JA voor kilometerheffing/ Oui pour la tarification kilométrique

Quoted post


Gast

#658 Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Ik vind dit prachtig de mensen die er voor zijn kijk wat verder

2014-02-12 21:17

#656: - Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Ik vind dit prachtig de mensen die er voor zijn kijk wat verder .

Dat sommige mensen die geen alternatieven hebben heel zwaar worden uitgemolken (mij is het nog altijd niet duidelijk overigens of de regering de drogreden van de vervuiling of die van de files aan die bijkomende belasting wil ophangen), terwijl vervuilers - die wel over alternatieven beschikken - gewoon voordeel halen bij het rekeningrijden. Dat heb ik tegen het principe van rekeningrijden zoals het ons nu wordt voorgehouden.

Bovendien vormen ze naast het principe van de taksen op brandstof ("de vervuiler betaalt") een bijkomende belasting en worden dus dezelfde slachtoffers (degene die geen alternatieven hebben) dus voor dezelfde vorm van vervuiling belast, terwijl andere vormen van vervuiling niet belast worden of propere energie niet (meer) wordt aangemoedigd. Dat heb ik tegen het principe van rekeningrijden zoals het ons nu wordt voorgehouden.

Dat een paar jaar geleden een akkoord op een vignet (ook voor buitenlanders die onze wegen kapotmaken, veel vervuilen en files veroorzaken) is afgesprongen, omdat een minister-president toen gezwicht is onder druk van onze Noorderburen, terwijl nu de eigen bevolking mag opdraaien. Dat heb ik tegen het rekeningrijden, zoals het ons nu wordt voorgehouden.

Dat degene die het principe van rekeningrijden verdedigen, geen alternatieven kunnen bieden aan veel inwoners in ons land (noch qua werkgelegenheid, noch qua openbaar vervoer). Zolang die voorwaarden niet zijn voldaan, MOET ik tegen het principe van rekeningrijden zijn, want het is geen rechtvaardig principe.

 

Reacties


Gast

#661 Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Ik vind dit prachtig de mensen die er voor zijn kijk wat ve

2014-02-12 22:17:05

#658: - Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Ik vind dit prachtig de mensen die er voor zijn kijk wat verder

Hear hear! Kan het niet méér met u akkoord zijn!

Als rekeningrijden de mirakeloplossing was dan hadden ze het in Nederland al lang ingevoerd! In Nederland (waar ze op veel vlakken toch altijd serieus voorlopen op ons en de dingen meestal wat sneller geregeld krijgen) zijn ze al van 1999 (!) bezig over rekeningrijden. Het is nu 2014 en het is er nog niet. En ze hebben al uitgesproken dat er voor 2020 zeker al geen sprake zal zijn van rekeningrijden op wat voor manier dan ook.

In Nederland hebben ze al talrijke proefprojecten gedaan met zeker geen eenduidig succes. Blijkt bijvoorbeeld dat je zo'n project al minstens 4 maanden moet aanhouden vooraleer je gedragsveranderingen bij mensen zal constateren.

Het proefproject in België slaat nergens op en is weeral maar eens weggegooid belastinggeld en wel hierom:

- Het project duurt 8 weken en is veel te kort om ook maar enige zinnige invloed te kunnen constateren van rekeningrijden op mobiliteitsgedrag

- Het project heeft een veel te klein aantal deelnemers

- De tarieven gehanteerd in het project zijn volgens Crevits 'maar wat bedragen die ze erop geplakt hebben'

- De hele opzet van het project vertrekt vanuit een belonend principe. De deelnemers weten op voorhand al dat ze niks moeten gaan betalen. Ze krijgen een mobiliteitsbudget en als ze hieronder blijven krijgen ze het saldo uitbetaald. Diegene die minder vervuilt wordt beloond. Dat is toch wel helemaal het tegenovergestelde principe van hoe rekeningrijden in de toekomst eventueel zal opgezet zijn, namelijk de vervuiler betaalt. De vaststellingen aan de hand van dit proefproject kunnen dus totaal geen aanwijzing zijn voor het gedrag dat mensen zullen stellen eens ze in de realiteit van rekeningrijden terechtkomen.

Dit proefproject is dus eigenlijk te onnozel voor woorden en vormt volgens mij gewoon een 'pseudowetenschappelijke' basis om later gigantische geldklopperij uit de zakken van de werkende burger te rechtvaardigen.

In Nederland en op andere plaatsen in de wereld zijn al genoeg proeven en real-life-cases beschikbaar zodat België zeker geen miljoenen zou moeten spenderen aan een proefproject dat een wetenschappelijke waarde van 0,0 heeft als het op rekeningrijden aankomt.

Crevits haar zeer onhandig gecommuniceerde zever over dit alles mag je eigenlijk gewoon vertalen als 'Sorry mensen, we hebben veel geld nodig en kunnen het nergens anders gaan halen dan bij de werkende burger. We overgieten deze extra taks met een milieu- en mobiliteitssausje zodat de pil voor jullie hopelijk wat minder bitter wordt'.

Rekeningrijden bestaat op slechts een aantal plaatsen in de wereld die je op minder dan de vingers aan één hand kan tellen. En dan nog blijft het beperkt tot het gebied van één grootstad en zeker niet uitgebreid over nagenoeg alle wegen van een heel land (hoe klein België ook is) zodat je zelfs in de meest rurale gebieden per kilometer zou moeten gaan betalen, gebieden waar noch files, noch overmatige vervuiling zijn, noch openbaar vervoer, noch veel jobs zijn.


Gast

#688 Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Ik vind dit prachtig de mensen die er voor zijn kijk wat ve

2014-02-13 11:46:17

#658: - Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Ik vind dit prachtig de mensen die er voor zijn kijk wat verder

"Dat een paar jaar geleden een akkoord op een vignet (ook voor buitenlanders die onze wegen kapotmaken, veel vervuilen en files veroorzaken)"

Enkel vrachtwagens maken onze wegen kapot, en dan voornamelijk overladen vrachtwagens. Personenwagens zorgen voor extreem verwaarloosbare slijtage aan het wegdek. Als er schade is, dan zal dit zijn wanneer iemand in dronken toestand een paaltje meeneemt en daarbij een stuk asvalt loskomt. Dit geheel terzijde.