Verdubbeling inschrijvingsgeld DKO: Nee! Brief aan Minister Smet


Gast

#301

2012-12-10 05:09

De kosten voor instrumenten en andere zaken zijn al duur en het kunstonderwijs heeft al een dalend aantal inschrijvingen (vooral voor muziek, voor de meeste instrumenten, behalve viool etc) dus de kost omhoog trekken gaat nog minder jongeren aantrekken om te starten.
Cultuur

#302

2012-12-10 09:38

M.i. zijn er 2 aspecten in dit debat: kostenbeheersing en cultuurbevordering.
Voor mij primeert cultuurbevordering. Zelf muziek maken (en dus eerst leren) i.pl.v. enkel muziek te beluisteren, is te vergelijken met zelf sporten i.pl.v. enkel wedstrijden te bekijken op TV. Bovendien, hoe kan Vlaanderen muziekcultuur produceren zonder de basis te leren?
Voor mensen die muziek als vak willen kiezen is er de kunsthumaniora en het conservatorium. Prima.
Voor mensen die actief muziek willen beoefenen- als hobbyof meer dan dat - is er enkel de muziekacademie. Nederland benijdt ons om ons systeem, o.a. omdat het betaalbaar is.
Het argument dat muziekopleiding in het buitenland (mn. Nederland) duurder is, is een drogreden. Je kan altijd wel landen vinden waar iets duurder is, om een argumentatie te staven.
Waar het in eerste instantie om gaat is of Vlaanderen echt in (muziek)cultuur geinteresseerd is en het dus wil bevorderen. Het sociale aspect van academies is trouwnes ook niet te verwaarlozen. Naast de muziek (of andere kunsten) is het mede dit wat veel mensen aantrekt. In een maatschappij waar direct sociaal contact steeds verder verschraalt, is ook dit dus niet te onderschatten. Beter preventief blijven investeren in kunstonderwijs dan kunstmatige socialiseringsinitiatieven te moeten opzetten.
Wat kostenbeheersing betreft: uiteraard moeten er keuzes gemaakt worden en is niet alles mogelijk. Maar er zijn op korte tijd al verhogingen van het inschrijvingsgeld geweest: ten eerste zijn (i.m.o. terecht) een tweetal jaren geleden de cultuurcheques afgeschaft, wat een de facto verhoging was. Daarnaast is het inschrijvingsgeld recnt ook al verhoogd.
Nu een quasi-verdubbeling invoeren, en bovendien binnen een periode van 1 jaar, is vrijwel hetzelfde als zeggen: cultuurbevordering interesseert de Vlaamse regering niet -het gaat enkel om de centen.
Volgens mij zal het aantal inschrijvingen drastisch dalen, zullen banen in gevaar komen, en zal het cultuurniveau en de cultuurdeelname zakken.
Is dat echt wat U wil bereiken?
sogi

#303

2012-12-10 09:47

Misschien inschrijfgeld koppelen aan het inkomen? Ik kan in elk geval een verdubbeling financieel niet dragen en slechts 1 van mijn kinderen volgt nu tekenles.
Viooltje

#304

2012-12-10 10:04

Zou als alleenstaande moeder van drie mijn kinderen graag verder muziekles laten volgen. Als Smet zijn zin krijgt is het gedaan volgend jaar.....
En wat betreft de Jos; arm Vlaanderen....

Gast

#305 Is het geld écht op?

2012-12-10 10:45

Als men zegt "Het geld is nu op" wil dat gewoon zeggen "we willen het niet aan jullie geven, omdat we iets anders belangrijker vinden" Dat is ook het gevoel dat al jaren heerst bij de kunstleraars: Er is géén geld voor aangepaste infrastuctuur, didactisch verantwoorde uitrusting, en voldoende administratieve en ondersteunende personeelscapaciteit ter plaatse. En dan hebben we het niet over "zwevende middenkaders" in fusiescholen met 10000 leerlingen.
Elke grotere school kan slechts groter zijn om dat ze op kleinere schaal in vele filialen werkt, "verbreed" dus. Dat is wat anders dan op betaald bevel van een Australische "professor" hele regimenten talentlozen erbij te moeten halen waar dan het inschrijvingsgeld godbetert de selectie moet maken!!!!
Misschien is het omkaderingssysteem voor de leraarsuren wel niet stabiel genoeg, want het minste incidentje kan rampen veroorzaken in het personeelsbestand, daarom ook dat vele scholen eerder geneigd zijn tot loze verbreding in de plaats van rendement. Ze moeten wel. Dat veroorzaakt dan weer om de haverlap een invraagstelling van het DKO en zo blijven we bezig.

