JA voor kilometerheffing/ Oui pour la tarification kilométrique


Gast

/ #835 Re: Re: Re: Re: Een fragment uit het boek Groei maakt gelukkig

2014-02-21 18:24

#834: - Re: Re: Re: Een fragment uit het boek Groei maakt gelukkig

Ik vind het een goeie maatregel om beide redenen: files en vervuiling. Het proefproject en de praktijk zullen uitwijzen hoeveel effect het heeft, maar het zal alvast niet tot méér files of méér vervuiling leiden.

Dat ik veel in de buurt heb is voor een groot deel door bewuste keuzes. Ik heb bewust werk in de buurt gezocht, ben niet op het platteland gaan wonen (zoals velen bewust doen), heb geen hobby waarvoor ik een auto nodig heb en ga niet op reis met de auto, om een paar voorbeelden te noemen. Het vergt gewoon een andere levensstijl, soms kost het wat meer tijd of moeite, maar meestal is het ontspannender, gezonder en goedkoper. Hier wat info: http://www.olino.org/articles/2011/01/17/geen-auto-hoe-doe-je-dat-nou

Ik betaal inderdaad geen BIV of brandstoftaks, maar ik gebruik/verslijt dan ook veel minder wegen, heb geen parkeerplaats van 10 m² nodig, veroorzaak geen files, zal gemiddeld minder verkeersslachtoffers maken en stoot voor mijn persoonlijk vervoer geen fijn stof of co2 uit. Wat ik in de supermarkt koop kan moeilijk op een andere manier dan met de vrachtwegen geleverd worden, en misschien zouden die producten wat goedkoper zijn als die vrachtwagens wat minder in de file zouden staan.

Waarom zouden mensen stoppen met werken? Het leven is een kwestie van prioriteiten, als een kilometerheffing voor sommigen echt zo duur zou zijn, dan zal men bvb. eens een smartphone of reisje moeten overslaan. En voor degenen die het echt moeilijk hebben komt er vast wel een sociale correctie (slimme kilometerheffing slaat niet alleen op het type weg of tijdstip).

Voor mijn verplaatsingen heb ik geen last van files, maar onze economie heeft er wel last van, en mijn longen waarschijnlijk ook (een aanschuivende auto vervuilt meer dan een vlot rijdende auto).

"om congestieproblemen aan te pakken, moeten er alternatieven zijn. Die zijn er momenteel niet. Ook niet voor veel mensen die in jouw ogen dichtbij hun werk wonen."

Hieronder zie je de pendelafstanden in ons bedrijf. Fiets is groen, bromfiets is geel, auto is oranje. Voor een derde of de helft is er wel een alternatief, maar de wil ontbreekt waarschijnlijk.

http://tweakimg.net/g/forum/templates/tweakers_ng/html/showimage.html?http%3A//s23.postimg.org/a553ky4wr/tmp.png