JA voor kilometerheffing/ Oui pour la tarification kilométrique
Quoted post
Gast |
#635 Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: luiaards2014-02-12 18:58#595: - Re: Re: Re: Re: Re: Re: luiaards "Dit zegt mij alleen maar dat u een bekrompen mens met vooroordelen bent." Oei, meneer voelt zich aangevallen, je zou er nochtans baat bij kunnen hebben om ook met de fiets te gaan werken, evenals de rest van de samenleving (klimaat, vervuiling, ongevallen, files, asfaltzeeën, lawaai...). Zie het als een goeie tip. In ons bedrijf met 50 werknemers woont 1/3 dichter dan 5 km en 2/3 dichter dan 10 km, terwijl slechts 2 personen (waaronder ik) het hele jaar met de fiets komen. En dan maar klagen dat zelfs de lokale wegen dichtslibben. In veel gevallen is dat inderdaad luiheid, want de meeste andere redenen zijn gemakkelijke uitvluchten (te nat, te koud, laptop meenemen,...). Er zijn er zelfs een stuk of 3 die op 1 km afstand wonen en toch met de wagen komen (en bvb. geen kinderen moeten afzetten aan school). Hoe ver woon jij van je werk? En welke verplaatsingen doe jij met de fiets? Geen probleem als je met de auto gaat hoor, maar dan vind ik dat de vervuiler moet betalen, ook voor alle andere kosten die ik eerder aanhaalde: De bestaande belastingen en taksen dekken slechts een derde van de totale kosten van het autosysteem. Hoewel de overheid dus bruto verdient aan de auto, lopen de externe kosten veel hoger op: de auto wordt, net zoals het openbaar vervoer, gesubsidieerd. Dat gaat om zo'n 3000 euro per auto per jaar. Meer auto's resulteren in meer kosten voor wegen en parkings, extra kosten voor de gezondheidszorg (obesitas, vervuiling en zware ongevallen), de kost van extra stress (files, verkeersagressie, lawaai), de kost van de klimaatverandering, de kost van de olie-oorlogen, de kost van de grondstoffen en energie die nodig zijn voor de productie van een auto, de kost van files, de kost van de ruimte waar beton ligt, de kost van de afvalverwerking die bij auto's grootschalig en complex is, en vaak niet te recycleren of schadelijk zoals batterijzuur ed. |
Reacties
Gast |
#638 Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: luiaards2014-02-12 19:08:43#635: - Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: luiaards EN hoe komt het dat ik niks van die lasten heb zoals vervuiling , file en al die zever dat men uitkraamt deze dagen , ook is het voor mij meer dan normaal dat ik mijn voertuig neem al is het voor 5km OMDAT ik ervoor betaal. En die rekeningrijden zoals ik al zei is onevenwichtig en zal altijd zo blijven omdat ment zo'n mensen zoals ik niet kan aanpakken. En eerlijk gezegd hoor je van "denk eens aan je medemens" die kunnen me eerlijk gezegd niet veel schelen aangezien ik daar ook voor betaal. |
Gast |
#642 Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: luiaards2014-02-12 19:15:02#635: - Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: luiaards Ik denk dat ik me aangevallen mocht voelen aangezien je commentaar naar het einde toe ook zeer aanvallend was! Zeker omdat je mijn situatie niet kent. Omdat je collega's blijkbaar wel onder de categorie vallen van mensen die iets kunnen doen aan de situatie, geldt dat niet voor iedereen op dit forum. Als je mijn vorig antwoord goed hebt doorgenomen, heb je vast gelezen dat ik heel wat doe voor het milieu. Dat bestaat niet alleen uit "naar je werk fietsen". Ik werk 100 km van mijn thuis en heb twee kleine kindjes die op school en in de crèche moeten geraken. Geen al te beste combinatie voor even met de fiets naar het werk. Ik neem de fiets als ik thuis ben en het haalbare afstanden zijn. Ik wil me best aansluiten bij de stelling "de vervuiler betaalt", voor mijn part alle vervuiling, aangezien ik daar op veel vlakken geen last van zou hebben. Misschien compenseert dat voor mijn auto-rijden? Maar ons milieu lijdt evenzeer onder alle andere vormen van vervuiling, waar ik waarschijnlijk weer enorm op voor sta tegenover veel mensen die hier kost wat kost het autorijden willen bestraffen. De auto is vervuilend, maar zoals zoveel dingen een (luxe) voorwerp waar we in de westerse wereld vaak gebruik van moeten maken. Maar dat geldt eigenlijk voor bijna alles dat we denken te moeten hebben. Misschien kan ik dan inderdaad beter met de fiets naar het werk en alle andere dingen thuis waarmee ik de natuur bescherm laten vallen. Is dat beter? Ik weet het niet... |
Steun KEES van DAAIBOOI BEACH CURACAO
Gort over de grens moet blijven.