Maar wat echt niet kan, is dat intussen zowat alles meer prioriteit krijgt dan het DKO. Hoeveel honderden keren wordt het DKO a priori niet vergeten bij het ontwerpen van algemene regelgeving? Het is dààr dat het schoentje wringt, dan krijg je uiteindelijk chaotisch oplapwerk in de regelgeving dat soms, zoals nu denk ik, de ondergrens van de levensvatbaarheid benadert.

We kennen het allemaal:
Eerst het zaalvoetbal, dàn het DKO- ballet . Rot op en trek je plan
Eerst het basisschoolfeest, dàn het DKO-concert - Rot op en trek je plan
Eerst het oudercontact, dàn de DKO- notenleer- Rot op en trek je plan
Eerst de schoolreis, dàn de DKO- proclamatie - Rot op en trek je plan
Eerst de oudstrijders, dàn de DKO-vergadering. - Rot op en trek je plan

Men zou zo nog eigenlijk nog best lang kunnen doorgaan.
Uit deze vicieuze cirkel is alleen uit te geraken als het netwerk van de overheden openlijk durft partij trekken voor het DKO en het de prioriteit geven die het verdient, omdat het maatschappelijk van levensbelang is. De bal ligt in hun kamp.

Gast

#306

2012-12-10 10:57

als gewoone mens wil ik ook iets leren en dat pakken ze af bende gangsters

Gast

#307 Re: n,

2012-12-10 11:09

#1: jos - n,

Kunst is dé manier om het verschil te maken. Wij leerkrachten DKO werken hard om onze leerlingen een brede kijk op de wereld te bieden, zichzelf creatief te ontwikkelen. Ik ben een echte voorstander voor kunst voor iedereen, zeker onze kinderen en jongeren. Kwaliteit hoeft daar zeker niet voor in te boeten! Wij tokkelen niet op een gitaar, wij kliederen niet met verf, wij huppelen niet zomaar wat pasjes, wij spelen niet zomaar wat toneeltje! Wij zijn gediplomeerde mensen, met een grote pedagogische taak: we vormen de toekomst: wordt deze creatief, flexibel, ruimdenkend? Als het aan ons ligt wel!


Gast

#308

2012-12-10 11:20

Deze brief zou naar iedereen moeten gestuurd worden die te maken heeft met het DKO. De ouders, leerkrachten, leerlingen, administratie,...
Dit kan niet de bedoeling zijn van een vernieuwing?
Gelieve massaal alle betrokkenen in te lichten en ze ook te laten reageren. Met vriendelijke groeten,
leerkracht DKO te Brugge, Martine Aps
Jo Cools

#309

2012-12-10 11:41

Verdubbeling inschrijvingsgeld ... dat gaat veel studenten weerhouden om zich in de te schrijven
saltje

#310 Re: n,

2012-12-10 13:03

#1: jos - n,

sorry maar... een verdubbeling van het inschrijvingsgeld betekend dat er een hele hoop mensen zich niet meer gaan inschrijven met als gevolg er veel minder uren zijn en daardoor gaan de jonge mensen zoals ik, geen werk meer vinden... geen werk is een hoger werkloosheidscijfer, armoede en veel andere ellende nog.. erder nog... als er minder uren zijn gaan er reafectaties vallen en scholen sluiten...  :( ik ben hier zeker niet met akoord!!!

Charel

#311 Re: Is het geld écht op?

2012-12-10 13:12

#305: - Is het geld écht op?

Inderdaad, uw inzichten zijn zeer relevant. Als DKO komen we steeds op de laatste plaats, alles is belangrijker dan dat, en we worden gedicteerd door mensen die zelf niet de minste voeling hebben met de sector.

