Steun het voortbestaan van Nederlands Onderwijs in het Buitenland
Neem contact op met de schrijver van de petitie
Re:
Dat is echt zonde. Ik denk daarom dat wij als ouders nu een geluid moeten maken. Het NOB heeft het jarenlang voor onze kinderen opgenomen maar ook zij worden bekostigd uit de subsidie en daarom is het starten van een petitie voor hun wat lastig. Maar wij als ouders kunnen dat wel! Ik hoop dat je je baan kunt behouden. Sterkte!
Nederlands onderwijs
Als Nederlande moeder in t buitenland, weet ik hoe moeilijk t is om de Nederlandse taal op niveau bij te houden. De NTS school heeft mijn dochters geholpen met een goede basis, voordat we helaas verhuisden naar een gebied zonder NTS school in de buurt.
Goed hoe meer talen de kids kunnen spreken hoe beter het is
Mijn kinderen wonen in zweden, de oudate was 1,5 toen we emigreerde. De jongste is hier geboren.
Hun oma, tantes, neefjes en nichtjes wonen in NL. Mijn jongste heeft een sspraakstoornis en praat daardoor alleen maar zweeds, kan nederlands verstaan maar praat het niet, ja, erg lastig want zo kan zijn oma en de rest van de familie hem niet verstaan! Daarom ben ik ook op zoek naar iemand die hem op een professionele manier nederlands kan leren. Maar als de subsidie daarvor word afgeschaft vind ik er natuurlijk nooit 1 en zou mijn zoon altijd een taalbarrière met zijn familie hebben....
Niet iedere expat is rijk...
"ach, zo'n hobby betalen die rijke expats zelf maar, die krijgen toch genoeg betaald".. "..en anders kan de werkgever toch wel een steentje bijdragen?"
Helaas werkt de wereld zo al lang niet meer. Lang niet iedere Nederlander in het buitenland is een "rijke expat", de meeste werken voor een lokale werkgever en krijgen gewoon een lokaal salaris. Daar is het opeens best pittig om een lesgeld van 1000€ per kind op te hoesten!
Het NOB en de scholen doen hun best om kinderen een gedegen basis Nederlands te geven, en dat is geweldig. Dat de Nederlandse staat hier op zou willen korten is eeuwig zonde, dit zijn Nederlanders om trots op te zijn, ondersteun dat dan ook! De bijdrage van de Nederlandse staat is minimaal op de begroting, maar onmisbaar voor het voortbestaan!
| This discussion has been closed. |