JA voor kilometerheffing/ Oui pour la tarification kilométrique

Quoted post

Gast

#878 Re: Re: Rekeningrijden doen we al 80 jaar

2014-03-18 20:19

#876: - Re: Rekeningrijden doen we al 80 jaar

Kan het nog dwazer als argument. Vind mij vijf beroepen waar je je verplaatsing gemakkelijk om 3 uur 's nachts kan afleggen (misschien de supermarkten, de administratieve diensten, de bedrijven 24 uur op 24 open houden).

Mocht u het nog niet weten:'s nachts hoort een mens te slapen: de mens is geen nachtdier (jongeren zijn misschien wel nachtbrakers, maar dwing hen toch niet om enkel 's nachts te leven), maar ondanks het geringe aantal auto's is het percentage ongevallen 's nachts vrij hoog. Totaal tegennatuurlijk.

Als goede huisvader zal ik mijn kinderen niet aansporen om 's nachts te beginnen leven en ons wegennet te gebruiken (uit financiële overwegingen). Als de overheid dit doet, dan is het net geen goede huisvader.

Ander argument, a.u.b. Liefst een verstandig.

Reacties

Gast

#879 Re: Re: Re: Rekeningrijden doen we al 80 jaar

2014-03-19 11:54:23

#878: - Re: Re: Rekeningrijden doen we al 80 jaar

Een mens moet inderdaad slapen, maar dat moet niet per se voor iedereen 100% hetzelfde zijn. Hoe dan ook, we wijken af. Mijn punt is dat er vandaag een *grote* overcapaciteit is de we nu laten links liggen, ook overdag. Op dit ogenblik (woensdagmiddag) is er volgens de verkeersinfo op Deredactie.be slechts 37 km file, op de meeste wegen geen tot bijna geen vertraging. Vandaag willen we allemaal op hetzelfde moment de baan op, met het bekende resultaat 's ochtends en 's avonds.

Er is vandaag *overcapaciteit* op onze wegen, maar vaak *niet* tijdens de spits. Rekeningrijden zet de maatschappij via economische prikkels aan om beter gebruik te maken van de bestaande capaciteit. Dus enkel economisch interessante verplaatsingen zullen gedaan worden tijdens de spits, de rest zal er buiten gebeuren. De bestaande wegen zullen dus beter gebruikt worden. Mijn investering (belastinggeld voor weginfrastructuur) zal bijgevolg beter renderen.

De alternatieven om de ondercapaciteit aan te pakken tijdens de spits kosten de overheid geld, veel geld. Aankoop van meer bussen, trams en treinen, meer overheidspersoneel bij het openbaar vervoer nodig, onteigeningen voor nieuwe wegen, aanleg van nieuwe wegen, herinrichting van bestaande wegen,... Dat is allemaal niet gratis hé; dat wordt betaald met ons belastinggeld!

Er zijn 3 mogelijkheden:

1) Struisvogelpolitiek: de overheid doet niets, het fileprobleem blijft hoog en steeds meer bedrijven verhuizen (bekend voorbeeld: Wim Bosman dat al verhuist is om die reden). De Belgische economie zinkt verder weg. De kloof met landen als Zimbabwe wordt verder gedicht (in ons nadeel he).

2) De overheid verhoogt de belastingen of bespaart op andere vlakken zodat er veel meer middelen vrijkomen voor de NMBS, De Lijn, onteigeningen, investeringen in nieuwe wegen,...

3) Een slimme kilometerheffing wordt ingevoerd waarvan de extra opbrengsten gebruikt worden voor extra middelen voor het openbaar vervoer.