JA voor kilometerheffing/ Oui pour la tarification kilométrique

Quoted post


Gast

#763 Re: Re: Re:

2014-02-17 16:22

#759: - Re: Re:

Ik had inderdaad door dat je niet degene was waarop ik had geantwoord: je spreekt dezelfde taal als ik en wijst op een ander probleem van de kilometerheffing. De macho's en hobbyrijders worden belast voor hun hobby in termen van kilometers, net als degene die gaat werken. Dat die mannen (vrouwen die onder de noemer 'onnozele rijder' vallen zijn eerder zeldzaam) inderdaad veel - en volledig nutteloos - vervuilen en niet meer belast dan ik, gaat er bij mij niet in.

Voor mij is de auto een noodzakelijk kwaad en ik probeer bewust en op alle mogelijke manieren om mijn kilometers te beperken en mijn verbruik te beperken. Dat eerste is moeilijk haalbaar, maar ik ben toch na veel denkwerk van 70000 km naar 60000 km kunnen afzakken. Dat tweede lukt nog beter: ik heb een cursus economisch rijden gevolgd en mijn competitiegeest probeert een maximum aantal kilometers te rijden met volle tank (50 l). Ik haal toch vaak een 1150 km met volle tank.

Kortom, de auto is voor mij echt een noodzakelijk kwaad: ik probeer de dieselaccijnzen zoveel mogelijk te beperken door zo economisch mogelijk te rijden (ik betaal mijn transportkosten zelf). Een kilometerheffing maakt al die inspanningen ongedaan: vanaf nu ga ik niet meer de meest economische wegen kiezen (autosnelweg tegen 95 - 100 km/uur), maar de vervuilendere gewestwegen (stoppen, optrekken, stoppen) die blijkbaar niet (of minder) financieel belast zullen worden... maar wel files zullen aantrekken. Het geheel moet voor mij immers betaalbaar blijven...

 

Reacties


Gast

#786 Re: Re: Re: Re:

2014-02-17 23:55:12

#763: - Re: Re: Re:

"Een kilometerheffing maakt al die inspanningen ongedaan: vanaf nu ga ik niet meer de meest economische wegen kiezen (autosnelweg tegen 95 - 100 km/uur), maar de vervuilendere gewestwegen (stoppen, optrekken, stoppen) die blijkbaar niet (of minder) financieel belast zullen worden..."

1) Accijnzen moeten blijven bestaan maar moeten lager zodat ze enkel de milieu-impact aanrekenen.

2) Een slimme kilometerheffing houdt in dat de hoogte afhankelijk is van tijd en plaats in functie van de congestie op die plaats op dat ogenblik. De snelwegen zullen steeds de goedkoopste optie zijn op een bepaald traject om sluipverkeer te ontmoedigen. Wil je per se meer betalen, dan mag je natuurlijk op andere wegen files gaan veroorzaken.