Steun het voortbestaan van Nederlands Onderwijs in het Buitenland


Gast

#1

2015-10-13 19:15

Als Nederlandse moeder in het buitenland veel vind dat mijn kinderen ook de kans moeten kunnen krijgen in de toekomst.

Gast

#2

2015-10-13 19:55

Om de eurotekens uit de ogen van de Nederlandse politici te vegen!

Gast

#3

2015-10-13 19:57

Mijn kinderen zitten op een school in het buitenland en ik vind het erg belangrijk dat hun Nederlands op peil blijft voor het geval we terug gaan naar NL of dat ze later in NL gaan studeren. Ook werk ik op de school en als de school sluit verlies ik mijn baan.

Gast

#4 Re:

2015-10-13 20:20

#3: -  

 Dat is echt zonde. Ik denk daarom dat wij als ouders nu een geluid moeten maken. Het NOB heeft het jarenlang voor onze kinderen opgenomen maar ook zij worden bekostigd uit de subsidie en daarom is het starten van een petitie voor hun wat lastig. Maar wij als ouders kunnen dat wel! Ik hoop dat je je baan kunt behouden. Sterkte!


Gast

#5

2015-10-13 20:26

Mijn kinderen zijn half Nederlands. De taal is een onderdeel van mijn, en dus ook hun, cultuur. Van praten met overgrootmoeder die geen andere taal spreekt tot genieten van boerenkool met worst. Maar als je de enige bent die de taal in de omgeving spreekt is het heel moeilijk. Na veel lessen zijn ze nu zo ver dat ze naar Nederlands onderwijs kunnen. Net als de poort wordt gesloten. Dit maakt het erg moeilijk met het oog op de toekomst en ooit weer in Nederland wonen.

Gast

#6 Nederlands onderwijs

2015-10-13 20:38

Als Nederlande moeder in t buitenland, weet ik hoe moeilijk t is om de Nederlandse taal op niveau bij te houden. De NTS school heeft mijn dochters geholpen met een goede basis, voordat we helaas verhuisden naar een gebied zonder NTS school in de buurt. 


Gast

#7

2015-10-13 20:42

Zonder nederlands taalonderwijs missen onze Nederlandse kinderen die (tijdelijk) in het buitenland wonen, elke aansluiting op Nederlandse taal en cultuur. Het is zeer belangrijk voor de ontwikkeling van hun Nederlandse identiteit en onmisbaar in de aansluiting op toekomstig onderwijs en carrière in Nederland. Dankzij initiatieven als worldwidejuf zien wij hoe goed dit voor onze kinderen is. Hoe zij zichzelf herkennen in de Nederlandse lessen. Het zou idioot zijn deze les mogelijkheden te beperken. Daarmee doet nederland, haar eigen jonge landgenoten echt te kort! Het is hun MOEDERtaal!

Gast

#8

2015-10-13 20:51

Als Nederlandse moeder woonachtig in t buitenland, weet ik hoe moeilijk t is om Nederlandse taal goed bij te houden voor en met mijn kinderen. De NTS school heeft mijn kinderen een goede Nederlandse taal basis gegeven. Helaas zijn we sindsdien verhuisd naar een gebied zonder NTS school in de buurt.

Gast

#9

2015-10-13 21:31

Omdat het niet aan de plaatselijke politiek hoort te zijn of Nederlandse kinderen Nederlandse les kunnen krijgen. Het is de sleutel naar de Nederlandse cultuur en representatie van Nederland in het Buitenland.

Gast

#10

2015-10-13 22:12

Nederlands onderwijs is deel van de ruggengraat die deze jeugd deelt met haar achtergrond.

Gast

#11

2015-10-14 01:54

het is onbegrijpelijk dat een zo belangrijk netwerk van NL scholen in t buitenland wereldwijd dreigt te verdwijnen, na zo veel jaar van bewezen diensten.

Gast

#12

2015-10-14 04:33

Omdat ook nederlandse kinderen in het buitenland recht hebben op nederlands onderwijs het is hun moedertaal ook al wonen ze niet in Nederland dat is mischien hun keuze niet en als ze groot zijn willen ze misschien terug naar Nederland.

