JA voor kilometerheffing/ Oui pour la tarification kilométrique

Quoted post

Gast

#759 Re: Re:

2014-02-17 14:55

#755: - Re:

En hoeveel mannen kopen een extra zware/snelle auto voor hun ego? En hoe controleer je of ze dat kopen voor hun ego? Bvb. de SUV-rage: is zwaarder en minder aërodynamisch dan een berline, en toch is het populair omdat sommigen dat stoer vinden, of voor het psychologische effect van hoger te zitten, of om meer kans te maken bij een ongeval (ten koste van anderen). Voor dergelijke uitspattingen en egotripperij zijn er globaal ook al miljoenen tonnen extra co2 en andere smurrie uitgestoten. En dan heb je nog de 0 tot 100 fetish (merk je vaak als het licht op groen springt), officieel geen hobby of race, maar wel met als doel om zo snel mogelijk op te trekken. Er is dus een grote grijze zone tussen de pure praktische autogebruikers voor wie een kleine Japanse auto al volstaat en rustig rijden, en degene voor wie het een passie is, en dat merk je vaak aan de auto, de rijstijl en het autogebruik. (ik ben niet degene waarop je antwoordde en heb zelf geen auto)

Reacties

Gast

#763 Re: Re: Re:

2014-02-17 16:22:50

#759: - Re: Re:

Ik had inderdaad door dat je niet degene was waarop ik had geantwoord: je spreekt dezelfde taal als ik en wijst op een ander probleem van de kilometerheffing. De macho's en hobbyrijders worden belast voor hun hobby in termen van kilometers, net als degene die gaat werken. Dat die mannen (vrouwen die onder de noemer 'onnozele rijder' vallen zijn eerder zeldzaam) inderdaad veel - en volledig nutteloos - vervuilen en niet meer belast dan ik, gaat er bij mij niet in.

Voor mij is de auto een noodzakelijk kwaad en ik probeer bewust en op alle mogelijke manieren om mijn kilometers te beperken en mijn verbruik te beperken. Dat eerste is moeilijk haalbaar, maar ik ben toch na veel denkwerk van 70000 km naar 60000 km kunnen afzakken. Dat tweede lukt nog beter: ik heb een cursus economisch rijden gevolgd en mijn competitiegeest probeert een maximum aantal kilometers te rijden met volle tank (50 l). Ik haal toch vaak een 1150 km met volle tank.

Kortom, de auto is voor mij echt een noodzakelijk kwaad: ik probeer de dieselaccijnzen zoveel mogelijk te beperken door zo economisch mogelijk te rijden (ik betaal mijn transportkosten zelf). Een kilometerheffing maakt al die inspanningen ongedaan: vanaf nu ga ik niet meer de meest economische wegen kiezen (autosnelweg tegen 95 - 100 km/uur), maar de vervuilendere gewestwegen (stoppen, optrekken, stoppen) die blijkbaar niet (of minder) financieel belast zullen worden... maar wel files zullen aantrekken. Het geheel moet voor mij immers betaalbaar blijven...