JA voor kilometerheffing/ Oui pour la tarification kilométrique

Quoted post


Gast

#834 Re: Re: Re: Een fragment uit het boek Groei maakt gelukkig

2014-02-21 15:58

#833: - Re: Re: Een fragment uit het boek Groei maakt gelukkig

Je bent een tweezak: nu is het weer om milieuredenen dat de taks moet ingevoerd worden, dat er een mentaliteitswijziging moet zijn (verkeer kost veel, is vervuilend, enz.). Als er dan duidelijk wordt gemaakt hoeveel er al wordt betaald via accijnzen, BIV, etc. (ja, gelukkig ook door Nederlanders die hier komen tanken: het is de enige manier om ze ook te belasten omdat ze ons wegennet voor transit gebruiken en congestieproblemen te veroorzaken - want dankzij jouw kilometerheffing zouden ze niet eens voor de congestieproblemen moeten betalen).

Maar goed, iemand die dus waarschijnlijk het geluk heeft - zoals jij - alles in de buurt te kunnen doen (werken, boodschappen, ontspanning) geen auto heeft (mooie besparing), waarschijnlijk parasiteert (door af en toe een lift te vragen) en geen enkele taks op auto of verkeer betaalt, jij klaagt omdat je tot het autoverkeer bijdraagt. Dat je er ook van profiteert (evenveel als degene die ervoor zorgen) in de vorm van de luxe die je in je supermarkt vindt, lijk je gemakshalve even te 'vergeten'. Het liefst van al zou je ook daarvoor alleen maar de anderen willen laten betalen.

Wat zou je doen mochten de meesten hun werk opgeven, omdat het voor hen niet meer rentabel is om te gaan werken. Dan zal er (nog) meer op werk worden belast (en dan kun je dat ook wel betalen: ook niet eerlijk natuurlijk, en voor jou opnieuw een reden om aan de klaagmuur te hangen omdat het een of ander onderzoek zal hebben uitgerekend dat jouw bijdrage aan de werkloosheidsuitkeringen 38,26 euro zal bedragen, terwijl het vandaag nog maar 8,16 euro is).

Andere keren is het het congestieprobleem dat jouw parten speelt. Heb jij er last van als je met je fiets gaat? Neen, zwijg er dan over, de werkmensen die jij wil laten betalen, die hebben er last van (minder quality time). Indien je er echt last van hebt, dan moet het voor jou een luxeprobleem zijn en dan ben jij waarschijnlijk een van de kapitalisten die groene ideologie misbruiken voor eigen gemak. Want zelfs de groenen weten dat elke bijkomende belasting op arbeid momenteel niet aan de orde is, zonder alternatief verkeer. Zij hebben een rechtlijniger discours: om congestieproblemen aan te pakken, moeten er alternatieven zijn. Die zijn er momenteel niet. Ook niet voor veel mensen die in jouw ogen dichtbij hun werk wonen.

Reacties


Gast

#835 Re: Re: Re: Re: Een fragment uit het boek Groei maakt gelukkig

2014-02-21 18:24:12

#834: - Re: Re: Re: Een fragment uit het boek Groei maakt gelukkig

Ik vind het een goeie maatregel om beide redenen: files en vervuiling. Het proefproject en de praktijk zullen uitwijzen hoeveel effect het heeft, maar het zal alvast niet tot méér files of méér vervuiling leiden.

Dat ik veel in de buurt heb is voor een groot deel door bewuste keuzes. Ik heb bewust werk in de buurt gezocht, ben niet op het platteland gaan wonen (zoals velen bewust doen), heb geen hobby waarvoor ik een auto nodig heb en ga niet op reis met de auto, om een paar voorbeelden te noemen. Het vergt gewoon een andere levensstijl, soms kost het wat meer tijd of moeite, maar meestal is het ontspannender, gezonder en goedkoper. Hier wat info: http://www.olino.org/articles/2011/01/17/geen-auto-hoe-doe-je-dat-nou

Ik betaal inderdaad geen BIV of brandstoftaks, maar ik gebruik/verslijt dan ook veel minder wegen, heb geen parkeerplaats van 10 m² nodig, veroorzaak geen files, zal gemiddeld minder verkeersslachtoffers maken en stoot voor mijn persoonlijk vervoer geen fijn stof of co2 uit. Wat ik in de supermarkt koop kan moeilijk op een andere manier dan met de vrachtwegen geleverd worden, en misschien zouden die producten wat goedkoper zijn als die vrachtwagens wat minder in de file zouden staan.

Waarom zouden mensen stoppen met werken? Het leven is een kwestie van prioriteiten, als een kilometerheffing voor sommigen echt zo duur zou zijn, dan zal men bvb. eens een smartphone of reisje moeten overslaan. En voor degenen die het echt moeilijk hebben komt er vast wel een sociale correctie (slimme kilometerheffing slaat niet alleen op het type weg of tijdstip).

Voor mijn verplaatsingen heb ik geen last van files, maar onze economie heeft er wel last van, en mijn longen waarschijnlijk ook (een aanschuivende auto vervuilt meer dan een vlot rijdende auto).

"om congestieproblemen aan te pakken, moeten er alternatieven zijn. Die zijn er momenteel niet. Ook niet voor veel mensen die in jouw ogen dichtbij hun werk wonen."

Hieronder zie je de pendelafstanden in ons bedrijf. Fiets is groen, bromfiets is geel, auto is oranje. Voor een derde of de helft is er wel een alternatief, maar de wil ontbreekt waarschijnlijk.

http://tweakimg.net/g/forum/templates/tweakers_ng/html/showimage.html?http%3A//s23.postimg.org/a553ky4wr/tmp.png


Gast

#839 Re: Re: Re: Re: Een fragment uit het boek Groei maakt gelukkig

2014-02-21 20:54:11

#834: - Re: Re: Re: Een fragment uit het boek Groei maakt gelukkig

Grappig...iemand die niet door heeft dat hier een heleboel verschillende mensen zitten pro rekeningrijden. Daar doe ik zelfs geen moeite voor.