JA voor kilometerheffing/ Oui pour la tarification kilométrique

Quoted post


Gast

#330 Re: Re: NEE TEGEN REKENINGRIJDEN

2014-02-10 23:23

#312: - Re: NEE TEGEN REKENINGRIJDEN

Voor de Belgen is het rijden nog NOOIT gratis geweest of betaalt u geen wegentaks en hoge accijnzen op uw brandstof?

Een wegenvignet voor alle buitenlanders die in enorme aantallen onze wegen stukrijden was de eerste en beste oplossing maar werd afgeschoten omdat de Nederlanders niet wilden betalen om door ons land te rijden. Nu de Nederlanders het rekeningrijden invoeren wordt weeral verwacht dat de Belgen slaafs hun systeem volgen.

Het kilometerrijden houdt ook helemaal geen rekening meer met de graad van vervuiling van de wagen. Een vervuilende wagen zal evenveel betalen als een electrische wagen. Vermits de duurdere wagens en 4x4's meestal de meest vervuilende zijn en deze ook toebehoren aan de meer welgestelde burgers van ons land zal de CO2 ook niet dalen want deze mensen kunnen deze nieuwe "taks" met gemak betalen en zullen dus meer rond rijden dan de gemiddelde burger met een kleine zuinige auto, die vanaf nu moet wikken en wegen welke uitstap hij nog met zijn gezin kan maken nadat zijn gezin al +/- 1500,- euro heeft moeten betalen enkel om naar en van hun werk te rijden.

Het bezoeken van je moeder is zeker interessant voor mensen die zelf geen gezin hebben maar ik moet mijn oude moeder wel 2x per week ophalen voor doktersbezoeken en boodschappen en zij woont hier 45 km vandaan.

Reacties


Gast

#336 Re: Re: Re: NEE TEGEN REKENINGRIJDEN

2014-02-11 00:06:38

#330: - Re: Re: NEE TEGEN REKENINGRIJDEN

Klopt, maar ik betaal die wegentaks ook als ik mijn auto niet gebruik. Die wegentaks belast het bezit van een wagen en niet het gebruik van het wegennet op drukke momenten. Die wegentaks moet dringend afgeschaft worden zodat mensen die dat willen een 2e auto kunnen kopen zonder daarvoor gestraft te worden (nee, je kunt niet met 2 auto's tegelijk rijden).

Accijnzen betaal ik ook als ik om 10 uur 's nachts op een verlaten landweggetje rijd. En met een elektrische wagen betaal ik geen accijnzen. Brandstofaccijnzen zijn enkel bruikbaar als heffing voor de kosten van vervuilde lucht. Ook de accijnzen moeten bij invoeren van rekeningrijden drastisch verlaagd worden (voornamelijk die op benzine) zodat ze enkel de vervuiling belasten.

Rekeningrijden dient niet om vervuiling te belasten. De kost van die vervuiling is overigens maar een fractie van de externe kosten waarvoor je nu niet betaald. Met voorsprong de grootste onbelaste kost is die van congestie. Voor een personenwagen is meer dan 90% van de externe kosten congestie...we staan in België jaarlijks allemaal gemiddeld zo'n 60 uur in de file.... neem je uurloon erbij en reken uit.

Ik ken de situatie natuurlijk niet, maar zouden er geen andere oplossingen zijn? Bijvoorbeeld verschillende doktersbezoeken op elkaar af te stemmen, andere momenten uit te kiezen, iemand dichter bij haar dit te laten doen en er die eventueel voor te betalen, je moeder te vragen om een boodschappenlijstje te geven zodat jij de boodschappen kan combineren met je eigen boodschappen en die ineens bij haar kan afzetten als je haar komt ophalen voor een doktersbezoek,...? Bpost experimenteert overigens met de levering van boodschappen aan huis. (kan misschien iets zijn voor je moeder)

 

DUS:

1) 100% afschaffen wegentaks

2) Drastische vermindering van brandstofaccijnzen

3) Geen gratisbeleid meer voor congestie. Slimme kilometerheffing zodat ik mij in de file niet druk hoef te maken voor asociale chauffeurs met veel tijd die zorgen dat ik kostbare tijd verlies. Die doen diezelfde verplaatsing dan nl. op een andere moment.