JA voor kilometerheffing/ Oui pour la tarification kilométrique

Quoted post


Gast

#876 Re: Rekeningrijden doen we al 80 jaar

2014-03-17 07:16

#871: praktischnadenken - Rekeningrijden doen we al 80 jaar

Again: rekeningrijden gaat over het aanrekenen van de prijs van je plaats op het wegdek. Wanneer je om 3 uur 's nachts tegen 300km/u over onze snelwegen zou kunnen racen, is die prijs nihil want dan is er een overaanbod van plaats op het wegdek. Als je diezelfde verplaatsing 6 uur later wil doen, dan zal er van racen doorgaans helemaal geen sprake zijn; de vraag naar plaats op het wegdek is dan vaak groter dan het aanbod (file).

 

Dus als je de congestie aanrekent via de brandstof, dan betekent dit dat je tijdens je nachtelijke verplaatsing te veel betaald. Tijdens de spits betaal je te weinig. Iemand die zijn verplaatsing normaal makkelijk om 3 uur 's nachts zou kunnen doen, wordt in het huidige systeem helemaal niet aangemoedigd om dat te doen. Dit is oneerlijk maar vooral ook nadelig voor de belastingbetaler. Net als jij betaal ik via mijn belastingen voor het onderhoud en aanleg van dure weginfrastructuur. Is het dan niet normaal dat de overheid als een goede huisvader er voor zorgt dat die infrastructuur zo efficiënt mogelijk wordt benut; dat mijn belastinggeld zo goed mogelijk rendeert voor onze economie? Een overheid die uitgaat van het algemeen belang voert een slimme kilometer heffing in wanneer dit *technisch* mogelijk is. Er zijn géén redenen te bedenken, buiten eventueel technische, waarom dit in functie van het algemeen belang niet ingevoerd zou moeten worden.

Reacties


Gast

#878 Re: Re: Rekeningrijden doen we al 80 jaar

2014-03-18 20:19:17

#876: - Re: Rekeningrijden doen we al 80 jaar

Kan het nog dwazer als argument. Vind mij vijf beroepen waar je je verplaatsing gemakkelijk om 3 uur 's nachts kan afleggen (misschien de supermarkten, de administratieve diensten, de bedrijven 24 uur op 24 open houden).

Mocht u het nog niet weten:'s nachts hoort een mens te slapen: de mens is geen nachtdier (jongeren zijn misschien wel nachtbrakers, maar dwing hen toch niet om enkel 's nachts te leven), maar ondanks het geringe aantal auto's is het percentage ongevallen 's nachts vrij hoog. Totaal tegennatuurlijk.

Als goede huisvader zal ik mijn kinderen niet aansporen om 's nachts te beginnen leven en ons wegennet te gebruiken (uit financiële overwegingen). Als de overheid dit doet, dan is het net geen goede huisvader.

Ander argument, a.u.b. Liefst een verstandig.