In de conceptnota wordt er ook uitgegaan van schaalvergroten, samenwerkingsverbanden onderling en met bao, kunstacademies...Als er moet samengewerkt worden met basisonderwijs of culturele centra stuiten we nu al dikwijls op hautain en zelfs vernederend gedrag van deze laatsten. Dat geldt zowel voor het vlaamse land als het brussels gewest, waar het waarschijnlijk nog meer voorkomt door de taalpolitiek. Hoe vaak krijgt een directeur niet op zijn dak als er een stoel verkeerd staat of als de chauffage teveel werd dichtgedraaid 's avonds na het DKO-lesgeven? En als we een lokaal nodig hebben mogen we blij zijn als het prioriteitslijstje van de "dagschool" het toelaat.

Het is goed te weten dat DKO nog niet opgenomen is bij Agion, het fonds dat de bouw van schoolgebouwen subsidieert; daar mag Pascal Smet ook iets aan veranderen. Zeker als hij het grootschaliger begint te zien.

Al deze zaken(en die uit uw comment) getuigen van een discriminatie van het DKO, die eigenlijk gevoed wordt door de geringschattende en zelfs onrecht aandoende houding van onze overheden. Bovendien moeten we niet veel hulp verwachten van het OVSG; zij vinden behoudens enkele wijzigingen (vooral qua inschrijvingsgeld) de conceptnota wel ok. Ik ben al benieuwd hoe de slippendragers van OVSG en kabinet de conceptnota zullen verkopen op de DKO-studiedag van 12/12/12 in Oostende.

Eén ding staat vast: er mag een einde komen aan het "sollen" met het DKO.


Gast

#312 Re: Re: Is het geld écht op?

2012-12-10 13:30

#311: Charel - Re: Is het geld écht op? 

 

Bravo, het sollen ket DKO met eindelijk eens STOPPEN,
Ellen

#313

2012-12-10 13:59

Ik ben één van vele gemotiveerde leerkracht die van de ene interim-opdracht naar de andere loopt. Ik doe dit steeds met veel plezier want ben blij met elke kans die ik krijg om te werken. Of het nu voor AMV is of voor instrument. Een vaste benoeming zal niet voor de eerste jaren zijn, misschien wel nooit! Er zijn nu al zo veel leerkrachten die op deze manier werken. Als de uren AMV/AMC halveren --> helft minder jobs. Als het inschrijvingsgeld verdubbeld --> minder leerlingen --> nog minder jobs.


Het is ook niet omdat het inschrijvingsgeld verdubbeld dat enkel de getalenteerden hier nog op af gaan komen! in tegendeel. Enkel mensen die het kunnen betalen komen nog! en deze mensen gaan ook meer eisen stellen (wat hun recht eigenlijk is als ze zoveel geld moeten betalen) Wat gaan we doen als die eisen op deze manier beginnen te gaan: Ik wil dat mijn dochter geslaagd is voor AMV (ook al komt ze misschien maar helft van de lessen), als ze niet geslaagd is schrijf ik haar volgend jaar niet meer in, nog een leerling minder... Ik zie het al voor mij.

Ik vraag mij eigenlijk af waar bijvoorbeeld de sportcentra hun centen halen. Wordt dit enkel met inschrijvingsgeld betaald? Worden zij niet gesubsidieerd door de overheid? Ik weet het niet he, ik ben totaal niet actief in deze sector. Maar ik vraag mij toch af waarom het weeral het DKO is dat geviseerd wordt en geen andere vormen van ontspanning. Waarmee ik niet wil zeggen dat deze andere vormen van ontspanning minder waard zijn he!
Maria

#314

2012-12-10 14:48

'Een leven lang leren!' was een slogan die ooit door een minister (welke weet ik niet meer) werd uitgebracht! Dat wordt wel heel moeilijk als je inkomen verkleint en de belastingen worden verhoogd!
Zelfontplooiing en creativiteit vormen echter wel degelijk een bijdrage aan het algemeen belang: doordat je gelukkiger in het leven staat verkleint de kans op ziekte en depressiviteit en doordat je je blik verruimt heb je meer begrip voor en sta je meer open voor positieve veranderingen die zich aandienen in de maatschappij.
Trouwens, mensen die DKO volgen dragen meestal ook op het vlak van werk hun steentje bij of hebben dit gedaan - waarvan zouden ze anders dat lesgeld betalen? - maar het is vaak juist omdat ze zich om practische redenen tot dit werk hebben moeten beperken dat een levenslang gekoesterde droom niet aan bod is kunnen komen! Het is geen of/of situatie maar een en/en. En het leven is meer dan keihard werken en geld verdienen! Het gaat om ervaren en groeien en in een democratische maatschappij moet iedereen daartoe de kans krijgen.
Philippe

