Steun het voortbestaan van Nederlands Onderwijs in het Buitenland


Gast

#151

2015-10-21 13:43

Omdat het enorm belangrijk is dat Nederlandse talige kinderen in het buitenland onderwijs krijgen in het Nederlands om zo de taal en cultuur te leren, voor bij een (eventuele) terugkeer naar Nederland en zo zonder achterstand kunnen aansluiten in het onderwijs, studie of werk..

Gast

#152

2015-10-21 15:16

Ik heb getekend omdat ik zelf in het NRC onderwijs in Kuala Lumpur werkzaam ben en graag wil dat het onderwijs in het buitenland kan door blijven gaan!


Gast

#153

2015-10-21 19:22

Omdat ik het belangrijk vind dat Nederlandse kinderen die in het buitenland wonen ook goed (internationaal) onderwijs krijgen.

Gast

#154

2015-10-21 19:44

Kleinkinderen tijdelijk in het buitenland en zo kunnen ze zonder al te veel problemen weer instromen op school in Nederland

Gast

#155

2015-10-21 20:14

Het is een kortzichtig besluit om de subsidie vanaf 2017 niet meer te verstrekken aan het NOB voor Nederlandse taal en cultuur scholing in het buitenland.

Gast

#156

2015-10-21 23:54

Wij wonen als expat gezin nu 4 jaar in Singapore, over 2 jaar gaan we weer terug, en ik vind het belangrijk dat de kinderen bij terugkomst makkelijk kunnen instromen in het Nederlandse onderwijs.

Gast

#157

2015-10-22 01:04

Dit is walgelijk . hoe kunnen ze dit doen . dit is een recht voor iedereen . kinderen hebben een recht on hunnie moeder taal te leeren

Gast

#158

2015-10-22 02:32

Van buitenlanders wordt verwacht dat ze Nederlands leren zelfs nog voordat ze naar Nederland verhuizen.

Het zou wel heel vreemd zijn als de overheid geen ondersteuning meer biedt aan Nederlanders in het buitenland die hun eigen taal willen leren/bijhouden....
Flying dutchman

#159 Re:

2015-10-22 03:54

#158: -  

 Ben het 100% eens met deze stelling. Laat de overheid hier maar eens antwoord op geven!


Gast

#160

2015-10-22 05:30

Het is belangrijk voor kinderen die tijdelijk in het buitenland zijn hun eigen taal onderhouden. Hierbij heeft de NL gemeenschap baat want kinderen met buitenland ervaring brengen wat mee terug waar de NL economie van kan profiteren. Het is een goede investering.

Gast

#161

2015-10-22 10:34

Zeer belangrijk voor onze kinderen. Kinderen zijn onze toekomst, daarom is investeren in hen supergoed besteed geld.
apapapa

#162 Investeren in het Nederland van de toekomst

2015-10-22 14:04

Dit is weer een typisch geval van een bezuinigingsmaatregel ten koste van een minderheid, van wie de huidige regering weinig weerstand verwacht. Tevens laat het pijnlijk duidelijk zien, hoever de regering van de werkelijkheid af staat. Zoals in andere posts te lezen is, vormen Nederlanders in het buiteland een pluriform gezelschap en bestaan zij niet enkel uit goed gesitueerde expats. 

Behalve dat ik het als ouder belangrijk vind dat onze dochter, naast het Hongaars het Nederlands leert beheersen, is het ook een verrijking voor Nederland. Net als andere meertaligen, zal zij in staat zijn, om behalve twee talen te spreken, lezen en schrijven op native niveau, maar ook om deze te voelen en correct te interpreteren vanuit de juiste culturele achtergrond.

Gelet op de lompige directheid, waarvan Nederlandse handelsmissies, door buitenlanders vaak worden beticht, heeft Nederland hard mensen nodig, met meertalige skills, die tevens te lokale culturele gebruiken kennen. 

Wonderlijk is dat het ministerie momenteel tevens de mogelijkheden onderzoekt, om meertaligheid in te voeren op alle basisscholen in Nederland. Met als belangrijkste reden, om de toekomstige Nederlandse werknemers beter in staat te stellen om internationaal mee te draaien. Waarom dan bezuinigen op kinderen die deze 'gratis' lessen in vreemde talen al krijgen?

