JA voor kilometerheffing/ Oui pour la tarification kilométrique

frank simkens

#551 Re: van gent naar brussel met de auto is trager dan met de trein

2014-02-12 02:42

#6: S -

heb je al eens geprobeerd? Ik ga elke dag met de fiets/trein/bus naar brussel. Is sneller dan met de auto (in spitsuur)


Gast

#552 Re: Re:

2014-02-12 05:17

#503: Buzzy - Re:

Als student in Leuven reed ik ook altijd met de trein. Ik heb zelfs maar een rijbewijs sinds mijn 25 jaar. Reden: door mijn werk had ik geen keuze meer dan de auto te gebruiken. Aangezien jij het niet nodig vindt dat mensen maatschappelijk solidair zijn als jij het voelt, blijkbaar behoort het niet tot je algemene kennis dat de werkende mens iedere maand een groot deel van zijn loon afstaat zodat o.a. jij heel goedkoop kan studeren t.o.v. de andere westerse landen. Misschien naar het systeem van de VS en na 4 jaar met een schuld rond de 100.000 euro zitten omdat je graag wilde studeren. Heb ik als werkende mens nu geen last van en komt mij ten goede ...


Gast

#553 Re: Re: Re:

2014-02-12 06:01

#552: - Re: Re:

Groot gelijk. Wel  de moraalridder uithangen maar ondertussen toch ferm genieten van al de voordelen die die werkende mensen met hun stinkende auto's mogelijk maken. Deze mens geraakt zonder auto niet op z'n werk alleszins.


Gast

#554 Re: Re: Re:

2014-02-12 06:03

#552: - Re: Re:

Ja inderdaad dan heb je niet alleen een schuld van 100.000 euro als je begint met werken maar moet je ook nog eens rekeningrijden aangezien er 9/10 geen bushalte is op het industrieterrein waar je na lang zoeken een job gevonden hebt. Eens kijken of je dan nog voor dit afgrijselijke systeem bent.

Neen voor rekeningrijden

#555 Gemakkelijk als je er weinig invloed van ondervindt...

2014-02-12 08:01

Een kilometerheffing, wat voor mij 2500 euro meer per jaar zou betekenen, zet mij voor de volgende oplossingen:
- scheiden van mijn vrouw (dan kan ik in de grootstad gaan wonen - lekker in de industriële vervuiling, blijft mijn vrouw op het platteland wonen)
- mijn job opgeven of vragen aan mijn vrouw om het te doen (in beide gevallen een heel negatieve keuze: ik doe mijn job ontzettend graag, mijn vrouw is hier een project in de buurt begonnen, die wil ze voortzetten). Telt arbeidsvreugde bij de ondertekenaars van deze petitie dan niet?
Het openbaar vervoer is geen optie: ik moet soms veel materiaal meenemen naar het werk. Ik heb 's morgens een bus en 's avonds een bus. En Wallonië oblige... een trein die bij de minste gelegenheid niet rijdt (sneeuwvlokje, passagier die de treinwachter "onnozelaar" heeft genoemd,...) en die ervoor zorgt dat ik per dag 4 uur langer op de baan ben.
Ik betaal al veel om te gaan werken (diesel, jawel), maar ben niet bereid om mijn gezin nog meer in financiële problemen te brengen. Blijkbaar is dat laatste bij de ondertekenaars van deze petitie geen item.
En niet bewust van natuur? Ik ben aangesloten bij Ecolo..., maar zolang er geen geld wordt uitgegeven in een beter openbaar vervoer en ik dus geen alternatieven heb om te gaan werken, is het voor mij Neen voor rekeningrijden.
Johan Vandewalle

#556 Re: naieveling

2014-02-12 08:20

#49: pieter - naieveling

Als je het gewoon opzoekt in de routeplanner van de NMBS vind je het:

http://www.belgianrail.be/jp/sncb-nmbs-routeplanner/query.exe/nl?ld=std&AjaxMap=CPTVMap&seqnr=2&ident=1p.031617113.1392192245&REQ0HafasScrollDir=1

