Steunbetuiging BaTP verdient erkende plaats binnen GGZ

Neem contact op met de schrijver van de petitie

Dit discussie-onderwerp is automatisch gecreëerd voor petitie Steunbetuiging BaTP verdient erkende plaats binnen GGZ.


Gast

#226

2015-10-22 11:21

Mijn dochter heeft jaren met hart en ziel gezwoegd voor dit diploma. Het zou ronduit schandelijk zijn moest dit nu niks meer waard zijn.

Gast

#227

2015-10-23 10:50

Voor de toekomst van mijn dochter.

Gast

#228

2015-10-23 19:55

pour l'avenire des étudents dans cettez branche

Dit bericht is verwijderd door de schrijver ervan (Toon details)

2015-10-24 15:20



Gast

#230

2015-10-24 15:41

Nous n'avons pas entrepris 3années d'études supérieures pour que nous ne soyons pas reconnu! Et ce n'est pas parce que nous sommes professionnalisant que nous ne sommes pas autant capable que vous de d'exercer notre profession dans le secteur clinique, amis universitaire !

Gast

#231

2015-10-25 18:36

omdat de hoge scholen een uitstekend opleiding geeft aan jongeren die de mogelijkheid niet hebben om universitaire studies aan te gaan .Vaak is trouwens zo een opleiding meer praktisch gericht dan universitaire programma's ook voor de opleidingen die de wet aanpassing in het oog heeft.

Gast

#232

2015-10-25 22:28

Mijn dochter is Bachelor T P. Ik steun volledig deze petitie en wens jullie alle succes toe!

Gast

#233

2015-10-26 10:18

Il est intolérable de laisser cette loi être d'application. Des centaines de personnes se retrouveront sans emploi, ce qui ne fera qu'augmenter le taux de chômage et donc coutera beaucoup à l'état belge. De plus, c'est soi-disant, dans un soucis économique, mais mis à part la question du chômage, les couts pour accéder à des soins de santé seront bien sur plus élevés. Les gens seront OBLIGES de dépenser + pour se faire soigner alors qu'un psychothérapeute pourrait très bien leur fournir les soins espérés. En plus, les institutions devront débourser plus aussi afin de se procurer un master et non plus un assistant en psychologie, tout à fait capable de remplir une même fonction.
Je ne vois pas l'intéret de la ministre de faire appliquer cette loi alors qu'il en reviendra à plus cher pour tout le monde !

Gast

#234

2015-10-26 17:55

Je signe cette pétition car je suis diplômée de marie haps (option clinique), je travaille depuis 4 ans dans le centre psychiatrique parhélie et je voudrais pouvoir faire la formation en systémique à l Ifisam ou à la Forestière. Je désire faire cette formation dans le but de devenir psychothérapeute en systémique, non seulement pour pouvoir mieux aider les familles des enfants atteints de psychoses graves et par la suite pour pouvoir exercer en entretien, dans un centre de santé mental par exemple. C est un projet de longue date et mûrement réfléchis. Il serait vraiment terrible pour des personnes motivées et pleines d expériences comme moi de devoir oublier ces projets.

Gast

#235

2015-10-28 09:23

Om te voorkomen dat men zenuwstelsels van patiënten chemisch verwoest, zonder te willen weten hoe chemicaliën zoiets tot stand brengen, moeten menselijke behandelmethodes een eerste keuze zijn.

Gast

#236

2015-10-31 15:25

We bereiken nu al zoveel mensen die psychotherapeutische hulp nodig hebben. Mensen worden gehoord en erkend in wat zij doormaken. Langer werkverzuim wordt zo tegengehouden. Je bent geen betere therapeut omdat je een master hebt. Jouw mens-zijn in doorleefde situaties naast degelijke opleidingen (waaronder I.V.-psychotherapie) vormen je het sterkst als psychotherapeut. Meerdere cliënten kwamen van een psycholoog, waar ze zich minder begrepen voelen en waardoor zij niet verder geholpen werden... Een master is geen garantie op een betere therapeut zijn... Een master is wel een garantie voor onderzoeken die uitgevoerd dienen te worden. Dit is eveneens nodig. Iedereen zijn kracht. Wanneer dit samen gebundeld kan worden helpen we allemaal mensen op hun levenspad.