 

 

 

 


Gast

#163

2015-10-22 15:16

Wij zijn expats. Mijn kinderen zijn in het buitenland geboren en hebben veel baat gehad bij nederlandstalig onderwijs. De nederland se staat kan er veel baat bij hebben dat nederlandse kinderen in het buitenland een goede band met nederland behouden.

Gast

#164

2015-10-23 04:42

Met goed Nederlands onderwijs in het buitenland kunnen onze kinderen straks weer moeiteloos instromen in het Nederlandse onderwijs en hoeven ze zich straks geen vreemde in eigen land te voelen.

Gast

#165

2015-10-23 07:38

Thuis spreken we Nederlands maar ondanks dat merken we dat de zinsopbouw en de woordenschat achteruitgaat. Het volgen van Nederlands Onderwijs gebeurt hier in Kuala Lumpur na schooltijd. Dit vergt veel motivatie en inspanning van de kinderen maar iedere week gaan ze toch weer trouw naar de les omdat ze het belang er van inzien. Daarbij zijn sommige expats maar voor een tijdje naar het buitenland uitgezonden en moeten de kinderen na terugkeer in Nederland weer gewoon naar het locaal onderwijs.
Is het dan niet in ieders voordeel dat het niveau van de Nederlandse taal en cultuur van deze kinderen op peil blijft?

Gast

#166

2015-10-23 11:10

Al zitten wij in het buitenlsnd onze kinderen hebben behoefte aan Nederlands onderwijs om de terug stroming mogelijk te houden. Verder is enige Nederlands onderwijs goed om de binding met het vaderland levend te houden, uit het zicht is niet uit het hart.

Gast

#167

2015-10-23 11:55

Onze kinderen zijn de bruggenbouwers Van de toekomst. Zeker als wij, en politici, iedere dag spreken over een vereenigdes Europa. De politici Van vandaag zijn verantwoordelijk voor hun besluiten die vanaf morgen gelden. Onderwijs is het cement Van onze samenleving. Daarbij zijn weten en cultuur een belangrijke voedingsbodem. Heden ten dage zijn er genoeg voorbeelden Van onwetendheid dus..... Kom op, investeer in de toekomst Van onze kinderen, Van ons Europa. Gegroet, Otto jogems

Gast

#168

2015-10-23 19:04

Wij, als ouders, vinden het belangrijk, dat ons kind Nederlands onderwijs volgt, in verband met zijn algemene ontwikkeling, kennis van Nederland en de eigen taal, met het mogelijke vooruitzicht op wonen en studeren in Nederland en goed contact met familie in Nederland.

Gast

#169

2015-10-24 10:43

Omdat het belangrijk is dat de kinderen ook Nederlands leren,het is volgens ons kabinet belangrijk om de kinderen op te voeden met meerdere talen en nu willen ze het weer terug draaien onbegrijpelijk!!! En het is ook erg belangrijk om de Nederlandse taal te blijven beheersen, kunnen ze in Nederland ook studeren. De jeugd is onze toekomst dus is het van belang om meerdere talen te beheersen

SCHUMANN-Adenauer

#170 Re:

2015-10-24 15:44

#78: -  

 Het moet toch kunnen om NL-school te hebben in de Franse Nederlanden.


Gast

#171

2015-10-24 16:51

Zodat mijn achternichtjes Nederlands blijven leren

Gast

#172

2015-10-26 00:11

Belang van de Nederlandse cultuur en taal voor families in het buitenland

Gast

#173

2015-10-26 14:52

Door een eerdere bezuinigingsronde, is de ouderbijdrage voor NTC-onderwijs verhoogd, waardoor ik mijn kinderen er niet meer naartoe kan sturen. Dat vind ik heel jammer, want ze zijn er slim genoeg voor. In plaats van verdere verschraling zou ik graag zien dat de Nederlandse regering haar prioriteiten anders stelt, zodat mijn kinders weer NTC-onderwijs kunnen genieten.

Gast

#174

2015-10-26 21:55

Moedertaal is belangrijk voor ontwikkeling, cultuur en identiteit voor kinderen in het buitenland en daarom teken ik de petitie voor het behoud van Nederlands onderwijs in het buitenland.

Gast

#175

2015-10-27 08:39

De petitie is tegen de onjuiste voornemens van onze domme regering.