JA voor kilometerheffing/ Oui pour la tarification kilométrique


Gast

#601 Re: Re: Re: Re: Re:

2014-02-12 14:41

#589: Raf Peeters - Re: Re: Re: Re:  

Kinderen zitten maken op een planeet die nu al vele malen overbevolkt is, is in principe ook allesbehalve milieuvriendelijk hoor! en om het heel cru te zeggen is een kind ook 'luxe' want het is helemaal niet noodzakelijk om kinderen te hebben. Moeder Aarde zou er zeer wel bij varen moesten er wat minder kinderen gemaakt worden.  


Gast

#602 Re: Re: Re: van gent naar brussel met de auto is trager dan met de trein

2014-02-12 14:59

#580: - Re: Re: van gent naar brussel met de auto is trager dan met de trein

Beste,

het rekeningrijden zou enkel in stedelijk gebied, autosnelwegen en gewestwegen van toepassing zijn.

Dus gemeentewegen zijn gratis als ik het goed begrijp.

Het zal voor u dus goed meevallen denk ik.


Gast

#603 Re:

2014-02-12 15:07

#600: -

Volledig mee eens!


Gast

#604 Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: luiaards

2014-02-12 15:39

#594: Raf Peeters - Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: luiaards

Ik hoop het van ganser harte voor u. Hopelijk niet te veel onverwachte verrassingen in het leven...er zijn er namelijk nogal wat...bewuste keuzes in het leven ten spijt.

Raf Peeters

#605 Re: Re: Re: Re: Re: Re:

2014-02-12 15:43

#596: - Re: Re: Re: Re: Re:

Beste,

 

u vergelijkt wederom kinderen met auto's.

Niemand verplicht u om te verhuizen of een andere job te zoeken.

Dit lijkt me ook wat overdreven voor die paar honderd euro per jaar die je misschien zal moeten betalen.

U betaald nu toch ook uw wegentaks?

Deze valt weg.

En op de gemeentewegen wordt ook geen taks meer gehoffen.

(dus naar de bakker om de hoek kan je nog steeds gratis rijden)

Waarvoor al die paniek?

 

 

 


Gast

#606 Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re:

2014-02-12 15:59

#605: Raf Peeters - Re: Re: Re: Re: Re: Re:

Ik denk dat er vooral paniek heerst bij die mensen die gaan moeten betalen maar niet de keuze hebben dan maar voor alternatieve vervoermethodes te kiezen, die al jaren ergens wonen bij familie, vrienden en kinderen en hun sociaal leven niet graag totaal zien verdwijnen (of ze moeten daarvoor ver met de auto rijden, als ze voor hun werk moeten verhuizen, volgens de redenering van sommigen) en die heel graag willen werken maar de luxe nu eenmaal echt wel niet hebben dat ze van job naar job kunnen springen en werken waar het goed uitkomt tegenover de woonplaats. En niet iedereen gaat ver werken voor het grote geld. Denk aan Ford Genk: veel mensen woonden dichtbij, hoeveel moeten nu verplicht veel verder? Hun fout, ik denk het niet. Er zijn altijd profiteurs en die mogen best aangpakt worden. Maar zoals hier al zo vaak gezegd: zorg eerst voor goede alternatieven en ik ben zeker dat er heel wat tegenstanders er ineens geen probleem mee gaan hebben. Veel mensen zijn vastgezet en daar mag toch ook wat begrip voor bestaan. Ik ben absolute voorstander voor de aanpak van files en fijn stof, maar begrijp anderzijds ook dat veel mensen nu gepakt worden omdat de regering de verantwoordelijkheid niet neemt voor goed OV en andere alternatieven te zorgen. Ik kan alleen maar blij zijn voor de mensen die de luxe hebben om zich er niets van aan te trekken, maar ik heb een enorm begrip voor die mensen die nu voor een muur staan tegen wil en dank. Misschien toch ook even over nadenken. Je kunnen verplaatsen in de situatie van de medemens is een zeer zeldzaam talent, zo blijkt voor heel veel meningen.


Gast

#607 Re:

2014-02-12 16:21

#557: Alweer een fietser meer -

10% minder verkeer is gigantisch want levert veel meer dan 10% minder files op.


Gast

#608 Re:

2014-02-12 16:28

#557: Alweer een fietser meer -

Eigenlijk ben je met deze reactie zowat de eerste 'tegenstander' die op een nuchtere, correcte manier met goede argumenten aangeeft waarom hij op dit ogenblik tegen is (maar niet tegen het principe is). Dat zijn reacties waar men iets met kan en waar ik respect voor heb.