7:27 vertrek bus 204 (TEC) Richting ARCHENNES Ancienne Station [TEC]
7:30 afstappen in PECROT (NMBS station). Je hebt dan 13 minuten om 117 m te wandelen tot aan spoor 2
7:43 vertrek spoor 2 L-trein 3077 richting LEUVEN
7:59 aankomst station LEUVEN op spoor D. Je hebt dan 8 minuten om naar spoor A te wandelen
8:07 vertrek spoor A IR-trein 4228 richting BRUSSEL NATIONAAL LUCHTHAVEN
8:21 aankomst station BRUSSEL NATIONAAL LUCHTHAVEN op spoor 2. Je hebt dan 14 minuten om 145 m te wandelen naar perron 1 van het busstation van De Lijn
8:35 vertrek perron 1 (De Lijn) bus 652 richting LEUVEN
8:51 aankomst ZAVENTEM Facq Ikea

Als je op een ander bedrijventerrein in Zaventem werkt zijn daar andere bussen van De Lijn voor de laatste rit.


Alweer een fietser meer

#557

2014-02-12 08:41

Ergens scheelt er ook iets aan de motivering. Aan de ene kant kunnen er niet genoeg auto's gekocht en ingeschreven worden per jaar, en betalen we ons blauw aan parking gelegenheid, aan de andere kant worden de verbruikskosten drastisch opgetrokken. Vanuit beleidsoogpunt is dat eerder opportunistisch. Ik kan me ook niet van de indruk ontdoen dat wat nu als proefproject voor 1 stad zou gelden, op termijn niet als concessie zal worden 'verkocht' zoals dat in Frankrijk al gebeurde met de payages. Met andere woorden, dit is een verdoken inrit in een nieuw licentie systeem zoals voor mobiele telefonie. De winst is voor de staat, de burger krijgt een bedrijf dat dan zijn goodwill maar moet tonen of aan resultaatsverbintenissen zijn laars kan lappen omdat failliet gaan uiteindelijk ook geen optie meer blijkt achteraf. Etc..

In wezen ben ik niet tegen het principe van rekening rijden, zelfs niet als het mij een beetje duurder uitkomt maar dan ook de files zou verminderen met percentages die zin hebben. 10% is dan toch een eerder magere voorspelling. Mijn vrouw rijdt voornamelijk met onze gezinswagen, en ik rijd zelf dagelijks met de fiets om benzine en sparen (onze 2de auto hebben we al 5 jaar geleden vaarwel gezegd). We doen er dus alles aan om het goede voorbeeld te geven, maar als ik uitreken wat de financiële gevolgen zijn kom ik algauw op iets tussen de 500 a 800 euro per jaar extra uit. Vaarwel zomervakantie. Het zal voor andere demografische groepen allicht een ander verhaal zijn, maar gezinnen zijn, hoewel minstens even creatief in het zoeken naar oplossingen, ook het meest kwetsbaar in dit verhaal.

Ik kan me ook niet van de indruk ontdoen dat de knoop kunstmatig in stand wordt gehouden. Als je kijkt naar beleidskeuzes die met overheidsgeld worden gemaakt bij NMBS, dan mag je je toch terecht vragen stellen. Neem maar eens de trein van Gent naar Brussel op een doordeweekse ochtend. Treinen (eerder sardienblikjes op wielen) rijden langere trajecten omdat ze nog moeten afbetaald worden en de kaartjes daar duurder zijn. Je kan dan natuurlijk 2 dingen doen. Mobiliteit in zijn geheel bekijken en aanpakken, of wachten tot iedereen er genoeg van heeft en dan 'de broodnodige oplossing' aan een dure prijs in de maag splitsen.Zolang de instroom van wagens, 2de wagens, 3de wagens, en vooral het transit verkeer, het havenverkeer en de just-in-time-delivery rijdende warenhuizen het asfalt als goedkoopste alternatief kunnen blijven claimen, is rekeningrijden, en zeker in de huidige vorm, een zeer asociale en corporatistische maatregel.

