SOOLvA zo willen wij niet samen verder

Neem contact op met de schrijver van de petitie

Dit discussie-onderwerp is automatisch gecreëerd voor petitie SOOLvA zo willen wij niet samen verder.

Dit bericht is verwijderd door de schrijver ervan (Toon details)

2012-12-03 23:29



Gast

#2 Re: hoop dat er een hoop mensen reageren!

2012-12-04 07:39

#1: -  

 


Anonymous

#3

2012-12-04 18:53

Het is toch pas een maand geleden dat we onderstaande brief kregen:

Aan alle ouders/verzorgers van onze scholen,
Geachte ouder(s)/verzorger(s),
Afgelopen week hebben we eindelijk duidelijkheid gekregen m.b.t. de uitkomsten van het financiële jaarverslag 2011 van onze stichting.
We hebben namelijk een half jaar (mei t/m oktober 2012) extra nodig gehad om met de accountant en ons nieuwe administratiekantoor (vanaf 01-01-2012) de cijfers op orde te krijgen.
We wisten dat we over 2011 door advieskosten en inzet van directeuren (op interim basis) extra kosten hebben gemaakt om de kwaliteit van het onderwijs op onze scholen op peil te houden.
De uitkomsten van de jaarrekening 2011 zijn voor ons verbijsterend.
Een negatief resultaat van € 578.000 waarbij we voor ongeveer € 200.000 direct benadeeld zijn door het oude administratiekantoor. Daarnaast zijn door ons extra kosten gemaakt om het jaarverslag 2011 op orde te krijgen. Dit is direct te wijten is aan ons oude administratiekantoor.
We zullen uiteraard dit grote verlies en de gemaakte kosten terugvorderen bij het oude administratiekantoor.
Wat betekent dit nu voor de scholen en voor de leerlingen?
Er zijn geen directe gevolgen voor de scholen en het onderwijs maar we vinden het wel gewenst dat u van deze situatie op de hoogte bent. We beschikken gelukkig over ruim voldoende financiële buffer in het vermogen.
We hebben er vertrouwen in dat het nieuwe administratiekantoor met ons wel een deugdelijk financiële administratie weet te voeren en dat we daar ons beleid op kunnen baseren.
Het jaarverslag 2011 kunt u vinden op onze website www.soo-lva.nl
onder downloads.
Met vriendelijke groet,
namens het bestuur,
Albert Renders, algemeen directeur

Toch vreemd dat alle mensen met een tijdelijk contract er uit moeten....ook juffen die al 2,5 jaar naar ieders tevredenheid op onze school werken. Noem dat maar geen directe gevolgen!!! 578.000 euro, weet je wel hoeveel klassenassistenten (om maar iets te noemen) daarvoor hadden kunnen worden ingezet?

Gast

#4 Missie Soolva

2012-12-04 22:13

In de missie van de stichting (via de website):

"De Stichting wil een goed werkgever zijn, het maximale aan ontwikkelingskansen bieden voor alle medewerkers en met de beschikbare middelen een omgeving creëren waarin het fijn werken is."

...
betrokkene

#5 oplichting

2012-12-05 13:56

Er gaat structureel meer geld uit terwijl er minder mensen betaald worden. Volgens de jaarcijfers verdwijnt er sinds 2009 3 ton naar ...? Dit jaar is daar nog een flink bedrag bovenop gekomen. Ouders, dwing de algemeen directeur tot openheid van zaken. Dit geld is voor de scholen.
betrokkene

#6 fatsoenlijk

2012-12-06 16:09

Dit is bijna niet voor te stellen, het schoolbestuur maar vooral de directeur druisen tegen alles in waar fatsoenlijke mensen voor staan. Omgang met scholen en personeel. Ook worden ze verdacht van het achteroverdrukken van structureel veel geld. Ze weigeren op een correcte manier met hun cijfers naar buiten te komen. Daarvoor deze petitie.
nn

#7

2012-12-07 21:40

Al is de leugen nog zo snel......................
Groepsleerkracht

#8

2012-12-07 23:39

Amarantis. Schaalverkleining is de enigste oplossing. Leerkrachten hebben geen tijd om dit soort zaken na te pluizen. Daar heb je helaas tijd voor nodig.
betrokkene

#9 rapport inzake het jaarverslag 2011

2012-12-08 11:17

Ook zo benieuwd waarom de pagina's 30,31 en 32 in het rapport inzake het jaarverslag ontbreken?
(en waarom dit document "rapport inzake het jaarverslag" heet, in plaats van jaarverslag?)

