Steun het voortbestaan van Nederlands Onderwijs in het Buitenland


Gast

#76

2015-10-15 14:14

Omdat onze 2 kleindochters (4 en 7) op de Nederlandse School zitten in Gava (Spanje).

Gast

#77

2015-10-15 15:18

Omdat er ook mensen in het buitenland wonen die niet rijk zijn en geen geld over hebben voor een dure nederlandse school. Maar deze mensen willen wel graa dat hun kind goed Nederlands kan lezen en schrijven wanneer ze terug naar Nederland gaan

Gast

#78

2015-10-15 16:51

Omdat mijn kleinkind in Frankrijk woont en ik t belangrijk vind dat zij naast de Franse, ook de Nederlandse taal in woord en schrift beheerst.

Gast

#79

2015-10-15 17:01

Het is belangrijk de Nederlandse cultuur en taal te leren
gast

#80 Het voortbestaan van Nederlandse taal in het buitenland

2015-10-15 17:05

Omdat de dochter van mijn zus in Frankrijk woont ,en ik het ook belangrijk vindt dat haar kinderen ook de Nederlandse taal goed kan en leert schrijven 


Gast

#81

2015-10-15 17:07

Omdat het belangrijk is, dat kinderen van Nederlandse ouders die vaak vanwege hun werk voor onbepaalde tijd in het buitenland moeten verblijven hun moedertaal goed blijven spreken en schrijven en verder op de hoogte blijven van de Nederlandse cultuur en gewoontes. Zo hebben ze bij terugkeer een betere aansluiting als ze ev. weer naar een Nederlandse school gaan!

Gast

#82

2015-10-15 17:14

Ik wil mijn dochter ook in het buitenland een stukje Nederlands laten zijn. Het onze doelstelling haar Nederlandse taal en cultuur te laten leren.

Gast

#83

2015-10-15 17:22

HIer in Vancouver en Burnaby, BC, Canada was ook geen Nederlandse school dus heeft mijn vriendin samen met mij een schooltje opgezet. Een beetje subsidie of lespakketten voor de leerkracht zou al heel erg veel helpen. Wij zijn zelf geen leerkrachten.
Wij hebben gemerkt dat er veel vraag naar is, ook van ouders met een gemengd huwelijk (Canadees-Nederlands) waarvan de kinderen nauwelijks Nedderlands spreken. Wij hebben er eerst voor gekozen om met een kleuterklas te beginnen en al doende zelf te leren hoe wij onze Nederlandse school een succes kunnen maken. Nu hebben we al mensen moeten afwijzen: de kinderen verstaan amper Nederlands of ze zijn te oud voor ons klasje. Wij zijn in september 2015 met 5 kinderen in de leeftijd van 4-7 jaar begonnen. Natuurlijk hopen we te groeien er is echt vraag naar en behoefte om kinderen kennis te laten maken met hun eigen cultuur, waarvan de taal een groot onderdeel is.

Ook is het leuk om over de cultuur te praten zoals over SInterklaas (geven en anderen helpen), discriminatie (we hebben nu ook gekleurde Pieten op ons Sint feest) en liedjes te zingen.

Wij vinden het heel erg jammer dat de ambassade en de Nederlandse overheid geen hulp kan bieden: geen locatie ter beschikking stelt, geen lesmateriaal, en geen geld. Wij zouden al o zo geholpen zijn met een lespakket voor de leerkracht.

Onze ouders betalen nu 500 CAD per jaar en onze lessen zijn dit eerste jaar slechts 2 x per maand, twee uur op zaterdag. We moeten echt met de prijs omhoog als we meer lessen willen aanbieden.

Wij geven les in de openbare bibliotheek omdat dit centraal ligt en gratis is, hoewel dit helemaal niet ideaal is. De toiletten zijn ver weg, het is gehorig en de stoelen en tafels zijn grotenmensenafmeting. Maar wij zijn gestart en super trots! Alle hulp is zeer welkom en zeer gewaardeerd. Onze kinderen zijn allemaal van Nederlandse nationaliteit en hebben volgens ons gewoon recht op Nederlands onderwijs. Het zijn niet de kinderen die de keuze voor emigreren hebben gemaakt, dat hebben wij -de ouders- voor ze gedaan. NU is uit Nederland weg ben besef ik pas hoe belangrijk mijn cultuur voor me is, hoe belangrijk het is voor het samenhoringsgevoel en hoe belangrijk het is voor je eigen identiteits gevoel.

HELP NEDERLANDSE KINDEREN OM NEDERLANDS ONDERWIJS TE VOLGEN< WAAR ZE OOK ZIJN>

DANK U!
Sandra Poppema

Gast

#84

2015-10-15 17:29

Nederlandse kinderen, die buiten Nederland wonen, hebben ook recht op Nederlandstalig onderwijs.

Gast

#85

2015-10-15 17:48

Wij wonen met onze 3 kinderen in Turkije. Om het NL toch te blijven praten en schrijven is NL les onmisbaar!!

Gast

#86

2015-10-15 18:04

omdat ik zie dat kinderen belang hebben bij het volgen van moedertaal onderwijs in het buitenland

Gast

#87

2015-10-15 18:19

onze kleinkinderen hebben veel gehad aan de nederlandse taal lessen in doha

Gast

#88

2015-10-15 20:08

Omdat ik zelf ook in t buitenland woon en kinderen heb

Gast

#89

2015-10-15 21:45

De overheid denkt dat alle expats rijk zijn en het zelf wel kunnen betalen. Niets is minder waar....

