JA voor kilometerheffing/ Oui pour la tarification kilométrique
Quoted post
Gast |
#832 Re: Een fragment uit het boek Groei maakt gelukkig2014-02-21 14:10#828: - Een fragment uit het boek Groei maakt gelukkig Dat artikel is onnozel: verwart appels en peren, rukt heel veel zaken van de pot, houdt geen rekening met de realiteit. Samengevat: ons verkeer krijgt subsidies (want 'gratis'), werk wordt teveel belast. Er zijn files en niets helpt om die te vermijden (alles geprobeerd, 'zelfs gratis vervoer'). Dus: voer de kilometerheffing in en je zal werk minder kunnen belasten.
Tot zover de nonsens. Ons verkeer krijgt geen subsidies (want de deelnemers betalen al op meerdere manieren: accijnzen, BIV, verkeersbelasting, minder 'quality time' en als je pech hebt, een ongeval). Enkel wie geen auto heeft (hoeft te hebben), durft te beweren dat het verkeer wordt gesubsidieerd. Hij kan niet inschatten hoeveel een wagen kost en hoeveel de deelnemer dus zelf bijdraagt aan die 'subsidie'. Werk wordt teveel belast: daar kan ik inkomen. De voorgestelde oplossingen worden verkeerd voorgesteld en zijn dus van de pot gerukt: het openbaar vervoer was enkel in Hasselt gratis, dus niet voor wie naar Brussel of Antwerpen pendelt, carpooling helpt (zie de volle parkings), maar heeft zijn beperkingen. Bovendien: wie zit er in de file, juist, ja... mensen die tussen 6 en 9 uur naar hun werk moeten, omdat ze geen alternatieven hebben. U kent blijkbaar de geografische situatie in het zuiden van het land niet, waar in de meeste dorpjes (die zo worden gewaardeerd, want levenskwaliteit, geen lintbebouwing, enz.) er helaas niets van openbaar vervoer is voorzien (of soms een bus die 's morgens de mensen om 7 uur oppikt en 's avonds om 17 uur opnieuw afzet). Hoe denkt u dat de kilometerheffing door de grootste slachtoffers van de file wordt gepercipieerd? Juist, ja, als een BIJKOMENDE belasting op werk, want inderdaad, wie niet werkt moet onnozel zijn om tussen 6 en 9 uur in de file te gaan staan (tenzij hij/zij per se naar zijn tweede residentie aan de kust of in de Ardennen wil geraken). U gelooft echt dat de kilometerheffing een verlaging van de belasting op arbeid zal teweegbrengen. Tsja, dan bent u of misdadig of naïef. Kent u het programma van de NVA (de partij die in Vlaanderen ongetwijfeld aan de macht zal komen)? Neen, wel zij vinden dat 'de ondernemer' ook door Vadertje Staat teveel wordt belast. De eerste die dus zal profiteren van de belasting is dus de 'ondernemer'. Het is dus net pervert dat net die ondernemer - om zijn vrouw op elk moment van de dag vlotter naar hun residentie te laten rijden - plotseling groene thema's (milieu), rode thema's (iedereen gelijk voor de wet) en blauwe thema's (minder files trekt meer economie aan... (en dus meer vrachtverkeer)) misbruikt om uiteindelijk zijn eigen winstmarges te verhogen. Bent u ondernemer, die alleen maar wil dat zijn echtgenote / minnares en zijn eigen werknemers niet in de file staan en hoopt dat door de taks het grootste deel van de werkmensen er uiteindelijk voor zal kiezen om elke dag zo'n zes à acht uur in het openbaar vervoer te verliezen? Of toch een geiten wollen sok die uit principe geen televisie, geen auto, enz. heeft (daar nog inderdaad rijk door wordt), heel ver van de realiteit staat en heel naïef een artikeltje gelezen heeft (zelf geschreven heeft?) zonder er kritisch over na te denken? |
Reacties
Gast |
#833 Re: Re: Een fragment uit het boek Groei maakt gelukkig2014-02-21 15:23:32#832: - Re: Een fragment uit het boek Groei maakt gelukkig Iets wat meer kost dan opbrengt kan je als een onderbelasting of subsidie zien. "De gemiddelde "opbrengst" (brandstofaccijnzen, verkeersbelasting, belasting op inverkeerstelling, btw,...) bedraagt 6,9 euro (per 100 km) voor dieselwagens en 11,6 euro voor benzinewagens. Deskundigen berekenden dat een dieselvoertuig goed was voor 25,9 euro externe kosten per honderd kilometer. Een benzineauto kwam op 24,4 euro per honderd kilometer. De externe kosten van een dieselwagen liggen dus vier keer hoger dan zijn opbrengsten. De bewering dat we de auto als een melkkoe moeten beschouwen, klopt niet als je oog hebt voor de kosten. Kanttekening daarbij is wel dat in 2002 80 procent van de totale externe schade toe te schrijven was aan kosten door files en dat wanneer die kost buiten beschouwing wordt gelaten, de huidige belastingen voldoende hoog zijn om de milieukosten van het verkeer te vergoeden." En aangezien files sinds 2002 sterk toegenomen zijn zal die externe kost dus ook hoger zijn dan toen. Nog los van het feit dat astma, longkanker of gewonden/doden in het verkeer eigenlijk niet in geld uit te drukken zijn. Enquête EOS: "De enquête polste ook naar de mening van de Vlaming over de verkeersknoop. Om die te ontwarren, rekent 90 procent op een mentaliteitswijziging - in 2003 was dat nog maar 74 procent." |
Gort over de grens moet blijven.
