JA voor kilometerheffing/ Oui pour la tarification kilométrique


Gast

/ #661 Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Ik vind dit prachtig de mensen die er voor zijn kijk wat ve

2014-02-12 22:17

#658: - Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Ik vind dit prachtig de mensen die er voor zijn kijk wat verder

Hear hear! Kan het niet méér met u akkoord zijn!

Als rekeningrijden de mirakeloplossing was dan hadden ze het in Nederland al lang ingevoerd! In Nederland (waar ze op veel vlakken toch altijd serieus voorlopen op ons en de dingen meestal wat sneller geregeld krijgen) zijn ze al van 1999 (!) bezig over rekeningrijden. Het is nu 2014 en het is er nog niet. En ze hebben al uitgesproken dat er voor 2020 zeker al geen sprake zal zijn van rekeningrijden op wat voor manier dan ook.

In Nederland hebben ze al talrijke proefprojecten gedaan met zeker geen eenduidig succes. Blijkt bijvoorbeeld dat je zo'n project al minstens 4 maanden moet aanhouden vooraleer je gedragsveranderingen bij mensen zal constateren.

Het proefproject in België slaat nergens op en is weeral maar eens weggegooid belastinggeld en wel hierom:

- Het project duurt 8 weken en is veel te kort om ook maar enige zinnige invloed te kunnen constateren van rekeningrijden op mobiliteitsgedrag

- Het project heeft een veel te klein aantal deelnemers

- De tarieven gehanteerd in het project zijn volgens Crevits 'maar wat bedragen die ze erop geplakt hebben'

- De hele opzet van het project vertrekt vanuit een belonend principe. De deelnemers weten op voorhand al dat ze niks moeten gaan betalen. Ze krijgen een mobiliteitsbudget en als ze hieronder blijven krijgen ze het saldo uitbetaald. Diegene die minder vervuilt wordt beloond. Dat is toch wel helemaal het tegenovergestelde principe van hoe rekeningrijden in de toekomst eventueel zal opgezet zijn, namelijk de vervuiler betaalt. De vaststellingen aan de hand van dit proefproject kunnen dus totaal geen aanwijzing zijn voor het gedrag dat mensen zullen stellen eens ze in de realiteit van rekeningrijden terechtkomen.

Dit proefproject is dus eigenlijk te onnozel voor woorden en vormt volgens mij gewoon een 'pseudowetenschappelijke' basis om later gigantische geldklopperij uit de zakken van de werkende burger te rechtvaardigen.

In Nederland en op andere plaatsen in de wereld zijn al genoeg proeven en real-life-cases beschikbaar zodat België zeker geen miljoenen zou moeten spenderen aan een proefproject dat een wetenschappelijke waarde van 0,0 heeft als het op rekeningrijden aankomt.

Crevits haar zeer onhandig gecommuniceerde zever over dit alles mag je eigenlijk gewoon vertalen als 'Sorry mensen, we hebben veel geld nodig en kunnen het nergens anders gaan halen dan bij de werkende burger. We overgieten deze extra taks met een milieu- en mobiliteitssausje zodat de pil voor jullie hopelijk wat minder bitter wordt'.

Rekeningrijden bestaat op slechts een aantal plaatsen in de wereld die je op minder dan de vingers aan één hand kan tellen. En dan nog blijft het beperkt tot het gebied van één grootstad en zeker niet uitgebreid over nagenoeg alle wegen van een heel land (hoe klein België ook is) zodat je zelfs in de meest rurale gebieden per kilometer zou moeten gaan betalen, gebieden waar noch files, noch overmatige vervuiling zijn, noch openbaar vervoer, noch veel jobs zijn.