Zwembad het Baafje Heiloo moet open blijven!
De St. Victorkerk behouden voor ontmoetingen.
Wij willen een eerlijke boer.inn.enlandbouw!
Behoud Losloopgebieden voor Honden op de Utrechtse Heuvelrug, in Austerlitz, en Zeist
Voor een realistische snelheid van 90km/u op de Houtlaan in Wijnegem!
Respecteer de euthanasiewet
Geen Noodopvang / AZC op het Hocrasterrein te Bussum
Gelijkwaardigherstel mag niet stoppen!
Wij eisen het intrekken van de huidige vergunningen van de Fourwinds Policedog center in Geffen!
Castratie-/sterilisatieplicht huiskatten Nederland
Red Nederland: Heropen de Gaswinning!
Open brief aan de Belgische regering - Leg de lat hoger: stop de blokkade, stop de genocide
EINDE CORONA CRISIS: Overheid sta behandeling van COVID-19 met HCQ en zink en / of Ivermectine toe!
Is er iets dat u wilt veranderen?
Verandering vindt niet plaats door te zwijgen. De auteur van deze petitie stond op en ondernam actie. Zult u hetzelfde doen? Start een sociale beweging door een petitie aan te maken.
Start uw eigen petitieAndere petities waarin u mogelijk geïnteresseerd bent
Gouda Waterstad? Red katten van de verdrinkingsdood – plaats kattentrappetjes
703 Gemaakt: 2025-09-08
Meningen over het voorgestelde Asielzoekerscentrum in Venlo.
5204 Gemaakt: 2024-07-07
Chauffeurs restaurant Kanters moet blijven!
263 Gemaakt: 2025-09-11
WAP-PETITIE WOLF - VOOR VEILIGHEID VAN MENS & DIER
8536 Gemaakt: 2025-08-25
Tijd voor een migratiestop
319 Gemaakt: 2025-08-25
NEE tegen een AZC Hoorn
3653 Gemaakt: 2024-09-21
Geen uitbreiding fietszone Brugge
753 Gemaakt: 2025-08-23
Red Onze Motocross Oefenterreinen in België
3248 Gemaakt: 2025-07-23
Middelbare School in Zwijndrecht toont totaal GEEN empathie!!
100 Gemaakt: 2025-09-12
STOP de waanzin voor een TIJDELIJKE snelweg ivm werken aan de A8 te Halle!!
1225 Gemaakt: 2025-08-03
Voor de definitieve afsluiting van de Sint-Veroonsstraat voor het transitverkeer
269 Gemaakt: 2025-09-06
Nieuwerkerk zeg Nee tegen een GROOT AZC!
1693 Gemaakt: 2024-01-16
NEEN aan de afbraak van de NEKKERHAL in MECHELEN
6285 Gemaakt: 2025-06-15
Ik steun de werkgroep Compagniesterpark
57 Gemaakt: 2025-09-12
Stop het zonneveld in Heelsum — Red natuur, vogels én vruchtbare grond
1233 Gemaakt: 2025-05-19
Pak ons buitenzwembad niet af!
2240 Gemaakt: 2025-06-02
Geen AZC barendrecht op grens van Lombardijen
1392 Gemaakt: 2025-07-08
STOP DE HARDE KNIP
28 Gemaakt: 2025-09-09
NEE TEGEN AZC VLAARDINGEN
1552 Gemaakt: 2025-06-04
NEEN, geen zonnepanelen op "de Pit" in Nieuwkapelle!
1017 Gemaakt: 2022-05-17