#315

2012-12-10 16:22

Ik zag ooit een reportage over Bali; men beschouwt een mens daar maar als normaal als hij minstens 1 uur per dag aan kunst doet! En let wel: niet een uur naar de radio luisteren, maar zelf muziek maken; niet een uur in een museum rondlopen, maar zelf schilderen, beeldhouwen enz. Iedereen moet dan maar voor zichzelf uitmaken hoe 'normaal' hij of zij is.
Philippe

#316

2012-12-10 16:27

Voor een voetbaltopper worden tientallen (of misschien meer) agenten opgeroepen om de orde te handhaven, want je meet maar nooit met hooligans, relschoppers ...
Voor een optreden van (ik noem maar) Willem Vermander, Koen Wauters, een filharmonisch orkest hebben we geen agenten nodig, want daar vind je geen hooligans.
Laat alle voetbalfans misschien DKO volgen (muziek verzacht de zeden) dan hebben we een besparing van jewelste.

Robin Hood

#317

2012-12-10 16:33

Het DKO voor volwassenen heeft naast een culturele ook een sociale funktie, een noodzaak in onze huidige maatschappij. Dit is een van de weinige plaatsen waar mensen uit verschillende sociale kringen en van verschillende leeftijden en leefgewoonten samenkomen en via gezamelijke interesses commununiceren zonder vooroordelen.Dit bewerkt sociale vrede .
Voor "ouderen" is het ook een ideale manier om nieuwe vaardigheden te verwerven of oude in ere te herstellen en op deze wijez veel geld te besparen aan de ziekteverzekering door depressies te vemijden en geest en lichaam langer gezond te houden..
Het aktief met kunst bezig zijn bewerkt nieuwe interessen en zorgt voor consumptie ( instrumenten, toneelbezoeken, aankopen van opname apparatuur etc)
Een verdubbeling van het inschrijvingsgeld is echter een serieuse domper en zal zeer velen ervan weerhouden de eerste stap te zetten naar dat DKO en zal helaas ook velen verplichten er afstand van te nemen.
DKO alleen nog voor de "Happy Few "? en dan maar zanikken dat cultuur alleen maar voor de snobs is....
Vero

#318 Re: n,

2012-12-10 16:36

#1: jos - n,

Goeiedag,

Deeltijds Kunstonderwijs is oa ook bedoeld om talent/minder talent te kanaliseren en te ontwikkelen, voor mensen tussen 5j en 18j, met daarnaast opleidingen voor volwassenen. Ik volg zelf muziekles, en ik zou niet weten hoe ik via een creatieve weg mijn eventuele talent zou moeten laten floreren buiten via Kunstonderwijs. Het moet toch ergens aangeleerd worden. Bovendien kost dit mij nu al 200 euro per jaar voor 2h per week, niet bepaald goedkoop toch?

Het standpunt over ziekte en vergrijzing is te begrijpen, maar dat probleem gaan we echt niet oplossen door het inschrijvingsgeld van ieders kinderen en kleinkinderen te verdubbelen,... Misschien kunnen we dan voor volgend jaar alle kindjes hun Sinterklaas en Kerst cadeautjes ook afschaffen en dat geld dan gebruiken om alle problemen op te lossen? Waar zijn we in godsnaam mee bezig? Muziekschool en dergelijke zorgen voor mensen hun algemene ontwikkeling en ontspanning, studenten kunnen beter studeren als ze creatief bezig zijn (wetenschappelijk bewezen!), mensen komen samen om muziek te maken wat hen socialer maakt (hard nodig in deze harde maatschappij), ze kunnen alledaagse problemen wat vergeten als ze muziek maken (ook beter voor iedereen), en ik ken heel wat zieke mensen die zelf zeggen dat muziek hen helpt om beter te worden. Bovendien zijn al die mensen die les geven en concerten organiseren toch ook aan het werken en moeten zij ook belastingen betalen? Is dat dan geen arbeid?

