Steun het voortbestaan van Nederlands Onderwijs in het Buitenland


Gast

#101 Re:

2015-10-16 12:00

#100: -  

 En ik voeg eraan toe. De fransen hebben hun scholen, de duitsen ook, voor us en uk is er ruime aanbod in het buitenland.

Voor de Nederlanders en belgen is het bijschool, steun die scholen!

het is ontzettend belangrijk voor de kinderen en NL!!!


Gast

#102

2015-10-16 13:28

Zodat mijn kleindochters in Griekenland naar de nederlandse school kunnen blijven gaan en nederlands kunnen leren.

Gast

#103

2015-10-16 17:36

De mogelijkheid om de Nederlandse taal te leren en onderhouden is belangrijk voor onze Nederlandse kinderen over de hele wereld!

Gast

#104

2015-10-16 18:20

Zodat mijn nichtjes in Rome niet alleen goed Italiaans op school leren maar ook hun moederstaal. Zo kunnen zij ook goed communiceren met hun Nederlandse familie. Of later hier studeren!

Gast

#105

2015-10-16 18:23

Wegbezuiniging leidt er toe dat instroom in het onderwijs in Nederland en België niet meer vanzelfsprekend is en de culturele band met Nederland of België zal verdwijnen.
Ons onderwijs fungeert als een doorgeefluik bij de internationalisering en is van grote waarde voor de toekomst van Nederland !

Gast

#106

2015-10-16 20:31

Ik vind het belangrijk dat de nederlandse kinderen een nederlandse basis taal krijgen om daarna vanuit die taal andere talen goed te leren.

Gast

#107

2015-10-16 20:51

Hier in Sydney hebben we een fantastische Nederlandse School! De kinderen gaan er iedere week met zoveel plezier naartoe. Wij wonen hier nu 4 maanden en als je ziet hoe snel "de nieuwe taal" het overneemt weet je hoe belangrijk het bestaan van de Nederlandse school is. Zeker gezien het feit dat de meeste expats uiteindelijk terugkeren naar Nederland. Zo ook wij over 4/5 jaar.

Gast

#108

2015-10-17 01:18

Omdat ik het belangrijk vind dat mijn zoon en andere Nederlandse kinderen de mogelijkheid moet hebben om onderwijs te blijven volgen.

Gast

#109

2015-10-17 06:21

Omdat wij per 1 jan 2016 gaan emigreren naar Amerika en ik graag wil dat ons kind ook naar een NTC school kan.

Gast

#110

2015-10-17 11:00

Ik zit in het bestuur van de Nederlandse school Het Oranje Park in Johannesburg , mijn kinderen gaan met groot plezier naar school en dit wil ik graag zo houden.

Gast

#111

2015-10-17 16:30

Meertalige jongeren met internationale ervaring kunnen zo'n verrijking zijn voor ons land. Als deze kinderen straks wel Nederlands spreken, maar niet fatsoenlijk lezen en schrijven dan zullen ze niet in Nederland studeren en zijn hun talenten en ervaring voor ons verloren. Echt verkeerde zuinigheid!!

Gast

#112

2015-10-17 17:46

Min dochter van 10 heeft altijd nederlandse les gevolgt in Dubai sinds 6 jaar. Zij is daar helemaal afhankelijk van en een wegval van de subsidies maakt de jaarlijkse schoolbijdrage van nu al bijna 2000 euro zo langzaam ondraagbaar.

Gast

#113

2015-10-17 18:52

Ik vind het belangrijk dat de kinderen de Nederlandse taal kunnen blijven spreken en schrijven.

Gast

#114

2015-10-17 23:30

Als steun voor de Duyfkensschool in Brisbane, Australië!

Gast

#115

2015-10-18 01:09

Omdat het verkeerd is bakken met geld over te maken naar de EU, terwijl zoveel, sociale voorzieningen, zorginstellingen en in dit geval educatief onderwijs voor Nederlanders wordt verwaarloosd!

Gast

#116

2015-10-18 01:21

Sla de Nederlandse scholen, moet ik mijn kinderen om onze taal te leren

Gast

#117

2015-10-18 04:25

Het is belangrijk om Nederlanders die in het buiten land wonen met kinderen om die de Nederlandse taal aan te leren. Nederland is een multicultuur waarin veel talen worden gegeven en het zou zonden zijn als de Nederlandse taal in het buitenland er niet aan toe doet vooral omdat er heel veel talen worden gegeven maar er ook heel veel Nederlanders in andere landen wonen!