In het krantenartikel wordt aangehaald door de econoom Van Craeynest dat mensen niet willen betalen voor iets dat ze als 'gratis' beschouwen en dus de weerstand genegeerd mag worden. Helemaal fout op alle vlakken. We betalen al voor verkeersbelasting en wegentaks, nummerplaten, biv, tol-tunnels, onderhoud, verzekering,.. en ergens is er meestal wel een redenering die steek houdt.  Maar in dit geval is het zwak.

Ik sta achter het principe, en de verbruiker moet betalen, maar ik vind dat rekeningrijden in zijn huidige vorm voor 'mobiliteit' geen oplossing is, maar de antithese.


Gast

#558

2014-02-12 08:44

Alles in het leven is een keuze. Wil je wonen op den buiten en werken in de stad dan heeft dat grote voordelen. Je komt thuis in de rust, je hebt meer groen, veel kans op een mooie tuin, kinderen gaan naar school met grotere speelplaats, ... . Gevolg: je moet een eind rijden naar het werk en dus moet je maar betalen voor de kosten die dat veroorzaakt. Ofwel gevolg: je neemt toch het openbaar vervoer/ fiets/ carpoolen en bent een hele tijd langer onderweg. Dat is het leven en daarvoor zou je niet moeten liggen janken. Het is niet fair dat onze steden stikken onder het smog door mensen die in het groen willen wonen en in de stad willen werken en de gemeenschap daarvoor laten opdraaien. Dat stadskinderen moeten leven in te veel fijn stof voor het comfort van anderen. Dus betalen om naar het werk te rijden is maar normaal. Ik ga er nu wel vanuit dat onze politiekers dit op een verstandige manier zouden doen en dat je nog enige noodzakelijke verplaatsingen kan doen voor het bedrag dat nu betaald wordt aan verkeersbelasting.


Gast

#559

2014-02-12 08:47

Koning auto lijkt onaantastbaar! Indien luchtvervuiling of fijn stof met het oog zichtbaar zou zijn, zou er al lang ingegrepen zijn! Helaas sluiten veel mensen de ogen voor de gevolgen hiervan.
Zelf heb ik een rijbewijs maar ik heb geen auto en ga naar het werk met de fiets of openbaar vervoer.
drD

#560 ja voor rekeningrijden - maar beperking algemene autobelasting

2014-02-12 09:08

Het principe zou moeten zijn dat de grootste vervuilers en gebruikers het meest betalen. En als je in de file staat tijdens de spitsuren ben je een grotere vervuiler. De tegenstanders zijn blijkbaar masochisten die liever in de file fijn stof opsnuiven en uitspuwen voor anderen. Hebben mensen dan geen recht op gezonde lucht? Hebben kinderen geen recht op gezonde lucht? En wat ik ook lees is dat de tegenstanders zich weren als een duivel in een wijwatervat en zelfs hier komen hun gal spuwen. Dit is een petitie VOOR rekeningrijden, niet tegen.
De mensen die zo broodnodig hun auto nodig hebben voor het werk, moeten dan maar aan de werkgever vragen om extra bij te springen (naast verlaging algemene belastingen op de auto). Zo zal die werkgever misschien ook meer bekommerd zijn om werk-woonplaats vervoer en betere oplossingen zoeken (meer thuiswerk, delocaliseren werk, ...). Carpoolen moet ook aangemoedigd worden: zonder financiele stimulans of afstraffing zal de modale Belg liever alleen in zijn dikwijls te grote wagen zitten dan proberen met anderen samen te rijden. Dus JA voor rekeningrijden, maar met algehele vermindering van de autobelasting.