Gast

#609 Re: Re: Re: Re:

2014-02-12 16:35

#574: mateo - Re: Re: Re:

Van dat duurder niet lokaal voedsel, dat vind ik niet erg, dat zal een stimulans zijn voor de lokale landbouw. Wat de medicatie betreft, dat is een drogreden om mensen schrik aan te jagen. De vervoersonkosten van medicatie (die overigens ook perfect 's nachts kunnen vervoerd worden) bedragen een fractie van de totale kost. Het rekeningrijden zal voor zo'n artikelen dus nooit een grote invloed hebben op de prijs.


Gast

#610 Re: Re: Re: Re: Re: luiaards

2014-02-12 16:36

#575: - Re: Re: Re: Re: luiaards

Hoe belangrijk vind jij het dat tienduizende kinderen in zeer sterk vervuilde lucht dienen te leven en hierdoor ernstige problemen met hun ademhalingswegen ondervinden?


Gast

#611 Re: Re:

2014-02-12 16:37

#577: - Re:

Als iedereen uit de stad verhuist die te dicht bij een drukke weg woont, dan schiet er niets meer over van het platteland. Je mag heel erg blij zijn dat er mensen in de stad wonen.


Gast

#612 Re: Re: Re: Re: Re: luiaards

2014-02-12 16:38


Gast

#613 Re:

2014-02-12 16:45

#600: -

Natuurlijk zijn er mensen die geen alternatief hebben en daar echt niet aan kunnen doen. Maar waarom denk je dat er zoveel voorstanders zijn van rekeningrijden in en rond Stockholm?  Omdat de mensen die echt niet anders konden dan de auto nemen nu opeens heel vlotjes op hun werk geraken (geen files meer). En als je nu rijdt op plaatsen en tijdstippen waar er geen files zijn, dan is de kans reëel dat u in een goed uitgewerkt systeem van rekeningrijden uiteindelijk minder betaald.


Gast

#614 Re: Re: Re: Re: Re: Re: luiaards

2014-02-12 16:58

#610: - Re: Re: Re: Re: Re: luiaards

Ik ben daar veel meer mee bezig dan je zou denken door mijn commentaar. Ik vond het gewoon wat kort door de bocht wat er geschreven was. Het is gemakkelijk te zeggen dat iemand moet leven van 1450 euro  en zich niet zou mogen verplaatsen, als men zelf geen kinderen heeft. Ik wordt dagelijks geconfronteerd met kinderen uit de sociale-armoede waarvan de ouders de luxe niet hebben over onze problemen na te denken. Ik zie de gevolgen elke dag bij kinderen waarvan de ouders het loon niet hebben om hun kinderen een "normaal" leven te geven. Fijn stof mag voor mij aangepakt worden omwille van onze kinderen, maar ga jij die mensen die er alles aan doen hun kinderen toch een menselijk leven te geven ook mee straffen door het systeem? Ga jij hen compenseren als ze daardoor niet meer kunnen gaan werken omdat het hen te veel kost? Er zijn meer problemen dan alleen fijn stof. En laat het duidelijk zijn: fijn stof is ook een groot probleem en ademhalingsproblemen zijn ook heel erg, maar zorg eerst eens voor een eerlijk en realistisch systeem en goede alternatieven! Zoals het voorstel nu op tafel ligt, wordt er geen onderscheid gemaakt tussen de mensen. Echt niet altijd eerlijk!

Dit bericht is verwijderd door de schrijver ervan (Toon details)

2014-02-12 16:59



Gast

#616 Re: Re:

2014-02-12 17:07

#613: - Re:

Zij die dus nu nog in en rond Stockholm rijden (omdat ze niet anders konden), moeten dan maar misschien tot 10% extra van hun loon afstaan (naast de taksen en dure brandstof). Mij gaat het er niet zozeer om dat ik veel hinder heb van de files in en rond Brussel (ik ben er nog altijd 1,5 uur sneller met de wagen dan met het OV), maar dat mijn loonzakje langs alle kanten wordt opengescheurd, dat doet pijn. Gewoon, omdat ik nu eenmaal een job heb die ik graag doe en een vrouw die ik graag zie (en die ook een job heeft die ze graag doet, maar dan dicht bij ons huis).


Gast

#617 Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re:

2014-02-12 17:10

#606: - Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re:

Ik begrijp de angst van sommige mensen. Maar ik denk dat veel mensen zich tenonrechte fixeren op de bedragen die nu de ronde doen, zonder rekening te houden met het gegeven dat sociale correcties nog niet zijn meegerekend en dat er nu nog veel nuance in het systeem ontbreken. Het betreft voorlopig dan ook enkel een proefproject.

Een (mogelijk aanzienlijk) deel van de klagers zouden een pak minder betalen dan ze nu vrezen, sommigen zelf minder dan hetgeen ze nu betalen.