http://www.soo-lva.nl/downloads/documentatie-soo-lva/diverse-bestuursstukken/

Misschien kunnen we het eens aan onze bestuursvoorzitter Nico Kostense vragen, die heeft tenslotte zelf een accountantskantoor, dus die zal het vast wel weten.
gast

#10 Advies GMR op de begroting 2013

2012-12-08 16:17

gast

#11 Re: Advies GMR op de begroting 2013

2012-12-08 16:58

#10: gast - Advies GMR op de begroting 2013

 

voor de nog grotere liefhebber:

google op meerjarenbegroting 2013-2017 soolva en bekijk de pdf van de gemeente Woudrichem

betrokkene

#12 Wet goed onderwijs en goed bestuur

2012-12-09 13:37

Hoe kan de wet goed onderwijs en goed bestuur nageleefd worden zonder dat een Raad van Toezicht is aangesteld?

Niet!

Sector primair onderwijs

Grondslag: Wet goed onderwijs en goed bestuur PO/VO

Effect jaarverslag
1 RvT keurt jaarverslag goed.
2 RvT legt jaarlijks verantwoording af over de uitvoering van de taken en de uitoefening van de
bevoegdheden in het jaarverslag.
3 De door het bevoegd gezag gehanteerde code voor goed bestuur wordt in het jaarverslag vermeld alsmede ten
minste verantwoording wordt afgelegd over de afwijkingen van die code voor goed bestuur.

Code: Code Goed bestuur in het primair onderwijs
Effect jaarverslag
1 In het jaarverslag wordt vermeld dat deze code wordt gehanteerd.
2 In het jaarverslag leggen het schoolbestuur en het intern toezichtsorgaan verantwoording af over de wijze
waarop invulling wordt gegeven aan de interne verantwoording en de horizontale dialoog.
3 In het jaarverslag wordt voorts gemeld:
- hoe de functies van bestuur en intern toezicht worden uitgeoefend, welke organen daartoe zijn
ingesteld, wie deel uitmaakt van de betreffende organen, wie welke taken heeft en wat de werkwijze is;
- in hoeverre de instelling voldoet aan de bepalingen uit deze code en de uitleg voor eventuele afwijkingen;
- welke resultaten op organisatie- en schoolniveau zijn behaald ten aanzien van strategisch beleid,
gestelde doelen en leerresultaten.
4 Het intern toezichtsorgaan is belast met vaststelling dan wel goedkeuring van de begroting, het jaarverslag
(inclusief het bestuursverslag en de jaarrekening).
kruikemeijer

#13

2012-12-11 22:20

onze dochter zit sinds dit jaar op het middelbaar onderwijs maar ook wij hebben het niveau en de motivatie bij het personeel en directie direct zien dalen na de fusie. hoe krijg je zo'n tekort in zo' n korte tijd voor elkaar, heel jammer van alle leuke kleine scholen waar iedereen zijn stinkende best doet,gauw terug naar zelfstandig opererende scholen
betrokkene

#14 Re: rapport inzake het jaarverslag 2011

2012-12-12 00:02

#9: betrokkene - rapport inzake het jaarverslag 2011

In het kader van wet openbaarheid van bestuur een kopie van het bij DUO gedeponeerde verslag opgevraagd.........

betrokkene

#15 goed nieuws

2012-12-12 09:29

Goed nieuws! Eerder dachten wij dat alle mensen met een tijdelijk contract er uit moesten, dit blijkt niet zo te zijn! Alleen de leerkrachten met een tijdelijk contract hoeven er uit, directeuren met een tijdelijk contract mogen blijven zitten! Gelukkig maar, directeuren kunnen er natuurlijk nooit te veel zijn en bezuinigen op de overheadkosten in plaats van op de werkvloer is natuurlijk geen optie.
Een positieve ouder.

#16 Wat een onzin allemaal!