Gast

#561 Re: Yuppie

2014-02-12 09:17

#43: pieter - Yuppie

je informeren is een eerste stap....rekeningrijden op autostrades etc....ik wist niet dat er tussen Nethen en Zaventem een autostrade lag....


Gast

#562

2014-02-12 09:30

Als de opbrengst van rekeningrijden effectief gaat dienen om in beter openbaar vervoer te investeren... Als rekeningrijden de jaarlijkse belasting op bezit van een auto gaat vervangen...
Dan is dit een van de weinige effectieve manieren om het fileleed aan te pakken dat ons zowel economisch als ecologisch zo blokkeert.
Sam

#563 Pro rekeningrijden

2014-02-12 09:30

Als de opbrengst van rekeningrijden effectief gaat dienen om in beter openbaar vervoer te investeren... Als rekeningrijden de jaarlijkse belasting op bezit van een auto gaat vervangen...
Dan is dit een van de weinige effectieve manieren om het fileleed aan te pakken dat ons zowel economisch als ecologisch zo blokkeert.

Gast

#564 Re: Re: Je kan ook in Brussel gaan wonen als je daar moet werken!

2014-02-12 09:32

#35: - Re: Je kan ook in Brussel gaan wonen als je daar moet werken!

Kwestie van domme opmerkingen, proficiat. Wat met mensen die door hun werkgever plots naar de andere kant van het land worden overgeplaatst, en dit op regelmatige basis? Ik raad uw volgende antwoord al: "Kies een andere job"...


Gast

#565 Re: Gemakkelijk als je er weinig invloed van ondervindt...

2014-02-12 09:34


Gast

#566

2014-02-12 09:42

Minder met de auto, meer met de trappers. Goed voor het eigen vege lijf!
gast

#567 Re: ja voor rekeningrijden

2014-02-12 09:43

#560: drD - ja voor rekeningrijden

Hetgeen ik steeds lees bij de meeste ja stemmers is de naïeve veronderstelling dat voor elk werk kan thuis gewerkt worden, er voor elke werkplaats voldoende OV middelen zijn en dat het niet kan uitmaken dat je soms uren onderweg bent met het OV (welke combinaties dan ook). Fijn als je kleine kinderen hebt en om zes uur moet vertrekken om op tijd te komen in een job zonder flexibele uren en geen opvang hebt omwille van bepaalde redenen. Zet ze gewoon voor de deur en dat ze hun plan trekken... Er zijn heel veel beroepen en woonplaatsen waar dit gewoon niet gaat. Jullie hebben absoluut het recht voor jullie mening uit te komen, maar empathie is een mooie deugd. Al was het maar om het probleem waar nee-stemmers vaak mee te maken krijgen minstens te erkennen en te schrijven "ja, maar..." Er zullen zeker mensen zijn die geen gebruik maken van betere alternatieven, alhoewel ze kunnen, maar er zijn er heel veel die dat absoluut niet kunnen (waaronder ik en ik heb het echt wel geprobeerd en gezocht) En die mensen die nee stemmen zijn heus geen verzuurde egoïsten die het geweldig vinden in fijn stof te leven, hun kinderen er in te laten opgroeien en 's morgens juigend uit hun bed springen omdat ze weer eens in de file kunnen staan. Ik wil best achter kilometerheffing staan als er eerst een goed en betrouwbaar alternatief wordt uitgewerkt voor iedereen. Dan kunnen ze de hardnekkige boosdoeners aanpakken. Als jullie niet willen geloven dat sommige werkende mensen echt wel vast zitten in het systeem, kennen jullie weinig van de werkwereld. Dus liever ja voor kilometerheffing, maar dan wel een véél beter OV/alternatieven voor IEDEREEN. En de reden dat ik hier komen lezen, is een nieuwsgierigheid en open geest naar de andere mening. Misschien moet ik zelf ook eens oogkleppen kopen...