Gast

#237

2015-10-31 19:27

Je suis la maman d'une jeune fille passionnée par ses études d'assistante en psycho. 

Je suis outrée de voir que les élus changent les règles du jeux et que le contrat est rompu unilatéralement!!

Quel exemple pour les jeunes, futurs acteurs de notre société!!...

Je ne suis même pas sûre que le but de Mme la ministre soit de mettre des gens "plus qualifiés". Entre parenthèse, tout le monde sait que les uns (les bacheliers) et les autres (les universitaires) ont des compétences similaires et complémentaires. Tous peuvent travailler de concert, à des niveaux différents. Je pense que le but de Mme la ministre est de supprimer petit à petit les offres des cliniques, hopitaux, homes, pms... en assistance psychologique dans une logique ultra libérale. Dorénavant, les patients en besoin de soutien psychologique devront compter uniquement sur leurs ressources pécuniaires personnelles.... Plus rien ne sera pris en charge par les cliniques et autres... D'ailleurs, elle s'est déjà attaquée parait-il au bacheliers en psychomotricité... A quand les bacs de logopèdes, de kiné, d'ergo et autres thérapeuthes?... Attention à notre systhème de soins de santé!! N'est-il pas en péril?

De plus, c'est sans compter que l'on supprime des tonnes d'emplois. En effet, les assistants en psychologie mais aussi en amont, les professeurs qui les forment, les secretaires d'écoles, .... Pour économiser d'un coté, cela coutera de l'autre!... Où est la logique? Où est la vue à long terme, normalement attendue de la part des élus?

 

SURTOUT BATTONS-NOUS

 


Gast

#238

2015-11-01 11:01

N'y aurait-il pas moyen d'alerter la presse ou de faire une manifestation comme les étudiants en médecine?


Gast

#239

2015-11-01 11:02

parce que chaque échelle de psychologue et thérapeute a sa raison d'être , j'en ai fait l'expérience avec mes enfants qui ont eu des problèmes de dyslectie, dysorthographie....et ce n'était pas les plus diplômés qui ont donnés les meilleurs résultats ..et de loin...mais la valeur de la personne ,son engagement, le suivi de la formation et l'ouverture à d'autres techniques pas spécialement reconnues par le ministère de l'éducation ...! Laissez aux futurs thérapeutes le choix de leur formation , ce sont les meilleurs qui perdureront dans le temps et pas les plus diplômés !!!ysabelle Crahay

Gast

#240

2015-11-04 16:30

Je défends le statut du bachelier assistant en psychologie qui a prouvé qu'il a toute sa place dans notre société.

Gast

#241

2015-11-08 17:46

Omdat ik denk dat psychotherapeuten erg nuttig werk leveren.

Gast

#242

2015-11-12 11:47

Ter ondersteuning van mijn collega's psychotherapeuten niet-psychologen (bachelors menswetenschappen mét psychotherapeutische opleiding) die wel degelijk heel zinvol en kwaliteitsvol therapeutisch werk verrichten!

Gast

#243

2015-11-13 16:36

Waarom een opleiding starten met meer dan 2000 nieuwe inschrijvingen om daarna te beslissen dat deze opleiding voor het merendeel van de voorziene jobinvullingen niet meer rechtsgeldig is.Typisch Belgisch! Waarom veronderstellen dat een psycholoog die een master diploma heeft gehaald bekwamer is dan iemand die een bachelor opleiding achter de rug heeft en die zich vooral heeft toegespitst op de praktijk en de technieken die nodig zijn om iemand psychologisch te begeleiden.Stop aub met de veronderstelling dat elke master hier in Belgie de "know how heeft "om mensen beter te begeleiden in het arbeidscircuit.Het gaat hem om de INZET in de job niet om de diploma's;Zijn ze in Brussel van plan om al deze studenten die nu een bachelor opleiding volgen een RVA uitkering te geven gedurende jaren???
....Domme Maggie De Block....ga de centen halen waar ze ECHT zitten!!
Wees aub eerlijk en geef toe dat het de zoveelste besparing is op de rug van de onschuldige student

Gast

#244

2015-11-13 19:08

Pour une reconnaissance des bacheliers professionnalisant d'assistant en psychologie clinique.