2012-12-12 12:33

Zelden zo een negatieve en destructieve ouder geleding meegemaakt als die in Wijjk en Aalburg en Babylonienbroek, mede door deze oudergeleding in de betreffende mr en hun afvaardiging in de gmr is het de directeuren (hier zijn er door hun toedoen al drie weggepest, welke mede door hun zelf zijn aangesteld) ) in met name Wijk en Aalburg onmogelijk gemaakt hun werk naar behoren te doen. En ik meen toch te moeten concluderen dat volgens de inspectierapporten de kwaliteit op peil is en de sfeer op de scholen die ik zie erg goed is, en is dat ook niet datgene wat we moeten waarderen helpen constructief te verbeteren?
een bezorgde en boze ouder

#17 Boze ouders naar burgemeester Naterop

2012-12-12 18:22

Boze ouders naar burgemeester Naterop na ‘gesprek’ met Albert Renders:
http://www.bd.nl/regio/aalburg/boze-ouders-uit-babyloni%C3%ABnbroek-in-protestmars-naar-gemeentehuis-1.3557628

Onderstaande brief is aangeboden aan burgemeester Naterop:

Babyloniënbroek, 12 december 2012

Geachte Burgemeester Naterop,

Deze middag komen we met een grote afvaardiging van ouders en kinderen van OBS Den Biekûrf naar u op het gemeentehuis van Wijk & Aalburg. De ouders (en kinderen) zijn teleurgesteld en boos op de Stichting Openbaar Onderwijs Land van Altena (SOOLvA)

Zoals het er nu naar uitziet worden alle medewerkers met een tijdelijk contract van de Stichting openbaar onderwijs land van Altena (Soolva) ontslagen. Bij ons op school zijn dat juf Daisy en juf Muriël. Dit is sinds vorige week bekend op onze school en geeft natuurlijk grote onrust onder de kinderen en de ouders.

Naar aanleiding van de consequenties die dit heeft voor onze school hebben we (de ouders van de kinderen van Den Biekûrf) een gesprek aangevraagd met Dhr. Albert Renders, de algemeen directeur van de Stichting. Dit gesprek heeft gisterenavond plaats gevonden op onze school.
De onrust is naar aanleiding van het gesprek niet minder geworden. De heer Renders heeft ons geen antwoord kunnen geven op de vraag hoe de instabiele situatie die nu op onze school is ontstaan opgelost kan gaan worden. Hij geeft sterk de indruk geen grip te hebben op de hele financiële situatie van de stichting. De avond resulteerde tot het besluit dat alle ouders het vertrouwen in de algemeen directeur en het bestuur van SOOLvA hebben opgezegd. Daarbij hebben we ook medegedeeld dit met de burgemeester van Aalburg te gaan bespreken.

Inmiddels weten we dat het beleid van de SOOLvA de aandacht heeft bij de drie gemeenten waaronder het valt. Vanmiddag willen we u samen met de kinderen duidelijk maken hoeveel impact de hele situatie heeft op onze school, onze gezinssituatie, maar ook voor ons dorp en daardoor de maatschappij. Wij willen graag op korte termijn met u om de tafel met een afvaardiging van de ouders, zodat we samen met u kunnen kijken of we onze school kunnen redden.

Namens alle zeer bezorgde ouders en kinderen van OBS Den Biekûrf
Jeremy Husmann

#18 Discussie voeren

2012-12-12 20:08

Het is goed om deze discussie ook via de social media platformen te voeren voor het verkrijgen van een groter bereik en meer free publicity. Misschien een idee voor de initiators om een Facebookpagina aan te maken en consequent gebruik te maken van een hashtag voor Twitter? Bijvoorbeeld #WanbeleidSOOLvA Succes met actie voeren.

Dit bericht is verwijderd door de schrijver ervan (Toon details)

2012-12-12 23:10


Initiators

#20 Re: Discussie voeren

2012-12-13 09:57

#18: Jeremy Husmann - Discussie voeren

Wij, de initiators, zouden deze discussie overal wel willen voeren en nodigen dan ook iedereen uit deze discussie naar eigen inzicht hier en op andere locaties (online en op het schoolplein) voort te zetten en uit te breiden.

Met deze petitie willen we vooral een inventarisatie maken van de mate waarin de in de petitie genoemde zaken worden herkend en in hoeverre men het eens is met het hierin gestelde, zodat wij weten namens hoevelen wij deze zaken aan de orde stellen.

Veel handtekeningen leidt duidelijk tot meer aandacht van de media.

Wethouder Renze Bergsma heeft ons laten weten dat e.e.a. de volledige aandacht heeft. Komende week worden de conclusies van het bestuurlijk overleg besproken in de verschillende colleges van b&w. Vervolgens zullen zij aangeven welke maatregelen zij noodzakelijk achten.

Albert Renders is op den Biekurf in Babyloniënbroek geweest om over de ontstane onrust n.a.v. het enorme tekort op de begroting en het vertrek van de juffen van groep 7/8 te praten. Hij heeft de bezorgdheid van de ouders niet weg kunnen nemen. Zij hebben gisteren samen met hun kinderen het vertrouwen in het bestuur en Albert Renders opgezegd bij burgemeester Naterop. Naar aanleiding hiervan is er een gesprek gepland met de 2 ouders van de MR, de voorzitter van de GMR, Daniëlle van Elst en burgemeester Naterop.