Steun KEES van DAAIBOOI BEACH CURACAO
Zwembad het Baafje Heiloo moet open blijven!
De St. Victorkerk behouden voor ontmoetingen.
Respecteer de euthanasiewet
Wij willen een eerlijke boer.inn.enlandbouw!
Behoud Losloopgebieden voor Honden op de Utrechtse Heuvelrug, in Austerlitz, en Zeist
Geen Noodopvang / AZC op het Hocrasterrein te Bussum
Gelijkwaardigherstel mag niet stoppen!
Wij eisen het intrekken van de huidige vergunningen van de Fourwinds Policedog center in Geffen!
Bescherm minderjarige vluchtelingen tegen het nieuwe asielbeleid!
Castratie-/sterilisatieplicht huiskatten Nederland
Red Nederland: Heropen de Gaswinning!
Open brief aan de Belgische regering - Leg de lat hoger: stop de blokkade, stop de genocide
EINDE CORONA CRISIS: Overheid sta behandeling van COVID-19 met HCQ en zink en / of Ivermectine toe!
Voor een realistische snelheid van 90km/u op de Houtlaan in Wijnegem!
Is er iets dat u wilt veranderen?
Verandering vindt niet plaats door te zwijgen. De auteur van deze petitie stond op en ondernam actie. Zult u hetzelfde doen? Start een sociale beweging door een petitie aan te maken.
Start uw eigen petitieAndere petities waarin u mogelijk geïnteresseerd bent
Geen AZC barendrecht op grens van Lombardijen
810 Gemaakt: 2025-07-08
Geen hoge milieucategorie (HMC) bedrijvigheid Warmoeziersweg Bergschenhoek
312 Gemaakt: 2025-07-15
Gort over de grens moet blijven.
5863 Gemaakt: 2025-06-16
Hou IJsbaan DE PISTE Kortrijk open !
2302 Gemaakt: 2025-07-05
Open brief aan de Belgische regering - Leg de lat hoger: stop de blokkade, stop de genocide
9388 Gemaakt: 2025-06-04
NEEN, geen zonnepanelen op "de Pit" in Nieuwkapelle!
698 Gemaakt: 2022-05-17
Behoud het auditorium Maisin in zijn volledige staat
92 Gemaakt: 2025-07-10
Bezwaar Windturbines Stad Kortrijk
384 Gemaakt: 2025-07-03
Geen windmolens op de Grashoek
263 Gemaakt: 2025-07-03
Red onze tuin! Samentuin Fonteinstraat
81 Gemaakt: 2025-07-08
NEEN aan de afbraak van de NEKKERHAL in MECHELEN
6139 Gemaakt: 2025-06-15
Pak ons buitenzwembad niet af!
1897 Gemaakt: 2025-06-02
Ik ben tegen de komst van een arbeidsmigrantenhotel in het mooie buitengebied van Heinkenszand voor 48 arbeidsmigranten die niet in de buurt gaan werken maar in Yerseke of Noord Brabant.
109 Gemaakt: 2022-02-14
Kortsnuiten Blijven Bestaan
3011 Gemaakt: 2024-10-23
Behoud de NS JongerenDagkaart
2650 Gemaakt: 2025-06-24
Meningen over het voorgestelde Asielzoekerscentrum in Venlo.
3525 Gemaakt: 2024-07-07
Aankleden etalages voormalige winkelpand Visser
44 Gemaakt: 2025-07-10
Veiligheid en overlast N237 (Amersfoortsestraat / Utrechtseweg)
124 Gemaakt: 2025-07-08
Teken deze petitie! We willen geen McDonalds op de Veluwezoom, aan de bosrand Velp-Rheden
15677 Gemaakt: 2024-01-31
Stop de container MSNU9636101!
109 Gemaakt: 2025-07-04