Tadaa

#568

2014-02-12 10:04


Reken de meerkost van rekeningrijden dan ook maar ineens mee in de index, vermits de kost van wonen werken en leven zal stijgen. Als blijkt dat de economie er dan baat bij heeft, dan dalen de prijzen van levensmiddelen en daalt de index wel automatisch, ja toch? Werkgevers?

Dit bericht is verwijderd door de schrijver ervan (Toon details)

2014-02-12 10:20


olddiver

#570

2014-02-12 10:26

Hopelijk worden de mensen toch beter ingelicht want in de pers.....Waar wordt vermeld dat de wegenbelasting verdwijnt alsook de taks van de in verkeerstelling? Veel mensen denken dat het hier gaat om een nieuwe belasting zonder compensatie.
Raf Peeters

#571 Re: Re:

2014-02-12 10:30

#2: ik - Re:

Ik durf mezelf ook een hardwerkende mens te noemen.

In Brussel had ik allicht iedere maand enkele honderden euro's meer kunnen verdienen,

maar toch opteerde ik voor een job in de buurt waardoor ik veel geld, stress en vooral veel tijd bespaar.

Ook ik betaal mijn jaarlijkse verkeersbijdrage,

en die is zelfs redelijk hoog voor dat oude autootje dat ik bezit;

Een nieuwe ligt namelijk ver buiten budget.

Is het niet logischer dat de mensen die voor meer slijtage van de weg zorgen ook meer bijdragen?

Potje breken = potje betalen!

 

Raf Peeters

#572 Re: Re: Re: luiaards

2014-02-12 10:44

#50: pieter - Re: Re: luiaards

Ik heb een nettoloon van €1450, een hypotheek van €555 iedere maand en een vriendin die studeert,

dus 2 personen die leven van 1 loon, ongeveer maandelijks €1850 minder dan jullie en wij zijn perfect gelukkig!

Misschien leeft u (of wilt u leven) boven uw standaard!


Gast

#573

2014-02-12 10:46

100 procent pro een slimme kilometerheffing > afschaf belasting auto en inbeddijfstelling plus accijnzenbevriezing
mateo

#574 Re: Re: Re:

2014-02-12 10:47

#7: Veerle - Re: Re:

Niets is gratis, trouwens de werkgever betaald maar de helft (tenzij je natuurlijk voor de overheid werkt) en ik betaal hier ook nog veel te veel geld voor (subsidies voor nmbs en de lijn).
Ik ben akkoord dat er oplossingen moeten gevonden worden voor fileproblemen...maar rekeningrijden is hier niet de oplossing voor. veronderstel dat morgen iedereen met een zonnewagen naar werk kan rijden lost wel het gezondheidsprobleem op maar niet het fileprobleem. Trouwens, rekeningrijden heeft invloed op IEDEREEN zijn centen.
Of denken jullie dat die krop sla, die medicijnen voor het rusthuis, die kleren en die schoenen die jullie aanhebben allemaal per fiets naar de winkel gaan! Ook jij groene jongen, die iedere dag met de fiets naar het werk gaat mag uiteindelijk het gelag betalen. Want al deze kosten van rekeningrijden gaan dubbel en dik doorgerekend worden naar de klanten.
En aangezien er nu al teveel werkende armoede is in dit land gaan deze mensen het nog eens extra voelen.

Daarom zeg ik NEE.

P.S ze zouden beter eens een test doen met jullie als voorstanders, maar dan wel het totale paket. Ook wat je in de winkel extra van transportkost moeten betalen...en de grootmoeder die in een home zit en niet met haar pensioen toekomt door de duurdere medicamenten...we zullen eens zien hoe goedkoper het allemaal wordt met dit systeem!


Gast

#575 Re: Re: Re: Re: luiaards

2014-02-12 11:16

#572: Raf Peeters - Re: Re: Re: luiaards

... en duidelijk nog geen kinderen...daarvoor moet je inderdaad meer verdienen, zonder boven je stand te leven. Tot binnen vijf à tien jaar!