Gast

#13

2015-10-14 06:05

Als voormalig directeur/leerkracht op de Nederlandse School in Lusaka weet ik waarom Nederlands onderwijs zo belangrijk is in het buitenland.

Gast

#14

2015-10-14 06:14

Het is belangrijk dat mijn 2 dochters hun moedertaal leren voor hun toekomst. Wat als we in de toekomst van plan zijn om terug te keren naar Belgie? Misschien willen zij daar wel studeren?

Gast

#15

2015-10-14 06:20

Vind Nederlands belangrijk het is hun moer taal en de lessen hier zijn
Goed hoe meer talen de kids kunnen spreken hoe beter het is
Een mamma

#16

2015-10-14 06:31

Mijn kinderen wonen in zweden, de oudate was 1,5 toen we emigreerde. De jongste is hier geboren.

Hun oma, tantes, neefjes en nichtjes wonen in NL. Mijn jongste heeft een sspraakstoornis en praat daardoor alleen maar zweeds, kan nederlands verstaan maar praat het niet, ja, erg lastig want zo kan zijn oma en de rest van de familie hem niet verstaan! Daarom ben ik ook op zoek naar iemand die hem op een professionele manier nederlands kan leren. Maar als de subsidie daarvor word afgeschaft vind ik er natuurlijk nooit 1 en zou mijn zoon altijd een taalbarrière met zijn familie hebben....


Gast

#17

2015-10-14 06:42

het is belangrijk

Gast

#18 Niet iedere expat is rijk...

2015-10-14 07:02

"ach, zo'n hobby betalen die rijke expats zelf maar, die krijgen toch genoeg betaald".. "..en anders kan de werkgever toch wel een steentje bijdragen?"

Helaas werkt de wereld zo al lang niet meer. Lang niet iedere Nederlander in het buitenland is een "rijke expat", de meeste werken voor een lokale werkgever en krijgen gewoon een lokaal salaris. Daar is het opeens best pittig om een lesgeld van 1000€ per kind op te hoesten! 

Het NOB en de scholen doen hun best om kinderen een gedegen basis Nederlands te geven, en dat is geweldig. Dat de Nederlandse staat hier op zou willen korten is eeuwig zonde, dit zijn Nederlanders om trots op te zijn, ondersteun dat dan ook! De bijdrage van de Nederlandse staat is minimaal op de begroting, maar onmisbaar voor het voortbestaan!


Gast

#19

2015-10-14 07:26

Voor ieder kind is het van belang om te hechten en te aarden in je moedertaal. Nederlandse taal en cultuur is van essentieel belang voor het opgroeien van een kind en draagt bij aan het antwoord op de vraag: "Waar hoor ik thuis?"

Gast

#20

2015-10-14 07:36

Omdat het belangrijk dat de NLtaal blijft voorbestaan ! En dat de kinderen (ook de mijne) een kans kunnen krijgen om te studeren in NL!!

Gast

#21

2015-10-14 07:56

Omdat ik will dat het Nederlands onderwijs in het buitenland moet blijven bestaan. Het mag geen elite onderijs voor expats worden.

Gast

#22

2015-10-14 08:16

Ik ben zelf nederlandse in het buitenland en mijn dochters zitten op een nederlandse school op zaterdagochtend. Het is belangrijk dat er nederlands onderwijs is voor hen, zodat ze ook in het neserlands een goede basis opbouwen.

Gast

#23

2015-10-14 08:29

Omdat mijn kinderen nu Nederlands hebben in het school en vind ik heel belangrijk!!!

Gast

#24

2015-10-14 08:32

Goed Nederlands onderwijs is zo vreselijk belangrijk...ik zie aan mijn zoon hoe goed hij vooruit is gegaan.!!!!!

Gast

#25

2015-10-14 08:35

Omdat Nederlands een mooie taal is! En een meertalige brein heeft veel voordelen!