Gast

#245

2015-11-17 12:46

Voor zekerheid van mijn toekomst in de Bacheloropleiding

Gast

#246

2015-11-23 10:50

43 jaar ervaring in de ambulante revalidatie heeft mij de therapeutische (meer)waarde van de bachelor in psychologie/orthopedagogiek in de teams duidelijker gemaakt dan welke theoretische benadering ook.

Gast

#247

2015-11-24 08:44

Binnen ons werkveld (Centrum leerlingenbegeleiding) voeren masters in de psychologie/orthopedagogie dezelfde taken uit dan de bachelors in de toegepaste psychologie, er is geen verschil in de verdeling van de taken, enkel in de verloning!!!

Gast

#248

2015-11-24 09:06

Ik studeerde 10 jaar geleden af in de richting Bachelor in de Toegepaste Psychologie. Ik merkte toen ik in het werkveld stapte dat wij vanuit onze opleiding veel meer praktische kennis hadden meegekregen over diagnostiek en gesprekstechnieken. Hierdoor had ik het gemakkelijker dan bepaalde collega's die aan de universiteit psychologie hadden gestudeerd. Sommige collega's (met universitaire studies) komen nog steeds naar de Bachelors om te vragen hoe een bepaalde test nu ook alweer werkt en welke interpretaties ze eraan kunnen koppelen og hoe we in praktijk een begeleiding concreet aanpakken. Wij doen ook vanuit het CLB allemaal hetzelfde werk ongeacht Bachelor of universitair diploma. Het is duidelijk dat de Bachelors ook heel wat in hun mars hebben en zeker evenveel kennis en vaardigheden hebben als degene met een universitair diploma. Bachelors hebben recht op dezelfde jobs of toch minstens op een plaats binnen geestelijke gezondheidszorg en onderwijs! Ook de ongelijkheid in het loon moet aangekaart worden. Ik heb begrip dat we niet met dezelfde wedde kunnen starten op de eerste job maar dit zou door ervaring/bijscholing op termijn moeten gelijk gezet worden. tot op heden blijven de Bachelors altijd minder verdienen dan de universitaire collega's, ongeacht de ervaring die we opbouwen en het bijscholen. Dit lijkt me oneerlijk!

Gast

#249

2015-11-30 20:33

Ik denk dat de consequenties van dit wetsvoorstel niet voldoende zijn overwogen: wat met alle afgestudeerden met een Bachelor in de Toegepaste Psychologie? En de studenten die momenteel nog deze richting volgen? Is alles voor niets geweest?Inschrijvingsgeld en handboeken kosten handenvol geld waar de ouders of de student zelf hard voor moeten werken hebben..allemaal in de vuilbak als dit wetsvoorstel van kracht gaat! Ik vind dit gewoon niet eerlijk en weet dat er velen met mij akkoord zouden gaan.

Daarnaast zou het niet alleen oneerlijk zijn voor de BaTP's zelf maar ook hun cliënten die hun hulp behoeven. Er zijn enorme wachtlijsten binnen de hulpverlening, zeker op de eerste lijn, waar BaTP's specifiek voor opgeleid zijn gezien hun praktische en brede kennis van verschillende problematieken. En toch geraken psychologen en psychologisch consulenten moeilijk aan werk. Besparingen zeggen ze dan. Het is een frustratie voor veel werkzoekende psychologen/psychologisch consulenten en studenten die bijna niet anders kunnen dan gedemotiveerd raken.

Zelf ben ik afgestudeerd als BaTP, en aangezien ik nog verder wou studeren ben ik een schakelprogramma beginnen volgen in de hoop een master te kunnen halen in de toekomst. Ik merk dat wij als BaTP enorm voorstaan op gespreksvaardigheden in vergelijking met de universiteitsstudenten en dit werd ook opgemerkt door verscheidene professoren. Wetenschappelijke achtergrond is iets dat zeker van belang is binnen het psychologische werkveld, maar in de praktijk met je cliënten kunnen omgaan is toch minstens even belangrijk? En hier zijn wij enorm op getraind binnen de opleiding BaTP, evenals in testafnames en diagnostiek. We hebben elk onze sterktes en zwaktes, wat maakt dat we elkaar juist kunnen aanvullen.

jeremy

#250

2015-12-04 16:55

cette pétition est importante pour la reconnaissance des ap