Gast

#618 Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: luiaards

2014-02-12 17:16

#614: - Re: Re: Re: Re: Re: Re: luiaards

Ik begrijp je opmerking. Maar je vergeet één fundamenteel element. Er ligt nu een proefproject op tafel maar nog geen concreet voorstel. Het zal sowieso nog jaren duren voor een systeem in de praktijk kan ingevoerd worden en dan zal er nog heel wat discussie zijn over compensatie, sociale correcties, ... Natuurlijk mag het daarbij niet de bedoeling zijn mensen in armoede te storten.

De vraag die nu echter voorligt is of rekeningrijden als principe een goede zaak is. En het antwoord is daarbij volgens mij heel duidelijk ja. De exacte modaliteiten, daar zal en moet grondig over nagedacht worden.


Gast

#619 MIVB staakt vrijdag...

2014-02-12 17:22

Hoe zal iedereen die een beroep doet op de MIVB nu op zijn werk geraken? Als het van de ja-stemmers afhangt, door te betalen... En dit is helaas niet de enige dag op een jaar waar je er met het OV niet geraakt. Dan betaalt je werkgever of jijzelf niet alleen een peperduur abonnement, dan mag je nog eens betalen omdat je verplicht wordt om met de auto te gaan (of zal dat een van de correcties zijn).
Trouwens, als het gebruik van het OV door het rekeningrijden moet worden 'aangemoedigd', dan zullen er nog heel wat meer incidenten gebeuren op het OV-net... en zal er dus ook meer gestaakt worden.
Neen, eerst een degelijk en comfortabel OV creëren en dan zien hoeveel mensen hun fileleed willen en kunnen inruilen voor alternatieve vervoersvormen. Ik zal de eerste zijn die er gebruik van maakt en dus een auto minder op de weg zal brengen. Vrijdag - of vandaag in algemene zin - is het OV zeker geen alternatief.


Gast

#620

2014-02-12 17:26

Trackingsysteem zal èèn inbreuk zijn op de privacy-wet

en zoal ik al eerder zei , dit rekeningrijden is om de mensen die lange afstanden en files te nekken.

WANT ik woon +- 5km van mijn werk en ik verplaats mij met mijn diesel. zal rekeningrijden mijn zotte auto gebruik doen dalen
NEE want een enorme meerkost is het niet , ik lach het zelfs weg.

En dit bewijst nog maar eens dat dit systeem niet deugt en degene die niks anders kunnen geveld zullen worden voor die lange afstand.

Oh en nog iets gehoord over de OV in brussel die staakt vrijdag en de regering wil dan dat we andere opties nemen buiten de auto , laat mij niet lachen

Yowie

#621 Re:

2014-02-12 17:38

#620: -

Zo heb ik het nog niet bekeken... maar je hebt absoluut een punt.

Rekeningrijden voor mensen die dichtbij Brussel wonen op enkele kilometers ervan zouden zelfs voordeel doen met de auto.  Kortom: de politiek gooit al die geldverspilling voor rekeningrijden testen in de prullenmand... *zucht*


Gast

#622

2014-02-12 17:54

Minder files rond Brussel en Antwerpen zal België opnieuw interessanter maken als doorrijland voor het zwaar verkeer uit het buitenland. Betalen die ook een kilometerheffing? Maken die onze wegen niet kapot? Zijn die minder vervuilend? *zucht*

Gast

#623 Re:

2014-02-12 18:03

#622: -

Oei inderdaad, en dan zullen Belgische transportbedrijven misschien nog meer naar Oost-Europa trekken om rekeningrijden te vermijden (ze doen het nu al om de loonkosten te beperken (en brengen de staatskas nu al minder geld op), maar ze blijven onze wegen kapotmaken, die trekkers met Poolse, Bulgaarse of Roemeense nummerplaten, maar Belgische aanhangwagens. Die wegen moeten dan weer hersteld worden, wat dan weer de files verhoogt... *zucht*.

Misschien toch eerst nadenken voor onze regering weer geld uitgeeft aan testen die toch maar nefaste gevolgen hebben voor de eigen bevolking.


Gast

#624 Re:

2014-02-12 18:16

#622: -

Het lijkt me logisch dat elk systeem van rekeningrijden er ook voor moet zorgen dat op een bepaalde manier buitenlandse wagens en zeker ook vrachtwagens ook mee betalen.

Overigens is een Eurovignet waarbij ook buitenlande vrachtwagens zullen meebetalen voor het gebruik van onze wegen ook al voorzien.  (Zoek maar eens op Eurovignet.)


Gast

#625 Re: Re:

2014-02-12 18:17

#623: - Re:

Waarom gaat iedereen er vanuit dat bij een mogelijk invoeren van rekeningrijden (wat nog jaren zal duren, tenslotte is er nu enkel sprake van een kleine test) de buitenlandse wagen en vrachtwagens niets zullen moeten betalen?