Met wat verschuivingen in de ziekteverzekering en een andere manier van omgaan met onze kinderen, zieken en ouderen (betere combinatie werk en privé) zouden we misschien meer opschieten?


Gast

#319

2012-12-10 16:50

Zowel ikzelf als mijn kinderen volgen al verschillende jaren muziekles, woord... Ik kan dit heel goed gebruiken in mijn functie als leerkracht, voor mijn kinderen is het op alle mogelijke manieren een motivatie om te studeren, oefenen en zaken bij te leren op een leuke manier. Het kost ons nu al veel geld, als dit plan doorgezet wordt komt het mij jaarlijks op een kleine 1000 euro, huurgeld of aankoop van instrumenten niet inbegrepen. Dat is gewoon te veel!
De minister heeft het trouwens zo vaak over bijscholingen die meer dan noodzakelijk zijn voor leerkrachten, maar blijkbaar wordt dit niet als bijscholing gezien. Ik begrijp niet waarom. Ik leer hier zoveel uit!

Gast

#320

2012-12-10 16:52

Ik wil graag les blijven volgen, zowel woord als muziek! Ik heb er zoveel aan.
Jedike

#321 Re: n,

2012-12-10 18:01

#1: jos - n,

Idd jos dat kan waar zijn kust is een luxe, maar ook uw TV,GSM,Wasmachiene,Vaatwas,Auto etc etc ... En ja kan toch ook perfect allemaal zonder die dingen leven. Dus waarom die dan niet plots 2 keer zo duur maken ? .

Wees nu eens eerlijk jos... , dat ze het een beetje durrder maken tot daar toe maar ze moeten toch niet gaan overdrijven volgens mij. Er zijn wel andere zaken (blunders) in onze maatschapij waar zekere ministers ook hebben voor gezord die ons al veel meer gaan kosten dan dit.

swifty

#322 kunst = cultuur = beschaving

2012-12-10 18:37

Wie raakt aan kunst ontneemt de mensheid een van haar belangrijkste wapens in open kritiek op alles wat niet deugt in deze wereld. Hoeveel foto's, toneelstukken, muziek, boeken... zijn er niet gemaakt om dat duidelijk aan de kaak te stellen? Kunst is een fundament van een natie en haar identiteit. Dus nee, geen verdubbeling!
Luka

#323 Re: n,

2012-12-10 19:32

#1: jos - n,

Beste Jos,

Wat wij aanbieden is toch kunst en cultuur educatie. De schoolcultuur zal van school tot school anders zijn, maar de school waar ik in actief ben gaat het niet louter en alleen om "mensen met talent". Het gaat om kinderen, jongeren, adolescenten en volwassenen die zich leren uiten en ontplooien op een positieve constructieve manier. Constructieve (zelf)expressie is voor mij een essentieel onderdeel van onze maatschappij en het middel tegen verzuring. Het leren kennen van allerlei meningen, invloeden en stromingen is een verrijking geen verarming. 

Door het inschrijvingsgeld laag te houden discrimineren we ook niet. Ook minder welstellende gezinnen kunnen hun kinderen naar een van onze opleidingen sturen of er zelf nog aan deelnemen. Het deeltijds kunstonderwijs is ook zoveel meer dan louter en alleen cultuur en kunsteducatie. Goede begeleiden en ondersteunen is helemaal geen luxe.

Wel,
Volgens mij is er wel ruimte voor een opslag in het DKO, minst er ook voor bepaalde groepen dan aan afslag kan. Ik lees dat een variant van het DKO in Wallonië gratis is onder de 12 jaar. Ook moet gespreide betaling mogelijk zijn, want in september zijn de kosten voor ouders al torenhoog met schoolboeken, sportclubs en andere.

 


Gast

#324

2012-12-10 19:47

ik hoop dat mijn handtekening telt , zoals een democratisch land het behoord te zijn .
sophie

#325

2012-12-10 20:12

het is nu al moeilijk om mijn drie kinderen de gelijke kans te geven om muziek te leren, ik moet er in de grote vakantie voor sparen !!