JA voor kilometerheffing/ Oui pour la tarification kilométrique

Quoted post

praktischnadenken

#871 Rekeningrijden doen we al 80 jaar

2014-03-11 15:54

Rekeningrijden doen we al zolang we benzine tanken. Immers, wie meer rijdt, meer tankt en meer betaalt. Wie milieuvriendelijk rijdt, betaalt wat minder.

Maar schijnbaar denken jullie dat iedereen vrijelijk kan gaan wonen en werken waardie wil omdat de banken werkelijk in de rij staan om hypotheken te verstrekken en de huizenkopers zich verdringen voor je voordeur. En dat de overheid enorme bedragen toch over heeft om te besteden aan allerlei falende IT projecten zoals rekeningrijden, OV chipkaart, de gehackte DIGiD, missende bestanden bij de belastingdienst, gewiste PDF bestanden in strafzaken, gewiste telefoongesprekken van ministers en noem maar op.

Reacties


Gast

#876 Re: Rekeningrijden doen we al 80 jaar

2014-03-17 07:16:22

#871: praktischnadenken - Rekeningrijden doen we al 80 jaar

Again: rekeningrijden gaat over het aanrekenen van de prijs van je plaats op het wegdek. Wanneer je om 3 uur 's nachts tegen 300km/u over onze snelwegen zou kunnen racen, is die prijs nihil want dan is er een overaanbod van plaats op het wegdek. Als je diezelfde verplaatsing 6 uur later wil doen, dan zal er van racen doorgaans helemaal geen sprake zijn; de vraag naar plaats op het wegdek is dan vaak groter dan het aanbod (file).

 

Dus als je de congestie aanrekent via de brandstof, dan betekent dit dat je tijdens je nachtelijke verplaatsing te veel betaald. Tijdens de spits betaal je te weinig. Iemand die zijn verplaatsing normaal makkelijk om 3 uur 's nachts zou kunnen doen, wordt in het huidige systeem helemaal niet aangemoedigd om dat te doen. Dit is oneerlijk maar vooral ook nadelig voor de belastingbetaler. Net als jij betaal ik via mijn belastingen voor het onderhoud en aanleg van dure weginfrastructuur. Is het dan niet normaal dat de overheid als een goede huisvader er voor zorgt dat die infrastructuur zo efficiënt mogelijk wordt benut; dat mijn belastinggeld zo goed mogelijk rendeert voor onze economie? Een overheid die uitgaat van het algemeen belang voert een slimme kilometer heffing in wanneer dit *technisch* mogelijk is. Er zijn géén redenen te bedenken, buiten eventueel technische, waarom dit in functie van het algemeen belang niet ingevoerd zou moeten worden.