JA voor kilometerheffing/ Oui pour la tarification kilométrique

Quoted post


Gast

#595 Re: Re: Re: Re: Re: Re: luiaards

2014-02-12 14:04

#591: - Re: Re: Re: Re: Re: luiaards

Denkt u echt dat ik niet fiets? Dit zegt mij alleen maar dat u een bekrompen mens met vooroordelen bent. Geen mooie karaktertrek. Ik neem de auto voor mijn werk dus ben ik een luie fosiel die de fiets nooit neemt en niet inzit met het milieu. Het gaat over werk vinden op diploma binnen een schappelijke straal rond de woonplaats. Maar gelukkig dat er zo'n perfecte mensen als u bestaan die kunnen neerkijken op luie fosielen en zondige mensen als ik. Ik ben haast volledig zelfvoorzienend op elk vlak en bijna niet vervuilend in mijn levenswijze. Er gaat geen vuil water uit mijn huis/tuin, ik voorzie volledig in mijn eigen energie, ik eet eigen gekweekte groenten en vlees komt van een familielid die hobbyboer is, ik heb nauwelijks afval. Misschien blijk ik groener dan u, misschien ook niet, wie weet. Maar heb de pech wat te ver te moeten werken. En ik werk liever dan leven van de sociale zekerheid en dus van het werk van andere mensen. Een open geest kan verrijken, weet u.

Reacties


Gast

#635 Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: luiaards

2014-02-12 18:58:16

#595: - Re: Re: Re: Re: Re: Re: luiaards

"Dit zegt mij alleen maar dat u een bekrompen mens met vooroordelen bent."

Oei, meneer voelt zich aangevallen, je zou er nochtans baat bij kunnen hebben om ook met de fiets te gaan werken, evenals de rest van de samenleving (klimaat, vervuiling, ongevallen, files, asfaltzeeën, lawaai...). Zie het als een goeie tip. In ons bedrijf met 50 werknemers woont 1/3 dichter dan 5 km en 2/3 dichter dan 10 km, terwijl slechts 2 personen (waaronder ik) het hele jaar met de fiets komen. En dan maar klagen dat zelfs de lokale wegen dichtslibben. In veel gevallen is dat inderdaad luiheid, want de meeste andere redenen zijn gemakkelijke uitvluchten (te nat, te koud, laptop meenemen,...). Er zijn er zelfs een stuk of 3 die op 1 km afstand wonen en toch met de wagen komen (en bvb. geen kinderen moeten afzetten aan school). Hoe ver woon jij van je werk? En welke verplaatsingen doe jij met de fiets? Geen probleem als je met de auto gaat hoor, maar dan vind ik dat de vervuiler moet betalen, ook voor alle andere kosten die ik eerder aanhaalde:

De bestaande belastingen en taksen dekken slechts een derde van de totale kosten van het autosysteem. Hoewel de overheid dus bruto verdient aan de auto, lopen de externe kosten veel hoger op: de auto wordt, net zoals het openbaar vervoer, gesubsidieerd. Dat gaat om zo'n 3000 euro per auto per jaar. Meer auto's resulteren in meer kosten voor wegen en parkings, extra kosten voor de gezondheidszorg (obesitas, vervuiling en zware ongevallen), de kost van extra stress (files, verkeersagressie, lawaai), de kost van de klimaatverandering, de kost van de olie-oorlogen, de kost van de grondstoffen en energie die nodig zijn voor de productie van een auto, de kost van files, de kost van de ruimte waar beton ligt, de kost van de afvalverwerking die bij auto's grootschalig en complex is, en vaak niet te recycleren of schadelijk zoals batterijzuur ed.