Gast

#118

2015-10-18 05:19

De Nederlandse taal symboliseert voor onze kinderen die opgroeien in het buitenland de emotionele band met hun vaderland en draagt bij tot hun identiteit. Het schrijven, lezen en spreken van de Nederlandse taal is essentieel om zich verbonden te voelen met de mensen, maatschappij en cultuur waar hun wortels liggen. Het maakt hun tot wie ze zijn! En wanneer ze de taal goed beheersen kunnen ze later de belangrijke (multiculturele) ervaringen doorgeven als 'cadeautje' aan de Nederlandse samenleving op persoonlijk en professioneel vlak.

Gast

#119

2015-10-18 05:21

Ik wil mijn kinderen naar een Nederlandse school in Australie sturen

Gast

#120

2015-10-18 05:34

Het is van belang dat nl kinderen nl leren . Komen zij om welke reden terug naar nl hebben zij geen achterstand in te halen. Dat kost ook geld. Dus beter gelijk investeren om nederlands te leren.

Gast

#121

2015-10-18 05:58

Omdat t belangrijk is voor de kinderen om hun roots niet te vergeten, hun eigen taal hoort daar bij! Communiceren met familie en wellicht willen ze ooit weer naar hun geboorteland terug, of dat van hun ouders, dan is het zeer welkom dat je de taal spreekt.

Gast

#122

2015-10-18 06:00

Een deel van mijn familie woont in Australie.
Het leren van de Nederlandse taal geeft hen een band met de roots van hun ouders en familie overzee.

Gast

#123

2015-10-18 06:04

Afwijkende mening hier. Ik woon zelf al jaren in (verschillende) buitenlanden, maar nooit op een plek waar Nederlands onderwijs werd/wordt aangeboden. Ik vind het de verantwoordelijkheid van Nederland om goed onderwijs te leveren in Nederland, maar zodra mensen over de grens verhuizen, vind ik het de verantwoordelijkheid van de ouders. Ik heb mijn kinderen aanvankelijk zelf Nederlandse les gegeven, maar ben daar na een paar jaar mee opgehouden. Ik vond de tijdinvestering te groot voor iets waarvan nog maar moet blijken wat ze er in hun verdere leven aan hebben. Het is onzin dat kinderen de aansluiting met de Nederlandse taal en cultuur verliezen als de overheid ophoudt met het subsidiëren van Nederlands onderwijs in het buitenland. Wij hebben zoals gezegd op verschillende plekken gewoond, twee van mijn kinderen zijn niet in Nederland geboren; ze drukken zich allemaal beter uit in Engels dan in Nederlands, maar ze voelen zich (zelfs zonder Nederlandse tv) op en top Nederlander en zeggen stuk voor stuk dat dat het land is waar ze bij horen. Mijn jongste weet meer over Nederlands voetbal dan ikzelf en we hoeven echt niet te proberen Sinterklaas in te ruilen voor de kerstman. OK, het is niet waarschijnlijk dat ze ooit op het niveau komen dat ze Nederlands eindexamen kunnen doen, maar het aantal middelbare scholen met een Engelstalige stroom groeit nog steeds en ook universiteiten bieden steeds meer onderwijsprogramma's in het Engels aan. Taal is belangrijk, meertaligheid een voordeel, maar de overheid hoeft niet op te draaien voor de keuze van de ouders om in het buitenland te gaan wonen. Ik ben ervan overtuigd dat het een verrijking is voor kinderen, maar alles komt met een prijs.


Gast

#124

2015-10-18 07:10

Nederlands onderwijs aan kinderen van nederlanders in andere landen moet worden voortgezet. Zonder steun van onze overheid zal dat in veel gevallen niet meer kunnen. We zijn toch allemaal nederlanders dacht ik en onze kinderen moeten terug kunnen (als ze niet in de tussentijd per ongeluk hun nederlands staatsburgerschap verliezen door een uilige wet waar wij de enigenen in de wereld mee zijn natuurlijk)


Gast

#125

2015-10-18 07:47

Met familie en vrienden in het buitenland vind ik het heel belangrijk dat zij hun Nederlandse taal kunnen onderhouden. In Nederland hoor je zat Engels, maar in het buitenland hoor je nérgens Nederlands en dus verleer je het snel als je het niet bijhoudt !!