Verdubbeling inschrijvingsgeld DKO: Nee! Brief aan Minister Smet
Neem contact op met de schrijver van de petitie
Petitie Deeltijds Kunstonderwijs
Via ons belastinggeld en onze gemeente betalen wij al extra inschrijvingsgeld.
De Nederlanders komen massaal hier opleiding volgen omdat het hun (bijna) niets kost in vergelijking met Nederland.
Dus ... het wordt hoog tijd dat zij meer gaan betalen.
Re: Petitie Deeltijds Kunstonderwijs
#277: - Petitie Deeltijds Kunstonderwijs
In Nederland is het niet voor iedereen duur. Als je in je eigen woonplaats kunstonderwijs volgt, komt het gemeentebestuur nogal eens te gemoet zodat het inschrijvingsgeld lager ligt dan in Vlaanderen. Daaraan besteedt Bergen op Zoom bijvoorbeeld 35000euro per jaar. Als signaal kan dat tellen, maar ik zie ze het hier nog niet doen. Als je zelf het enorme belang van kunstonderwijs niet beseft, zul je er de gevolgen van moeten ondergaan. Geen platen meer, en die moeten dan nog afgezet worden om maar iets te zeggen....
Ik betaal graag daarvoor.
Bovendien, als ik een groot deel van mijn geld moet afgeven, dan wil ik ook een stem hebben wat ermee gedaan wordt.
Neem onze trots niet weg!
Er zijn kinderen waarvan de ouders dit niet kunnen betalen en dan kan er talent verloren gaan.
#1: jos - n, kunstonderwijs is veel meer dan die kunst zelf het gaat om 'creatief denken', dat heeft veel toepassingen in het leven van mensen niet alleen in de kunst zelf, het gaat veel verder, het creatief denken is niet alleen voor enkelingen die kunnen betalen. Stimulie gaan meestal door subsidiering so be it. Door de jaren zijn er al verschillende minder drastische prijsstijgingen geweest niemand sprak erover, waarom nu zo plots verdubbelen een redelijke prijsstijging zal veel minder impact hebben op de financiele mogelijkheden van de leerlingen, wie er echt voor gaat zal een beperkte prijsstijging wel betalen.
Re: Re: Re: DKO
#238: Juri Cosman - Re: Re: DKO
Volledig mee eens, Juri.
En als er dan bepaalde richtingen zijn waar leerkrachten als "goedkope babysit" zouden fungeren, dan zou dat probleem moeten worden aangepakt. Leerlingen (en leerkrachten) in DKO werden reeds geconfronteerd met verdubbeling van inschrijvingsgeld toen minister Muyters in volle vakantieperiode (heel sluiks, dank u NV-A) besliste om geen opleidingscheques meer toe te kennen voor cursussen “die niet direct arbeidsgericht zijn”. Desbetreffend minister besliste dus zelf (zonder kennis van zaken) welke cursussen al dan "arbeidsgericht" zijn. Algemene en culturele vorming wordt naar prullenmand verwezen. Inderdaad, prijs verdubbelde dus.
Nu nog eens een verdubbeling? Dat betekent dat inschrijvingsgeld sedert 2010 400% gestegen zijn. Nota bene, inschrijvingsgeld van DKO is niet opgenomen in de Consumptieprijsindex korf. Moet ik de curve van de koopkracht sedert 2010 nog eens uittekenen of zien we die al voor ons?
Re:
Ja, onze minister van 'gelijke kansen' wordt vanaf nu "minister van ongelijke kansen".
Het doet afbreuk aan de leesbaarheid.
Tegen het verdubbelen van het inschrijvingsgeld voor DKO!
Tegen het verdubbelen van het inschrijvingsgeld voor DKO!
Re: n,
Door de inschrijvingsgelden te verhogen zullen er meer en meer mensen afvallen.
Dat terwijl het net de bedoeling is om laagdrempelig te blijven lijkt me.
Of gaan we enkele eeuwen terug, waar muziek, woord en beeldende kunsten enkel
voor de elite was weggelegd. DKO blijft onderwijs, en onderwijs moet toegankelijk
blijven voor iedereen!
GEEN VERHOGING INSCHRIJVINGSGELDEN !
Dat terwijl het net de bedoeling is om laagdrempelig te blijven lijkt me.
Of gaan we enkele eeuwen terug, waar muziek, woord en beeldende kunsten enkel
voor de elite was weggelegd. DKO blijft onderwijs, en onderwijs moet toegankelijk
blijven voor iedereen!
KIND van de rekening
mijn wereldje
we moeten ergens onze creativiteit kwijt.
| This discussion has been closed. |
Petitie Deeltijds Kunstonderwijs
Via ons belastinggeld en onze gemeente betalen wij al extra inschrijvingsgeld.
De Nederlanders komen massaal hier opleiding volgen omdat het hun (bijna) niets kost in vergelijking met Nederland.
Dus ...