Voor de ouders in Eethen staat een informatie-avond met Albert Renders gepland, om de ontstane onrust en vragen n.a.v. een artikel in de krant en de petitie te bespreken.

Wij hebben tot op heden geen enkele reactie van Albert Renders en het bestuur vernomen.

Corné van Beek

#21 Re: Wat een onzin allemaal!

2012-12-13 10:54

#16: Een positieve ouder. - Wat een onzin allemaal!



Beste positieve ouder,

Jammer dat dit een anoniem
schrijven is want ik zou graag met u het gesprek aan gaan.

Om met uw laatste punt te
beginnen, de kwaliteit van het onderwijs wordt naar onze inzichten volledig
gedragen door de leerkrachten, op wie wij nimmer een iets hebben aangemerkt of
aan te merken hebben gehad.

Over het wegpesten van
directeuren, welke directeuren hebben we dan weg gepest?
Nadat Henk Poelakker is
verdwenen, geïnitieerd door de start van de stichting, zijn we begonnen met
Interim directeur Chris Meijer, die heeft plaatst gemaakt voor een directeur in
loondienst, daarna zijn we weer naar interim gegaan om vervolgens bij onze
huidige directeur uit te komen.
Het moge duidelijk zijn dat
interim directeuren niet worden weggepest, maar dat deze veel te duur zijn en
daarom door het bestuur van de stichting normaal worden bedankt voor hun verleende
diensten.

Feit blijft dat we in 3 jaar dat deze stichting nu bestaat 50% van ons kapitaal zijn kwijt geraakt en dat de
subsidie die de gemeenten (Aalburg, Werkendam en Woudrichem) jaarlijks bijdragen (bruidsschatregeling) binnenkort
wegvalt.
Als we doorgaan zoals we dat de afgelopen 3 jaar hebben gedaan bestaan we over 3 jaar niet meer, mogen wij ons
daar dan toch even zorgen om maken?

Corné van Beek



gast

#22 wanbeheer

2012-12-13 19:43

Wet Primair Onderwijs Artikel 103g. Aanwijzing

1. Indien sprake is van wanbeheer van een of meer bestuurders of toezichthouders kan Onze Minister de rechtspersoon die de school in stand houdt een aanwijzing geven. Een aanwijzing omvat een of meer maatregelen en is evenredig aan het doel waarvoor zij wordt gegeven.
2. Onder wanbeheer wordt uitsluitend verstaan:
a. financieel wanbeleid ,
b. ongerechtvaardigde verrijking, al dan niet beoogd, van de rechtspersoon die de school in stand houdt, zichzelf dan wel een derde;
c. onrechtmatig handelen, waaronder wordt verstaan het in de hoedanigheid van bestuurder of toezichthouder handelen in strijd met wettelijke bepalingen of de kennelijke geest van wettelijke bepalingen waarmee financieel voordeel wordt behaald ten gunste van de rechtspersoon die de school in stand houdt, zichzelf of een derde, en
d. het in ernstige mate verwaarlozen van de zorg voor wat door redelijkheid en billijkheid wordt gevorderd in de omgang met betrokkenen in de schoolorganisatie, waaronder wordt verstaan intimidatie of bedreiging van personeel, leerlingen of ouders door een bestuurder of toezichthouder.
gast