Gast

#90

2015-10-16 03:42

Mijn kinderen zijn Nederlands, zij hebben, net als ieder ander Nederlands kind, recht op Nederlandse scholing! We willen graag allemaal de nederlandse kultuur, normen en waarden behouden en het Nederlands onderwijs in het buitenland draagt hier enorm aan bij! Van Sinterklaas tot stroopwafels en pannekoeken, het is belangrijk dat onze NEDERLANDSE kinderen hun roots behouden en ambassadeurs van Nederland zijn in het buitenland!


Gast

#91

2015-10-16 06:08

Omdat ik het belangrijk vind dat nl kinderen in het buitenland nl onderwijs krijgen zodat als ze weer in nl zijn makkelijker de draad weer kunnen oppakken

Gast

#92

2015-10-16 06:32

Je moedertaal hoort bij jou en je familie. Zo blijf je verbonden met je roots en andere familieleden.

Een taal hoort bij traditie en cultuur. Dit moet behouden worden.

Uiteraard dien je de taal te spreken in t land waar je woont, alleen daarnaast zeker je moedertaal! Het is een pluspunt wanneer je meerdere talen spreekt.

Gast

#93

2015-10-16 06:53

Onze kinderen volgen Nederlands taalonderwijs tijdens ons verblijf in Zuid-Korea. Wij vinden dit erg belangrijk. Het gaat tenslotte om hun moedertaal! Het volgen van Nederlands taalonderwijs in het buitenland zal onze kinderen zeker ook helpen bij terugkeer naar Nederland.

Gast

#94

2015-10-16 07:41

Laat het Nederlands niet verdwijnen ten behoeve van het Engels bijv.

Gast

#95

2015-10-16 09:35

Vind het belangrijk dat kinderen die tijdelijk in het buitenland wonen hun moedertaal onderhouden.

Gast

#96

2015-10-16 09:54

Omdat ik het belangrijk vind dat er de mogelijkheid bestaat om betaalbaar Nederlands onderwijs te volgen waar je ook bent ter wereld. Uiteindelijk zal dit een toegevoegde waarde hebben voor Nederland, zijn economie, arbeidsmarkt, kennis, en ga zo maar door. Stoppen met financieren van deze scholen betekent het sluiten van veel van deze scholen, en dit zal ook zijn weerslag hebben op Nederlandse bedrijven die hun werknemers willen uitzenden, die relaties buiten de grens willen opbouwen, voor Nederlandse (kleine) ondernemers in het buitenland, en ga zo maar door. Nederlandse scholen in het buitenland dragen ook bij aan de toekomst van Nederland. Sluiten van deze scholen betekent de toekomst van Nederland versoberen.

Gast

#97

2015-10-16 10:39

Het is voor mij als vader niet makkelijk om mijn zoon in het buitenland, Italie in mijn geval, met Italiaanse vrouw, de Nederlandse taal aan te leren. Met hulp van de NTC School lukt dat wel en hebben we de kans om er thuis met een logische volgorde mee verder te gaan.

Gast

#98

2015-10-16 11:22

Ik woon zelf in het buitenland en wil mijn dochters graag de Nederlandse taal meegeven, wie weet willen ze ooit in Nederland gaan studeren of werken

Gast

#99

2015-10-16 11:22

Ik vind de beschikbaarheid van Nederlands onderwijs in het buitenland zeer belangrijk zowel voor de veelal Nederlandse of halfNederlandse leerlingen (incl. Belgische) alswel voor Nederland zelf, Het Nederlands onderwijs is naar m.i. een belangrijke "incentive" voor culturele en commerciele uitwisseling enz.
Ik heb geconstateerd dat veel ouders bereid zijn om privé een behoorlijk bedrag te betalen voor dit onderwijs, maar dat er een grens is waarboven ze die bereidheid zouden verliezen en dat voor velen de huidige kosten al dichtbij die grens liggen ("als het nòg duurder wordt, stoppen we ermee"). Het zou jammer zijn (verarming) als deze "resources"/financiele middelen door de families niet meer aan cultuur worden uitgegeven maar aan waarschijnlijk minder nobele "goederen/diensten". Als de huidige subsidie € 250,00 per kind per jaar is en de huidige ouderbijdrage € 700,00, betekent dat dus dat voor elke Euro aan subsidie die bespaard wordt, deze besparing zorgt voor afnemende privé uitgaven aan Nederlandse taal/cultuur van € 2,80. Jammer !! . . Heel jammer !! . . . En : " wie wil dit op z'n geweten hebben ??" Realiseert de "kraandichtdraaier zich wel dat het effect op deze manier zoveel wordt versterkt ??" Elke € 1,00 minder subsidie >>> min € 3,80 investering in Nederlandse Taal/Cultuur (= € 1,00 subsidie + € 2,80 privé uitgaven)

Gast

#100

2015-10-16 11:54

Wij hebben 3 kinderen die geschoold zijn op 't kofschip. Danku die enkele uurtjes nederlands en veel moeite vanwege de leer krachten en wij thuis, zijn ze nu klaar om terug in het nederlands onderwijs te keren.
Geef deze kans ook aan andere kinderen!