26

#1: -

ik werk op Brussels Airport, beginnende om 04.30u !!! ik heb geen enkel alternatief om er te geraken vanuit antwerpen buiten met de wagen te komen en zo zijn er vééééélen !!! als dit systeem erdoor komt dan is het gedaan met werken !!! einde discussie !!!


Gast

#339 Re: Re: Re: Neen aan het kilometerrijden

2014-02-11 00:28

#332: - Re: Re: Neen aan het kilometerrijden

"Iemand die slechts 1000 km per jaar rijdt heeft dan volgens uw redenering helemaal geen auto nodig. Fiets, bus en trein zijn dan zeker aangewezen en zo hoeft deze persoon helemaal niks te betalen.  Waarom dan toch een auto hebben voor slechts 1000 km per jaar? Misschien voor uitstapjes?"

Ik ben niet diegene op wie je reageerde, maar ikzelf woon op fietsafstand van mijn werk en dagelijkse boodschappen die ik ook met de fiets. Mijn auto gebruik ik voornamelijk voor grote boodschappen (bv. bak bier), voor dringende verplaatsingen (bv. als ik dringend naar Brussel moet voor een reisvisum of om naar de spoeddienst van het ziekenhuis te rijden), bij onvoorziene pech (bv. ik wil vertrekken om ergens op tijd te komen en ik merk dat mijn fiets nog maar eens lek is), bij ongunstig vriesweer in bepaalde gevallen (bv. langere afstand met de fiets over slecht ijsvrij gemaakte fietspaden; ofwel rij ik in zulk geval met de fiets op de rijbaan, ofwel neem ik dus de auto), om iemand af te halen aan het station of op de luchthaven die op reis is geweest,...


Gast

#340

2014-02-11 01:43

Mensen die tegen het rekeningrijden zijn egoïstisch ! dit is een goed idee meer gebruik van het openbaar vervoer,minder co2,filles zullen minder worden,en de auto zal alleen gebruikt worden wanneer het echt nodig is zoals het moet , nu gebruiken ze de auto al voor een busje melk te gaan halen op de hoek schandalig.

Gast

#341

2014-02-11 02:27

Oei Oei.....ligt precies gevoelig, dat rekeningrijden. Gaat onze vrienden van de NVA veel stemmetjes kosten als ik dit hier allemaal zo lees....

Gast

#342

2014-02-11 04:00

Bende klootzakken hier op dit forum;
DOE JULLIE OGEN OPEN!!!
Oosterweelverbinding of gelijk wat anders, en wat het gaat kosten, GEEN probleem pipos, gedaan met al die zakkenvullende studies, bende klootzakken! Steek morgen een spade in de grond zodat we kunnen rijden in plaats van in de file te staan! Of gaat ge er nog een paar miljarden aan studies spenderen en nog tien jaar, we zijn jullie zever kotsbeu! We zijn toch rijk genoeg in ons belgikske, we kunnen wel 6 regeringen, tientallen ministers en alle andere zakken vullers onderhouden, dus dit kan er zeker ook bij bende maffia! En jullie kilometertax kunnen jullie op jullie buik schrijven, NOOIT zullen we betalen, en op 25 mei zullen we zeker aan jullie denken, bende pipos!

Gast

#343

2014-02-11 04:04

Hadden jullie over 20-30 jaar gedaan zoals in de ons omringende landen en onze wegen aangepast, dan waren er nu MINDER FILES!!! en minde co2 pipos, maar nee het geld moet dienen om 6 regeringen met al wat er aan vast hangt hun zakken te laten vullen, in dit apenland hier!!!


Gast

#344 Re:

2014-02-11 04:45

#341: -  

 

Oei Oei.....ligt precies gevoelig, dat rekeningrijden. Gaat onze vrienden van de NVA veel stemmetjes kosten als ik dit hier allemaal zo lees....
Niet de NVA, maar de partij van "White hemd" die te dom is om hooi te eten, en dien pipo van bergen met zijn strikje, en gans zijn partij, alsook de zogzegde blauwe die er altijd voor proberen uit te komen als de verdedigers van minder lasten en tegen allerhande belastingen.
We hebben nog nooit zoveel belastingverhogingen meeemaakt in het verleden, 25 Mei weten we heel goed op wie we moeten stemmen, nml de partij die die regering serieus wil beknotten, met minder ministers en andere zakkenvullers, die de senaat wil afschaffen en die echt wil gaan de loonlasten naar beneden te halen, etc...
We leven in een demokratie, tot nu toe hier 1.737 ja tegen 155.000 NEEN, wat denken jullie daarvan! jullie zijn als dit klote groene partijtje met hun 90% domme wetsvoorstellen.

Gast

#345

2014-02-11 05:24

We hebben geen zin in longkanker. Onze kinderen willen ook fatsoenlijk leven met redelijk schone lucht, wat dankzij de onnadenkendheid van velen nu niet mogelijk is
krs

#346 terug naar begin 20 ste eeuw

2014-02-11 05:58

alleen de rijken zullen nog met een auto kunnen rijden, het gepeupel terug op zijn plaats

Gast

#347 Re:

2014-02-11 06:09

wat is er mis met de trein te nemen naar brussel? ik doe dat elke dag. Fiets op naar station, 15 minuten, trein 35, bus 30. Vergelijkbaar met de auto qua tijd, niet?

#6: S -

 


Gast

#348

2014-02-11 06:09

De mensen moeten eens nadenken voordat ze de auto nemen. Deze maatregelen helpen alleszins erbij. Enkel dit is niet voldoende! Men zou thuis werken moeten stimuleren. Een job dicht bij huis moeten stimuleren. Deze omschakeling van denken gaat traag,maar we moeten toch ergens beginnen.

Gast

#349 Re: terug naar begin 20 ste eeuw

2014-02-11 06:28

#346: krs - terug naar begin 20 ste eeuw

Je kunt niet eerst iets geven en dan terug nemen en zeker niet op deze manier vandaar de meerderheid tegen rekeningrijden is.

En het is zever auto is allang geen luxe meer zoals internet dat ook niet meer is.

De file , milieu met deze maatregel  zal toch weinig oplossing bieden mensen zullen blijven rijden zolang ze in bezit zijn

van èèn auto , de problemen die er nu zijn is door het lakse beleid kleinste kind kan dat zien en belgie als een van de grootste doorweg naar nederland/duitseland maakt daar het niet beter op.

En als er een referendum omrent dit komt zal het nooit niet doorgevoerd worden en als het toch door de strot van de mensen geduwd wordt verwacht u maar aan hevige rellen dat u nog nooit eerder zag.

Maar dat is wss wat jullie op uit zijn


Gast

#350

2014-02-11 06:38

Ik wil later niet tegen mijn kinderen Hoeven zeggen dat ik te egoïstisch was. En dat onze kinderen de problemen moeten oplossen die wij veroorzaakt hebben. Het wordt eens tijd dat de mensen beseffen dat hoe de wereld nu functioneert niet vol te houden is. Hoe langer men wacht om het roer om te gooien des te pijnlijker/ moeilijker wordt het voor ons en de komende generaties. Ik probeer de mensen hiervan te overtuigen maar stuit vaak op onbegrip. Ik stel voor dat er veel meer gesproken moet worden door mensen wat invloed hebben in de media.