#23 Instandhouding openbare school door een stichting

2012-12-13 19:52

Artikel 48. Instandhouding openbare school door een stichting

1. Een gemeenteraad kan besluiten dat een of meer openbare scholen in de gemeente in stand worden gehouden door een stichting die zich ten doel stelt het in stand houden van een of meer openbare scholen, al dan niet te zamen met openbare scholen als bedoeld in de Wet op de expertisecentra of openbare scholen als bedoeld in de Wet op het voortgezet onderwijs.
2. De gemeenteraad maakt het voornemen tot een besluit als bedoeld in het eerste lid bekend.
3. Een stichting die een openbare school in stand houdt, wordt opgericht door een of meer gemeenten, al dan niet te zamen met een of meer privaatrechtelijke rechtspersonen met volledige rechtsbevoegdheid.
4. Het statutaire doel van de stichting is uitsluitend het geven van openbaar onderwijs overeenkomstig artikel 46.
5. De stichting oefent met uitzondering van de besluitvorming over de opheffing van een openbare school alle taken en bevoegdheden van het bevoegd gezag uit.
6. Onverminderd het vierde lid voorzien de statuten in ieder geval in een regeling omtrent:
a. de samenstelling, werkwijze en inrichting van het bestuur van de stichting ,
b. de wijze van benoeming, herbenoeming, schorsing en ontslag van de bestuur sleden, met dien verstande dat de leden van het bestuur worden benoemd door de gemeenteraad of gemeenteraden en dat ten minste een derde gedeelte, doch geen meerderheid, van die leden wordt benoemd op bindende voordracht van de ouders van de leerlingen die zijn ingeschreven op de betrokken school of scholen,
c. de termijn waarvoor de bestuur sleden worden benoemd,
d. de vaststelling van de begroting na goedkeuring door de desbetreffende gemeenteraad of gemeenteraden en de vaststelling van de jaarrekening na instemming van de desbetreffende gemeenteraad of gemeenteraden,
e. de wijze waarop de gemeenteraad of gemeenteraden toezicht op het bestuur uitoefenen,
f. de gronden waarop het bestuur kan besluiten de vergaderingen besloten te houden,
g. de periode waarvoor de stichting in het leven wordt geroepen, met dien verstande dat deze periode ten minste 5 jaren bedraagt, en
h. de bevoegdheid de stichting te ontbinden, met dien verstande dat in de regeling een overheersende invloed van de overheid in het bestuur is verzekerd.
De goedkeuring bedoeld in onderdeel d kan worden onthouden wegens strijd met het recht of met het algemeen belang, waaronder begrepen het financiële belang van de gemeente.
7. De statuten van de stichting kunnen slechts worden gewijzigd na instemming van de desbetreffende gemeenteraad of gemeenteraden.
8. Het bestuur brengt jaarlijks aan de gemeenteraad of gemeenteraden verslag uit over de werkzaamheden, waarbij in ieder geval aandacht wordt geschonken aan de wezenskenmerken van het openbaar onderwijs. Het verslag wordt openbaar gemaakt.
9. De vergaderingen van het bestuur van de stichting zijn openbaar, tenzij het bestuur anders beslist, op gronden, vermeld in de statuten.
10. Indien voor 1 februari van het jaar waarvoor de begroting geldt, de begroting niet is goedgekeurd, neemt de gemeenteraad of gemeenteraden de maatregelen die zij nodig achten om de continuïteit van het onderwijsproces te waarborgen.
11. De gemeenteraad of gemeenteraden zijn in geval van ernstige taakverwaarlozing door het bestuur of functioneren in strijd met de wet bevoegd zelf te voorzien in het bestuur van de scholen en zo nodig de stichting te ontbinden.
12. Indien de school een raad van toezicht heeft, is het zesde lid niet van toepassing en voorzien de statuten, onverminderd artikel 17c, in ieder geval in een regeling omtrent:
a. de samenstelling, werkwijze en inrichting van de raad van toezicht van de stichting ,
b. de wijze van benoeming, herbenoeming, schorsing en ontslag van de leden van de raad van toezicht, met dien verstande dat de leden van de raad van toezicht worden benoemd door de gemeenteraad of gemeenteraden en dat ten minste een derde gedeelte, doch geen meerderheid, van die leden wordt benoemd op bindende voordracht van de ouders van de leerlingen die zijn ingeschreven op de betrokken school of scholen,
c. de termijn waarvoor de leden van de raad van toezicht worden benoemd,
d. de vaststelling van de begroting en de jaarrekening, en
e. de periode waarvoor de stichting in het leven wordt geroepen, met dien verstande dat deze periode ten minste 5 jaren bedraagt,
h. de bevoegdheid de stichting te ontbinden, met dien verstande dat in de regeling een overheersende invloed van de overheid in de raad van toezicht is verzekerd. Het achtste, negende en elfde lid zijn van overeenkomstige toepassing.
betrokkene

#24 Re: Discussie voeren

2012-12-14 09:28

#18: Jeremy Husmann - Discussie voeren

Misschien is enkel #SOOLvA wel zo kort en makkelijk. #WanbeleidSOOLvA lijkt mij een pleonasme, of was het nou een tautologie?

betrokkene

#25 Code goed bestuur

2012-12-14 10:16

Voor Nico, Eric, Bas, Bart, René en Johan, (en waar is Rob gebleven?)
Omdat jullie hier vast af en toe stiekem meekijken en deze haast wel gemist moeten hebben:
http://www.poraad.nl/sites/www.poraad.nl/files/book/bestand/code_goed_bestuur_po_website.pdf